Moszkvai tél, Suzuki, Mondeo

2000.11.22. 13:17

A márkaszervizben a teljes kormánymű cseréjét javasolták. Jogos ez, vagy egyszerűbb problémáról lehet szó? Sajnos nem merjük a kormánymű cseréjét bevállalni, a szervizekben tapasztalt hozzá nem értés végett.

Tisztelt doktor úr!

Édesapám egy 1997-es Ford Mondeót (2.0 automata) használ, tavaly télen egy karambol során az autó eleje erősen sérült. Azóta a kormány jobbra való alászedésekor erős, kerregő hangot hallat, olyan, mintha száraz fém fordulna száraz fémen, rezonancia is érezhető.
A márkaszervizben a teljes kormánymű cseréjét javasolták. Jogos ez, vagy egyszerűbb problémáról lehet szó? Sajnos nem merjük a kormánymű cseréjét bevállalni, a szervizekben tapasztalt hozzá nem értés végett.

Tisztelettel :Láng Péter

Mindenképpen ki kéne mérni a kocsi elejét, valóban a helyére került-e minden a karambol utáni egyengetés, karosszériajavítás után. Aztán kikötni a kormányösszekötőket, kívül, a kerekeknél, a kormányművet így, álló helyzetben kipróbálni, valamint ellenőrizni, hogy a futóműben kanyarodáskor nem keletkezik-e feszültség.
Tehát el kell különíteni a hibát okozó alkatrészt. Csak ezek után jöhet szóba -ha valóban a kormánymű a hibás - a kormánymű cseréje. Ford bontókban kapható kormánymű is.


Tisztelt Telefondoktor,
Lenne egy kicsit lámer kérdésem. Egy 1.0-s 5 ajtós automata Suzuki Swiftet hátulról kb. 200-300e Ft-ra törtek, vétlen voltam. Az autó lízingelt, az "elkövető" elismerte a kárt, és szakszervizben javítják.

A kérdésem:

1. Mivel az autó meg volt törve, emiatt sokat csökkent az értéke. Ilyenkor van az embernek vétlenként esélye, hogy a lízingdíj csökkenjen? Hallott Ön már ilyen esetről, vagy nincs esélyem, hiszen a szerviz elvileg "az eredeti állapotot próbálja visszaállítani"?

2. Jóval gyakorlatibb kérdés: hátul a kocsi hátsó ajtaját, lökhárítót, hátsó lemezt, lámpákat stb. cserélnek, elvileg a futómű nem sérült. Mikor elhozom a szervizből kb. 50 km-t kell vinnem hazáig, mik utalhatnak egy hátulról karambolos Szuzinál arra, hogy talán mégiscsak meg kellett volna nézni a szerviznek a futóművet, vezetés közben mire figyeljek? Milyen hazaérési technikát javasol (a fékpróbán és "jééé minden működik, a féklámpa is..." ellenőrzésen kívül)?

Kállai Gábor

Igen: elvben lehetséges, a gyakorlatban ez lenne az első eset, hogy sikerülne. A töréskár 2-300 ezer forint, ennek az ügyvéd és perköltsége, mielőtt az egész eredményre vezetne, megközelítené ennek a két-háromszorosát.
Első lépcsőben a szervizben kérje meg, hogy a lakatosmunka befejezése után, de még a fényezés előtt mutassák meg az autót, így meggyőződhet arról, melyik elem van egyengetve és melyik az új. Az autónak végülis ha sérült a hátsó futóműve, kis deformálódástól is komoly menettulajdonságbeli változásokat fog észlelni. A munka elvégzése után kiderülő szavatossági problémákért a szervizt szavatossági kötelezettség terheli. Rövid úton vezessen egy mosóba és győződjön meg róla, nem ázik-e be a csomagtartó.


Kedves doki:

Én Moszkvából írok neked és csak egy véleményre lenne szükségem. Előre is köszi. 2 éve használom a Honda Civic 1994 02,14 .1500cm-es D15B73-as motorszámú 16V -t, mely Amerikában készült járműben van. Ez lenne itt a harmadik tél, melyet Moszkvában töltök el a gépkocsival. 79000 mérföld van benne, az kb. 130000 km. Van egy elég érdekes jelenség ami eddig 3-szor jelentkezett nálam, azonban a történethez hozzátartozik hogy csak a helyi British Petrol kutaknál tankolok. Szóval történt eddig 3-alkalommal olyan, hogy a tankolást követő 20-kilométeren belül az alapjárati fordulatszám nagyon alacsonyra esett, tudom, a mutatókra nem szabad hagyatkozni teljes mértékben, de kb. 500 rpm-re és néha hol föl 1000rpm és vissza.
Rögvest a rossz minőségű benzinre gondoltam, és benzin adalékot tettem a tankba, a jelenség meg is szűnt rövid időn belül. A legutolsó alkalommal azonban legalább két tank benzin után maradt abba a jelenség. Rendelkezem egy Honda szerelési gépkönyvvel melyet elkezdtem bogarászni, nem alapjárati mágnesszelep lesz-e. Ezt le is szereltem és elvégeztem a könyv által előírt próbát. Kimértem hogy a15 ohm feszültség rendben, lehúztam róla a vezetéket, és kigyulladt a műszerfalon lévő check engine felirat tehát ha ez lenne a hiba akkor az automatikusan kijelezné a műszerfalon. Az otthoni szervizelésen a nyáron azt a választ kaptam, hogy az autó jó, valószínű a rossz minőségű benzin okozta a bajt. Állítólag ez a modell nagyon érzékeny az oktánszámra, és az érzékelők próbálják az alapjáratot a legoptimálisabbra beállítani az adott helyzetben. Ezenkívül azt is mondták, hogy nagyon rossz minőségű benzin esetén hidegben ezt a mocit be sem lehet indítani, szóval vigyázzak, mit tankolok. Én azóta is csak 98-ast tankolok, előtte 95-öst.
Kérdésem a következő: igaz-e a szerviz állítása, hogy a télen esetleg be sem indul az üzemanyag miatt? Ilyen még nem fordult elő, csak itt Moszkvában korán jön a tél, és ha esetleg nem indul, akkor nem szeretném a sok indítózással a katalizátort tönkretenni. Az egészhez még annyit tennék hozzá hogy mindhárom eset kb -3 és +5 C-fok között jött elő. Lehet, hogy mégiscsak az a alapjárati szabályzóval van- a gond?

Köszönettel Sándor Moszkvából

Nagy valószínűséggel nem. A liberalizmus vadhajtásai közt szerepel a szélsőséges benzinminőség. Ez valóban okozhatja azt, hogy a szabályzó szenzorok nem tudnak olyan jelet produkálni, amely alapján az érzékelők alapján a befecskendező szabályozni tudná a motor működését.
Itt Magyarországon is 10 benzinkútnál legalább ötnél nem megfelelő a benzin minősége, képzelje ez a moszvai benzint... Hogy beindul-e, előre megmondani nem lehet, de valószínűleg beindul. Csak a vizes benzint tiltja le a motor induláskor.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.