Renault 5, Civic, Pit

2000.11.23. 12:05

A gépkocsi főleg nagyobb sebesség mellett ( 80-90-100 Km/h) befolyásolhatatlanul irányt vált. A jelenség főleg az úton található domborulatokon való áthaladást követően jelentkezik (nem gödrökről beszélek).

Helló Dr. Autó! A pontosság kedvéért idézném amit írtál (hogy ne kelljen keresgélni a milliónyi levélben, miről is van szó:

"Az Opel Kadettoknak ,,meleg" a féke. Gyenge konstrukció. Elsõ fék rövid idõ alatt és gyorsan berohad, általában ,,vizsgás" féknek nevezzük, mert tökéletesen csak vizsgára lehet megcsinálni. A fék szervója szintén nem egy jól sikerült darab. A te problémádat elõször is úgy kezdeném keresni, hogy leellenõrizném a motor vezérműszíját és a vezérlést. Ilyen tünetet tud produkálni, ha egy fogat siet a vezérműtengely. Mindenekelõtt szögezzük le, hogy minimum 95-ös oktánszámú benzint kell használni az adott típushoz. A gyújtást nem fülre kell beállítani, van ehhez egy megfelelő műszer, ami nem is drága, stroboszkóp a neve. Egy szerelő minimum egy ilyen alapműszerezettséget kellene, hogy otthon tartson. Amennyiben a vákuumrendszer, a vezérlés, valamint motor alapbeállításai rendben vannak, üzemszerûen nem szabad, hogy durrogjon-csörögjön az autó gyorsításkor-lassításkor. Ha ezek le vannak ellenõrizve és be vannak állítva, de a hiba nem szűnik, keress fel."

A vezérműszíj cserélve, kb. 1500 km van benne. 95-össel járok. Természetesen van stroboszkóp, de a diagnosztikával -mint írtam- nem lehetett jól beállítani. Lehet, hogy tényleg "el van rakva" a vezérlés... a lényeg ezek szerint, hogy ha nem lehet jó beállítást elérni, -sem strobival, sem "fülre" :))- akkor a vezérlésnél lehet a gond? Szabad "szuszogó" hangot hallanom a fékpedáltól, amikor megpumpálom? (egy autóban sem hallottam még ilyet) Lehet, hogy hamarosan tényleg felkereslek. Hol lehet megtalálni? És még egy fontos kérdés: mennyibe fájhat nekem egy ilyen revízió... ?

Más. Évtizedes vita mérnök édesapám és mindkét(!) autószerelő barátom között, hogy adott esetben a próbalámpás gyújtásállítás pontosabb lehet, mint a stroboszkópos. Mit szólsz ehhez?

Jó munkát!
Pit

A próbalámpás gyújtásállítás csak a megszakítós gyújtású autókon alkalmazható. És csak abban az esetben ad pontos eredményt, amennyiben a gyújtáselosztóban a röpsúlyos szabályozó tökéletes, az alaplapcsapágy és az elosztótengely nem lóg. Ebben az esetben sem száz százalékos a pontosság, mert adott típusnak az előgyújtási szögét adott fordulaton vagy vákkuumszabályzóval, vagy kiiktatott vákuumszabályzóval adja meg a cég. Az eredmény azért használható, és megközelítően pontos. Adott esetben az Opelnél azért lenne célszerű ellenőrizni a vezérlést, mert valószínűleg vagy sokkal nagyobb, vagy sokkal kisebb, de mindenképpen nem a gyári előgyújtáson megy szépen a motor. A csörgő hangból ítélve valószínűleg sokkal nagyobb előgyújtás van.
Mindenképpen a vezérlés pontos ellenőrzésére van szükség, mely magába kell hogy foglalja az alsó és felső vezérműkerék ékjének, tájolócsapjának ellenőrzését.
Amennyiben nem boldogulsz, 06 20 924 37 93.


Tisztelt AUTÓDOKTOR !

A gépkocsi típusa : Renault 5 , 1983-as, 1400 ccm-es motorral. A probléma a következő:

A gépkocsi főleg nagyobb sebesség mellett ( 80-90-100 Km/h) befolyásolhatatlanul irányt vált. A jelenség főleg az úton található domborulatokon való áthaladást követően jelentkezik (nem gödrökről beszélek). A "szlalomozás" olyan érzést kelt mintha holtjátéka lenne a kormánynak. A gond az ,hogy nincs holtjáték ( vagy csak kicsi) , mivel gyanakodtam a lengéscsillapítókra is ,az első futóműben ezeket is kicseréltettem ( a hátsó lengéscsillapítók 85 %-osak) . De a probléma ezek után is fennáll. A futóművet több műhelyben is kimérettem , de a jobb első kerék kisebb utánfutásán kívül semmi említésre méltót nem találtak... Mivel jobb ötletem nem volt, kicseréltem a stabilizátor szilenteket (ezek állapota látszólag elég rossz volt) , de ez csak enyhített a problémán , nem oldotta meg.

A kérdés : Mi okozhatja a feni problémát ? , Érdemes-e igénybe venni a RENAULT helyi szakszervizét ? (képesek-e felderíteni a probléma forrását anélkül, hogy a gépkocsi értékéhez képest magas árat kellene fizetnem szervizre?)

Segítségét előre is köszönöm, tisztelettel:
Dávid Krisztián

A Renault szerviz árait és munkadíjait nem minősítem. Mások elmondásából ítélve nem olcsó. Az adott típusnál a gömbfejek gyenge strapabírósága illetve a felső lengőkarszilentek okozzák a legtöbb futóműproblémát. Nem elhanyagolható még a (főleg első) kerékcsapágyak állapotának vizsgálata sem. Mivel az autó torziós rugózású, megemelt állapotban befeszül az egész futómű. A fentiek miatt csak szétbontással ellenőrizhetők a problémák.
Elég könnyen korrodáló típus, emiatt komolyabban ellenőrizni kell a hátsó felfüggesztéseket is. Első lépcsőben azonban figyelembe kell venni, hogy érzékenyebb a szélesebb gumik és felnik használatára, ezek önmagukban is okozhatják az adott problémát. Sajnos egy kicsit makrancos modell, de nagyon jó kis autó.


Tisztelt Autódoktor!

Egy 1989 év végi Honda Civic 1.6i boldog tulajdonosa vagyok (motorkód: D16A). A probléma a következő. Ha autópályán megyek a kocsival, akkor rövid idő múlva felgyullad a check-control lámpa, és addig ég, amíg le nem állítom a motort. A jelenség városi üzemmódban, illetve sima országúti menetben (110-120 alatt) nem jelentkezik. Az anyósülés előtti kárpit alatt van a computer, amin van egy LED, és elvileg gyújtás után ennek a villogásából lehet megállapítani a hibakódot. A hibakódok a szakirodalom szerint 1-21-ig terjednek. Nekem sajnos folyamatosan villog, 21 után sem áll le. Mi lehet a probléma? Ráadásul most a tél beálltával kiderült, hogy a termosztát is megadta magát, valószínűleg nyitott állapotban, így autópályán nagyon lehűl a motor. A héten a termosztátot mindenképp kicseréltetem. Összefügghet a két dolog?

Válaszodat előre is köszönöm,
Gereben Áron

Mindenképpen összefügghet a termosztáttal, hiszen ha a motor nem éri el az üzemi hőfokot, akkor folymatosan működhet a hidegindítója. Emiatt ha katalizátoros, akár a lambda szonda is segíthet hülyíteni a rendszert. Első lépcsőben mindenképpen azt kell elérni, hogy folyamatos országúti haladáskor is üzemmeleggé váljon a motor.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.