Szabványos vegyes ciklus
Tisztelt Autódoki!
Mindenfelé olvashatjuk, hogy szabványos vegyes ciklusban ennyit meg annyit fogyasztanak az autók. A füllentősek tudják tartani az átlagot, a hazudósak alámennek (rendszerint dinamikus használat mellett), de a nagy átlag még nyugis vasárnapokon sem biztos, hogy a közelébe ér.
Mégis hogyan számítják/mérik, milyen közlekedési szituációkat vesznek alapul (gyorsítás-lassítás pl.), milyen hőmérsékleti és egyéb környezeti tényezők szükségesek, hogy szabványos átlagfogyasztást produkáljunk? Valamiféleképp modellezhető? !
Köszönöm a választ, biztosan mások is kíváncsiak erre!
Tisztelettel:
GiXXXer
Tisztelt GiXXXer!
A szabványos fogyasztási ciklus pontosan definiált. A szabvány száma UN ECE R101, ahol meg van határozva a külső hőmérséklet, a motor hőmérséklete, valamint a ciklus, amit a járművel teljesíteni kell, tehát adott táv, sebesség, gyorsulás, lassulás a városban, és a városon kívüli ciklus ugyanígy, azzal a nem kis különbséggel, hogy ott a ciklus fele állandó sebességű haladás, illetve nincs közel álló helyzetig visszalassítás, hanem a haladás folyamatos. A teszt részleteit nem tudom összefoglalni, de a neten megtalálható az adott szám alapján.
Ez a ciklus kötelezően előírt minden gyártónak, így kell megadni a jármű szabványos fogyasztását. A régi 90/120/város már a múlté, jelenleg ez nem tekinthető szabványosnak.
Az egész ciklus pontosan modellezhető, hiszen az egyik fontos paramétere a megismételhetőség. Egyébként az eltérést is definiálják, hogy a jármű gyártó által adott fogyasztása milyen tűréssel kell hogy megközelítse a ciklusban mért (reprodukált) fogyasztást.
Üdvözlettel:
Autódoki