Visító Astra, kopogó Focus, balra húzó Partner

2000.10.18. 09:34

1993-as 135e km-t futott 1.4-es Opel Astrám van. Tegnap iszonyatos sivítás tört elő a motorteréből. Először a szokásos ékszíjcsúszásra gyanakodtam, de közelről meghallgatva (és az ékszíjat megfeszítve) egyértelművé vált, hogy a hang az osztófejből jött, csapágy problémának tűnik. Ez elképzelhető diagnózis? A biztonság kedvéért leállítottam a szervizbe menetelig, attól tartva, hogy beáll. Ez normális jelenség ennyi kilométer után?

1993-as 135e km-t futott 1.4-es Opel Astrám van. Tegnap iszonyatos sivítás tört elő a motorteréből. Először a szokásos ékszíjcsúszásra gyanakodtam, de közelről meghallgatva (és az ékszíjat megfeszítve) egyértelművé vált, hogy a hang az osztófejből jött, csapágy problémának tűnik. Ez elképzelhető diagnózis? A biztonság kedvéért leállítottam a szervizbe menetelig, attól tartva, hogy beáll. Ez normális jelenség ennyi kilométer után?

Elsősorban nem elosztócsapágynak gondolom a dolgot, hanem elosztófedél rotor-problémának. Egy csavar tartja a hengerfejben a gyújtáselosztót, ez a csavar a gyújtáselosztó alatt van. Mielőtt megbontja, az elosztót és a hengerfejet egy csavarhúzó sarkával megkarcolja, a gyújtáselosztó kiemelése után kézbe lehet venni és meggyőződni róla, hogy a csapágy mennyire szorul benne.
Visszaszereléskor csak egyféleképpen lehet a tengelyt a helyére dugni, a karcolásokat pontosan összeillesztve a motor beállítása nem változik. Ennek csak akkor fogjon neki, ha úgy érzi, ekkora munka nem okoz problémát. Ha mégis, mindenképpen szervizben az autó helye. Ha javítani nem tudunk, kárt ne csináljunk.


Az autó 1999-es Ford Focus 1,6 kombi. Bizonyos alkalmakkor (jobbára jobbkanyar de egyenes úton is - balra szedett kormánnyal csak hátramenetben fordult elő) az első kerekek felől erős koppanó -nem kopogó- hang hallatszik. A koppanás olykor a kuplung és fékpedálon is érződik kis rezdülés formájában. Nem futómű felől jövő hangról lehet szó, mert rázós úton nem feltétlenül kopog, csak alkalmanként, de kis zökkenőre is, máskor fél napig nem. A jelenség előfordulása nem körülírható, volt, hogy próbakörnél nem jelentkezett semmi. A márkaszerviz átnézte a futóművet, stabilizátort cserélt, mindhiába, az okot nem lelik, szerintük minden OK. Ezzel szinte azonos ideje jelentkező dolog, hogy néhány kilométer megtétele után álló helyzetben, járó motorral vagy leállítást követően szintén elölről fura pattanó hang jön, néha kis szünetekkel többször is, mintha valami feszült volna addig (mint egy húr) és most elernyedne. A pattanást érezni a váltókaron (nem kipufogó hűlése). A két hang -koppanás és pattanás- nem egyforma, elvileg nincs közük egymáshoz.

Ehhez az autóhoz kapcsolódó kérdés, hogy az Ön ismeretei szerint a Focusra jellemző-e, hogy -főleg kis sebességű haladáskor- egyesből kettesbe, hármas, majd megint kettes stb. a kuplung kissé durván zár esetleg a váltó alkatrészeinek "lötyögése" okoz nem igazán finom tengelykapcsolódást. Javít-e ezen bármi (jobb váltóolaj stb) vagy ezzel együtt kell élni?
Kérem, javasoljon egy megbízható budapesti Ford-szervizt (az autó vidéken "él")

1. Tudni kéne, hogy az autó karambolozott-e már. És ha sérült, mije sérült. Ennek hiányában úgy gondolom, vagy féltengely-csukló probléma, vagy valamelyik motor vagy váltótartó bak, amely még nincs elszakadva, de már ki van lágyulva. Ha esetleg az autó karambolos sérült volt, a karosszéria deformálódása, és nem megfelelően pontos méretre történő visszaállítása okozhat motor -vagy váltótartó bak-feszülést. Esetleg a kipufogó rendszer feszülését. Ha sportkipufogó, vagy sportkipufogó-vég van rajta, esetleg a kipufogórendszer valahol már fennakadt és deformálódott. Ez is okozhat bizonyos pozícióban és terhelésnél kopogást, felverődést.

Ha megbízható Ford-szervizt szeretne, javaslom Önnek a XI. Nagytétényi úton a legvégén, majdnem az MO csatlakozásnál a Ford Theta szervizt, alkatrészforgalmazással is foglalkoznak, meglepően korrekt áron.

A problémát ismertettük a Ford Hungária illetékeseivel, ők a következő két márkaszervizt ajánlották:
Ford Solymár Szalai, 2082 Solymár, tel. 06 26 569 110, Sport u. 1506/1
Ford Petrányi, 1106 Bp, Kerepesi út 105, tel. 260 50 50.


A kocsim Peugeot Partner 1999-es 1.4 injektoros. A probléma egyik napról a másikra jelentkezett. A féket használva erősen balra húz a kormány, de nem mindig produkálja a hibát. Voltam szakszervizben, felrakták mérőpadra, ott 20 %-on belül volt a hiba. A másik szervizben a fékpofákat (mind a négyet) kicserélték, de a gond még mindig megvan. Mit tudok tenni vagy mi lehet a probléma oka?

Mindenképpen a fék megbontásos javítására van szükség. A munkahengerek dugattyúinak, a féknyergek csúszkáinak ellenőrzésére. A fékrendszer légtelenségének ellenőrzésére, valamint az első futómű felfüggesztéseinek vizsgálatára. 20 %-os első fékerő eltérés esetén a kormányon már érezhető fékezéskmor az oldalirányú kitörés. Ha a kormányt akarja kivenni az elhúzás az ember kezéből, vagy első futómű, vagy első fék probléma. Ha erős fékezéskor a hátulja tör ki, akkor hátsó fék vagy kézifékproblémáról van szó. A javítást minél előbb el kell végezni, mert egy ekkora probléma szélsőséges esetben baleset oka is lehet.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.


A szerkesztőség tiszteletteljes kérése: a levelet egyszer-kétszer olvassa át, hogy ne ilyen állapotban érkezzen, mint elrettentő, de valós példánk:

Seat Ibiza '93 1.3i. Hosszabb zton, egyenletes sebessignil semmi problimat nem iszlelek. Varosi vezetiskor mikor a motor humirsiklete picit megemelkedik, az auts jarasa idunkint bizonytalanna valik, rangat, is rendszeresen leall. Ilyenkor 10-15 percig nem lehet beindmtani. Az vnindmts teker, de nincs szikra. Majd kis idu elteltivel ismit be lehet indmtani, egy kicsit menni vele, de megint leall mert ismit nincs szikra. A gyzjtaselosztsn livu elektronikus (hall) jelads jsl m{kvdik. Eddmg sehol sem tudtak segmteni. Segmtsiget, tanacsot kirek!