Indításkor kékes füstcsomó
Motorgenerál, esetleg új motor?
Kedves Autódoki!
Az autóm 1991. májusi 1.8-as benzines VW Jetta (66KW). A motorban jelenleg óra szerint 245.000 km van. Mivel 167.000-el vettük egy kecskeméti "murvás" kereskedésbol, a valós össz futásteljesítményét kb. 350-400.000km (ha nem több) közé teszem :) Az egyik problémám vele, hogy indításkor egy szép nagy kék füstcsomó jön ki belole, aztán menet közben ez megszunik. Visszaolvastam korábbi tanácsait és szerelovel is beszéltem, ezek alapján igen valószínu, hogy szelepszár szimmering kopás a hiba oka. Ez eddig "rendben" is lenne, csakhogy kb. 1 hónapja észrevettem hogy lassan de biztosan fogy a hutovíz... csepegést, folyást nem találtam, tehát arra gondoltam, hogy a motor megeszi. Ezen kívül egyéb tünet volt, hogy a vízcsövek kokemények voltak, és amikor már jó ideje leállt a motor és levettem a víztartály fedelét, jó nagy nyomáson távozott belole - gondolom - vízgoz? esetleg a motor által beledolgozott égéstermékgáz?. Ráadásul ma elrepedt a fölso vízcso és nem tudom mennyi víz folyhatott el. Pótoltam desztvízzel amennyi volt nálam (kb 1,5l) és beszigszalagoztam alaposan a vízcsövet ideiglenesen így valamennyi víz lötyög benne. Kérdésem tehát az, hogy visszaolvasások után jogosan gondolom a tünetek alapján, hogy hengerfejes az autó, illetve mekkora kár eshetett a motorban a vízelfolyás miatt ( teljesítménycsökkenést - még - nem tapasztaltam)?
Ha mégsem az - kétlem... - a szelepszár szimmering kezelés miatt amúgy is le kell-e venni a hengerfejet - és ha már le van véve úgyis meg kell síkoltatni stb.? Valamint a fenti munkák kb. mennyibe kerülhetnek, érdemes-e kínlódni vele, vagy olcsóbb lehet egy komplett "új" motor az autóba.
Arra is várom válaszát, hogy ha a szerelés felújítás az olcsóbb/ésszerubb, tudna-e ajánlani Gyöngyösön, ill. környékén esetleg Budapesten olyan muhelyt ahol gyorsan, ésszeru keretek között olcsón, és precízen elvégeznék a munkát.
Az autót nagyon szeretem, megtalálható a népítéletben is "nagyputtonyos aszfaltbetyár" néven :) napi használatban van, sokat szolgált nálam és még szeretném is hogy sokat szolgáljon - a nyáron pl NY-Eu körutat tervezünk vele párommal kb. 5000km-t...
Köszönöm:
Fehér István András
Kedves András!
Nagyon ritka, hogy ezek a benzinesek úgy leszenek hengerfejesek, hogy a maga a hengerfej is megsínyli. Természetesen előfordulhat, néha szükségessé válik a síkoltatása is, de ilyenkor mindig van valami olyan előzménye, hogy a motort erősen megfőzték vagy sokat jártak vele elégtelen hűtéssel, és sokáig ment magas hőmérsékleten. Az esetek többségében azonban majdnem mindig elegendő egy hengerfejtömítés-csere, ellenőrizni a hengerfejet, és lehet összerakni. Addig, amíg mérhető olajfogyasztása nincs, illetve nem kell legalább kétszer utánatölteni 10 000 km alatt, én nem gondolkodnék nagyobb motorfelújításban, mégcsak hengerfej-felújításban sem egy-egy füstpamacs maitt.
Az elrepedt csövet mielőbb ki kell cserélni, mert a szigszalagos javítás nem tart sokáig. Ha pedig a motort valóban fel kell újítani, akkor érdemesebb egy papíros motort (ami átírható) vásárolni kompletten, mert ezeket relatíve olcsón meg lehet kapni, egy felújítás pedig akár a többszöröse is lehet.
Szervizeket nem ismerek azon a környéken, de ezekhez a VW-motorokhoz mainapság legalább úgy értenek a kisebb szerelőmuhelyek, amint 20 évvel ezelőtt a Ladákhoz, nem kell megijedni, egy hengerfejtömítés-csere, egy vezérlésbeállítás rutinmunka lesz nekik. Az alkatrészár nem fogja meghaladni a 10-30 ezer forintot (utóbbi esetben még egy vízpumpa csere is belefér) a munkadíjra pedig kb. 8 órát kell számolni, ez rezsióradíj fuggvényében változik.
Üdvözlettel:
Autódoki