Mazda 323, Uno, Astra

2000.12.06. 13:26

Ha az olajbeöntő sapkát letekerem, szürke trutyit látok rajta, ugyanez a trutyi távozik a szelepfedél fenti szellőzőcsövén a légszűrőházba. Az olaj a nívópálcán nem színeződik, ugyanolyan aranysárga mint új korában. A hűtővíz nem fogy, és nem olajosodik (gondoltam hengerfej, vagy tömítés). Lehet hogy pára jut az olajhoz?

Üdvözletem. Nemrég jutottam hozzá egy 1979-es Mazda 323-as autóhoz. 1,3-as motor, automata váltó. FA4TS típus. A kérdésem a következő. Az autóban olajat cseréltem (gyári előírás szerint) Valvoline Racing 20w-50 ásványi. API:SJ. Talán jobb is amit előírnak. Ha az olajbeöntő sapkát letekerem, szürke trutyit látok rajta, ugyanez a trutyi távozik a szelepfedél fenti szellőzőcsövén a légszűrőházba. Az olaj a nívópálcán nem színeződik, ugyanolyan aranysárga mint új korában. A hűtővíz nem fogy, és nem olajosodik (gondoltam hengerfej, vagy tömítés). Lehet hogy pára jut az olajhoz?

A második kérdésem, hogy a hátsó kerékcsapágyakat (kardános merevhidas a kocsi) mi tartja a féltengelyen belülről. Ezt sajnos még a Mazda szervizek se tudták megmondani. A sima golyóscsapágyat belülről a féltengelyen zsugorgyűrű, vagy menetes anya rögzíti-e kicsúszás ellen?

Segítségét előre is köszönöm. zizan

Ilyen időben az idősebb motoroknál, melyeknek már nem tökéletes a dugattyúgyűrű-illesztése, természetes jelenség a kis mennyiségű hab, mely a motor által beszívott levegő páratartalmából ered. A főtengelyeken a kerékcsapágyat zsugorgyűrű tartja, mely általában (a 323-as Mazdánál minden esetben) a hátsó kerékagy szimmering tömítőfelületét is képezi. Ezért mindenképpen óvatosan kell szerelni. Amennyiben hátsó kerékcsapágy készletet vásárol, abban benne lesz az új zsugorgyűrű, melyet felmelegítve kell a féltengelyre felhúzni. Lehűlés után biztosan tartja a helyén a kerékcsapágyat, ezzel együtt a fékdobot és a kereket is. Ez a tény csak a hátsókerék hajtású öregebb modellekre érvényes.


Doktor Úr!

Problémám hasonló mint a Fiestás Péter-é. Egy 85-ös 1.3-as benzines Fiat Unom van és amióta megvettem télen(hideg idõben) a vízhõmérséklet mutatója rendszeresen 70-75 fokot mutat. Viszont ha városi forgalomban araszolgatok, szépen felmegy 90-95 fokra, ott bekapcsol a ventillátor, majd visszahűl.

A túlhűtöttség csak nagyobb sebességnél, autópályán pedig hatványozottan jelentkezik. Ráadásul ha fűteni kezdek, még lejjebb megy a mutató, néha egészen valószínűtlen értékre is (60-65 fok).

Mi lehet a jelenség oka? Én termosztátra gyanakszom de azért fölöslegesen nem vennék újat.. Esetleg nálam is a mérõszenzor a ludas?

Válaszát elõre is köszönöm: Máté

Amikor a műszer azt jelzi, hogy visszahűlt a motor, ajánlatos kézzel megfogni az alsó és felső vízcsövet. Érezni, hogy kellemes meleg, vagy egészen forró. Nagy valószínűséggel a termosztárttal lesz a probléma. Ha országúton visszahűlés után csak kézmeleg a vízcső, mindenképpen a termosztátot cserélje ki. Ezt támasztja alá az is, hogy városban, amikor a menetszél hűtése nem tartós, a motor visszanyeri eredeti hőmérsékletét.


Kedves Doki!

Nemrég vásároltam egy Opel Astrát (1993-as,86.000 km ,1.4-es 60KW).Egyetlen egy gondom van az autóval, mégpedig hogy gyorsításkor egy rövid ideig a motortérből erős zaj szűrődik ki. Ez a jelenség azonban csak viszonylag alacsony fordulatszámról történő gyorsításkor lép fel. A zajhatás kb.2-3 másodpercig tart, utána megszűnik. Mi okozhatja?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
Balázs

Mindenképpen a motor és a sebességváltó három bakját kell elsősorban megvizsgálni. Ha repedezett, elöregedett, szakadt, akkor ki kell cserélni, mert ebből ered az Astráknál a legtöbb, karosszériára átterjedő rezgés. Ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy még sok alkatrész okozhat hasonló hangzavart a motortérben, például a generátor ékszíjfeszítőjének szilentblokkja, a vízpumpa kezdődő problémája, a kipufogó hibája, és még jó néhány dolog. Ezeket kell megnézni. Semmi szín alatt nem ajánlom az otthoni javítást, szerszámok és szakértelem nélkül, ugyanis ezek közül egyik sem olyan drága alkatrész, hogy házilag több nap/óra menjen el a hiba keresésével. Rutinos szakember néhány perc alatt megállapítja a hiba okát. A kilométer teljesítményből fakadóan fölhívnám figyelmét, hogy a következő vezérműcsere alkalmával mindenképpen cseréltesse le a vezérműszíj kerekeit is. Ennél az 1.4-es motornál minden második szíjcserénél fontos a kerekek és a feszítőcsapágy cseréje. Ellenkező esetben 15-20 ezer kilométer után elszakadhat a vezérműszíj, és az 1.4-es motornál tudnak találkozni a szelepek a dugattyúval.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.