Ibiza-elektronika, Ford Orion-lágyulás, Alfa-megtorpanás
Az Autódoktor mai aforizmája: autós végzettség nélkül az Alfa Romeo motorházának megtekintését csak gyönyörködési céllal ajánlom.
A fenti autóm (1993-as Seat Ibiza Friend 1.2i, 80ekm-rel, Porsche System) a következő rendkívül idegesítő hibát produkálja:
Hideg motornál menet közben leáll. Ez elsősorban akkor jelentkezik, ha még hideg motornál viszony gyorsan lassulok le. Kb. 20-30-as temponál leáll. Utána eddig minden esetben azonnal beindult, de amíg nem érte el az üzemhőmérsékletet, többször produkálja.
Az utóbbi időben már alapjáraton is (pl. pirosban) többször leáll, ha nem adok gázt. Amint eléri az üzemhőmérsékletet, megszűnik a probléma. Eddig a szerelő valami szellőzési hibára hivatkozva ("megfullad a motor") kitisztitott valamit, ill. elkért 5e forintot. Mivel nem igazán szűnt meg a probléma, további 14 ezer jó magyar forintokért új akkumulátort is kapott a kocsi...
Lehet csatlakozási-érintkezési probléma a motortéri csatlakozóknál. Vagy a hőmérsékletvezérlő szenzor hibája. Lehet légmennyiség mérő hiba. Vagy lambda szonda. Az 1.2-es Ibizánál bármelyik, erről már kandidátusi disszertációt tudnánk írni a segédemmel, több ilyen autót is végig kellett bogarásznunk hasonló tünetekkel.
Van egy 15 éves ford orion dízel autóm.
Nagyon alacsony a hasmagassága, és hátul is könnyen leér hepehupás úton.
Ez mi lehet a következők közül: nem orion rugók vannak benne, hanem pl
escort; kilágyult a rugó; rossz a lengéscsillapító?
Valószínűleg kilágyult, ez típusbetegség, még az eredeti Orion-rugónál is. Elképzelhető lengéscsillapító-hiba is, de ez nem a szabad magasságot szabályozza. Talán valamikor sufni-tuningos ültetést csináltak az autón. Javítás: ki kell szedni, meg kel nézni, vágott-e a rugó. Ha nem, a XIII. ker, Fáy utcában van egy Vörös nevű rugójavító ember, ő hőkezeli a kivett rugót, és az visszanyeri az eredeti hosszát.
A másik gond: az adagolónál, annál a tengelynél amit a gázbowden mozgat,
csöpög egy kicsi gázolaj. A rutinosok azt modták, hogy egy réz felújító
persellyel orvasolható a hiba.
Ha ez igaz, mennyibe kerül, és házilag is elvégezhető-e a csere, vagy
érdemesebb szerelőhöz vinni, és úgy kb. mennyibe kerülhet a dolog?
Házilag semmiképpen ne javítsák. A felújítókészlet, ha Bosch az adagoló, 3800 Ft körül van, ebben benne van a rézpersely és a tömítőgyűrű. A javítás 5-6-7 ezer.
Úgy is meg lehet csinálni, hogy csak a fedelét veszik le, de ez csak ideig-óráig jó. Mindenképpen meg kell javítani, mert levegős lesz az üzemanyagrendster, indítási, alapjárat és teljesítménycsökkenési problémákat is okozhat.
Egy családtagnak számító ALFA 146ti-m van 1997-es évjárat. Ha alacsonyabb fordulatról (3000-3500) kezdek el gyorsítani 3/4 vagy annál nagyobb gázzal, akkor 4400/min es fordulatnál enyhén megtorpan az autó. Ha a megtorpanás után visszább veszem a gázt majd ujra ráadom akkor mintha jobban menne. Eddig senki nem tudott annál többet mondani, hogy valami a vezérléssel van, mivel változó szívógeometriájú az autó (2.0 TS 16V)
Mindenképpen ajánlott szakszervizben komputeres műszerrel megvizsgálni. 100 százalékos biztonsággal csak úgy lehet a hibát megnézni. Ötleteket inkább nem adok, mert ez kényes autó, házilag pillanatok alatt 100 ezer forintos károkat lehet benne okozni. Autós végzettség nélkül a motortér megtekintését legfeljebb gyönyörködési célokra ajánlom.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.