Fellazuló főtengelyanya
Kedves Autódoki!
Egy 1995-ös Volkswagen Passat 1.9 TDI 1Z motorkódú autóm van, amelyet nemrég vásároltam. Csak később vettem észre, hogy a főtengely végén lévő ékszíjtárcsa kóvályog. Kiderült, hogy a főtengely végén lévő anya lazult fel, így az ékpályában lévő éket próbálta elnyírni az ékszíjtárcsa. A szerelőm megoldotta a problémát: felszabályozta a főtengely végén lévő kúpot, illetve új éket helyezett be, majd a csavart valamilyen ragsztóval beragasztotta.
Azt hallottam, hogy ezeknek a motoroknak típushibája a fent említett jelenség. Vagy Ön szerint más okozhatja a fellazulást?
Köszönettel:
Zsolti
Kedves Zsolti!
Én inkább az 1.9 kamrás dízelekről tudom, hogy a főtengely végén lelazítják a csavart, és gyakran az éket is elnyírják, tönkretéve az ékpályát is. Néha még a csavarfejet is letépik, de ez már a kilazulás után történik. Sok fut már a túloldalra mart ékpályával, tehát 180 fokkal odébb. !
A TDI motorok nem voltak hajlamosak erre, noha a későbbi modelleken (azt hiszem 1997-től) más a főtengelyszíjtárcsa rögzítése lapolt lett, gondolom, nem ok nélkül. !
A lelazulás oka a rezonancia, a főtengely rezgései és a pontatlanul megmunkált kúp és ékpálya. Ha a szerelő ezeket jól megoldotta, és egy minőségi menetrögzítővel a csavart beragasztotta, akkor nagy valószínűséggel a hiba nem jön elő újra.
Üdvözlettel:
Autódoki