Nem gyári méretű izzítógyertya
Kedves Autódoki!
Egy ismerősöm az autójába (1.6TD Audi 80) nem gyárilag előírt izzítógyertyát rakott, hanem egy nagyobb izzítófejjel rendelkező gyertyát, talán Opelhez valót. Azt mondja, hogy elvileg, mivel nagyobb az izzítás felülete, és jobban be is ér a fej a motortérbe, mint a kisebb, ugyanannyi izzításidő alatt jobban felmelegít, így jobb az indulás. Maga szerint ez lehetséges? Az Ő tapasztalata szerint jobb.
Esetleg okozhat-e valami későbbi károsodást a nem gyári méretű gyertya használata? Nekem Ford Fiesta 1.8D-m van, és a hideget nem nagyon szereti, esetleg ezzel megoldható-e?
Köszönöm:
Kedves Levélíró!
Az izzítógyertyának nem feladata bármit is felmelegíteni, csak önmagán egy olyan pontot létrehozni, ahol a komprimált levegőbe fecskendezett tüzelőanyag meggyullad. Ha ez a pont mindössze 5 négyzetmilliméteres, de nagyobb hőfokú, akkor az izzítógyertya jobb, mint a társa. Továbbá az is fontos, hogy ez a pont ott legyen - általában az izzítógyertya végén -, ahol az égéstérben olyan áramlási viszonyok vannak, hogy a tüzelőanyag oda "koncentrálódik". Ezért a gyertya mérete, hossza nagyon fontos.
Én gyári, neves gyártótól származó, megfelelő geometriai méretű gyertyát használnék. A rossz gyári helyett jobb lehet egy kevésbé rossz vagy új nem gyári, de a jó gyárit nehéz überelni.
Üdvözlettel:
Autódoki