R 25, Vectra, Omega, Suzuki

2001.01.05. 12:23

Marhául nem értek az autókhoz, úgyhogy óriási baklövést követtem el, amikor egy 16 éves R25-öst vásároltam. Mégis elégedett vagyok, mert az autó kényelmes, erős és pont olyan, mint amilyennek gondoltam. Egyetlen dologra nem számítottam, hogy a francia fruska apróbb kis figyelmességeiről soha nem fogom tudni, hogy csak ugrat, vagy tényleg akar tőlem valamit.

Kedves Doktor!

Marhául nem értek az autókhoz, úgyhogy óriási baklövést követtem el, amikor egy 16 éves R25-öst vásároltam. Mégis elégedett vagyok, mert az autó kényelmes, erős és pont olyan, mint amilyennek gondoltam. Egyetlen dologra nem számítottam, hogy a francia fruska apróbb kis figyelmességeiről soha nem fogom tudni, hogy csak ugrat, vagy tényleg akar tőlem valamit. Most két ötletével szórakoztat, és a szerelő (?) azt állítja, hogy 1. nem tudja mitől van, 2. ne törődjek vele.
Szóval. Az autó húz jobbra. Nem nagyon, csak egészen decens módon, elegánsan azt mondhatnám, de határozottan. Nem a gumikkal van baj. Vadonás téli egyformára fújt, gyakran ellenőrzött abroncsok. A másik egy hang, a bal első futómű környékéről. Nagyobb úthibákon is teljesen simán átringatózunk (francia autó), de ilyenkor a bal első felől fémes-telt (harangszerű(?))-kopogás (már amennyire egy számomra ismeretlen hang leírható szavakkal) hallható. Fékezéskor (ha van összefüggés) nem érzékelek sem pattogást, sem kifordulást.

A tanácsokat előre is köszönöm, BÚÉvezrdetK

Péter

Kedves Péter! A jobbra húzás mindenképpen futóműhiba következménye, azonban nem suzabad kizárni azt a lehetőséget sem, hogy a gépkocsi eleje sérült volt, és a javítás során nem sikertült pontosan mindent méretre kioegyengetni. Javaslom hogy a szerelők helyett látogass el egy komolyabb futómű beállító műhylbe, gyónd meg a problémádat az ottani szalembernek, aki ha komolyan megm,éri, rá fog jönni a hiba okára. Ezt a ,,meg kell szokni".-effektust azért nem értem, mert permanens közlekedésbiztonságot veszélyeztető dologról vban szó. Ha 150 százalékig biztossá válik, hogy a futóműben és a karosszériában minden méreten van, beleértve a hátsó futóművek helyzetét is, a motoron a szervoszívattyút hajtó szíjat le kell szerelni, felfújni a gumikat 2.5 atmoszférára, hogy jó kemények legyenek, bár nem lesz könnyű a kormány, de ha így megszűnik a jobbra húzás, akkor feltételezhetően a szervokormánymű kopott. Sajnos néhány típus, pl, a Volvo 7-es, 8-as széria, vaklamint a Renault 21-es, 25-ös tud ilyen hibát is produkálni. A fémes koppanás szintén futóműhibára vezethető vissza, torionycsapágy, lengéscsillapító, szilentblokk. Egy lelkiismeretes futóműves szakember ezt is pillanatok alatt megtalá Lja. Amennyiben a javítását nem vállalja, mert csak állítja a futóművet, a hibamegállapaítás akkor is segítség.


Hello!

1.6-os Vectrával ha gyorsabban megyek (150 fölött) huzamosabb ideig, kigyullad a check engine lámpa, majd pár másodperc múlva magától kialszik. Néha meg gyorsmenetben sem történik semmi. Amúgy semmi baja. Érdemes vele foglalkozni?

Köszönettel
S. L.

Igen, a Vectrák szeretik ezt a hadműveletet 80 000 km környékén elkezdeni. Ha huzamosabb ideig (több, mint 4 mp) produkálja ezt a hibát, mely elektromos jellegű, a vezérklő komputer a hiba kódját eltárolja, és szervizben a gyári célműszerrel (TEC-1 vagy TEC 2) kifaggatható a komputer. Nagy biztonsággal mondom, hogy vagy a lambda szonda kezdődő fáradása, vagy a katalizátor kismértékű elhasználódása okozza. Tízből kilencszer ez a jelenség oka. Egyébként törődni vele annyit érdemes, hogy ha fogyasztásnövekedésben jelentkezik, vagy teljesítménycsökkenésben, vagy más egyéb ok miatt kell vele a szervizbe látogatni, akkor kérjen komputeres vizsgálatot. Csak ezért nem kell rojtolódó mellel szaladni.


Hello doki!

Egy 11 éves Opel Omegám (2,0i-katalizátoros) van. Minden szupi a kicsikével, de mostanában (hát mikor máskor) kezd megszűnni a fűtés. Ez annyit tesz, hogy néha kihagy és olyankor rendesen a kinti mínuszokat juttatja az utastérbe. Mindeközben semmin nem állítok, semmihez nem nyúlok. Előre is köszi!
Szia

Figyelni kéne, hogy ilyenkor a vízhőmérő visszaesik-e. Ellenőrizni a hűtőfolyadék szintjét. Ezek ismeretében tovább tudok tippelni a hibára. Amennyiben a hűtőfolyadék szintje túl alacsony, a radiátor levegősödhet, és ettől elállhat a fűtés. Amennyiben a vízhőfok időnként visszaesik, a termosztát agonizál. Ha egyik sem, írjon még!


Tisztelt Doki!

Nekem egy 1.3-as 1994-es évjáratú karburátoros Suzukim van, amelynél a következő problémát észleltem:
Körülmények: Fűtetlen garázsban áll, néha a szabad ég alatt.
Eset: A nemrég beköszöntött hidegek alkalmával hajnali 1 óra tájékán indítottam a kocsit, és rendkívül fura dolgokat tapasztaltam. A motor úgy járt, mintha csak három henger működne. Gyorsítani szintén nem lehetett vele a megszokott ütemben. Néhány perc alatt hazaértem, de még ekkorra sem melegedett be a motor és nem szűntek meg a tünetek. Másnap reggel még mindig előjött egy rövid időre, de azóta nem.(Megjegyzem azóta talán nem is használtam olyan hidegben.)
Kérdés: Mi történhetett? (A kocsiban 80.000 km van, de én nem gondolom, hogy ekkor már akkora lenne a kopás, hogy egy henger "lazsáljon" a hidegben~-10C°)

A választ és a türelmet ezúton is köszönöm!
Csibi

Szó se róla, egyébként ez a modell nem karburátoros, hanem központi injektoros, nagy valószínűséggel elöregedett gyertya, elhasználódott vagy bepárásodott gyújtókábel vagy elosztófedél okozta a problémát, mert kiszáradás után azért tisztességesen üzemel. Gyanítom, ráférne erre a gépkocsira egy alapos motorrevízió a fentiek figyelembe vételével. Egyébként ezek a motorok rendkívül jó, megbízható konstrukció, sok ilyen típusú taxit is javítok, a kuplungjuk például 115-120 ezer km-ig él, egy ilyen motorral 210-220 ezer km-nél még elfogadható a fogyasztása, megfelelő motorteljesítménnyel járnak a fiúk.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Sőt! A múltkor fél órát szónokolt a Tigris tank mindenevő motorjáról: lehet, hogy még azon is tud kompressziót állítani.