Bonyolult Pierburg, nyöszörgő Lancia, lezsírozott Favorit
Meg szeretnék vásárolni egy 1993-as Skoda Favorit LX-et (VW-System), amely kb. 20.000 Km-t futott, és három éve egy lakótelepi garázsban áll, azóta nem mozdult, be sem indították, ki sem nyitották. Milyen hibákra számítsak, az átlagos futásteljesítményű hasonló autóhoz képest alacsonyabb vagy magasabb árat tartasz reálisnak ezért az autóért? Ja, természetesen sem műszakija, sem zöldkártyája nincsen.
Kedves Doki,
Nemrég sikerült egy új 316-os BMW-hez jutnom. Rendkívül kellemes kocsi bár nem
az a kimondott versenyautó. Azt vettem észre hogy az alapjárati fordulatszám
néha nagyon instabil, 500 alá esik majd hirtelen 1000 fölé ugrál, miközben semmi
olyasmi nem történik, ami ezt indokolná (légkondi kikapcsolva). Mivel ez a jelenség
nehezen reprodukálható, nem tudom érdemes-e a márkaszervizbe vinni. Most 6000
km van a kocsiban, teljesen vegyes üzemben lett bejáratva sok országúttal, nagymama-effektusról
vagy akár széthajtásról nem lehet szó.
Válaszát előre is megköszönve tisztelettel,
Berencsi Ferenc
Kedves Ferenc!
6000 km-es futásteljesítmény esetén az autó gondolom még garanciális...
Ez az egyik ok, a másik pedig a sokat emlegetett computerolvasó, mely a szervizben
egészen biztosan kéznél van...
Nem szükséges, hogy a hibát akkor és ott produkálja Bömbike, mert az a sokat
szidott elektromos agya egészen biztos, hogy tárolta a már régebben fellépő
hibát, amennyiben az elektromos jellegű hiba volt. A mechanikus problémából
eredő hibát azonban a computer nem képes azonosítani, így nem fenyegeti veszély
az autójavító szakmát.
A típus gyenge pontja, mint általában a BMW-knek, az elektromos rendszer. Ezen
belül leginkább az alapjárat-szabályozó elektronikára tippelek, mint a hibát
kiváltó okra. De nem tartom kizártnak ugyanezen áramkörben az érintkezési (ún.
kontakt ) hibát sem. Esetleg a lambdaszonda is okozhat ilyen tüneteket, vagy
a kipufogócső testkábelének eloxidálásából eredő hasonló kontakthiba.
Mechanikus problémák közül pedig szinte kizárólag a falslevegő tudja produkálni
a fent leírt tüneteket... Ennek azonban minimális az esélye egy ilyen keveset
futott gép esetében.
Javaslom tehát a szervizlátogatást. Még akkor is ha csak a hiba megállapítását
kéred, a javítást nem, mert az olcsóbban is megoldható...
A továbbiakban ha tanácsra van szükséged, írj nyugodtan. A hathatós segítség
érdekében szükségem lenne az alváz és motorszámra.
Hello Doki!
Egy a régi (kocka - '84-es) Audi 80 porlasztójával kapcsolatos kérdésem volna.
Ha jól emléxem Pierburg 2E a típusa. Szóval az a gáz, hogy nagyon sokat kap
a motor(ha kiveszem a gyertyát, akkor alig látom az elektródát a koromtól),
és hiába állítom be, egy idő után megint elmegy a beállítás. Hidegen nagyon
rángat (mintha a szívató nem húzna rá).
Azt tudni kell, hogy a porlasztó tele
van vákuumcsövekkel. Ja, és még valami. Van az oldalán (a kerék felől) egy kimenet,
amit valamivel össze kellene kötni, de nem tudom, hogy mivel. Valami vákuumos
dolog lehet, mert ha befogom, akkor egyből leáll a motor. Remélem tud válaszolni?
Esetleg ajánlana egy Audis porlasztószerelőt, netán műhelyt? Az is elég, ha
van valami leírás erről a porlasztóról (lehetőleg képekkel). Egyszer találtam
ilyet a neten, de egy orosz oldalon, oroszul leírva. :(
Köszi, Mentol.
Szia.
Ezek a PIERBURG karbik tényleg a legrafkósabbak, amit emberi agy ki tudott valaha
is találni...
Ha szakirodalmat keresel hozzá, javaslom a nagyobb könyváruházakban fellelhető
A/4 formátumú, típusokhoz kapható magyar nyelvű könyveket. Utoljára a Corában
láttam ilyet, külön könyv létezik az Audi 80-asokhoz. Rajzokat, fényképeket,
beállítási adatokat, és szöveges leírást egyaránt tartalmazó könyv, melynek
az ára sem veszélyes, 5-6000 Ft.
A motor és segédberendezésein kívül az egész
autóval foglalkozik. (Erőátvitel, fék, futómű, karosszéria, elektromos hálózat
és teljes motortípus szerinti vákuumtérkép is található benne.)
Ha egy ilyen könyvet be tudsz szerezni, mindent megtalálsz benne, ami érdekel.
Egyebekben ez a porlasztó hajlamos az eresztő (rosszul záró) tűszelep, vagy
a magas úszószint miatt a légtorokba becsöpögésre. Az alapjárati rendszer, vagy
a fúvóka részleges, vagy teljes dugulása miatt ugyanez a jelenség szintén létrejöhet.
A vákuumcső nyílás, amit említesz, nem egyértelmű számomra... De ezen keresztül
valószinűleg falsot tud szívni a motor, ami kompenzálja a más okból túldúsult
keverék hatásait... Ha befogod a nyílást, ezzel elzárod a falslevegő útját, és
még jobban bedúsul a keverék, a kritikus szintet meghaladóan...
Ennek következtében a motor leáll. Tehát az ezt kiváltó okot kell megkeresni
és megszüntetni!
Ha nem boldogulsz, keress újra!
Hello Autódoktor!!
Egy 1981-es Lancia Delta (1.5B, 208.500km) tulajdonosa vagyok. Az autót nem
egész 10 hónapja használom és néhány pech (vezérműszíj szakadása, betojt önindító
és gyújtáselosztó) kivételével elégedett vagyok vele. De a friss műszaki (01.
24.) után észrevettem néhány idegesítő dolgot ami eddig nem volt jellemző. A
szerelő saját bevallása szerint mindent átnézett és jónak talált. Még az is
érdekelne, hogy anyagiak terén a szükséges javítások, esetleg cserék miként
mutatnának?
1. Hidegen nyöszörgést hallani a motortérből 3000-ig onnantól és melegen elmúlik. Az szíjjak feszessége jó. ?vízpumpa?
2. Szintén hidegen ki-ki hagy egy henger (talán a 4.), a szerelő szerint túl sokat kap (automata szivató) és nem lehet rajta állítani, esetleg csak a porlasztócsere üdvözít. De ha rögtön indítás után kb. 5 mp.-t 4000-en járatom akkor megy mind a 4 henger (csak szerintem ez a megoldás nem tesz igazán jót a mocinak). Mi lehet a bibi?
3. Az utastér alatti rezonátordob elkezdett zörögni alacsony fordulaton. Ennek van-e káros hatása a motorra nézve? Házilag javítható-e, vagy csak csere a megoldás?
4. A szivató kikapcsolása után az üzemmeleg állapotig nagyon alacsony, vagy gyakran nincs alapjárat és üzemmelegen is csak 800-as. Ez a gyújtásszerelés után jelentkezett erősebben.
5. A kuplungpedál 1/4-ed-1/5-öd részt bent marad a benyomás után a rendes helyéig, de a kuplungszerkezet rendesen végzi a dolgát. ?bovden?
6. Hidegindításnál kis kék füst távozik a kipufogóból. Az olajban 4000km van és az olajszűrő is új. különösebb olajfogyasztást sem tapasztaltam és a motor is jó erőben van az 5.-et 55-60-tól használhatóan veszi. Érdemes-e foglalkoznom ezzel?
7.Gyárilag hány lovas a motor? Könyv hiányában csak tippem van (75?).
Még egy utolsó kérdés. Az egyik munkatársamnak egy "csepp" 1.6D Kadettja van
(1986, 270.000 km és nagygenerál után) és sorozatosan kivagdossa az izzítógyertyákat
(már három új belevaló készletet fogyasztott el). Ugyanaz a szerelő aki az én
autómat is csinálta, villamosság terén mindent rendben talált (pontosan nem
tudom de valami relét is kicserélt). A kérdés az volna, hogy erősebb, méretileg
beleillő akár modell-, vagy márkaidegen izzítógyertyák segítenének-e.
A Lanciámmal az előző 7 ponton kívül elégedett vagyok, kortársaival összevetve
kívül-belül mutatós autónak tartom (csak ne volnának azok az apró bosszantó
olaszos bajai).
További sikeres munkát kívánva és üdvözlettel: Jenő.
Szevasz Jenő!
Nem egyszerű mennyiségű kérdést öntöttél rám. A problémáid egy részére csak
akkor tudnék válaszolni, ha testközelbe kerülnék a kocsiddal...
1- A nyöszörgés akár vízpumpa is lehet. De több esélyt látok, hogy a száraz ékszíj,
a vezérműszíj görgője, esetleg a generátor vagy egy szíjtárcsához súrlódó védőlemez
produkálja .
2- Az automata szívató a motort szívatja és nem a tulajt! Igenis állítható és kell
is hozzáállítani a motor bemelegedéséhez. Rögtön a porlasztó megfelelő tisztítása,
beállítása után.
3- Az általad leirt dobhiba javítható. Legalábbis valószínűleg. Egy ügyes lakatosnak
nem is kell mondani a módját, jobban tudja, mint mi ketten együtt... Felnyitja
a dobot, az elégett lamellákat vagy perforált csövet javítja, visszahegeszti,
majd lehegeszti a dob falát.
4- A 2. válaszom szerint !!!
5- Ja. Lehet bowden is, de lehet pedálrugó törés, vagy pedálbeállítási probléma
is.
6- Ez a moci 200 000 km-es. Ebben a korban ez még nem túl nagy gond. Nem érdemes
nagyon belebonyolódni.
7- A Kadett, (mint a többi diesel) nem kell, hogy egye az izzítógyertyákat. Az
adott típushoz való gyertya a legjobb, de megfelelő körültekintés nélkül még
izzítógyertyát cserélni sem szabad. ( na )!!! A sorozatos gyertyahalálozást
okozhatják a totálkáros porlasztócsúcsok, nem megfelelő értékű előtöltés, egyéb
elektromos hibák... (pl. gyújtáskapcsoló betét, sérült, égett kábelek, stb.) 8-
Ennek a mocinak a teljesítménye az én katalógusom szerint is 75 paci.
Szia Autódoki!
Tanácsodat kérem a következő témában:
Meg szeretnék vásárolni egy 1993-as Skoda Favorit LX-et (VW-System), amely kb.
20.000 Km-t futott (ténylegesen!), és három éve egy lakótelepi garázsban áll,
azóta nem mozdult, be sem indították, ki sem nyitották...
Kérlek írd meg, mire számítsak, és hogy az átlagos futásteljesítményű hasonló
autóhoz képest alacsonyabb vagy magasabb árat tartasz reálisnak ezért az autóért?
Ja, természetesen sem műszakija, sem zöldkártyája nincsen.
Dezső
Hello
Nem látom az autót, tehát az árba nem tudok és nem is akarok beleszólni. Ha
3 éve áll mitől lenne vizsgája és zöldkártyája?
Először is az akkut fel kell tölteni, vagy kicserélni. (Indítókábellel ne próbálkozz,
mert a computer elájulhat és az egy vagyon!!)
Ha van benne benzin is lehet indítani. Óvatosan bemelegíteni, figyelni erősen,
fel ne forrjon...
Mihamarabb olajat cserélni, mert 2 évente az egy helyben álló ásványi olajat
muszáj. Az első 1000km-ben ne hajtsd agyon!!!
Vizsgáztatás előtt alaposan át kell nézni!!!
Kedves Doki
Csak annyit szeretnék kérdezni hogy egy rövidebb kis kör megtétele után normális
e az ha a hátsó differenciálműben habos az olaj. Szerintem elég furcsa úgyhogy
szerintem mire megérkezik a válaszod már le is cseréltem.
Addig is köszönöm a választ.
Country
Szia
Jól tetted. Ha megfelelő minőségűt töltöttél bele...
És nem is törvényszerű, az olaj fáradásának kezdődő jele
Üdv Doki !
A kocsi, amihez segítséged kérem egy 96-os Punto 1.1-es benzines.
A tünet: az alapjárat néha túl magas, nem esik vissza az normális szintre. Az
eseményt semmihez nem tudom kötni, van mikor városi forgalomban adja elő, van
mikor autópályáról lehajtva veszem észre az említett hibát.
Ekkor az alapjárat hallhatóan magasabb a normálisnál. Sajna ford.számmérő nincs
az autóban, de ha a normális alapjárat 800-1000, akkor fülre ilyenkor minimum
1500-at pörög. Tovább autózva néhány sarokkal odébb beállva a következő lámpához
az alapjárat ismét visszaesik a normális szintre. Lehet hogy csak én vagyok
paranoiás, vagy ez valóban probléma? Esetleg egy későbbi, komolyabb gond előjele?
Másik kérdésem: hallottam, hogy ennél a kocsinál típushiba a futóműben a szilentek
kiverődése idő előtt, illetve az egyes sebességi fokozat szinkrongyűrűjének
idő előtti elhalálozása. Megköszönném, ha felvilágosítanál, milyen típushibák
szoktak még előfordulni ezen a típuson, akkor a szervizelésnél ezekre a dolgokra
jobban odafigyelve talán megelőzhető egy két meglepetés.
Válaszod köszönöm előre is !
Üdvözlet, és jó (valamint sok) munkát kíván
Ágh Ferenc
Kedves Feri
Alapjáraton leszögezem, hogy az utóbbi években meg kellett tanulnia a szakmabelieknek
is becsülni a FIAT-okat...
Komolyat léptek az olaszok előre mind a műszaki fejlesztés, mind a tartóssági
problémák leküzdése terén. Ennek első bizonyítéka a Punto megjelenése... Az alapjárati
gond nem tipikus tünet sem az 1,1-esnél sem a többi modellnél.
Első lépésben a motortérben lévő vákuumcsövek épségét, végeiken a bilincsek
megfelelő tartását ellenőrizd.
Utána ellenőrizni kell a fojtószelep mozgását, visszatér-e egészen az alapjárati
állásba?
Ha nem mechanikus jellegű a hiba, még két hibaforrás jöhet számításba elsősorban.
Az egyik az elektromos üzemanyagpumpa kezdődő hibája, mely az időnként kritikus
szintre eső üzemanyagnyomás következtében fellépő minimális keverékszegényedés
következménye. (Ha volt Trabantod, vagy motorkerékpárod és felejtetted el kinyitni
a benzincsapját, tapasztalhattad, hogy mielőtt leállt a motor, először felpörgött.)
A másik az alapjárati szabályzóegység hibája. Ennek a mechanikus jellegű vonatkozása
annyi, melyet házilag lehet orvosolni, hogy a fojtószelepet és mellette a szívótorok
azon részét, ahol a szelep zár, nitróhigítós ronggyal meg kell tisztítani az
olajpára által okozott ún. kartergáz-lerakódástól...
Ha az előbbiekben leírtak nem segítenek feltétlenül fordulj szakműhelyhez, vagy
szervizhez, mert komolyabb gond is fakadhat belőle...
Jut eszembe:
Ha a motort hidegen beindítod, hamar eléri az üzemi hőfokot? Amikor az alapjárat
megemelkedik, nem esik le az üzemi hőmérséklet és mikor visszaáll akkor lesz
az alapjárat ismét normális? Ezzel kellett volna kezdenem, de a legkézenfekvőbb
dolog mellett mentem el... mert ha így van, a termosztát a vétkes!!!
FUTÓMŰ.
A magyar utak rohamos romlása minden autón érezteti futóművet károsító hatását...
Ez alól a tied sem kap felmentést!
Valóban a FIAT-ok és a francia autók kényesebbek erre a problémakörre mint más
európai társaik.
A puntónál elsősorban az első futómű lengőkarjai kényesek, melyben nemcsak a
szilentek hanem a gömbfejek is elhelyezkednek. Nem olcsó alkatrész, de az utángyártottakkal
óvatosan kell bánni, mert van köztük olyan típus is mely 1-2000 km után már
kukaérett.
A kormányösszekötőket sem árt időnként ellenőrizni, és ha az autón széles gumik
vannak, kicsit sűrűbben illik rájuk pillantani.
Az első féktárcsák minőségét sokan szidják, pedig ha betétcserénél a kerékfék
munkahengereit és a csúszkájukat megfelelően karbantartják, megtisztítják, tapasztalatom
szerint nem rövidebb az élettartamuk hasonló kategóriájú, más márkájú társaikénál...
A levegőszűrőt azonban illik sűrűn ellenőrizni és szükség esetén cserélni, mert
nem túl nagy és igencsak teli tudja porszívózni magát környezeti ártalmakkal...
Cseréjekor érezhetően javul a moci teljesítménye, rugalmassága.
A sebváltó olaját minden évben cseréld ki! Ajánlom a FIAT boltokban kapható
tutella, vagy gyári olajat. Ha van elég olaj a váltóban és cseréled, nem lesz
bajod vele..
Tisztelt autó doktor !
Van egy 1.0-es Suzukim amely 1-es 2-es-ben jól húz, 3-as 4-es 5-ösben
viszont rángat mintha egy henger nem menne és nem gyorsul kellőképpen. (A 100
km/h sebességet alig lehet elérni vele.)
Már több szervizben voltam vele ahol átvizsgálták műszeresen és az hiba
kódot nem mutatott.
Megnézték rajta: kipufogó rendszer, üzemanyag nyomás, gyertyákat,
gyertyakábelt, elosztó fedelet. Raktak bele új üzemanyag pumpát, lambdaszondát
cseréltek, gyújtás jelet ellenőrizték, kompressziót mértek (hengerenként 11
volt), de semmi változást nem tapasztalok.
Ez a jelenség összefügghet-e a computer hibájával, mert azt még nem sikerült
kicserélni egy újra. Teljes elkeseredettségemben kérem az önök segítségét vagy
tippjeit hogy mi lehet a hiba oka.
Koszönettel, Krisz
Helló Krisz!
Azért ne keseredj el! Annyira.
Sajnos a márkaszerviz hozzáállását minősíti az eseted és nem az autó hülye,
mert nem tudják megtanítani rendesen járni...
Írd meg, hogy mennyi idős a kicsike, hány km. Bántja a lelkét és hogy garanciális
-e még? Ha törve volt, azt is írd le melyik részén és mennyire?
Az első gazdája vagy?
Ha ezeket megírod, nyilvánosan megígérem, segítek rendbeszedni a kocsidat.
Egyébként kevés esély van arra, hogy computer okozza a bajt, de nem kizárható...
Én azonban mechanikus gondra tippelek. Elsősorban. Erre utal az is, hogy a teszterműszer
nem jelzett elektromos hibakódot. Csak azt tudnám akkor miért cseréltek annyi
vackot ki..?
Légy szíves írj!!!
Tisztelt Autódoki!
Egy 1987-es évjáratú Alfa Romeo 75 2.0 típusú személygépkocsival kapcsolatosan
tenném fel a következő kérdést: e típus még dupla karburátoros kivitelben készült,
a porlasztók beállítására vonatkozó adatok ismeretének hiányában, az alapjárati
fordulatszám ingadozik, a motor üzemmeleg állapotban pedig nagyon nehezen indul.
Milyen forrásból lehet e modell beállítási adataihoz hozzájutni(?), ugyanis
városunkban egyetlen szerviz sem bírta orvosolni a problémát az adatok hiányában.
Köszönettel: Sziszi
Na helló Sziszi!
El kell, hogy keserítselek... Kicsit nnnagy arcuk van felétek a szerelőknek, ha
az adatok birtokában már be is tudják állítani a kocsid 4 és nem két karburátorát!!!
Legalább annyit észre kellett volna venniük, hogy két-két darab porlasztó van
közös öntvényházba gyártva, de működési szempontból négy önálló karbit alkotnak,
4 tűszeleppel, 4 CO állítócsavarral, stb.
A legfullosabban beállíthatják és kitisztíthatják a porlasztókat, de egy speciális
négyaknás szívásmérő nélkül sosem fogják tudni kihangolni a motor járását..!
Ugyanis a fojtószelepek együttnyitását semmi mással nem lehet szinkronizálni
a CO beállítása előtt. Aztán az sem mindegy, a négy porlasztó CO értékét mennyire
állítják azonos értékre...
Ha megírod melyik a te városod, talán tudok segíteni címekkel. De csak itt Pesten.
A lényeg, hogy általában csak Alfákkal foglalkozó műhelyekben létezik ilyen
műszer...
A fentiekre akár kisebb összegű fogadást is kötök. (Lakás, kocsi, ékszer...)
Félre a viccel, de azért legyél biztos benne, ilyen műszer nem akad mindenütt!!!
Tisztelt Doki!
Egy '78-as évjáratú Golf 1.5B optimista tulajdonosa vagyok.
Optimizmusomra az ad okot, hogy az utóbbi évben megtett 30e km alatt járművemen
nem mutatkozott semmiféle jele a végelgyengülésnek (motorikusan), bár vitathatatlan,
hogy meglehetősen szeszélyes hölgy. Probléma csak a tél beálltával keletkezett:
hirtelen leromlott az állapota.
Más levelekben is olvastam hasonló tüneteket megegyező és egyéb típusoknál is:
gyengül a motor, ki- kihagy egy -egy ütemet, szívató kikapcsolása után leáll,
a fogyasztás pedig 30 liter/100 km körül alakult...
Elolvastam a lehetséges okokat és kissé lankadt az optimizmusom mivel meglehetősen
szerteágazó a hibák forrása, autószerelési gyakorlatom pedig hasonló mértékben
csekély.
Amit megtettem: megnéztem a gyertyákat. Csúnya fekete korom lepte be őket. Ezt
alapvetően az olajfogyasztás számlájára írtam, de tisztítás után a helyzet semmit
sem javult.
Miután a zöldkártya megújítása esedékessé vált, próba szerencse alapon a szokásos
91-es benzin helyett 98-ast tettem bele és elmentem a legközelebbi műszaki állomásra.
(Nem akarok reklámot ezért nem írom meg, hogy melyik vállalatnál vásárolom az
üzemanyagot; annyit mondok róla, hogy a legnagyobb magyar...)
A váltás eredménye: a hölgy szinte megújult! Minden probléma megszűnt! A izsgálaton
ifjabb rokonait megszégyenítő eredményeket mutatott. Ez mindenesetre felidézte
bennem, hogy tavaly télen hasonló gondokkal küszködtünk. Elvittem az összes
lehetséges helyre. Gyertyát cseréltem, kipucolták miden alkatrészét, felújították
a gyújtáselosztót, és végül közölték, hogy nem tudnak mit mondani. A probléma
tavasszal magától elmúlt.
Egészen mostanáig.
Tanulmányaim szerint az oktánszám mindösszesen annak megkülönböztetésére szolgál,
hogy az adott benzin milyen kompressziótűrésű.
Kérdéseim: Rosszul tudom? Van egyéb különbség is a különböző oktánszámú benzinek
között? Lehetséges hogy az adalékok minősége is különböző? És az is lehet hogy
télen mást adalékolnak a benzinbe mint nyáron? Végül: Okozhatja ez a fentebb
leírt problémák megjelenését, vagy csak véletlen egybeesés?
Tisztelettel:
egy optimista autótulajdonos
Kedves optimista autótulaj!
Hogy a félreértéseket előre eloszlassam, a saját véleményemet írom le, mely
azonban a saját tapasztalataimat is tükrözi... Senkinek sem kötelező egyetérteni,
a más véleményeket is tolerálom.
Sajnos a jelenkor legnagyobb üzlete kis hazánkban még mindig a gépjármű üzemanyag.
Nem csak a gázolaj szenved a higítási és egyéb alternatív pótlási kísérletektől...
Az üzemanyag aztán tovább szívatja, (ha nem megfelelő) a gépkocsit, annak gazdáját,
és a szerelőt is. Bár ez utóbbinak jövedelemforrás, de azért sokat lehet bajlódni,
mire rájön az ember, hogy nem szervi bajjal, hanem gagyizott üzemanyaggal harcol...
Sajnos nem kevés multi forgalmazó magánvállalkozásba, vagy szerződéses üzemeltetésbe
adja ki kúthálózatát, esetleg annak egy részét. Ez alól az általad említett
nagy hazai sem kivétel... Azért a magánszférás kutasok nagy része is tisztességgel
üzletel... De a céges kutak egy része is trükközik... Hangsúlyozom, saját véleményem
szerint.
A fogyasztóvédelem sántasága, hogy a reklamációs eseteket ugyanaz a labor véleményezi,
(mármint ha eljut az ügy ebbe a stádiumba..!) amelyik a kötelező rendszeres
kútvizsgálatokat is végzi. Így aztán elég ritka az eredményes reklamáció, pedig
egy 2000-ben végzett felmérés szerint a kutakon vett üzemanyagminták 30%-a nem
megfelelő minőségű.
Egyebekben nem látok összefüggést a két azonos kúton vásárolt más minőségű üzemanyag
okozta teljesítmény és viselkedésváltozásra, mint azt, hogy az egyik biztosan
megfelelő minőségű volt... A másik pedig a fentiek alapján ,,klónozott"... A te
golfodnak még 91-es benzinnel is jól kellene üzemelnie, esetleg hirtelen kövér
gázadásnál egy kicsit csöröghetne... Javaslom, próbáld meg egy másik kúton újra
a 95-ös benzint és értesíts a fejleményekről...
Szia Doki!
Autótípustól független kérdésem lenne: mire kell vigyázni ha a tavaszi meleg
közeledtével a koszos motorteret le szeretném mosni/mosatni? Rengeteg
elektromos dolog van arrafelé, nem biztos hogy jót tesz neki a gőzborotva,
viszont már annyira koszos hogy fél éves autó tulajdonosaként szégyellem
magam.
Kösz, Flex
Szia Flex!
Ha megírtad volna, milyen típusú a kocsid, konkrét tanácsokkal is tudnálak segíteni.
Általában a motortérben helyezik el a riasztó valamely egységét... Ez általában
egy fekete doboz, esetleg kulcsos kapcsoló van rajta, mellyel a hibás riasztót
lehet kiiktatni a javításig. Aztán a gyújtórendszer nagyfeszültségű alkatrészeit,
(elosztó, trafó, egyes típusoknál a motortérben elhelyezett vezérlő-, vagy gyújtócomputert)
kell kímélni a motormosás során. Ezt meg lehet oldani egyszerűen: nejlonzacskóval
kell letakarni és megmondani a mosós legénynek, hogy kímélje mert... Azonban mosás
után a zacsit rögtön el kell távolítani, nehogy a pára alámenjen és az romboljon...
Motormosás után, de indítás előtt a motort normális helyen sűrített levegővel
lefújatják a nagyja víztől. Egészen forró motor, vagy turbófeltöltős motor mosása
előtt illik kb. fél órát várni, mert az áttüzesedett vasak nem örülnek a víz
okozta hirtelen hőmérsékletváltozásnak!!! Azért a legtöbb helyen a mosósok értenek
ezekhez a dolgokhoz... Érdemes megbízni a szakértelmükben, de azért illik figyelni
ők is figyelnek-e mindezekre...
Szia Attila!
Van egy 1,9D Peugeot-m. A hűtő már többször kilyukadt. Az egyik válaszodból látom, hogy ez akár kezdődő hengerfejhibára is utalhat. Ezt mivel lehet megtudni pontosan? /kompressziómérés?/
Ezt a hibát okozhatja-e hogy az első lyukadáskor olyan tömítőt használtam amit
a vízbe kellett keverni? Jelenleg a második használt hűtőt használom de már
ez is be van tapasztva kívülről több helyen.
Válaszod előre is köszönöm: István
Szia István!
A Peugeot 1,9 dízelmotorja ha nem is túl modern, de a legmegbízhatóbb 3 dízeltípus
közt emlegethető. Az ősrégi Talbot Horizon dízel változatában debütált még 1978-ban.
Azóta nagyon sok francia autógyártó választotta ezt az erőforrást dízel gépkocsijaiba.
(A 21215 dízel Niva is ezt kapta, a szerk.)
Brutálisnak számító forgatónyomatéka a 80-as években valóban jó menettulajdonságokat
biztosított...
Erre a típusra nem sok panasz lehet és szinte péppé kell főzni, hogy a hengerfej,
vagy annak tömítése feladja a harcot... A bontott hűtők hátránya beépítés után,
hogy ha sok időt vannak száraz állapotban, akár beszerelés után azonnal is,
de hamar folyni kezdenek. Ugyanis a közép és oldalrészeket elválasztó gumitömítések
száradáskor kirepedeznek és a zuhanyrózsa effektust hozzák létre.
Ha a motor hengerfejes, a klasszikus eset, hogy a hűtővíz és az olaj összefolyik
és barnásszürke emulziót képez a motorolajból. Ha a probléma kezdeti, vagy csak
apró repedés van a hengerfejen (gátrepedés), a robbanás következtében fellépő
nyomás beledolgozhat a hűtőrendszerbe. Ennek tünete a hidegindítás utáni gyors
motormelegedés, az üzemi hőmérséklet kritikus emelkedése, esetleg hűtővíz felforrása...
Indítás után a vízcsövek hamar feldagadnak, kőkemények lesznek a hűtőrendszerben
megemelkedő nyomás miatt. Ennek következtében a hűtő szét is durranhat... Ez nem
apró kis szivárgás általában, hanem több ujjnyi rést vág a nyomás a hűtő éppen
leggyengébb pontján és ömlik a víz, de szépen...
A motor hűtőjét hidegen feltöltöd, a kiegyenlítőtartály sapiját nem teszed vissza,
és beindítod a vasat. Mikor kezd melegedni, először a felső vízcső lesz meleg.
Egy idő után az alsó is kezd melegedni, ha a termosztát jól dolgozik. Ha az
alsó cső egyszerre melegszik a felsővel, vagy csak a felső lesz tűzforró és
kinyomja a fagyállót, a termosztát behányt, ki kell cserélni!!!
Ha nyitott a termosztát szépen és az alsó cső is bemelegedett, a motor elérte
az üzemi hőmérsékletet, de nem nyomott ki vizet, ez már jó jel! Közben arra
is figyelni kell, nem jönnek-e buborékok a kiegyenlítő tartály vizéből! Ha minden
OK, és tovább melegedve eléri a hűtőlé hőmérséklete azt a hőfokot, ahol a hűtőben
elhelyezett patron elindítja a hűtő ventillátort, a bemelegedés közben kissé
megemelkedő folyadékszint a ventillátor kikapcsolásáig kicsit csökkenni fog
(mert a lehűlő lé térfogata is csökken). Ha buborékok nincsenek, a víz nem csap
ki, és a ventilátor tuti szépen kapcsolgat, a moci hengerfeje nem fáj! Próbáld
ki, szerintem így lesz. De ha gagyi a hűtő, szivárog, vízköves, nyáron nagy
valószínűséggel tényleg elesik az a hengerfej... Ügyeskedj és írd meg, melyikünknek
lett igaza...
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet
angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.