Vásárlási tanácsok, Peugeot 406, Golf II

2000.12.20. 10:51

200-300 ezer pénzből kellene vennem gépjárművet. Kérdésem, hogy egy 10 év körüli keleti (kispolák), vagy inkább egy 15-20 éves nyugati típust válasszak. Nagyon fontos a megbízhatóság számomra és az alacsony fenntartási költségek.

Tisztelt Autódoktor!

Nemrég vásárolt Peugeot 406-osom van melyben km óraállás szerint 71000 km van (4,5 éves). Kanyarodás után, miközben a kormány visszatér a kormány alapállásba apró koppanást érzek a kezemmel a kormányon, illetve főleg kis sebességnél elinduláskor. Egyébként menet közben abszolút nem érezni semmi különlegeset. Kormánymű hiba vagy esetleg valami egyéb lehet a baj forrása. Lehetséges ez egy ennyit futott autónál ?

Válaszát köszönöm

Tisztelettel

N. Gábor

A Perugeot-k, mint minden francia autó európai utakra készülnek. A gond az, hogy Magyarország az útminőség szempontjából valahol Ázsia és Afrika között helyezkedik el. Ennek megfelelően a francia autók elég sok problémával küszködnek a magyar utakon. Az egyik legjobb konstrukciójú futómű éppen a Peugeot-k alatt van, de sajnos a gödrös utakat nem bírja. A koppanás okát mindenképpen meg kell keresni, de bízza a dolgot szakemberre, elképzelhető, hogy nem komoly a probléma, viszonylag olcsón javítható (egy gömbfej, toronycsapágy, vagy szilentblokk), de annak eldöntése, hogy ez a gépjármű üzembiztonságát mennyikre veszélyezteti, mindenképpen megalapozott szakmai döntést igényel. A biztonsági berendezéseket a gépkocsin (kormány, futómű, fék, világítás) mindig maximálisan rendben kell tartani. A többit is ajánlott, de nem feltétlenül fontos. Az nem veszélyes, ha a kocsi nem megy, de megállni mindenképpen lehessen vele.


Szia Dr. Autódoktor!

200-300 ezer pénzből kellene vennem gépjárművet. Kérdésem, hogy egy 10 év körüli keleti (kispolák), vagy inkább egy 15-20 éves nyugati típust válasszak. Nagyon fontos a megbízhatóság számomra és az alacsony fenntartási költségek. Azt hallottam, hogy a Toyota igencsak megbízható (Starlet). Érdemes körülnéznem a nem japán márkák körül is, vagy maradjak a poláknál? Mit tanácsolsz?

Előre is köszönöm:

Bog

Egy autó műszakilag megbízható, az egy jó pont. De sajnos a japán márkák pontosan arról híresek, hogy még rég tökéletesek műszakilag, de már a fele lemezt megette a rozsda. Itt kívánom leszögezni, hogy nekem is rizskályhám van. Tehát vagy valami fiatalabb keleti modell, vagy mindenképpen egy viszonylag jól rendben tartott idősebb, de német autót érdemes választani. Itt elsősorban Volkswagen Golf, vagy Opel Kadett legyen a számítás alapja. Ne kapkodd el a vételt, mert ebből az összegből ha nehezen is, de lehet olyan autót venni, amely a kívánalmaidnak megfelel. Esetleg érdemes körülnézni középkorú, részletre vásárolható autók között is, de a részletfizetésnél mindenképpen tájékozódj a havi részleteket mennyivel emelik az egyéb pluszköltségek (kötelező, CASCO). Csak olyan konstrukcióba szabad belebújni, amelyet biztosan tudsz vállalni, és nem tesz anyagilag borotvaélre. A megvásárolni kívánt autót mindenképpen nézesd meg egy hozzáértő, független emberrel, az nem baj, ha vannak hibái, csak ez a vételkor előre felmérhető és kiszámítható költség legyen. Előnye, hogy vétel után a megjavított autóról mindjárt egy átfogóm képet kapsz, hogy mi milyen állapotban van. Ezt a javítás közben elkövetett megbontások pontosítják. Sok sikert a vásárláshoz.

Ui.: Fiatal kispolszki is lehetett már péppé törve, és kannibál módszerekkel helyreállítva!


Kedves Autódoki!

Egy 1985-ös 1.6-os benzines Golf II-essel járok, ám kb. fél éve "kicsit" kigyulladt a motortérben a kiverődő olaj, ami a légszűrőházat is megolvasztotta. A szerelő - aki egyébként főmunkaidőben egy híres Audi-Golf-szerviz munkatársa - meglepődve tapasztalta, hogy a gyári előírás szerinti 4 liter olaj helyett kb. 5 liter volt a motorban, s elmondása szerint a többlet "talált kiutat" és okozott problémát, áldottam is a nevét az előző tulajnak... A szükséges cserék - köztük hengerfej-tömítés és olaj - után egy ideig nem volt baj, de egy hete ismét füstölgést észleltem a motorházból. Gyorsan megálltam, és ismét a motor tetején lévő - valahogy odajutott - olaj volt a "bűnös", így most pihen a szegény jármű. Nem megfelelően rakták össze a motort, gyenge minőségű a tömítés, vagy mi lehet a gond?

Üdvözlettel:

Ádám Viktor

Hát mindenképpen az autó szemrevételezése lenne a megoldás a bajra, mert nem mindegy, hogy az olaj miként jut erre a kényes helyre Ha a motorban minden rendben van, akkor az olaj mindenképpen belül foglal helyet. A kiverődést-szivárgást okozhatja rossz tömítés vagy szimmering, de amennyiben a légszűrőház tetejét leemelve belülről is olaj van, akkor erős a valószínűsége, hogy a dugattyú és a henger fala közötti kopás eredményeként a munkaütemeknél történő robbanás egy része beledolgozik az olajteknőbe. Ez égeti az olajat, és a szelepfedélen elhelyezett kartergázcsövön keresztül, olajat juttat a légszűrőházba. Ilyenkor mondják azt, hogy kartergáuzos a motor. A teljesítménye ettől függetlenül még kiváló lehet, mert a kompressziógyűrű teljes lapjával fekszik a henger falára. Az olajlehúzógyűrű, amely csak egy ún vágóéllel érintkezik a henger falával, könnyen megég, és fent hagyjka az olaj egy részét a dugattyú feletti térben. Amennyiben a légszűrőházbnan olajat talál, a motor mindenképpen csak komolyabb megbontással javítható. Amennyiben nem tudja el dönteni, valójában mi okozza a problémát, keressen meg.


Kedves Autódoktor!

Szeretnék a közeljövőben egy kb. tíz éves BMW 316/318-t vásárolni. A kérdésem az volna, mik azok a típushibák amikre érdemes odafigyelni a vásárlásnál.

Segítségedet előre is köszönöm,

Béni.

Mindenképpen hozzáértő embert vigyél magaddal, ha kinézted a számodra megfelelőnek tűnő autót. Fontos, hogy a gépkocsi ha sérült is volt valamikor, megfelelő szakszerűséggel legyen javítva. A motor állapota (kartergáz, vezérműtengelyből adódó zörgések, teljesítmény) kiállja a próbát. A futóműveknél a hátsó híd és a karosszéria között kétoldalt a küszöb melletti nagy szilentblokkok állapota dominál, az első futóműben a stabilizátorgumik, gömbfejek, és ha szervokormányos, a fogasléc gumiharmonikája alól szivárgó olaj árulkodó jel lehet.
Egyenletes sebességgel való haladásnál gázelvétel után hirtelen gázadáskor jelentkező erős rántás illetve üresben járó motornál jelentkező zörgés, mely kinyomott kuplungnál elhallgat, mindenképpen a BMW egyik fő típushibájára, az erősen elhasználódott váltóra, kopott nyelestengelyre utal. Magasabb sebességtartományban szélsőséges esetekben már 50 fölött is hátulról jelentkező búgás a differenciálmű kopottságát, elhasználódottságát jelzi. Nem ilyen rossz autó a BMW, csak sokan elhanyagolják, mert szervizigényes. A vétel előtt ezzel jobb, ha tisztában vagy. Olajból-benzinből-gyertyából-alkatrészből egyaránt igényes, rendszeres szervizelésre szorul. Amennyiben elhanyagolja a tulajdonos, ez szinte azonnal visszaüt. Sok szerencsét a vásárláshoz.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.