Függőleges gyújtótekercs, fékrendszer update

2001.04.13. 11:19

Tavaly év végén az 1,3-as Kadett vizsgára felkészítéskor lettek kicserélve elöl a fékbetétek, leszabályozva a tárcsák, hátul a dobok és a betétek lettek cserélve. Egy ideig nem is volt vele gond, most megint kezd előjönni az a probléma, hogy lassítás közben mikor elérem a 60 km/h-t berezonál az egész kocsiszekrény. Az volna a kérdésem, hogy van e valamilyen bejáratott technológia a komplett fékrendszer más típusúra (pl. Astra) való átépítésre?

Ismételten tiszteletem Doktor úr!
Először is, most olvastam, hogy Wartburgos emberünknek javallottad a Lada gyújtó-trafó beszerelését. Igazán nem is ez a lényeg, pusztán megütötte a fülemet (laza képzavar, de mit csináljak), hogy csak függőlegesen beépíthető. Miért is? Kíváncsi vagyok az okára.
A legjobbakat, Sipos Zoltán
(2001. 03. 21.)

Csak ajánlott függőlegesen, vagy azt megközelítő helyzetben beszerelni! Kötekedni a másik oldalon tessék. OK? Egyébként gyári Lada orosz nyelvű, orosz kiadású javítási és tuningolási könyvben olvastam, (mert nekem még érettségiig kötelező volt az orosz nyelv, hát hasznosítottam itt-ott.) Még mielőtt további vita indul el, a könyv megvan! Ja és Togliattiban adták ki.
Az oka is le van írva, laza képzavar. De ez csak a gyári orosz (és nem ukrán, vagy bulgár) trafóra igaz. De a többinek sem árt. A könyv szerint a tekercselése olyan, hogy a függőleges, vagy az azt megközelítő helyzetben viseli el leginkább a rugózásból eredő dinamikus erőhatásokat.


Szia!
Köszönöm, hogy válaszoltál a Passattal, az Astrával és bikázásra feltett kérdéseimre.
Akkor tovább kérdeznék:
1. Az 1.0 Suzukit (aminek az arát kérdeztem) próbáltuk beindítani kb. 3-4 hónap állás után. (Nagypapám meghalt, övé volt, közben már eladtuk) és az akksi teljesen kaputt volt. (Egyik cella teljesen halott, és a többi is jól lemerülve, az egész kapocsfeszültsége nem lehetett több 4-6 voltnál)

Először sima bikázás egy a kereskedelemben kapható bikakábellel, a saruk rajtahagyásával. Eredmény: motor nyekk és kábel füstöl.
b., kísérletre behúzatás (semmi eredmény)
c., +saru levesz és próbáltuk bikázni. Eredmény: kicsi forgás és nyekk, emellett füstöl a kábel
d., átraktuk az Uno-ból az akksit (odafogtuk a más saruméret miatt) és így beindult, aztán járó motorral visszaraktuk az akksit (remélem nem olvassa az új tulaj).

Lényeg: a bikakábel nem bírta a terhelést önmagában (tudni kell, hogy csak az akksi rásegítésére jó volt korábban), de lehet hogy csak nekünk volt pechunk egy rossz kábellel.
2. Így hogy már megtudtam, hogy 2 évente érdemes a szervóban olajat cserélni, csak az lenne a kérdésem, hogy van-e valami speciális leeresztő nyílás (és ezt keressem) vagy csak le kell venni a csövet és kifolyatni?
3. Az Astrában a külső hőmérő szenzorját keresem.
4. Szerencsére csak olajpára van a turbóból jövő csőben (bár most meg a hűtő szállt el, az előző tulaj belerakatott egy vacak Dia-Via klímát).
5. Az 1,6 TDI Passat motorja érzésem szerint eléggé, túlzottam rázza a karosszériát. A szervizben azt mondják, a tartóbakokat akkor kell cserélni, ha valamelyik kiszakadt. Ezzel szemben egy ismerősöm azt mondta, hogy neki volt egy 1,6 d Golfja, és azon állandóan sok csavart kirázott. Nekünk is hasonló gondunk volt, az utólag beszerelt klímakompresszort tartó bakkal, aminek a motorblokkhoz rögzítő csavarjai beszakadtak) Ismerősöm azt állítja, hogy a bakok zselések és eltűnt a zselé és csak a bakok cseréjével oldódott meg a probléma.
Vagyis nem tudom mikor érdemes cserélni a bakot, ill. egyszerre kell-e az összeesett.
Előre is köszönöm, Péter
(2001. 03. 24)


1. Nem egyszerű manapság jó indítókábelt vásárolni.
2. A szervo rendszerben ne állj neki házilag olajat cserélni, mert azért az autószerelés is szakma. Szívesen adok tanácsot, ötleteket addig a szintig, amíg azt házilag is el lehet végezni. A kormány és a rásegítő rendszere azért biztonsági felszerelés. Nem árt tisztelni. Nincs harag, ok?
3. Ha elviszed szervo olajat cseréltetni, kérd meg és megmutatják, de így leírni körülményes, mert jól el van dugva sérülékenysége miatt. Volt, hogy már tévesztették össze a légzsákok érzékelő szenzorjával és a piszkálásnak a lufik berobbanása lett a vége.
5. Hogy melyik bak miatt rázza a Passat a karosszériát, annak eldöntéséhez is kell egy kis rutin. Egyébként a bakok egy része tényleg igen speciális rétegekből áll, melyek közül a zselatinszerű anyag elfolyása esetén kezdődik a rezgés a kasznin.
Általában először a menetirány szerinti első motorbak szokott elpusztulni. Az indítómotor mellett található!


Tisztelt Autódoktor!
Elnézést, de nem autóhibával, hanem új autó vásárlással kapcsolatban kérem a tanácsát.
A kritériumaim a következők:
- kisvárosi forgalom (400-500 km/hó)
- 2+2 fős család (évi 1-2 alkalmi hosszabb út)
- alacsony fogyasztás
- megbízhatóság
- biztonság
- ár: 2,2-2,3m Ft (1 millió kp., a többi 3 év részletre)
Az eddig szóba jöhető típusok:
- Skoda Fabia 1.4
- Seat Ibiza 1.0
- Peugeot 206 1.1
- Renault Twingo 1.2 16V
- Opel Astra 1.4 (ez most akció 2m Ft)
Az eddig leírtak alapján, kérem segítsen a tanácsával a döntésem elősegítésében.
Esetleg, ha más típust is javasol figyelembe venni, azt is szívesen fogadom.
Előre is köszönöm a segítségét.
Üdvözlettel: Pali
(2001. 03.24.)

Nem szeretnék vitahullámot elindítani a döntésre való rábeszélés miatt. A vélemények autókról erősen megoszlanak. A telefonszámom megszerezhető, a nagy nyilvánosság nélkül szívesen elmondom a véleményemet és az indokaimat is!
De a döntés még ezután is a vevő kezében mard!


Hello Doki!
Egy Seat Ibiza 1.5 GLX tip. kocsit hajtok.
A gond az, hogy külső hőmérséklettől függetlenül rosszul indul. Tehát sokáig kell indítózni, hogy beinduljon. Sokszor olyat csinál, hogy pöccre indul, de azonnal le is áll, aztán megint hosszas indítózás.
Mechanikus AC-s, és arra gyanakszom, hogy visszaengedi a benzint a tankba.
Kösz, NRB
(2001. 03.15.)

Szerintem is elképzelhető, hogy visszafolyik a benzin. De ugyanígy más hiba is okozhatja a tüneteket. Egy alapos motor revízió fényt derítene az igazi okra!


Tisztelt Doki!
A probléma egy 316i compact BMW-vel van, aminek lambda szondája először ősszel jelent meg a modic-on, a számítógéppel együtt, mint hiba. Azért nézettük meg, mert jobban füstölt a kipufogó, de most már rángat az autó, 2000-2500 körüli fordulatszámon pedig különösen.
Az alapjárat gyakran leesik, a számítógép az utolsó pillanatban szabályoz vissza, mielőtt leállna. A MODIC nevű hibakijelzőn pontosan nem lehet látni, mi a számítógép hibája, csak azt, hogy hibás. Ennek ellenére és ennyi vizsgálat után kijelentették a szerelők, hogy új számítógépet kell venni bele, ami nem a legolcsóbb része az autónak.

Elsősorban arra lennék kíváncsi, van-e pontosabb hiba meghatározási lehetőség (imho muszáj lennie), mert nem akarom elhinni, hogy 2-3 százezreket kellene kiadni egy ilyen felületes hibakijelzés miatt.
Lehetséges, hogy a lambda szonda rossz értékei miatt ad hibás jelet a computer is?
Kérem a Doki urat, mindenképpen válaszoljon, mert laikus vagyok, és afféle átvágásra gyanakszom.
Tisztelettel: Peti
(2001. 03. 25.)

Szét kell húzni a lambda szonda csatlakozóját és néhány napig úgy közlekedni. Ha a szonda a hibás és a computer jó, az autó panaszmentesen fog viselkedni. A szonda jele nélkül a computer megfelelően működteti a motort, de néhány napnál tovább nem szabad így közlekedni.
A szonda cseréje után a computer memóriáját törölni kell. (szerviz!)
Ha mégis computer hiba van, tudok segíteni olyan címmel ahol néhány nap alatt az új ár töredékéért meg tudják javítani nagy valószínűség szerint!


Tisztelt Doki!
Egy '84-es évjáratú Kadett D 1.3S típusú gépkocsim van. A 2000.11.21.-i cikkedben is említetted, hogy a Kadettoknak elég gyenge konstrukciójú fékrendszerük van, amit én - saját tapasztalatom alapján - sajnos csak megerősíthetek, elég sok problémám adódik vele. Tavaly év végén vizsgára felkészítéskor lettek kicserélve elöl a betétek, leszabályozva a tárcsák, hátul a dobok és a betétek lettek cserélve. Egy ideig nem is volt vele gond, most megint kezd előjönni az a probléma, hogy lassítás közben mikor elérem a 60 km/h-t berezonál az egész kocsiszekrény. Felengedve a féket, majd újból ráfékezve immáron simán lehet vele lassítani.

Igazából nem is erre a problémára keresek megoldást e-mailen keresztül, hanem az volna a kérdésem, hogy van e valamilyen bejáratott technológia a komplett fékrendszer más típusúra (pl. Astra) való átépítésre? Egyáltalán megéri-e a befektetést, tekintettel a kocsi korára? Kicsit már unom (meg balesetveszélyes is), hogy soha nem tökéletes a fék. Üdvözlettel: Antal Zsolt
(2001. 03.26.)

Átépíteni nem is éri meg és közlekedésbiztonságot közvetlenül veszélyeztető átalakításként minden fékrendszerbeli változtatás még típuson belül is átépítési engedélyhez és műszaki vizsgáztatáshoz van kötve!!! Ilyesmit a Közlekedési Felügyelet csak pontos mérnöki dokumentáció alapján és k...va nehezen engedélyez. Ráadásul nem is olcsó mulatság.
Azért a Kadett fékjét is meg lehet javítani szakszerűen, úgy hogy üzembiztos és biztonsággal használható legyen. Megfelelő szakértelemmel és alapossággal!
De ezt nem ajánlom házilagos kivitelezésre!!!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.