Minden chiptuningos dízel füstokádó szörnyeteg?

2009.03.05. 10:05

Kedves Autódoki!

Bár nekem nincs dízelautóm, de a téma foglalkoztat, főleg azért, mert saját egészségünkről van szó.

Újságban olvastam korábban, de interneten is megtaláltam, így meg tudom Önnek mutatni innen a "Részecskekibocsátás egészségügyi hatásai" c. cikket, de feltételezem, olvasta már.

Ha nem lenne ilyen káros, és nem találkoznék nap mint nap ilyennel, nem érdekelne, de bosszant, ha egy előttem haladó autó koromfelhőjében megyek, vagy gyalogosan sétálva ezt kell szívnom.

A kérdés ezekkel kapcsolatban lenne. A mai dízelek közül a chipesek füstölnek rettenetesen. Elég illúzióromboló látvány. Az nyilvánvaló, hogy ezek az autók zöldkártyán megbuknának, és csak sunyisággal mennek át, a rendszer hibája, hogy ezt manapság ki lehet játszani.

Sok helyről hallani, hogy nem mindegy, hol csináltatjuk a chiptuningot. Ezzel kapcsolatban keresgéltem az interneten, de nem találtam konkrét választ: Egy normálisan végrehajtott chiptuning esetén várható-e ilyen füstszörnyeteg, vagy ez csak a kontár, hozzá nem értő chiptuningosoknak köszönhető?

Második kérdésem pedig: ezeknek az autóknak nem árt motorikusan, hogy ekkora részecskekibocsátással működnek? (pl. túl nagy hőmérséklet keletkezik stb.?)

Kedves Levélíró!

Ha a chiptuningos meg tudja tartani a gyári befecskendezett mennyiség/levegő arányt, akkor a motor füstkibocsátása körülbelül gyári szinten marad. A probléma ott van, hogy ha a befecskendezett dózist arányaiban jobban megemeli, mint a bejuttatott levegőt (nagyobb turbónyomással), akkor az autó füstölni fog.

A nagy koromkibocsátással működő motor nemcsak a környezetet szennyezi, hanem motorüzemre is káros hatással van, a szerkezeti egységek lekormolódnak, a kipufogó (katalizátor, részecskeszűrő) eltömődik, a teljesítmény csökken.

Üdvözlettel:

Autódoki