Fiesta-hűtés, Vectra-váltó, Pierburg porlasztó
'88-as Ford Fiestám van, 1.6 D. Egy 1300km-es út során egyszer észrevettem (kb. a felénél), hogy elfott a víz. Nézegettem, a ventillátor működik, a csövek nincsenek szétpukkanva. Utánatöltöttem, megint 20 km után elfőtt. Majd vártam vagy 2 órát, és újratöltöttem, és kb. 80km/h-s sebességgel menve semmi probléma nem volt a célig. Az olajat megnéztem, és fekete volt. Tehát nem szürkült be.
A kérdésem a következő lenne: okozhatta-e ez a hibát, vagy a hengerfejtömítés ment-e el, vagy esetleg más? Mivel itt méregdrága az autószerelő (Németo.), mit tanácsol, hogyan menjek vele haza?
Meg kéne nézni a hűtősapkát - ha fagyállóval van feltöltve a hűtőrendszer, és ott ereszt, látni lehet alatta a sós kicsapódást. Ha hengerfejes az autó, de folyamatosan figyelgeti a vizet, nyugis tempóban haza lehet vele jönni. Kint tényleg annyival drágább a javítás, hogy megéri hazahozni.
Az autóm egy 92'-es Opel Vectra 1,6i (75 LE) (még a régi típus). Kb 100.000 Km-t futott. A hibajelenség:
Motorfék üzemben (visszaváltáskor, vagy csak ha adott sebességi fokozatban erősebb gázelvételkor is) "morgó hangot" hallok. A hang forrását még nem tudtam detektálni, de talán a váltó felől jön.
Gyorsításkor, gázadásra a hang megszűnik. A váltóval amúgy semmilyen problémám nincs, az autó "jól húz".
Mi lehet a hiba (váltómű, differenciálmű, kuplungszerkezet)?
Mindenképpen műhelyben kellene megnézni, egyrészt, hogy pontiosan azonosítható legyen a hibaforrás, másrészt, mert nagyobb károk is keletkezhetnek. Lehet, hogy meg vannak repedve, vagy el vannak szakadva a motortartó gumibakok, és a morgást az okozza, hogy feszül a kipufogó.
A kérdéses Golf I 1982-es, eredetileg 1.5-ös volt, de a motort 1.6-ra cserélte az előző tulaj, és a Pierburg 1B még az eredeti hozzá. Igazából a karbinak csak az a baja, hogy az automata szívató elhalt rajta, de mivel a bontóban kb 7-8000 Ft-ért csak karburátorral együtt kompletten adják az egységet (új gyári automata szivató kb 45.000 HUF), úgy gondoltam, hogy ha a zenith 2B2, 2B5 jobb hozzá, akkor olyat kérek. Egyébként én is jónak találom az 1B-t, mert könnyen és egyszerűen állítható és tisztítható, nomeg ami egyszerű, az nehezebben is romlik... Mire kell figyelni, ha bontóban veszem az egységet? (Mi ne lötyögjön, fűtőellenállás, gyorsítószivattyú ellenőrzése, stb) Másik kérdésem az lenne, hogy állítólag a golfok szépen elfogadják a 95-ös benzint, feltéve, ha az előgyújtást kissé vissza állítják, ha minden igaz, 1.6-osnál 0-áról kb 6 fokra. Igaz ez, és ha igen, kb mennyibe kerül egy ilyen beavatkozás, mondjuk a karburátor belövésével együtt?
Ha felhívsz (06 20 924 3793), szerintem 3000 ft-os nagyságrendben tudok hozzá szerezni bontott automata szívatót. A másik kérdést nem egészen értem: a Golfot 95-ös benzinre tervezték. Ha rendesen be van állítva a motor, jól kell működnie 95-össel.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.