Kelvin forog a sírjában
Halogénizzó vs. xenon
Kedves Autódoki!
Szeretném az autóm halogén izzóját xenonra cserélni. Kérdésem a következő: Melyik érték az ami a legnagyobb fényerőt jelzi? 35 vagy 55 wattost, és milyen "k"értékűt javasol?
Köszönöm:
Tibor
Kedves Tibor!
Gondolom azzal tisztában van, hogy a xenonégő utólagos beépítése a halogénizzó helyére nem szabályos, és nem engedélyezett átalakításnak minősül. Ezt fontosnak tartom megjegyezni, mielőtt kielemezzük a K-számot és a teljesítményt, mert az utakon egyre több a szabadformázású parabolatükrös fényszóróba épített utólagos xenon, amelynek a vetített képe rossz, sok a szórt fénye, és előbb-utóbb a hatóságokat is zavarni kezdi majd, akár szó szerint, akár képletesen.
A 35 és 55 W-os xenonszettek csak trafójukban különböznek, a trafó teljesítményfelvétele nem befolyásolja a fényerőt, azonban bizonyos autóknál, ahol az izzókiégést egy áramkör figyeli, lehetséges, hogy a 35 W-os trafóval folyamatos hibajelet kapunk. Nem biztos, ez sok dolog függvénye (figyelőáramkör, trafó stb.), de előfordulhat.
A K-szám az égő színhőmérséklete. A gyárilag xenonégőkkel szerelt járművek általában 4200-4500 K-es égőt kapnak, mert ennek a fénye a legfehérebb, ráadásul az emberi szem ebben a tartományban a legérzékenyebb, ezt fogjuk szubjektív ítéletünkkel legerősebbnek látni, noha műszeres mérés esetén a fényerő szinte az összes xenonégő esetében azonos. Az utólagos szettek a 4000-estől egészen a szinte teljesen liláskék 12 000 K-es égőkig mennek, amivel alig lehet látni, de a fehér útjelzések vakítóan tükröződnek.
Ha mindenképpen utólagos szettben gondolkodik, akkor én a 4500 K körüli égőket javasolom, valamint olyan helyen vegye a készletet, ahová meghibásodás esetén vissza tud menni a garanciát érvényesíteni. A túlnyomórészt Kínában gyártott, egy-egy európai vagy esetleg koreai trafókoppintások körében nem ismeretlen a meghibásodás.
Üdvözlettel:
Autódoki