Octavia, D Kadett, Escort
97-es Ford Escort autómnál a következő hiba jelentkezik néha: nem indul :-) De nem úgy egyszerűen nem indul, hanem kigyúl minden lámpa (fék, akkumulátor, esetleg kézifék) a műszerfalon, viszont a motortérben teljes a csönd. Se önindító, se más zaj nem hallatszik. Áram van, mert a magnó megy, pl. Ha ezek után egy ideig nem nyúlok hozzá, és 5 perc után újra próbálkozok, akkor elindul az autó.
A rángatások, megtorpanások néhány km-el a tankolás után kezdõdtek, és csak kis mértékûek voltak. Kb. augusztus végére ezek a használhatatlanságig növekedtek. A szervizben a számítógép által jelzett alkatrészeket sorra cserélték, az elsõ hozott némi átmeneti eredményt - kb. 2 hétig lehetett használni az autót, majd ismét beerõsödött a dolog.
Most már két hete a szervizben küzdenek a megoldással, de nem látják a végét.. Információim szerint 2 hengerben is beégett szelepeket kellett cserélni (? - dinamikusan vezetek, de nem hajszolom az autót) , ez csak javított a helyzeten, de nem oldotta meg. A szóba jöhetõ alkatrészeket - gyertyakábeleket, számítógépet, érzékelõket - már próbálták cserélni, de ez nem vezetett eredményre. Esetleg van ötlete, véleménye, kérem, ossza meg velem.
Amikor már küzdenek vele szakemberek, nem szeretek állást foglalni. Amikor van egy meglévő hiba, van egy saját hibakeresési szisztémám - általában minden szakembernek van. Ilyenkor már elképzelhető, hogy egy kicsit agyon is van szerelve az autó, a megoldást inkább a szervizben levő szakemberekre bíznám. Ha az autó kéznél van, javasolnék néhány dolgot.
Jelen esetben gyanítom, hogy valami nagyon egyszerű hibáról megfeledkeztek: üzemanyagpumpa, üzeanyagszűrő, esetleg egy lelezult, eloxidálódott kábelsaru.
83-as D Kadett 1.3S, amirõl írnék. Ennek olyan levegõszûrõ háza van, amely elején van egy "automatika", ami meleg vagy hideg levegõt enged a szûrõn át. Ez egy membrános, rugós, vákuumcsöves valami. Namármost ez egy ideje csak zörgött nekem, ami nagyon zavart, mert bizonyos motorfordulatszámnál (alacsonynál) iszonyatos csörgõ hangot lehetet hallani. Ezt megunva egy pont odaillõ nagyságú parafa dugót dugtam a szûrõház bevezetõcsövébe úgy, hogy a kis csappantyút, amely a hideg- vagy meleg levegõt irányítaná, egy adott helyzetbe rögzítse. Méghozzá tél lévén úgy, hogy csak meleg levegõt kapjon a motor. A kérdésem az lenne, hogy árt-e ez a motornak, másodszor, lehet-e, hogy azóta sokkal egyenletesebb az alapjárat és a kocsi is jobban megy, hamarabb be is melegszik a motor. (Az alapjárati frekvencia környékén rezonált nagyon az elromlott csappantyú.) Egyébként úgy tûnik, hogy a szerkezet nem szerelhetõ, mert maradandó változások nélkül nem szedhetõ ki a levegõszûrõ fém házából. Az utángyártott, új levegõszûrõ ház pedig szerintem igen drága (30 ezer Ft).
Az észrevétel helytálló: a szerkezetnek pont az a célja, hogy meleg levegő beszívásával segítse a porlasztóban a benzin gázosodását, párolgását. Ennek hiányában oda fajulhat a helyzet, hogy fagypont körüli hőmérsékleten, országúton autózva a porlasztó szívónyílásánál olyan jégdugó keletkezik, hogy akár a motor is leáll. (a párolgás hőt von el)
Az autó fogyasztása is kevesebb lesz (a meleg levegőtől), javaslom, hogy nézzen körül bontókban, onnan próbálja a légszűrőházat beszerezni.
97-es Ford Escort autómnál a következő hiba jelentkezik néha: nem indul :-) De nem úgy egyszerűen nem indul, hanem kigyúl minden lámpa (fék, akkumulátor, esetleg kézifék) a műszerfalon, viszont a motortérben teljes a csönd. Se önindító, se más zaj nem hallatszik. Áram van, mert a magnó megy, pl. Ha ezek után egy ideig nem nyúlok hozzá, és 5 perc után újra próbálkozok, akkor elindul az autó. Ha lejtőn vagyok, és gurulok előre egy pár métert, akkor szinte mindig elindul. A hiba hetente átlag egyszer-kétszer jelentkezik.
Van egy ehhez kapcsolódó jelenség, de ez már nagyon ezoterikus :-) : egy ideig nem működött a duda, kb. 3 hétig. Ezalatt egyszer sem produkálta az autó az említett hibát. A duda egyszer csak elkezdett szólni, és megjelent a hiba is. Lehetséges, hogy néha összeérnek bizonyos drótok, néha nem, és kontakthibás az egész?
A kontakthiba helytálló megállapítás. Amennyiben valamennyire járatos az autóban, tisztogassa meg az akkumulátor saruit, az akkumulátorról lejövő pozitív és negatív vezeték végén lévő sarukat, a motortestkábelt, egy kontaktsprével tisztítsa ki a biztosítéktáblát, amennyiben a hiba továbbra is jelentkezik, látogasson el egy villamossági szerelőhöz. A hiba oka lehet a gyújtáskapcsoló elektromos betétje is, illetve a biztosítéktáblában elhelyezett valamelyik relé.
Kisebb a valószínűsége, de nem elképzelhetetlen, hogy amennyiben a gépkocsi indításgátlós riasztóval van szerelve, ennek az indításgátló rendszere nem üzembiztos. Ehhez azonban ismerni kéne a riasztó típusát.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.