Mondeo féktörés, kotyogó BX, hideg Fiesta

2000.11.29. 11:00

A vásárlás után szakemberrel átnézettem, a szükséges javításokat megcsináltattam. Ennek során megállapítottuk, hogy a fékrendszere nem igényel beavatkozást, jó állapotban van. Egy intenzív fékezésnél azonban hangos koppanást hallottam előről, és a bal első féktárcsa eltörött.

Kedves Autódoktor!

Kb. egy hónappal ezelőtt vásároltam egy 1995-ös 1.8-as Ford Mondeo-t. A vásárlás után szakemberrel átnézettem, a szükséges javításokat megcsináltattam. Ennek során megállapítottuk, hogy a fékrendszere nem igényel beavatkozást, jó állapotban van. Egy intenzív fékezésnél azonban hangos koppanást hallottam előről, és a bal első féktárcsa eltörött. (a hűtő lamellák eltörtek, és a féktárcsa fele levált az agyról). Tipushibáról van szó, vagy csak kifogtam egy selejtes darabot? A két első féktárcsát természetesen egyszerre cseréljük, de ki kell- e cserélnem a betéteket is? Csaknem új állapotban vannak.

Köszönöm válaszát.
Bálint Károly

Nagyon valószínűtlen, hogy selejtes lett volna a féktárcsa, a cégek a futómű- és fékalkatrészeket nagyon szigorúan ellenőrzik a beépítés előtt. Ugyanezen okból a típushiba is teljesen elképzelhetetlen. Érdemes volna megvizsgálni a törés jellegét, erős a gyanúm, hogy a nagymértékű kopás okozhatta, ami egy alapos átvizsgálás során mindenképp kiderül. Valószínű, hogy a fékek vizsgálatakor emberi mulasztás történt. Ilyenkor meg szokás mérni a féktárcsák méreteit, és összehasonlítani a gyári értékekkel. Ha a kopás akár a mérés alapján, akár szabad szemmel jól láthatóan nagy mértékű, a csere elengedhetetlen. Ilyesmivel nem szabad spórolni, a fékhiba könnyen halálos következményekkel járhat. Az újszerű fékbetéteket érdemes félretenni tartalékba, az új féktárcsákhoz mindenképp jobb választás új fékbetéteket párosítani.


Doktor úr!

Citroen BX 14 típusú autóm bal hátsó kereke bal kanyarban a "kotyog". Egyenes úton simán fut, nem érezni semmit.

Válaszát köszönöm!

Uitz Vilmos

Sajnos a nagyobb futásteljesítményű BX-ek hajlamosak talányos zajokat adni, aminek ezer oka lehet, alaposabb vizsgálat híján én is csak tippelni merek. A legegyszerűbb eset, hogy a lógó kipufogó kanyarban odaütődik a hátsó rugógömbhöz, és ez okozza a zajt, de az is elképzelhető, hogy a futómű bekötése kezdi megadni magát. Mindenképp érdemes volna szerelővel megvizsgáltatni.


Hali!

Apró gondom támadt, így, a tél közeledtevel. Autómban, amely egy Ford Fiesta 1.1i, a vízhőmérséklet mutatója rendszeresen a normál szint alá süllyed, illetve nem megy feljebb még városi araszolgatás közben sem. Vízszint is rendben, akkor biztosan termosztát! De ma, kb. 1 óra autókázás után, amikor is szintén a hideg jelzés körül járt a mutatóm, leállítottam az autót, és megmértem a termosztátház hőmérsékletét, nos ez 97 fok volt, tehát szerintem a motor nincs túlhűtve, no meg a hűtő is meleg (forró) volt. Mi lehet a hiba? Ja igen, és az is a termosztatra utalt volna, hogy hidegen hajlamos lefulladni néha, és egy kicsit sokat fogyaszt. Viszont elég gyorsan el kezd fűteni, és dől belőle a meleg levegő.
Várom a válaszod, mert már gőzöm sincs, mit lehetne vele csinálni!

Köszi: Péter

Nem szerencsés a termosztát házának külső hőmérsékletét mérni, könnyen félrevezető lehet. A problémát okozhatja a termosztáton kívül a hűtővíz hőmérsékletét mérő szenzor hibája is, ami nem ritka jelenség a régebbi Ford típusoknál. Érdemes városban való araszolás közben megfigyeli, hogy a hűtőventillátor időnként bekapcsol-e. Ha igen, akkor nem lehet szó túlhűtésről, valószínűleg csak a rosszul működő mérőszenzor tréfált meg.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.