Számos érdekes eset
Swift, Cordoba, Ka, Xantia, A3, Alfa 33, Uno, Astra, Slick adalék.
'94-es gyártású 1.3-as Suzuki Swift Sedanra vonatkoznak az alábbi kérdéseim. A gépkönyv üzemanyagról szóló része szerint a kocsiba akkor kell 95-os benzint tankolni, ha ezt a tanksapkafedélen elhelyezett táblácska igényli. Jelen esetben nincs erről szó, így 91-essel járok. Ez néhány benzinkutasban és ismerősben kellő megütközést kelt. Igazuk van, tényleg jobb a motornak a 95-os?
A Suzuki kifejezetten szereti a 95-ös benzint. A tanksapka cserélhető, a tábla elveszhet róla, de az alacsony oktánszámú üzemanyag nem annyival olcsóbb amennyibe az általa okozott károsodás javítása kerül. Javaslom tényleg a 95-össel járjon.
Más. A váltóval az a probléma, hogy 1-esből 2-esbe kapcsolásnál nehezen, vagy egyáltalán nem lehet kivenni 1-es sebességből a váltót. Ezen az segít, ha vagy kinyomott kuplunggal kis gázfröccsöt adok, vagy mar a kuplung kinyomásával egy ütemben kiveszem a váltót sebességből. A magasabb fokozatba kapcsolással sosincs probléma. A jelenség néha 2-es és 3-as között is észrevehető. A szervizben ellenőrizték az olajszintet (rendben volt), bár egy kis szivárgást találtak egy csavarnál. Azt mondták még, hogy úgy 30 ezerért szétszedik, megnézik, újratömítik a váltót, de semmi garancia, hogy megtalálják a hibát. Ezek után, mivel a vezetésben ez nagy gondot nem okoz, nem kértem javítást. Érdekelne azonban, mi lehet a jelenség oka, ill. mennyire kell komolyan venni ezt a dolgot. (Azt sejtem, hogy a szinkrongyűrű lehet kopott, es a legrosszabb, ami történhet annyi, hogy csak gázfröccsel tudok sebességet váltani, ha teljesen tönkremegy.)Üdv,
Tamás
A leírt probléma inkább kuplung problémára utal, esetleg váltó működtető rudazat hibára. Erre utal a sebességből történő nehéz kivétel, valamint a tipikus szinkronprobléma említésének a hiánya. Ez pedig az a jelenség, hogy visszakapcsoláskor reccsen a váltó. A kuplung problémát támasztja alá továbbá az is, hogy minél magasabb fokozatba kapcsol annál könnyebben üzemel a váltó. Elsősorban a kuplung beállítását kell ellenőrizni, ha ez rendben van, akkor le kell venni a váltót és vagy kuplungszerkezet lágyulása, vagy kuplung tárcsa un. Lélegzése a probléma forrása.
Szerbusz Autódoktor!
Nekem egy '94-es 1.6-os Seat Cordobával lenne
problémám. A befecskendezés mono-motronic, a gép 75LE.
Újabban olyat képes csinálni, hogy rendesen beindul,
szépen jár, majd amikor bemelegedett, megszűnik az
alapjárat. Ez érdekes vezetéstechnikai bravúrokat hoz
elő az emberből, mert fékezni bal lábbal kell,
miközben a jobb lábunkkal a gázt nyomjuk, hogy le ne
fulladjon a motor.
Ezt csinálja kb. 15-20 percig majd megszűnik és utána
ismét rendesen viselkedik.
Arra gondoltam, hogy esetleg az alapjárat
megemelésével lehetne segíteni a dolgon (mert mintha
most alacsonyabban lenne a fordulatszám (az óra kb.
750-t mutat) (hol lehet állítani?)) , vagy valami
súlyosabb hiba előszele lehet ez?
Kérlek segíts, mert most külföldön vagyok, így nincs
lehetőségem szerelőhöz menni (anyagi megfontolásból),
viszont szeretnek hazaérni a kocsival.
Köszönöm szépen,
Piller Krisztián
Az alapjáratot ez a típus elektromosan szabályozza az érzékelő szenzorok alapján a computeren keresztül. Tehát a mechanikus utánállítás nem járható út. Lenne egy kérdésem mielőtt a hiba okára tippelek: Álló helyzetben nagy gázadás után a visszaeső fordulat hirtelen zuhan-e az alapjárati szintre, vagy 1500 környékén lassul-e az esés? Plusz egy: Hány kilométert futott az autó? Ha ezt megválaszolod közelebb tudok tippelni a valósághoz? Egyébként az elsőrendű vádlott véleményem szerint a fojtószelep kapcsoló.
Tisztelt Doktor úr!
Most szeretnék venni egy Ford Ka-tm, ebben szeretném
segítségét kérni mire kell figyelni ennél a típusnál hol
vannak hibaforrások?
Üdv.:
Pista
Magyarországon gépkocsi vásárláskor 3 fő tényezőre kell figyelni:
1. Nem lopott-e a gépjármű, illetve az alváz és motorszáma gyári beütésű-e? Erre való az eladóval közösen végrehajtott eredetvizsgálat. A gépkocsit kifizetni mindig csak ezután szabad. Természetesen az eladó a tulajdonos legyen.
2. Hányszor volt törve, milyen mértékben, és milyen szakszerűséggel lettek kijavítva az esetleges sérülések?
3. Mivel piciny országunk lassan egy nagy cross-pályává változik, az utak minőségének romlása miatt komoly figyelmet kell fordítani a futóművek és a felfüggesztések állapotára. Mindenképpen egy hozzáértő és megbízható ember tanácsát kérje ebben.
Doktor Ur!
Problémám a következõ:
Autóm egy 1993as Citroen Xantia 2.0i benzines 8 szelepes motorral,
automata váltóval.
Városban 15-16 literes fogyasztással küzd szegény, véleményem szerint
11-12 lenne reális.
A szakszervizben a következőket ellenőrizték:
-alapjárat
-gázkibocsátás
-katalizátor
- kipufogórendszer
Mindent rendben találtak, a beépített számítógép leolvasásakor is
mindent rendben találtak.
Légszűrűt és gyertyát is cseréltem, az sem vitte lejjebb a fogyasztást.
Kérdésem az lenne, hogy mik lehetnek a magas fogyasztáshoz vezető
rejtett okok?
Köszönettel
Soundria
Városi fogyasztás elég relatív dolog. Szélsőséges értékeket tud produkálni a mért érték esetében, ha például állandó belvárosi és csúcsforgalmi viszonyok között közlekedik. Ebben az esetben valóban kijöhet az Ön által említett eredmény. Fogyasztást mérni mindig telitankolt gépkocsi megközelítőleg üres szintig történő fogyasztásával lehet, ismételt teli tankolás esetén. A tank műszer sosem pontos annyira, hogy ez alapján számoljunk. Megtévesztő tényező lehet még: a típusra előírt kerékátmérőtől eltérő kisebb vagy nagyobb kerék használata, valamint a kilométer számláló meghibásodása, mely utóbbi a mechanikus alkatrészek kopása miatt csal, vagy időnként néhány kilométerre megáll. Mindenképpen javaslom, hogy a fogyasztást tesztelje le országúti körülmények között is. Itt a távolságok is jobban kontrollálhatók, és összevethetőek a kilométer számláló által mért adatokkal.
Üdv doki!
Köszönöm a jótanácsot a fűtéssel kapcsolatban. A fűtéscsapot szabályzó
bowden a helyén van, és a csap is szemmel láthatóan működik, bár ez nem
jelenti, hogy jó is, ezért feltétlenül ki fogom próbálni az átfújásos
módszert. Nekem ez az eszembe se jutott volna! Összegezve az információkat,
erős a gyanúm, hogy a fűtőradiátor lesz a ludas (vízkő).
Még egyszer köszönöm! További jó munkát!
Köszönettel:
TOM
Örülök, ha segíteni tudtam. De ne búsulj, lassan melegszik az idő is.
Kedves Autódoktor!
Mar majdnem 9 honapja boldog tulajdonosa vagyok egy használt A3-as Audinak.
Teljesen elégedett vagyok, kivéve egy dolgot. Ha hideg van, és rossz
minőségű úton megyek, kopogó hang jön a futóműből. Ha fékezés közben
belemegyek egy kisebb kátyúba (kb. 3-4 cm mely), akkor meg egyenesen
ijesztő a hangja. Nem tudom, hogy a lengéscsillapítóból jöhet-e, vagy
másból? Egy szerelő ismerősöm megnézte, vezette, akkor épp nem csinálta.
Aztán forgalmi vizsgára kellett vinnem, ahol simán átment. Egyelőre nem
nézettem meg hivatalos szervizben, vagy lengéscsillapítósnál. Most, ebben a
kellemes, tavaszias időben nem lehet hallani. A segítséget előre is
köszönöm!
Krisz
Elképzelhető, hogy valóban a lengéscsillapítók állnak a probléma hátterében, de a kezdődő toronycsapágy hiba is ezzel a tünettel járhat. Mindenképpen meg kellene nézetni egy szakműhelyben, mert hajtott és kormányzott kerekeknél az álmoskönyv szerint nem egészséges dolog a hibával játszani. Ez az autó amúgy is híres az út egyenetlenségeit kiválóan és zajmentesen felemésztő felfüggesztéséről.
Tisztelt Doktor Úr!
Egy 15 éves Alfa 33-as (1.3, 2C) tulajdonosa vagyok. A gép korához képest jó
bőrben van. Egyetlen zavaró dolog a szelepek felől jövő ketyegés, a motor
egyébként csendes lenne... Mutattam szerelőnek, mosóolajos olajcserét javasolt, ami kipucolja a hidrotőkéket. A kérdésem az lenne, hogy milyen olajat javasolsz bele, most ugyanis Jet kútnál vásárolt 10W40-es félszintetikus olaj van benne.
Köszönettel : Péter
Először is javaslom, hogy mosóolajos olajcsere, szemmel verés, ráolvasás helyett olyan szervizbe vigye az autót, ahol foglalkoznak is ezzel a típussal. Hidrotőke ebben a motorban csak akkor lesz, ha az olajbetöltő sapka nyílásán át beledobnak néhányat. Be kell állítani a szelephézagokat, melyek állítását a vezérműtengely alá speciális szerszámmal behelyezhető változó vastagságú fémkorongokkal lehet elvégezni. Ellenőrizni kell továbbá a vezérműtengely kopottságát is. Javaslom tehát, hogy egy olyan helyre vigye ezt az autót javítani, ahol legalább egy beállítási könyvet kinyitnak, és belenéznek, hogy milyen a szelepműködtető mechanizmus.
Tisztelt Autódoki! Van nekem egy 1985-ös Fiat Uno 70S típusú 1.3-as benzines autóm.(Motorszám:138B20005516486) Egyszer már segítettél egy betegségén ezért gondoltam leírom a többit is.. Lényegében nem rossz autó, én nagyon szeretem, csak hát 15 év az 15 év..
Szóval a problémák:
1. Vmelyik múltkori válaszodban olvastam hogy az idősebb négyütemű autók, amiket még ólmozott benzinre alkottak nem igazan szeretik a mai üzemanyagokat..Na ez az én kicsikémre is abszolút igaz.. erre azt tanácsoltad hogy jófajta kétütemű motorolajat kell adagolni 1:150 arányban a benzinhez. Arra lennék kíváncsi, hogy ezt egyik pillanatról a másikra el lehet kezdeni vagy vmit alakítani kell az autón előtte. Csak mert ugye a benzin és a motorolaj viszkozitása nem éppen egyforma. Nem okozhat ez benzinszűrő gondokat? mert ha nincs semmiféle negatív következménye akkor szívesen kipróbálnam. Ja, és az ólompótló adalékot is változatlanul töltsem hozzá?
2. Mivel elég sokág termosztát nélkül jártam a verdával, rendesen 'kartergázos' lett.A kérdésem az lenne, hogy gond-e az ha a kartergáz csövét lehúzom a légszűrőházról? Valamint a keletkező lyukat betömhetem-e és ha igen mivel javaslod? (hiszen ott a motor fals-levegőt szív ráadásul szűrés nélkül közvetlenül a motortérből jut a karburátorba..) (erre azért volt szükség, mivel kissé megelégeltem a gyakori légszűrőcserét). Az autó teljesítményével amúgy semmi gondom, bár az igaz hogy annak idején nem ültem újszerű Uno-ban, így nem tudhatom mi a különbség.. Egy szerelő szerint 40%-os a motor, de ismétlem, én nem érzem (Így a teljes motorfelújítást még halasztanám egy darabig..).Vagy pedig újkorában rakéta volt? :-)
3. Már sokszor írtad hogy az olasz autók futóműve nem egy főnyeremény a magyar utakra(azért az olasz utak is dolgoztatják ám a futóműveket..).Na ezt is tapasztalom. A gondom az hogy eléggé pattog az autó (ami persze adódhat abból is hogy nagyon könnyű).A két első lengéscsillapító dec.-ben volt cserélve a két hátsót pedig a vizsgálaton jónak találták. Fémes koppanást nem hallok, ezért a szilentek gondolom kizárhatók. Akkor ez a természetes állapota? A családban van egy másik autó, egy 1 éves Escort, és mondanom sem kell, ég és föld a különbség. Ekkora a technológiai különbség a két autó között? A múltkor vezettem egy Felicia Pick Up-ot és egészen hasonlított az élmény(meg a menetzaj) az Uno-éhoz. Pedig az is jó 12 évvel fiatalabb..
4. És ez az utolsó.. Nagyobb sebességű szűkebb bal kanyarban (pl.utcára befordulás) ropogást hallok az első futómű felől.. És elég jelentősen húz is az autó balra.(egyenesben). Mi lehet ennek az oka? Gömbfej? Külső, belső? Melyik oldali? Én gyanítom hogy a bal (bár akkor jobbkanyarban kellene ropognia, nem?),mivel azon az oldalon a féltengely belső oldala olajban ázik(nem csöpög!!) amióta megvettem(viszont a gumiharang épnek tűnik).A hajtóműolaj viszont nem fogy.. Igazság szerint már csak a futóművet kéne rendbe tennem (tetetnem) az autón de azt szeretném elhúzni nyár elejéig, mivel júliusban úgyis vizsgáznia kell.. Ilyen problémákkal elhúzható ez addig vagy sürgősen látogassak el egy szervizbe? Végülis egy éve már így járok vele.. Ha muszáj lenne most szereltetni tudnál adni vmiféle költségbecslést? (gömbfejcsere, esetleg szilentek meg amit még gondolsz..) Válaszodat előre is köszönöm! És bocs hogy ilyen hosszúra nyúlt.. Nyugodtan vágjátok meg ha nem fér a rovatba.. Demeter Máté
A problémáidról, illetve annak megoldásáról egy regényt tudnék írni. Megpróbálom a lényeget kiemelni.
1. Légszűrő nélkül még akkor se autózz, ha unod a filterek cseréjét, és legalább öten bíztatnak is erre. A levegőben található minden porszem, amit a motor beszív csiszolóporként viselkedik, ezáltal a motor élettartama töredékére csökken. Ettől lett kartergázos, nem a termosztát hiányától.
2. A kétütemű adalékot nyugodtan egyből el lehet kezdeni adagolni, ólompótló adalékkal együtt, nem kell szoktatni az autót hozzá. Mivel a benzin zsíroldó hatású, az olaj oldódik benne, így problémát nem okoz.
3. A 15 éves UNO és az 1 éves Escort nem hasonlítható össze, semmilyen vonatkozásban. A Skoda PickUp pedig áruszállító furgon, felfüggesztés, rugózás szempontjából szintén nem személyautó jellegű.
4. Kanyarban a ropogás a féltengely csuklók elhasználódottságát, kopottságát jelzi.
5. A leírt sok probléma alapján érdemes lenne ezt a gépkocsit egy általános teljes körű állapotvizsgálatnak alávetni valamelyik szervizben.
6. A kartergázcső kivezetése sem környezetvédelmi, sem műszaki okból nem ajánlott.
Kedves Doki! Két autóm van egy 14 éves Daihatsu Charmant típusú öreg JAPÁN valamint egy e hónapban 2 éves OPEL ASTRA 1,4 új típusú gk. A japánról nem írok semmit, mert ahhoz az olajcseréken, szűrõkön kívül nem kell hozzányúlni . Ellenben a két éves Opel már túl van egy hûtõcserén ( álltó helyében kilyukadt ). Az utóbbi autóban jelenleg kb. 14.000 km van, tehát sûrûn nem használom. A elmúlt hónapokban kétszer is elõfordult, hogy hosszabb állás után kb. 2 hét - az autó nagyon nehezen indult be, olyan érzésem volt hogy csak 3 henger ment ( megjegyzem, hogy ezt tavaly télen is produkálta az autó ). A jelenség azonban egy-két gázfröccsre megszûnt. Kérlek, ha a leírtak alapján van valami dignózisod, írd meg. Köszönettel Jenõ
Kedves Jenő!
Az észrevételed helytálló. Valóban tudnak a japcsik. Még autót gyártani is. Az Astrád azonban magyar. Majd mi is megtanuljuk 20 év múlva, amit a japánok már 20 éve tudnak. Nem a német technikával van a gond, az precíz és jó. A magyar kivitelezés azonban már bizonyított, hogy a legjobb technikát is képes bizonytalanná tenni. Az Astra problémája szerintem az, hogy az elektromos üzemanyag pumpa nyomástartó szelepe hosszabb állás után visszaengedi a tankba a benzint, ezután indításkor idő kell, amíg újra feltermeli a nyomást, és ettől indul bizonytalanul.
Tisztelt Autódoki!
Az én kérdéseim egy kicsit általánosak lesznek.
1, Mi a véleményed a különböző kopáscsökkentő adalékokról (Slick 50,
Metabond, stb.)
Van-e rossz tapasztalatod velük? Esetleg jó?
2, Illetve az egyéb motortisztító, felújító adalékokról (STP, Wynn's, stb.).
Itt pl. olyanra gondolok mint a simmering (ha jól írom) felújítók, amik azt
ígérik, hogy visszapuhítják az elöregedett alkatrészeket.
Egyáltalán, mire érdemes az ilyen adalékoknál odafigyelni.
Én évek óta használok az olajcseréknél Metabondot és rossz tapasztalatom még
nem volt vele, a jó meg elég szubjektív mérve meg soha nem volt. Bár
szerintem hatásos :)
Üdv!
Salamon Gergely
Igazából a súrlódás csökkentő adalékok valóban valamelyest megnövelik a motor élettartamát, azonban koránt sem végtelenítik azt. A felújító adalékok pedig a kopás okozta tüneteket némileg, olykor időszakosan komolyabb mértékben is enyhítik. Azonban szerencsére nem pótolják és nem teszik szükségtelenné a motorok karbantartását, felújítását. A használati utasításokban leírt, sokszor eltúlzott hatásokat azonban kétségbe vonom, saját tapasztalataim alapján.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.