Turbó vs. kompresszor
Melyik a jobb és miért?
Kedves Autódoki!
Sokan a turbodizeles motorokat dicsoitik, masok a kompresszorost, annyit tudok, hogy a kompresszor nagyobb nyomatekot ad , a turbo viszont jobban gyorsitja a motort, de engem az erdekelne, hogy melyik gazdasagosabb, vagy hosszabb idotavon melyiket ajalnja egy olyan vezetonek, aki nem sportosan vezet, es a sebesseg helyett elsodleges szempontja a tartossag.
Köszönöm:
Kovax
Kedves Kovax!
A kérdés nem ennyire egyszerű. Az élettartam elsősorban a konstrukció, a felhasznált anyagminőség függvénye, másodsorban az üzemeltetési körülményeké.
A teljesítmény szintén a konstrukció függvénye, egyes turbofeltöltött motorok nagyobb literteljesítményűek kompresszoros társaiknál, mások kisebbek.
Mivel a turbó elterjedtebb, egyszerűbb, javítása, felújítás is olcsóbb, általában ezt alkalmazzák. További előnye, hogy a motorról nem vesz le teljesítményt, tulajdonképpen hulladék energiát (kipufogógáz mozgási energiáját) használ, most tekintsünk el a turbinakerék fojtásától.
A kompresszornak pedig előnye, hogy kis fordulaton is tud számottevő nyomást előállítani, ami már hasznosítható, a turbó csak bonyolult és érzékeny geometriás változatban képes ilyenre, de teljesítménye akkor is elmarad egy mechanikusan hajtott kompresszorétól.
Bár mostanában jelennek meg a relatíve olcsó modellekben is kompresszoros vagy kombinált, turbó és kompresszoros modellek, a nagytöbbségben még mindig a turbó az uralkodó, én is ezt javaslom.
Üdvözlettel:
Autódoki