Brava, Seicento, Lada, Sunny
A 30 ezres revíziónál szóltam a "szakszervizben", hogy a jobb első fék gyakran sivító hangot ad. Nem melegszik, nem húz, csak hangja van. A szerelő srácok néztek nagy szemekkel, aztán közölték, hogy ez sajnos ilyen, tanuljak meg vele élni. Már kezdtem megszokni, de 50 ezer km-nél vasig kopott a jobb külső fékbetét.
A probléma - még nem is az - egy Fiat Brava 1,8 ELX , négy éves, 71000 km. Szeretem, semmi baj vele, megy mint a golyó, de az utóbbi időben időnként néhány percre vagy másodpercre - mikor hogy - kigyújtja a befecskendező rendszer ellenőrző lámpáját a műszerfalon. Semmi rendellenesség nincs, ugyanúgy gyorsít, nem rágat, csak nem szeretem a pirosan égő lámpákat menet közben a műszerek között. Azt figyeltem meg, hogy általában akkor jön elő, ha tartósan egyenletesen megyek - ezért nem gyakori a jelenség - pl. percekig 90-el. ekkor kigyullad, és ha pl. lejövök a pályáról, akkor mindig elalszik néhány másodperc múlva, azaz valamilyen változáskor. Most mondhatod, hogy menjünk szervizbe, meg hibatároló, de talán van egy direkt tipp is. (Legközelebb a nejem Vectrájával foglak zaklatni...!)
Üdv és előre is kösz:
GéPé
Én a piros lámpákat az út szélén sem szeretem. Próbáld meg a kipufogóban elhelyezett lambda szonda csatlakozóját széthúzni. Ennek a típusnak ugyanis elég gyenge pontja ez az egység. A motortérben elhelyezett testkábelek ellenőrzését is javaslom, ugyanis az injektor egység kényes a testfeszültség változására. A töltőfeszültséget járóm motornál kb. 3000-es fordulaton ellenőrizzétek, ugyanis a túlfeszültség is képes ilyen turpisságokat okozni. Ezzel párhuzamosan az akkumulátor savszintjét is, ugyanis ennek a belső ellenállása is meg tudja hülyíteni az elektronikát. A fenti műveletek elvégzése közben, illetve után az akkumulátor negatív saruját minimum 40 percre vegyétek le, de előtte győződj meg arról, hogy ha van benne riasztó, kikapcsoltad-e. Az akkumulátor saru visszahelyezése előtt nyisd ki a gépkocsi ajtaját, nehogy a saru visszahelyezésekor a központi zár lezárjon. Ha ezek a hadműveletek nem segítenek, akkor marad a jól bevált elektromos kikérdezés.
Tisztelt Autódoktor!
Egy olyan problémám lenne, hogy egy 22 éves Vaz 2103-as Ladát használok (4 körlámpás 1500-vs Lada), és már megérett a kormányműve a cserére. Idáig, de csak
idáig rendben is lennének a dolgok. Gyári kormányművet a környéken sem lehet kapni (Gyöngyösön legalábbis nem), a felújítottban meg nem bízok. Ha rákérdezek a boltokban, hogy mégis milyen a kormánymű, vagy közlik, hogy felújított, vagy azt mondjak, hogy nem újított, nem is gyári, de azért használható. Autószerelőktől azt hallottam, hogy gyakorlatilag ugyanazt a felújított
kormányművet tudom megvenni mindenhol, csak a "körítés" más. Nagy nehezen sikerült gyári
kormányművet felhajtani, de csak a kocka Ladáét. Ezt viszont csak a kormányoszlop cseréjével lehet
beépíteni a régebbi kocsiba.
Az eladó a kérdésemre, miszerint Nekem nem erre lenne szükségem, azt mondta, csak ilyen van, és hogy a tengelyt, melyre a kormányoszlop kapcsolódik, ki lehet cserélni a régire, és akkor jó lesz. Lada
szakkönyvekben utánanézve a tengelyre rá van sajtolva a globoidcsiga, tehát csak a csigával együtt tudom cserélni, de a jó kormányművet miért csesszem el egy rossz csigával?
Az lenne a kérdésem, hogy mihez lehet ilyenkor kezdeni, és hogy az jó-e nekem, ha a kormányoszlopot
is kicserélem?
Ha a kormánymű már megvan, az oszlop cseréje valóban nem egy bonyolult feladvány, de talán a vásárlás előtt érdemes lett volna egy kicsit messzebb utazni a hozzá való kormányműért. Ez az üzlet tényleg jó volt. Az eladónak. Az oszlopcsonk (csigával együtt) cseréje valóban öngyilkos mutatvány, ezzel együtt az új kormányműről a garancia is lejár.
Tisztelt Autódoktor!
A rángató Jettára adott válaszát köszönöm, egy adagoló csere megoldotta a dolgot. Most viszont a saját bajomról van szó. Van egy Fiat Seicentóm, 900-as motor, két éves, cirka 70 ezer km-rel. A 30 ezres revíziónál szóltam a "szakszervizben", hogy a jobb első fék gyakran sivító hangot ad. Nem melegszik, nem húz, csak hangja van. A szerelő srácok néztek nagy szemekkel, aztán közölték, hogy ez sajnos ilyen, tanuljak meg vele élni. Már kezdtem megszokni, de 50 ezer km-nél vasig kopott a jobb külső fékbetét. A másik hármon kb. 5 mm volt még hátra. Persze csere, szombat délben, Szlovákiában, kirándulás helyett. Azóta is ugyanúgy visít, spontán, minden komolyabb ok nélkül. Ha a kormánnyal egy kis mozdulatot teszek, akkor elhallgat, de az eredeti pozícióban újra szól. Szeretném tudni, hogy lehet-e ezt valahogy orvosolni, vagy tényleg barátkozzam meg a hanggal?
Köszönettel,
Orosz György
Ennyi pénzért nem a sikító fékkel kell megbarátkozni, hanem egy lelkiismeretesebb szerviz dolgozóival. Feltételezhetően a féktuskó vagy a csúszkaszerkezet berohadásából, esetleg ezen az oldalon a hidraulikában egy kevés levegő bentmaradásából (melyen légtelenítéssel lehet segíteni), esetleg a jobb első kerékcsapágy kis mértékű kopásából, lógásából eredő probléma húzódik meg a háttérben. Ennek következtében a fékbetét és a tárcsa egy kicsit mindig érintőt vesz egymáson, ezért ezek a fékbetétek hamarabb elkopnak. Egy lelkiismeretesebb szerelő kb. fél óra alatt (kézmosással együtt) megállapítja a problémát.
Kedves Autódoktor?
Nissan Sunny-k '95 1.4-es verziójával is előfordulhat ugyanaz a probléma (rezonálós hang a kuplung felől) ami egy 90 dízelnél? Mert én is mintha ilyet hallanék mennyire súlyos hiba ez, milyen káros hatása van a motorra, vagy egyéb szerkezetre? Havi kb 3000km-t megyek, kell aggódnom (nem túl hangos)?
Válaszát előre is köszönve, tengermély tisztelettel!
Kálnay Miklós
Természetesen. Ha ez a rezonálás kinyomott kuplungnál elhallgat, akkor a nyelestengely csapágy kopottságából ered a probléma. Ez valahol konstrukciós gyenge pont. A sebváltó olajszintjét mindenképpen ellenőrizze, illetve amennyiben 40 ezer km-nél többet futott a váltóolaj, vagy két évnél idősebb, mindenképpen cserélje ki. A problémával sokáig gond nélkül lehet együtt élni, és különösebb gondot a csúnya zajon kívül nem okoz. Kuplungtárcsa cseréjekor úgyis le kell venni a váltót, ekkor érdemes javítani.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Sőt! A múltkor fél órát szónokolt a Tigris tank mindenevő motorjáról: lehet, hogy még azon is tud kompressziót állítani.