Felicia, Zafira, öreg Opel, alufelni, Civic

2001.01.26. 13:30

Már írtam egyszer az autóm miatt, röviden: öreg Opel néha rángat. Nos bebizonyosodott, hogy csak akkor rángat, ha hajtva van. Ha csak szépen, nyugodtan megyek, nem engedem 140 felé, soha nem jelentkezik, csak 150 felett. (ez nem jelenti az én esetemben, hogy sportosan vezetnék, hàla a jó hosszú német autópályáknak. 5-ik fokozatban ilyenkor az autó kb. 3000 felett van valamivel ). Plusz információ ez neked ?

Kedves Autódoki,

van egy 1996.-os Skoda Felicia Combi 1,3 LXi autóm, amellyel már 165000 kilométeren is túl vagyok. Kb. egy éve kizárólag hideg téli idõben fordul elõ, hogy indulás után, ha hirtelen gázt adok, majd leveszem a lábam a gázpedálról elõrõl csúnya kattanás hallatszik ahányszor megismétlem ezt. Miután felmelegedett, a zaj eltûnik. Már tavaly télen próbáltam megtudni a szerelõtõl, mi lehet az oka, de nem tudott választ adni. A hideg idõk elmúltával újre elõjött a probléma. A futómû ellenõrzésénél nem találtak semmit, a motortartó bakok is állítólag jók. További gond, hogy a kuplung is kemény, nincs holtjárat a pedálon, pedig a komplett csere kb 30000 km ezelõtt történt. És végül alapjáraton a motor nem jár egyenletesen, elõfordul, hogy néha le is áll és a hangja is elég morgós, valamint a szelepek is csörögnek, pedig már kétszer is állították õket. Állítólag a vezérmûláncot kellene cserélni, ebben az esetben ez lenne már a negyedik amit beépítenek.
Köszönettel
Maksa Tibor

Gyanítom, hogy érdemes lenne keresni egy olyan helyet, ahol a problémáit megoldandó feladatnak tekintik, nem pedig kizárólag pénzkereseti lehetőségnek. Hogy ennyi problémája legyen az autónak, melyet nem lehet orvosolni, kizártnak tartom. A gázadáskor jelentkező hang eredetéről akkor tudnék tippelésbe bocsátkozni, ha legalább annyit tudnék, hogy sebességben vagy üres fokozatban, vagy sebességben jelentkezik. Ha sebességben jelentkezik, és üresben nem, mindenképpen motorfelfüggesztési probléma, esetleg kezdődő féltengely vagy futómű teherviselő elemek okozzák. Nem elképzelhetetlen azonban az sem, hogy a még nem elszakadt, csak kilágyult tartóbakok miatt a kipufogó koppan. Mindenképpen látni kell az autót ahhoz, hogy be lehessen határolni a hiba helyét (a hang forrását), illetve a hang jellegéből meg lehessen keresni azt, hogy valójában mi okozta. Ha csak üresben jelentkezik, írjon újra, arra is akad néhány tippem.
A motor alapjárati egyenetlensége egészen biztos, hogy beállítási problémából adódik, esetleg karburátor hibából. Nem hiszem, hogy ennek elhárításához is specialistának kéne lenni, az, hogy mit fed a ,,csörögnek a szelepek", kérem, fejtse ki bővebben. Elsősorban az érdekel, hogy alapjáraton üresben is szól-e a motor, vagy csak hirtelen erős gázadásnál. Sajnos az a tapasztalat, hogy amennyiben az előírásosnál gyengébb minőségű benzinnel használják a motort, vagy nagyobb az előgyújtás az előírtnál, és ennek következtében hirtelen gázadáskor a fellépő öngyulladás csörgő hangját is sokan a szelepeknek tulajdonítják. Ha alapjáraton meleg motornál is ketyeg és a vezérműlánc nem laza (egymás után 4 nem lehet rossz), úgy a probléma okai a következők lehetnek:
1.: szelephézag
2.: himbák kopottak, vagy a himbatengely kopott
3: himbatengely perselyezése kopott
4. szelepemelő tőkék szorulása következtében vezérműtengely és a tőkéknek a tengellyel érintkező vége kopott.
5.: valamilyen régebbi olajhiány vagy kenési probléma következtében, vagy egyéb ok miatt a dugattyú csapszegek lazák (csapszeges a motor)

Ez a sorrend kb. fedi a hibák valószínűségét is.


Kedves Doktor Bácsi,

a Gerecs Tibor által leírt jelenség az én Zafirámnál is egy az egyben megvan. Én mindig egyfélét tankolok, így az attól való függést nem tudom alátámasztani, ellenben határozott megfigyelésem, hogy a külsõ hõméréklet csökkenésével a helyzet drámaian rosszabbodik, a motor hõmérsékletétõl viszont alig függ (melegebb motorral icipicit jobb). Mínusz 5 fok alatt már a motor gyakran leáll, így aztán már tényleg idegesítõ.

Szervizben még nem voltam vele, holnap leszek elõször.

Üdvözlettel:
VB

Elsősorban szervizbe indulás előtt ellenőrizze, hogy a motornak a meleg levegő szívócsöve, mely a légszűrőre van rákötve, megvan-e, illetve kap-e a motor meleg levegőt a kipufogócsonkról ezen a csövön keresztül. Mínusz fokokban jelentkező probléma, hogy folyamatos haladás esetén a fojtószelep környékén (karburátornál, központi injektornál) illetve szívócsőben) jegesedés lép fel. Ezen segít a meleg levegő szívás hideg időben, mert a beszívott hideg levegő páratartalma az üzemanyag párolgásának következtében (a párolgás hőt von el) jeget képez az előbb említett helyeken, emiatt a keletkező jég alapjárat megszűnését, rángatást, erőtlenséget, akár a motor leállását is okozhatja. Amennyiben ez rendben van, a szervizben kérje a hiba orvoslását, mindenképpen próbálja ki az autót, és csak a hiba megszűnése után fáradjon a kasszához.


Már írtam egyszer az autóm miatt, röviden: öreg Opel néha rángat. Nos bebizonyosodott, hogy csak akkor rángat, ha hajtva van. Ha csak szépen, nyugodtan megyek, nem engedem 140 felé, soha nem jelentkezik, csak 150 felett. (ez nem jelenti az én esetemben, hogy sportosan vezetnék, hàla a jó hosszú német autópályáknak. 5-ik fokozatban ilyenkor az autó kb. 3000 felett van valamivel ). Plusz információ ez neked ?

Válaszodat előre is köszönöm

Nadzon Gusztáv

Elsősorban üzemanyagellátási problémára gyanakszom. Elképzelhető, hogy az AC pumpa nyomása kritikus határra esett, amikor a már végteljesítmény környékén kevés az üzemanyagmennyiség, melyet produkálni tud, vagy pedig az üzemanyag nyomás. Ám nem elképzelhetetlen a lambda szonda kezdődő problémája, vagy kisebb gyújtórendszeri hiba sem. A lambda szonda csatlakozóját a hazafelé vezető úton húzza szét, amennyiben a probléma így is jelentkezik, dugja vissza, ezzel a szonda hibája már hazaérésig kizárható. Az AC pumpa ill. az üzemanyagrendszer problémája pedig műhelyben, nyomásmérő és egyéb más műszerek alkalmazásával megkereshető, tehát itthon mindenképpen műhelybe kell vinni az autót.


Hello Doki !

Köztudott, hogy az autók kerékmérete változó, nem csak az átmérőjük de a szélességük is. Pl.: A VW GOLF egyes példányait 205-ös gumikkal szerelik 6,5 J-s felnire, azonban ha bárhol vásárol az ember pl.: 1 195-ös gumihoz alufelnit, akkor 1bol a 7 j-s felnit kínálják, amire tökéletesen passzol a gumi. A gyári alufelnikre is igaz, hogy keskenyebbek az utólag vásárolhatóknál és még a viszonlylag olcsó (900 Ft./db ) fémszelepek helyett is csúnya gumiszelepek vannak rajta.

Kérdéseim a következők :

- A méregdrága gyári alufelnik előnye csak az egyedi megjelenésben rejlik vagy valami másban is ?
Hogyan befolyásolja egy autó menettulajdonságait ugyanazon gumiabroncs szélesebb vagy keskenyebb felnire szerelve ? Köszi,
Zsolt.

Az esztétikán túl a márkásabb, komolyabb alufelnik szilárdsági tulajdonságai sokkal jobbak, melyek karambolnál komolyabb gödröknél, parkolás közbeni járdaszegélyre fel-le állásnál jelentkeznek. Vannak olyan török és egyéb gyenge minőségű felnik, melyek sajnos kaphatóak, de már egy komolyabb gödör vagy járdaszegély is deformálódást, törést okozhat. Az igen divatos háromküllős alufelnik török változata már egy közepes nagyságú autónál is egy-két komolyabb fékezéstől centírhibássá válhat. Az 5-6 küllős változat egy komolyabb gödörnél az agyrésznél törik. Nem mindegyik darab, de akinek a rosszabb szériából jut, és emiatt dob hátast az autójával, azt ez nem vigasztalja. Legalábbis szerintem. Az, hogy egy adott méretű gumiabroncs milyen szélességű keréktárcsára szerelhető, minden esetben a gyártó határozza meg. Ha ettől eltérő méretű tárcsára szerelik, a deformálódott szálszerkezet miatt komoly baleseti forrás lehet.
A szélesebb keréktárcsákon szélesebb gumi alkalmazása elsősorban a sportos jellegű, keményebb futóművek esetében komoly kanyarstabilitás-növekedéshez vezet, azonban minden keréktárcsának van egy ún. ET-száma, mely a keréktárcsa kerékagyra fölfekvő síkja és a gumi felfekvő felület középvonala közti viszonyt jelzi. Ezt minden típusú autó esetén szintén a gyártó határozza meg, hogy bár felszerelhető rá más ET-számú keréktárcsa is, hogy a stabilitás és a futómű terhelése ne változzon meg káros irányban, milyen ET számú keréktárcsa szerelhető fel. Itt összhangban kel lennie a dizájnnak és a közlekedésbiztonságnak. Sajnos annyira még nem vagyunk európaiak, hogy ezt a közúti közlekedés ellenőrző szervei is komolyan vegyék, de Nyugat-Európában az ezektől való eltérésért már majdnem lőnek. Hogy ebben az útvesztőben igazán el tudjon igazodni, kérje egy gumiszerelő tanácsát, olyanét, akinél azért keréktárcsából is komolyabb választék van. Ő biztosan rendelkezik olyan katalógusokkal, melyek alapján be tudja azonosítani, hogy milyen típusú autóra milyen ET számú keréktárcsa szerelhető, az a keréktárcsa hány coll (J) szélességű lehet, az adott szélességű tárcsára milyen méretű gumiabroncsok szerelhetők fel, és az adott méretű gumiabroncs különböző paraméterei (/70, /60, /50, stb) milyen legyen. És ezzel együtt az egésznek az összhatása milyen stabilitást fog eredményezni.


Tisztelt Doktor Úr !

Honda Civic 1992 1.6 V-tech autóm a következõ hibajelenséget produkálja: amikor a motor eléri az üzemi hõmérsékletet, leesik az alapjárata olyan 500 körülire. Az egyébként nagyon csendes alapjáratáról híres Hondám ebben az esetben már annyira alacsony fordulaton jár, hogy beremeg a mûszerfal, ami meglehetõsen kellemetlen érzést kelt. Nem beszélve arról, hogy hirtelen gázadáskor egy hangyabokányit megtorpan, nem ugrik fel egybõl a motor fordulatszáma, valamint egy picit hörgõ hangot ad, mintha kicsit erõtlen lenne gyorsításkor. 4000 fordulat felett már nem érezhetõ a gyengesége.
Voltam vele márkaszervízben, de ott olyan magasfokú tudásról tettek tanúbizonyságot, hogy semmit sem tudtam meg. Rátették teszterre, de a szerelõ nem valami sokat tudott annak kezelésérõl. A lakóhelyemen pedig nemrég szûnt meg a Honda márkaszervíz. A nem márkaszervízben pedig azt mondták, hogy teszter nélkül nem sokat tudnak mondani.

Ebben az ügyben kérem a segítségét. Kérem adjon tippeket a lehetséges okokra !

Tisztelettel : Sólyom Antal

Vigye egy olyan műhelybe, ahol képesek az alapoktól végignézni az autót (gyertyahézagok, levegőszűrő, vákuumcsövek, fals levegő-problémák, stb). Elképzelhető, hogy ilyen övön aluli problémával állunk szemben. Meg lehet próbálni a lambda szonda csatlakozójának széthúzását, mint fent.
Egyszerű CO méréssel ellenőrizni a katalizátor hatásosságát (katalizátor előtt és kipufogó cső végnél) Az alapjárat beállítása mennyiségi szabályzóval. Ha ezen túl van, akkor valószínűsíthető az alapjárati szabályzó elektronika hibája. Érdekes lenne tudni, hogy a hiba hogyan kezdett jelentkezni, egyik pillanatról a másikra, vagy pedig folyamatosan egyre rosszabb lett. Az elöregedett, túlhasznált, nem megfelelő minőségű motorolaj erősebb gázosodása is okozhat ilyen problémát.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.
Sőt! A múltkor fél órát szónokolt a Tigris tank mindenevő motorjáról: lehet, hogy még azon is tud kompressziót állítani.