Injektor vs. bikázás utoljára, szipogó Kadett porlasztó

2001.04.11. 09:09

140 ezer kilométert futott '83-as Opel Kadettem mindig szórakozott alapjáraton, mostanában viszont azt csinálja, hogy hidegen indításkor ütemesen szipogó hangokat hallok a karburátor/motor felől. Olyasmi ez, mint a kukta hangja, persze nem olyan intenzív és gőzt sem látok sehol jönni. Azután, ahogyan melegszik a motor, ez a hang egyre gyengébb lesz.

Tisztelt Doki!
Rendszeres olvasója vagyok gyógyító a rovatodnak. Most azonban egy vásárlási tanácsért fordulok hozzád. A közeljövőben készülünk egy kiskocsit venni. Egy ismerősünk ajánlja 1992-es 1,2 130e km futott Renault Clio-ját, amelynek ő a második tulaja. A kocsi rendszeresen szervizelt, amit vezetnek is a szervizkönyvben.
Előzetes tájékozódásom alapján szimpatikusnak tűnik ez a típus, és ráadásul jó lenne az ajánlott ár is. Helykínálata, gazdaságossága (?) miatt megfelelne a kis családomnak, de mire figyeljek a szemrevételezésnél (típushibák, stb.).
A tanácskérések között ritkán látom ezt a típust, ilyen jó lenne, vagy a Cliosok nem olvassák a rovatot. :-)
Köszönettel, Ujvári János

Hát nem véletlen, hogy nem sok érdeklődés van a Clio hibái miatt.
Tök jó kisautók és tényleg nem véletlenül kapta Németországban a Kis Ufo becenevet! A magyar használat során annyiban módosul a helyzet, hogy a futóművek és a lengéscsillapítók állapotára komolyabb figyelmet kell fordítani a szervizelések során. Vezetés közben pedig óvni kell a magyar utakon sajnos jellemző nagy gödröktől, kátyúktól, a franciásan gyenge, de jó menetstabilitást biztosító felfüggesztést.
Mindent összevetve, kategóriájában előkelő helyet foglal el, bár ninca annyi kényelmi- és luxusfelszerelés benne gyárilag, mint japán vetélytársaiban. A fényezése rendszeres ápolásra szorul, (mosás után időnként polírozás) mert különben hamar kopik, lemattul.
Generátorszíja igen ritka méret, nem árt ha mindig van belőle tartalék a kocsiban. A jó minőségű motorolajat és annak az előírtnál kicsit sűrűbb cseréjét halk járással és hosszú élettartammal hálálja meg a motor. A levegőszűrője is sűrűbb ellenőrzésre szorul, (szükség esetén cserére) mint általában a Renaultoknak, viszonylag kisméretű filterje miatt.



Tisztelt Szakértő!
Nem tudom, hogy jó helyen járok-e, csak szakmai tanácsot szeretnék kérni, hogy érdemes-e gázt rakatni az autóba és azzal járni vagy sem. Okoz-e valamilyen kárt a motorban, csökken-e az élettartama a motornak, kell-e valamilyen óvintézkedést tenni ezután, illetve valamit kell-e változtatni vagy sem.
Ma hallottam, hogy volt valamilyen gázos autó, ami felrobbant, csak nem tudom a körülményeit. Balesetveszélyesebb-e a gázos autó vagy sem?
Köszönöm: Balázs.

A gázos üzemmódról megoszlanak a vélemények. Kétségtelen tény, hogy a szakszerűen beépített autó gáz szett gazdaságosabbá teszi a gépkocsi üzemeltetését. A szakszerű beszerelés a gáztank és a gázkúton történő tankolás garantálja az üzembiztonságot. A szabályok be nem tartása és az otthoni barkácsolás (PB gázpalackból az autó tankjába fejtés) okozzák a baleseteket. Ha olyan motorolajat használ, mely gázüzemű motorhoz lett kifejlesztve, mechanikailag nem károsítja a gázos üzem a motort. Bár teljesítménye az üzemanyag eltérő fajhője miatt némiképp csökken.
Turbós motorokat nem lehet gázüzeműre alakítani és némelyik injektoros motor is nehezen átalakítható. A katalizátort a gáz égéstermékei nem károsítják, de mivel égéstermékei mások, mint a benziné a szakszerűtlenül beszerelt gáz-szett a lambda szonda által adott jeleken keresztül gátolhatja a gépkocsi vezérlő computerét megfelelő működésében.


Tisztelt Doki!
Én nem vagyok autó szakértő, csak egy távközlési mérnök-szerű ember (sajnos autó b..i), és azt is tudom, hogy ez nem szakmai fórum, de az indítási ügyhöz lenne észrevételem. Azt hiszem, hogy ez szinte mindenkit "megérint" egyszer vagy többször életében. Sajna - vagy hál' Istennek - ma az injektoros autóknál 10-ből kilenc és fél computeres, ez van, inkább örüljünk neki, ennek is van kultúrája, ezt kell megtanulni ("szinkronszkópos" vizsgálati eljárások törölve).
Én ahány autó gyári kezelési könyvét láttam, egyik sem tiltja a bikázást (a gyorstöltőzést annál inkább!), hanem - többnyire egyformán - leírja, hogy hogyan. Ezt megtiltani nem is lehet, kicsit életszerűtlen lenne, olyat kell gyártani, ami ezt bírja, hiszen előfordulhat szinte bármikor.
Szerintem az általad leírt - és nyilván ezerszer bevált módszert - havas téli éjszakákon nehéz kivitelezni (akku le, két plusz kábel össze, majd indulás után úgy vissza a beteg akkura, így az nagyot szikrázhat és nincs is a "gyári" szerszámok között kulcs, amivel az átlag ember levehetné a sarut) ez inkább műhely fogás lehet. Az akkukábelen indítózáskor tudtommal több száz amper, töltéskor - akku állapottól függően - több tíz amper folyik, itt nagyon jó érintkezés kell.

Szerintem az fontos, hogy a mínusz ne a beteg akkura, hanem a motor valamelyik jó fémes részére kerüljön, hiszen így a rossz negatív saru érintkezés és beteges testkábelek kizáródnak. Azt írod, hogy az indító motor és a beteg akku túlterheli az elektromos rendszert. Mit jelent itt a túlterhelés szó? Villamosan ez az jelenheti, hogy túl nagy áramot veszek ki valahonnét, de ez a segítő autó baja, nem a segítetté. A donor generátort árammal nem lehet elvben tönkretenni az armatúra visszahatás miatt és az akkuban magában óriási energia van.
Szerintem a baj ott van - és ez okozhat kárt valóban, bárhol - hogy gyorsan leveszik a bikakábeleket vagy nem elég jók az érintkezések. Ekkor egy nagy áramú kör megszakad, amelyben óriási induktivitások (generátor) vannak. Az öreg Lenz törvénye szerint ilyenkor hatalmas feszültségű - több száz voltos, bár milli-, vagy mikroszekundumig tartó - tranziensek, feszültség csúcsok lépnek fel (ekkor az akkuk egyébként nagy "simító" hatása is kevés lehet, pláne a betegé) és ezek végzetesek lehetnek minden kis feszültségű elektronikára, memória hibát csinálnak a computerben vagy ki is nyírják.
Jól gondolom?
Bocs a szakmai ömlengésért és nem is szeretetnék "Pápább lenni a Pápánál", de szeretem érteni a dolgokat. Egyébként a rovatod szuper, isteni, szóval Pápa vagy.
Üdv, Pápa
GéPé

Szép hosszú okfejtésed, és mindenféle címeid vannak. Ez inkább illik egy pápához. Kettőnk közt annyi a különbség, hogy én nem autób..i vagyok, ha nem 22 éves tapasztalattal rendelkező, nem csak szakmunkás képzőt végzett autószerelő. Ha gondolod megadom néhány olyan ember telefonszámát, akik nem csak elvben ismerik, ha nem a gyakorlatban javítják is bármelyik autó elromlott vezérlő computerét. Velük vitázhatsz.

Érdekes, hogy több, mint 10 éve a BMW és a Mercedes-Benz is épít computeres modelljeire a motortérbe olyan csatlakozót, ahol (és csak ott!) a gépkocsit "bikázni" lehet. Annak az autógyárnak a versenysport osztályán, ahol dolgoztam, nem hülye gyerekek tervezték a különböző computer technikákat a gépkocsiba, ráadásul ez a négykarikás modell akkor tájt tarolt is a rally VB-n, mégis a legutolsó széria gyártású autónál is tiltották a csapatban a segédakkuról történő indítást. Tudod biztos király lehetsz a híradástechnikában, én meg azt sem tudom ki kivel van abban a kis dobozkában, de azért el tudom dönteni 100%-os biztonsággal, hogy a gépkocsi computere hibás-e, vagy sem. És elviszem megjavítatni. NA PÁPÁ, ÉS NE FELEDD KI A PÁPA!
Ui.: Itt zárjuk le ezt a rábikázásos vitát! Köszi.


Kedves Doki!
Van egy 1987-es ALFA 75 2.0 gépkocsim. A probléma a következő: a motor üzemmelegen 15-20 mp. önindítózást követően kel életre. Alapjáraton nagyon rángatózik, az egész karosszéria ide-oda mozog (a fordulatszám kb. 750). Jó párszor le is fullad.
Gyorsításkor sem pörög fel, úgy ahogy ezt azonos típusú gépkocsiknál tapasztalom. (A motor 8000 km-el ezelőtt kapott új gyűrűket, de a probléma előtte is ugyanígy fennállt). Az üzemanyag fogyasztás 13-15 l/km. Segítségét előre is köszönöm. Üdvözlettel: Szilárd

Jó lenne tudni, hogy porlasztós, vagy injektoros autóról van-e szó. Ha porlasztós, kizárólag a korábban említett speciális négyaknás vákuummérővel lehet a négy db. karburátor működését összehangolni. Ilyen műszer általában csak a márkaszervizekben található. Enélkül egyenletes alapjáratot és kedvező fogyasztást elérni nem lehet.


Kedves Autódoktor!
Mióta ráakadtam, érdeklődve olvasom ezt a rovatot. Sok hasznos dolgot találtam már, ezért fordulok most hozzád. Két kérdésem van: az egyik egy konkrét probléma, a másik egy általánosabb kérdés. Egy hónapja vettem egy 1994-es évjáratú Opel Vectra 1.6 CDX-et (115 e km van benne óra szerint), és azóta 4-5 alkalommal azt tapasztaltam, hogy a legváratlanabb pillanatban (2-es, 3-as sebességben normál menetnél) kigyulladt a sárga színű, kis motorszimbólumot ábrázoló lámpácska a műszerfalon. Ezután a töltés- és olajnyomás lámpa is égni kezdett.
Persze rögtön megállás az út szélén. Rövid, néhány sec. várakozása után gond nélkül lehetett újraindítani. A töltés egyébként rendben van, motorolaj csordultig, és kb. 5 e km-rel ezelőtt cserélve.

Egyébként az autó mindig azonnal indul, jól húz, nincs vele semmi más gond. Mielőtt megvettem volna, elvittük az eladóval egy szakszervizbe állapotfelmérésre. Azt mondták, a kocsi rendben van, nincs hibakód a motorban, egyébként is jó állapotú. Amikor telefonon jeleztem ezt a hibát, az volt a válasz, hogy menjek oda egyszer úgy, hogy éppen a hiba jelentkezett. Mivel mindig éppen elég messze voltam a szerviztől, ezt még nem tettem meg és szeretném tudni a véleményedet erről? Lehet, hogy csak a motorvezérlő elektronika rendetlenkedik vagy esetleg komolyabb motorhiba az oka?

A másik kérdés általános jellegű. Kezdő autós vagyok és nem egyértelmű számomra a sebességfokozatok és a fordulatszám közti összefüggés. Az oktatókönyv, amiből tanultam, azt írja: a motor maximális fordulatszámának egyharmadánál vissza kell kapcsolni alacsonyabb fokozatba. Ez az én kocsim esetében kb. 2000 rpm lehet. Amikor ezt elmondtam egy gyakorlott autósnak, nem értett egyet. Szerinte ekkor túlpörgetem a motort és ezzel többet is fogyaszt. Neked mi a véleményed?
Előre is köszönettel, Tóth Kornél

A sárga lámpa sok mindentől kigyulladhat. Elvileg, ha 4 sec. időtartamot meghalad a működése, a computernek tárolnia kéne azt az okot, amitől a hibajelző kigyulladt. Elképzelhető az is, hogy a rossz minőségű üzemanyag, vagy a vezérmű szíj nem megfelelő feszessége okozza a dolgot. Vezetés közben jobban jársz, ha a forgalomra figyelsz, és nem állandóan a fordulatszámmérőre. Hagyatkozz nyugodtan az érzékeidre, és válts akkor sebességet, amikor úgy érzed, hogy az szükséges, mert vagy már nagyon bőg a motor, vagy olyan alacsony fordulaton üzemel, hogy gáz adásra nem reagál megfelelően.


Szia Doki!
Minden alkalommal, amikor új adag levél és válasz kerül fel a rovatodba elolvasom. Mondanom sem kell élvezettel. Jó tudni, hogy még vannak olyan emberek, akik komolyan veszik a munkájukat, hivatásukat és nem restek másoknak segíteni. Mivel nincsen szó, hogy mennyire nagy tiszteletet és bizalmat érzek irányodba, nem tudok mást tenni, mint visszaélni nagy szíveddel és újra a tanácsodat kérni. (Már adtál egy párszor nekem is személyes tanácsot pl. levegőszűrő ház csere kapcsán.) Nézzük a mostani esetet.
Lehet, hogy több levélíró is feltette már ezt a kérdést, de az a valószínűbb, hogy én nem értettem tisztán a dolgot, vagy csak szeretném, ha az én problémámra is reagálnál, még ha a megoldás már többször el is hangzott (leíródott).
1. A '83-as, 13s Opel Kadett, 5 ajtósom mindig is csinálta, hogy alapjáraton jól érezhetően nem jár egyenletesen. Azaz néha döccen egyet, mintha le akarna állni, de persze nem áll le. Lehet, hogy fals levegőt szív valamelyik szakadt, öreg vákuumcsövön, feltéve, hogy tényleg szakadt bármelyik is.
2. Mostanában meg azt csinálja még, hogy hidegen indításkor olyasmi hangokat hallok a karburátor/motor felől mint ha ütemesen szipogna. Olyasmi ez, mint a kukta hangja, persze nem olyan intenzív és gőzt sem látok sehol jönni. Azután, ahogyan melegszik a motor ez a hang egyre gyengébb lesz.
Az autó futásteljesítménye kb. 140 ezer lehet.
Lehet, hogy ki kellene pucolni trisós vízben az egészet és a vákuumcsöveket lecserélni.
Hálás lennek, ha tudnál valamiféle segítséggel szolgálni.
Tisztelettel, őszinte híved, Gábor

Az általad leírt hiba az alapjárati rendszer részleges dugulásában ill. a tűszelep nem megfelelő zárásával magyarázható, tehát mindenképpen a porlasztó hibájára vezethető vissza. Alapos porlasztó tisztítás után a gyertyákat is ellenőrizd, valamint tisztítsd meg, és ellenőrizni kell az előgyújtás értékét is. A döccenések, melyeket leírtál azzal magyarázhatóak, hogy az alapjáraton járó motor esetén a nem megfelelően záródó tűszelep miatt, az úszóház felől becsöppen egy-egy benzin a légtorokba, ilyenkor a motor járása döccen egyet-egyet.


Hello Doki!
Az kérdéses verda: Ford Focus 1.8, 2 éves 70e km.
1. Bemelegedés után az alapjárat bizonytalanná válik. A fordulatszámmérőn nem látszik de érzem a motor remegésén.
(Ha az első tipped az esetleg betegeskedő lambda szonda csatlakozójának lehúzása, kérlek a helyét is elég pontosan specifikáld, abban a nagy tömegben én nem leltem)
2. Megivott 10e km alatt egy liter olajat (Aral 5w-50) igaz intenzíven hajtottam hosszú utakon (180-190 tartósan). Nem sok ez egy kicsit?
3. A kormány bal végállásból másikba tekeréskor a középállástól kicsit jobbra egy fémes koppanást hallat (álló kocsin, csak alapjáraton hallható, olyan halk, de határozottan felismerhető). Ez elég régóta fennáll (25e km), de az okát nem fedeztem fel sem én sem a márkaszerviz(ek). Egyenes futás, tökéletes bármilyen tempónál, nem húz sehova, gumit nem eszik, futómű geometria OK. Tipp?
Köszi, FL

1. A lambda szonda a kipufogóban van elhelyezve valahol a hengerfej oldala és az első kipufogódob között. Csatlakozója általában a motortérbe van felhozva, viszonylag jól hozzáférhető helyen.
2. Az 5W-50-es motorolaj egy híg kenőanyag. Ebből ilyen nagy tempónál ekkora olajfogyasztás (0.1 liter/1000km) jelentéktelen mennyiség.
3. Kormánymű hibájára nem óhajtok tippelni. Ennél, mint biztonsági berendezésnél nem szabad lebecsülni a legkisebb rendellenességet sem, de a hibát megkeresni csak valószínűleg az első futómű és a kormányszerkezet részleges megbontásával lehet. A helyedben nem sok pénzt fizetnék olyan szerviz kasszájába a továbbiakban, ahol ilyen könnyen veszik a kormányberendezés problémáit.


Szevasz Doki!!
A hajtány VW Golf 1.5 benzin '83-as. Műszerfal kialakítás: szögletes műszerek, Km-óra balra, ledek vízhőfok, időmérőóra középen, fordulatszámmérő, benzinszint jobbra.
Gondom a következő: Adott a műszerfal középső részén egy olajnyomás mérő led, ami a töltés jelző lámpa mellett van, és egy ami a vízhőfok mérő műszerbe van beleépítve /pont a közepén/. Az előbbi tökéletesen működik, míg a második menet közben bevillog. De míg ennek megtaláltam a hengerfejben lévő gombáját, addig a másiknak nem. Hol lehet? Vagy én keverem a dolgokat? Egyébként a gombát kicseréltem, a lyuk tiszta, elektromos vezetékek épek. Mire szolgál egyáltalán a vízhőfok mérőbe épített led??
Köszi a segítségedet!
Üdv: Úrihuligán

1. A lyukas szenzor amit találtál, az olajnyomás jeladó. A vízhőfoké nem messze van tőle, csak kisebb. A villogó kis piros LED a vízhőmérő műszerben két dologra hivatott. Indítás után ill. menet közben villogásával (melyhez a jelet a kiegyenlítő tartályban elhelyezett szenzortól kapja) jelzi, ha alacsony a hűtőfolyadék szintje.
2. Amikor a hűtőfolyadék felforr, a hőmérő műszer ezt jelzi, és figyelem felkeltés miatt ugyanez a piros LED is jelez.



Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.