Escort-motorpörgés, Astra ingadozó alapjárat, Trabant motoröblítés
Újra előjönnek a fordulatszámmal kapcsolatos kérdések és egy érdekesség: négyütemű Trabant motoröblítése megfelelő olajjal.
Esetleg valamelyik vákuumcső szakadt el a motortérben vagy a motor érzékelő szenzorának van problémája motorban. A vákuumcső szakadása szemmel észrevehető, de az érzékelő szenzor hibájának kiderítéséhez szervízben kódolvasó számítógépet kell a motorra kötni, amely megmondja, hogy mi a hibás.
Ingadozó alapjárat 1993-as, 135,000 km-t futott 1.4-es Opel Astrám van (60 LE) és az utóbbi időben kizárólag hidegindításkor néhány másodperc járás után leesik a fordulatszám, majd mielőtt leállna, a motorelektronika újból felemeli, és ez az ingadozás így folytatódik fél-egy percig. Ez a jelenség utal-e egy várhatóan bekövetkező hibára (lambda szonda, befecskendező rendszer, stb), vagy nem érdemes jelentőséget tulajdonítani neki?
A jelenség mindenképpen hiba előjele. Alapjáratkapcsoló vagy érzékelő szenzor a motoron vagy központi injektor szabályozó motor hibái lehetnek a probléma okozói. Szervízben TEC műszerre kötve a motort megbizonyosodhat a konkrét hibaforrásról. Mindenképpen vigye szakműhelybe, ugyanis ezen apró hibák láncreakciót indíthatnak be és a későbbi javítási költség a mostanival négyzetesen lesz arányos.
Kérdésem a következő: Mennyi km vagy olajcsere után érdemes motoröblítő olajjal átöblíteni a motort ? Az első egy-két évben az olajcseréket még szervízben végeztettem, de ott nem csináltak egyszer sem ilyet. Utána már rászoktam a házilagos olajcserére, de mivel már átléptem a 115 ezer kilométert ezért gondolkoztam el rajta, hogy esetleg hasznos lehet. Egyébként a motorral nincs semmi gond (négyütemű Trabant). A benzinkútnál, ahol akartam venni ilyen olajat, a használatáról nem nagyon tudtak mondani semmit, így ebben is kérném a tanácsod (kell-e vele menni valamennyit stb.)
Mol-kutaknál kapható ún. orsóolaj motoröblítéshez (Carrier gyártmány), nagyon drága, közepes minőségű motorolajok árszintjén van. Motoröblítés abban az esetben indokolt, ha korábban a hűtővíz és olaj összefolyt, tehát hibás volt a hengerfej vagy új, más típusú olajra akar átállni az autótulajdonos. Egyébként nem kell, ha rendszeresen, az előírtaknak megfelelő periodicitású az olajcsere. 115 ezer kilométer közepes futásteljesítmény a négyütemű Trabantnál, még ugyanennyit biztosan problémamentesen bírni fog a motor, ha megfelelő módon kezelik.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.