Renault 5, Uno Fire, Nexia, Polo II

2001.02.05. 10:32

A vezető oldalán a tűzfalnál találod a fűtőmotort és a radiátort. A fűtőmotor mögé behajolva láthatóvá válik a fűtéscsap, melynek a működtető bovdenje, ha be van rohadva egész egyszerűen nem nyitja ki a csapot. Ha működteti a bovden a csapot, akkor ki kell építeni, ami elég egyszerű feladat és ellenőrizni, hogy a kar mozgatásával a csap valóban nyit-e.

Hello Doki!

Némi segítségre, illetve tanácsra lenne szükségem. A családunkban van egy 83-as évjáratú (régi kasznis) R5 1.1 GTL típusú autó. Az a probléma, hogy nem fut az autó, pedig a hűtőrendszer teljesen fel van töltve és le van légtelenítve (szerintem). Ha a túlfolyó tartályát kiveszem a helyéről és felemelem (magasabbra mint a légtelenítő csapja), valamint kinyitom a légtelenítő csapját (ami a fűtőradiátor tetején van), akkor a hűtővíz buborék mentesen folyik ki. Mindezt persze meleg motornál csináltam, hogy a termosztát is nyitva legyen. Meleg motornál az összes hűtővízcső forró (feltételezem, hogy a termosztát jól működik), kivéve persze a fűtőradiátorból visszatérő csövet. A rejtélyt tovább fokozza, hogy ha bemelegszik a motor, akkor a műszerfalon alapjárati fordulaton világit a hűtővíz visszajelzője, ami a fordulatszám kicsi emelkedésére elalszik. Hideg motorral meg visszatolt szivatóval sem világít a hűtővíz visszajelző. A dologban továbbá az érdekes, hogy a fűtést nyáron kipróbáltam és akkor hibamentesem működött, bár azóta a hűtőrendszerben a vizet fagyállóra cserélték. Lehet, hogy nem jól csináltam a légtelenítést? Ha van valamilyen használható ötleted szívesen olvasnám!
Köszönettel:
TOM

A vezető oldalán a tűzfalnál találod a fűtőmotort és a radiátort. A fűtőmotor mögé behajolva láthatóvá válik a fűtéscsap, melynek a működtető bovdenje, ha be van rohadva egész egyszerűen nem nyitja ki a csapot. Ha működteti a bowden a csapot, akkor ki kell építeni, ami elég egyszerű feladat és ellenőrizni, hogy a kar mozgatásával a csap valóban nyit-e. Ezt egyszerű átfújással lehet ellenőrizni. Ha a fűtőradiátor vízköves azt arról veszed észre (csap ellenőrzése után és újra kilégtelenített fűtőrendszerrel), hogy a bemelegedett motor esetén bekapcsolt fűtőventillátor először meleg levegőt fúj, majd néhány mp után csak langyosat és egyre jobban kihűl a befújott levegő. A két dolog közül valamelyikre tippelek, illetve nézd meg azt is, hogy a fűtőradiátorhoz vezető cső illetve attól visszatérő cső nincs-e megtörve és e miatt nem tud a víz keringeni.


Hello doki!

Most olvastam azt a válaszod, amelyben Gábornak javasoltad, hogy a Renault 5-be használjon szelepfelső kenő adalékot, ill. jó minőségű kétütemű olajat. Csak az nem világos, hogy ezt ólompótló adalék mellett, vagy helyett kell e benzinbe önteni.

Előre is köszi a választ!
Gábor

Természetesen az ólompótló adalék adagolása mellett gondoltam és elnézést, ha nem volt egyértelmű a megfogalmazás.


Szevasz Doki!

A magam sokszelepes turbós elektronikus stb. autójával elboldogulok, de sajna egy rendkívül egyszerű autó megfogott, annál is kínosabb ez, mivel a barátnőm autójáról van szó.
Szóval: Egy Uno 1.0 fire típusú aszfaltszaggatóról van szó. Hidegen-melegen jól indul, jól is megy / :-))) /, a gyertyák halványszürkék, 5 lityi körül fogyaszt, igaz a csaj nem egy Schumacher. :-)
A probléma: meleg alapjáraton néha önhatalmúlag megáll. Gyújtás van, mert ha időben észreveszi a pilóta a motor szándékát, gyors gázpedálrugdosással megelőzhető a nemkívánatos esemény. Weber 32 TLF c. karburátor trónol a motor tetején, szerintem az ősöreg Harley konzervdoboz-karburátora után ez a világ legegyszerűbb szerkezete, összesen 3 db fúvóka tartózkodik benne, benzinadagolás céljából. Szervizkönyv alapján beállítottam mindent, ami állítható az egyetlen elektromos alkatrésze, az alapjárati mágnesszelep új, + a hozzátartozó vezeték is. AC pumpa jó / kipróbáltam egy újjal, azzal is produkálja a jelenséget / , ua. szűrő dettó.
A kérdésem: Mi a fenétől sztrájkol néha ez a kis nyavalyás??

Segíts léci, már hullik a hajam, a maradék meg őszül. A barátnőm el akar hagyni, élni sincs kedvem, + a kutyám is megmorog... :-))

Hálám örökké üldözni fog:
James

Családi állapotod nem irigylésre méltó. Megpróbálok tippelni, de ha ezek után néhány év múlva válóperre kerül a sor, ne engem okolj! Szóval szedd szét még egyszer a karburátort, alaposan mosd meg benzinben az egészet, utána vegyél a közértbe egy csomag trisót, a felét egy fél vödör forró vízben oldd fel, ebbe kb. 4 óra hosszára rakd bele a karburátor házat és a fedelet. Meg fogod látni, hogy a különböző szellőző és átömlő furatokból mennyi kartergázt old ki a trisós víz. A víz tetején olajos fehér habként fog jelentkezni. Ezek után szárítsd ki, fújj át minden létező lyukat, és javaslom, hogy cseréld ki a tűszelepet is. Majd rakd össze a karburátort, és közben ellenőrizd a porlasztófedél szintjét, valamint, hogy fojtószelep tengely nem lóg-e túlzottan. Ha ezek után nem jön rendbe az alapjárat, és mégis ki leszel rúgva, vigasztald magad azzal, hogy legalább anyósod sem lesz egy darabig.


Tisztelt Autódoki!

5 éves Daewoo Nexiám van, 1500-as motor, hengerenkénti befecskendezés, 8 szelep, 93.000 km, benzines (95)
Eddig nem volt vele semmi baj, csak a benzin kellett bele. Egy hónapja viszont már tízszer fordul elő, hogy ritkán egy 10 perces állás után is, de gyakrabban több órás, vagy éjszakai állás után (mindegy, hogy fűtött garázsban, vagy a szabadban) egy henger - de nem mindig ugyanaz - nem indul be indításkor, a kocsi rángat, ill. 1x fordult elő, hogy 3 henger nem indult el. Közvetlen oka mindennek megvan, ui. szerelő tanácsára ilyenkor alapjáratban leveszem az injektorokról a csatlakozót, s ha nem változik a motor fordulatszám, nyílván annál a hengernél van a baj. Ilyenkor megnézem az ide tartozó gyertyát, ez száraz, tehát nem kap benzint. Mindebből már nekem is következik, hogy a kérdéses hengerhez tartozó injektor beragadt, ilyenkor egy 8-as kulccsal megütögetem az injektort, s következő indításra minden OK, ez eddig még mindig bevált Tehát a baj oka, hogy leragad, beragad az injektor.

A kérdések itt merülnek fel bennem:

1. Nem mindig ugyanaz az injektor ragad be, vagyis gondolataim szerint vagy valamilyen injektorokon kívüli, de azokat befolyásoló hiba lehet (elektromos szabályozás? AC pumpa? ...?), vagy valóban lehet, hogy egyszerre romlanak el az injektorok? Felmerült, hogy a riasztó okozza a bajt(?), de mióta nem használom, azóta is előjött a hiba. A benzin csinált valamit? (Mindig ugyannál a társaságnál tankolok - Shell). Két egymást követő tankolásnál használtam injektor tisztító adalékot, de nem változott semmi.

2. Meg lehet-e pontosan állapítani valami műszeres, vagy egyéb vizsgálattal kellő biztonsággal a hiba okát, hiszen nyílvám nem mindegy számomra, hogy valami elektromos ketyerét kell -e cseréltetnem, vagy az összes injektort, vagy az AC-pumpát, vagy esetleg az összest egyszerre, vagy egyiket sem.

Előre is köszönöm válaszodat:
Kormos Péter

Kedves Péter!
Kívánom, hogy ne legyen igazam, de én úgy gyanítom, hogy a hiba oka kellemetlenségi sorrendben a következő néhány dolog:
1. testkábel vagy biztosítéktábla érintkezési hiba
2. gyújtáskapcsoló elektromos betét hiba
3. hőmérséklet vezérlő szenzor hibája

Szerintem azonban a legvalószínűbb a neked legkellemetlenebb, a motort vezérlő computer ill. annak kábelkötegének érintkezési hibája. Sajnos az Opel, Daewoo és néhány GM könnyen lesz érintkező-hibás a gyári forma és technológia miatt. Ebben az esetben feltétlenül javaslom a szervizben történő TEC-II célműszerrel történő hibakeresést. Ez a műszer minden 4 mp-nél tovább fennálló és a computer által betárolt hibát kiír, ill. áramköri szakadásokat, szenzor hibákat is kiírja. Maga a mérés nem költséges, viszont jó támpontot ad arra, hogy melyik egységnek köszönhető a befecskendezés kimaradása.


Egy VW Polo II(1044 ccm,1984) boldog-boldogtalan tulajdonosa vagyok. Most inkább a második. A kis drága újabban olyat csinál, hogy ha teljesen eltekerem a kormányt balra akkor a végállás előtt egy picivel valami roppan egyet. A dolog nem ismételhető meg valamennyit menni kell vele, ha megint elő akarom idézni. A jobb első kerék terhelésekor (fékezés, domb) még erősebb a hang. Remélem, fogsz tudni segíteni( Köszi az előző tanácsot a megszakítóval kapcsolatban, a gyújtótrafó volta hunyó).
Előre is köszi!
Tamás

Feltétlenül látogass el egy műhelybe, mert a ropogást bár több dolog idézheti elő. Elképzelhető, hogy az alsó gömbfejtől ered. Az első futóműben lévő problémákat amúgy sem illik nagyon hanyagolni, mert nem csak hajtott a kerék (ennél a típusnál) de valamennyi autónál kormányzott is és nem árt ha ott minden a helyén marad. Ezen kívül lehetnek a hibának egyéb okai is például: toronycsapágy, kormánymű persely, vagy akár kezdődő féltengely probléma. Bár rugózásakor legsűrűbben az először említett alsó gömbfej tud ilyen érdekes hangot adni.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.