Alacsony az olajnyomás − cseréljek szivattyút?
Kedves Autódoki!
Egy ’96-os évjáratú Seat Cordobával (1,4-es, benzines, 173 ezer km) járom a jó magyar utakat. 90%-ban városban, rövid távokra használom.
Sajnos megint előjött egy hibajelenség, ami sok fejtörést okoz mostanában. Jól bemelegedett motornál felvillan vagy esetleg világít az olajnyomás-visszajelző, de kizárólag alapjáraton.
Felkerestem a szerelőmet, ahol mértünk egy olajnyomást, és tényleg alacsony értékeket kaptunk. A szerelő szerint olajszivattyút kell cserélni. Én viszont most nem tudom eldönteni, hogy azonnal szivattyút cseréljek, vagy esetleg kezdjem egy olaj- és olajszűrőcserével. Ugyanis éppen esedékes lenne, mert most mentem 10 300 km-t az előző olajcsere után.
Néhány előzmény, hátha segít ez is a megoldásban: 2007 decemberében volt hengerfejtömítés-csere. Akkor volt olajcsere is, de nem vagyok benne biztos, hogy új olajszűrőt is kapott. Ezt követően, néhány hónap múlva, ki kellett cserélni az olajgombát, majd a hőgombát is (elképzelhető, hogy egy ideig hideg motorral jártam).
Ha most belenézek az olajba, kicsit hígnak tűnik, és benzinszagot érzek belőle. Azt olvastam, hogy normális a benzines autóknál, hogy akár 5-10% is lehet a benzintartalom. Ez viszont szerintem képes behígítani az olajat annyira, hogy ne legyen megfelelő olajnyomás (a periódus végén, főleg ha esetleg az olajszűrő nem volt kicserélve). Egyébként semmi rendellenességet nem észlelek, sem indításnál, sem menet közben.
Szeretném kérni a véleményét, mitévő legyek. Ön mit tenne első lépésként?
Köszönettel:
Zoltán
Kedves Zoltán!
Én elsőnek olajcserével kezdeném, egy közönséges, részszintetikus 10W-40-es olajat tennék bele, és nézném az olajnyomáslámpát. Ha ezzel is világítani kezd alapjáraton vagy bevillog, akkor még mindig gyanakodnék az olajnyomás-érzékelőre (nem összeg kicserélni), de ha ez sem hoz eredményt, akkor valóban az olajpumpa lesz a problémás.
Az olajnyomás mérésekor kapott eredmény fordulaton lehet, hogy jó, de kis fordulaton a kopott pumpa részvesztesége magasabb lehet… így a visszajelző bevilloghat. Továbbá a mért eredményt nagyon befolyásolja az olaj állapota, hőfoka is. Nehéz egy méréssel megítélni, hogy a pumpa jó, vagy már kicsit kopott.
Üdvözlettel:
Autódoki