Olajat a Szamarába, 'göcsörtös' Civic sebváltó
Ezt írja az olaj magáról: Ásványolaj alapú, egész évben használható motorolaj. Régebbi gyártású gépkocsikhoz, mint pl. Skoda és Lada, s olyan régi típusokhoz alkalmas, amelyek nem rendelkeznek katalizátorral. Vagyis eszerint katalizátoros autóban ne használjuk, márpedig az enyém az (Lada Samara 1,5 i). Kérdésem az lenne, tényleg érdemes lecserélni 5000 km múlva (azon túl hogy a gyakoribb csere jobb) vagy lehet menni vele minden gond nélkül 10 ezer km-t, és hogy árt-e a katalizátornak?
Két autótípusról is szeretnék kérdezni.
1. Suzuki 1,3 GLX automata 18 hónapos 11,5 ezer km. A leírás szerint 160 ezer km után kell az olajat lecserélni az automata váltóban. Kérdésem, nem sok ez egy kicsit? Tipikusan városi használatban van a gép. Egyáltalán mire lehet még hatással a szinte kizárólagos városi autózás? (Megjegyzem, kisvárosban lakunk, kis távolságokkal, rövid utcák, sok rövid út, gyakori indítás, sűrűn vált a váltó, stb.)
2. Daewoo Espero 1,8 CD 70 kW '97 évjárat 22 ezer km. Ez egy GM motorral szerelt
járgány, s a következőkre kérnék választ:
- nagyon finoman tolva a gázpedált a kocsi rángat (hideg motornál nagyon észrevehető,
melegnél csak "kicsit"). Erőteljesebben nyomva a gázpedált ez nem tapasztalható.
A szervizben azt mondták, hogy ez normális, mert ez csak a motor "más üzemállapotba"
kerülésekor jelentkezik. Mármint, hogy a hideg, dúsabb üzemállapotból "normálisba".
- a központi zár kulccsal, ill. belülről kezelőgombbal működtetve rendben működik,
de a riasztó távirányítójával sokszor nem zár le rendesen (Dobermann 601K).
Ennek mi lehet az oka ?
Segítségét előre is köszönöm.
Tisztelettel, Mika József
(2001. 03. 31.)
Suzuki: A leírtak alapján feltételezem, hogy éves szinten sem megy sokkal
többet a kocsi, mint 10 ezer kilométer, sőt talán annyit sem. Az automata váltóban
és a szervo kormányokban az olajat akkor is kétévente le kell cserélni, ha közben
nem is közlekedik az autó. Ennyi ideig stabilak és megfelelő módon hatásosak
az olajban lévő adalékanyagok és ennyi idő alatt nem veszít paramétereiből az
olaj. (Megjegyzem ekkora futásteljesítményt nem tudok elképzelni a legjobb minőségű
olaj használata esetén sem.) Az automata sebváltó olajcseréjekor mindig ki kell
cserélni a váltó olaj filterét is, mely a váltóház alsó teknőjének leszerelése
után válik hozzáférhetővé.
A nem szintetikus motorolajokat pedig illik évente cserélni.
Daewoo: Először meg kell próbálni hidegindítás előtt széthúzni a lambda szonda
csatiját. Nem elképzelhetetlen, hogy ez a bűnös. Ha igen, kiiktatott szondával
el kell múlnia a tünetnek.
Ha ez nem vezet eredményre, az elosztófedelet és a gyertyakábeleket is szemügyre
kell venni, mert sajnos a koreai kábelek (sem) örökéletűek. Szigetelésük öregszik,
érintkezőik korrodálódnak és kimarad a sorból egy-egy szikra. Az öregedésre
a kipufogó csonk is rásegít, mert a gyertyák annak ágai közt vannak. A gyertyapipák
és a kábelek kemény hő terhelésnek és hőingadozásnak vannak kitéve, ez pedig
köztudottan nem élettartam növelő tényező!
A központi zár problémáját nem javaslom házilag megerőszakolni, mert könnyen
a riasztó, vagy a zárműködtető egység, (amit a riasztó vezérel) látja kárát.
Tanult autóvillamossági szerelő kollégáimnak nem okoz gondot a hiba kimérése,
ebben biztos vagyok.
Szia Attila!
Van egy Honda Civic VTi-m, és a gondom a következő lenne:
A sebességváltó időnként csak nagyon akadozva veszi az 1-es 2-est, és néha nem
akarja bevenni az R-et!
Ilyenkor általában az segít, ha előtte berakom pl. 2, 3-ba és újra próbálom!
De néha ezzel sem jobb! (Persze ezt menet közben elég körülményes, így csak
parkolásnál segít)
Amikor a hiba előjön akkor legtöbbször csak "göcsörtösen" veszi be a sebességet,
de néha egy icipicit mintha reccsenne, de nem úgy mint amikor mellévált az ember!
A kérdésem a következő lenne: mivel most viszem az autót 15 ezres szervizre
viszem, és szeretném tudni, hogy ez javítható garanciális hiba-e, esetleg csak
a kuplung nem emel ki eléggé (én mindig teljesen kinyomom), esetleg típushiba,
esetleg nincs összekopva a váltó? (Bár ez utóbbi nehezen hihető számomra.)
Szóval, szerinted zargathatom-e ezzel a szakszervizt, vagy szokjam meg, hogy
ilyen?
Köszönettel: Zoli
(2001. 03. 30.)
Elsősorban a kuplung elégtelen kiemelésére szavazok, mint a hiba okára.
Egészen biztos, hogy garanciában meg fogják javítani, mert 15000 km után egy
Honda nem produkálja ezt üzemszerűen. A hátramenet a legrövidebb fokozat, nem
is szinkronizált - rendes fogazású fogaskerekeket kapcsolsz össze - ezért recseg,
ha a kuplung nem emel ki elégségesen. Az első és a második fokozatot az áttétel
rövidsége miatt nehezebb kapcsolni, bár a másodikat kicsit könnyebb és ha lassan
gurulsz, könnyen is megy. A többit menet közben alig veszed észre.
Tipikus tünet.
Tisztelt Autódoktor
Van egy Ibizám, 94/12-es 1.4-es ABD motorkóddal. Ma először cserbenhagyott.
Hosszas keresgélés után (neked ez biztos 1 perc lenne) kiderült, hogy a 2. gyújtókábel
rossz. Vezet, kb. 5kohm, de ezzel egyenetlenül gyengén húzva jár, leesik az
alapjárat (ha kihúzom a 2.-at a gyújtáselosztóból ugyan úgy jár a motor) a motor
egy másik kábellel teljesen jó. Közben mástól is hallottam hasonló problémáról
egy Cordobánál. Ez típushiba? Van egy sérülés is a pipa gumiharangján, elvileg
ott nem húzhat át, de ha víz megy oda, akkor az is lehet.
A kérdésem mind a 4-et (ill. 5-öt) cseréljem, vagy elég ezt az egyet? Sajnos
nem mindegy, mert sajna ~7e HUF 1db, de azt sem szeretném, ha még egyszer otthagyna. (Nem mertem hazajönni vele a katalizátor miatt.) Mit tanácsolsz?
A gyújtáselosztó fedelet mikor kell cserélni? Annak sem néznek valami jól ki
az érintkezői.
Jordán Gábor
(2001. 04. 02.)
Az elosztófedelet és a rotort akkor szoktam kicserélni, ha belül a szegmensek
már meg vannak égve és tisztításkor észrevehető, hogy hiányzik is a fémből.
Gyertyakábeleket pedig általában egyszerre szoktam cserélni, mert egyforma idősek
és egyforma állapotúak, ha ez a külsején nem is mindig észrevehető.
Anyagilag olcsóbb a nagyobb autósboltokban kapható szilikonos kábelek megvásárlása.
Ott egy eredeti kábel áráért egész garnitúrát kapni. Azonban ennél is lényegesen
olcsóbb a gyári orosz Lada Samara kábelgarnitúra, amely a motor hasonló elrendezése
miatt szintén tökéletesen passzol, és egészen jó minőségű.
A szilikonos kábelek beszerzése előtt meg kell mérni mindegyik kábel hosszát
és aszerint válogatni az üzletben, mert ezek előre gyártott darabok, változó
hosszúságban!
Tisztelt Autódoktor!
Nemrégiben vásároltam egy 99-es Citroen Saxo-t (1.0i). A motor nagyon szépen
jár, de ha bemelegszik, akkor valami el kezd egy kicsit kopogni a motortérben.
Azt gondoltam, hogy esetleg csapágyas vagy valami hasonló. Visszamentem a márkakereskedésbe
ahol vettem, megnézték és közölték velem, hogy nincs semmi baja és ne foglalkozzak
vele. Tulajdonképpen csak annyit szeretnék megkérdezni, hogy mitől csinálhatja
ezt, bár tudom, hogy így nagyon nehéz valamit mondani erre a problémára.
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel, Nemes Balázs
(2001. 04. 04.)
Általában egy nem túl hangos ketyegő hangot, mely - alapjáraton hallható
- mindegyik ilyen rendszerű benzinbefecskendezővel szerelt motor ad, nem csak
a Saxo és nem csak a Citroen. Ez a befecskendező mágnesszelepének hangja. Ez
tényleg egy nem hangos valami. Csak alapjáraton és annak környékén hallható,
ketyegésszerű, egyáltalán nem fémes hang!
Tisztelt Autódoki!
Egy 1982-es, 1035 cm3-es, benzines VW Polo tulajdonosa vagyok. Az autó hidegen
tökéletesen indul. Előfordul azonban, hogy rövidebb leállás után történő újraindításkor
(elvileg meg meleg motor eseten) nincs alapjárat.
Tegnap megtörtént az is, hogy hazafele vánszorogva (mert valahogy csak haza
kell jutni alapjárat nélkül is) egy újraindítást követően minden tökéletesen
működött. A dolog érthetetlensége (számomra) ott kezdődik, hogy a probléma nem
minden meleg újraindításnál jelentkezik, csak esetenként. Az elektromos hibák
kiszűrése végett a gyújtókábelek, gyertyák, megszakító cserélve lett. (Hiába.)
A másik gond, hogy magas fordulatszám esetén, a gázadagolás megszűnésével a
kipufogó felől prüszkölő hang hallatszik, mintha kisebb durranások lennének.
(Elnézést a pontos szakmai megnevezés hiányáért, de nem nagyon értek hozzá.)
Nagyon örülnék, ha tudnál némi tanácsot adni, még mielőtt újra szervizbe viszem
az autót!
Előre is köszönöm, Attila
(2001. 04. 04.)
Egy alapos porlasztótakarítás után meg kell szűnjön a hiba. De ellenőrizni kell az alapjárati mágnes szelep működését és a rá jutó feszültséget is meg kell mérni! Ez a porlasztó testkábelének rossz érintkezése, vagy a biztosítéktábla oxidáltsága miatt fellépő feszültségesés kiszűrése miatt fontos!
T. Doki
81-es Mercedes W123 240D, "pöccre" indul, olajnyomás mérő 4-5 másodperc alatt
megy fel 3-ig (ez szerintem túl hosszú idő), bemelegedés után (100 feletti
hajtás esetén) alapjáraton visszaesik 1.5-alá is, Valvoline Diesel Turbo 15W40
van benne, a motor nem kopott, erős, de félek tőle, hogy nem működik rendesen
valami, nem kielégítő a motorkenés, és hosszútávon a motor kopásához vezethet.
Kérem írja le véleményét, egy olvasója
(2001. 04. 03.)
A 123-as Mercik olajnyomás mérője mechanikus, egy vékony cső vezeti fel
az olajat a szűrőháztól a műszerfalig. Na, ezt a csövet nem ártana kitisztítani,
DE: A műszerfalon hátul a csőcsatlakozásnál a cső hollanderje alatt van egy
hatszögletű rész a kontrakulcs számára,(10-es villás) feltétlenül ellent kell
itt fogni bontáskor és összerakáskor, mert a csatlakozó rész kiszakad a műszerház
bakelitjából és folyni fog az olaj a csukádra!
Ha ettől nem javul a helyzet, le kell venni a kis kartert, ott hozzáférhetővé
válik az olajpumpa biztonsági szelepe. Egy csőkulccsal ki kell venni és kitisztítani,
mert néha fel tud akadni és a pumpa által termelt olaj egy része azonnal visszajut
a teknőbe, így az olajnyomás is kárba veszik és a szállított mennyiség is kevesebb.
Szerencsére ez a motor olyan, mint egy android púpos teve. Agyonüthetetlen.
Esetleg, ha nem sajnálod az időt, - nem sokkal tart tovább - érdemes lekapni
az olajpumpát és ellenőrizni, mennyire kopott? A hajtásnál szokott a perselyezés
elkopni és itt is veszítheti az olajat. De sajnos nem ritka, hogy a dízelbe
benzines pumpát épít be valaki. Ennek fogaskerekei keskenyebbek és emiatt kisebb
a kapacitása.
Ha ezek után sem jön rendbe a dolog, akkor vagy csoda történt (rossz csoda),
vagy a megtett km-ek miatt a laza csaphézagoknál már elfolyik egy kis olaj,
ezzel együtt leesik a nyomás. Nem komoly baj ez sem, innentől 20w-50-es olajat
kell használni és olajcserénként egy adalékot beletenni!
Egyébként ez és az öthengeres 300-as a Mercedes legsikeresebb dízelmotorja.
(Abban a 240-es hengereiből működik 5 db.)
Üdv, Doki!
Beteges Micrámat 87-es 323-as Mazdára cseréltem, és lám, nem hagy el a balszerencse:
Akár pár kilométer után is, ha leállok, kulcsot ki, veszek a boltban egy sört,
kulcsot beteszem, ráadom a "villanyt", a vízhőmérséklet felmegy, bekapcsol a
ventillátor, és hűt pár percig. Ha nem "ellenőrzöm" így (hosszabb leállás),
akkor a hűtőből a vízpumpába menő vastag vízcső belapul jól (azt hiszem, addigra,
amikor már hideg). Biztos jól van ez így, vagy jöhet a kalapács?
Üdv, Ollo
(2001. 04. 03.)
Kalapácsot hidegvágó nélkül csak a pancserek használnak! (Csak viccelek.)
A termosztátot azt hiszem nem ártana kicserélni, és párhuzamosan ellenőrizni
illetve megtisztítani a kiegyenlítő tartály és (vagy) a hűtősapka szelepét is.
Aztán ki kell próbálni, hogyan megy és csinálja-e még? Ha igen, meg kell nézni
a ventilátor indítópatronját, megfelelő értéken kapcsol-e ki és be!
Ha a hűtő nem vízköves, más miatt nem nagyon rosszalkodhat a rizskályha.
A japcsi verdák amúgy sem hajlamosak a melegedésre.
Hello!
Érdeklődnék hogy az autómba BP 15W-40-es olajat tettem, amely API SF/CC minőséget
képvisel. A szerelők azt mondták, hogy ez egy gyenge minőségű olaj és 5000 km
múlva cseréljem le. Utána néztem ennek a szabványnak és azt találtam, hogy 1989
előtti szabványnak felel meg. Vettem egy másik márkájú olajat is (amely szinten
API SF/CC minőségű).
Ezt írja: Ásványolaj alapú, egész évben használható motorolaj. A Shell Helix
motorolaj a személygépkocsik és kis haszonjárművek turbófeltöltő nélküli benzin,
diesel- és gázüzemű motorjainak kenésére szolgál. Tulajdonságait tekintve olyan
régebbi szerkezetű motorok kenésére alakították ki, amelyek különleges követelményeket
támasztanak a motorolajokkal szemben. Régebbi gyártású gépkocsikhoz, mint pl.
Skoda és Lada, s olyan régi típusokhoz alkalmas, amelyek nem rendelkeznek katalizátorral.
Vagyis eszerint katalizátoros autóban ne használjuk, márpedig az enyém az (Lada
Samara 1,5 i). Kérdésem az lenne, tényleg érdemes lecserélni 5000 km múlva (azon
túl hogy a gyakoribb csere jobb) vagy lehet menni vele minden gond nélkül 10000
km-t, és hogy árt-e a katalizátornak?
Köszönettel, egy olvasó
(2001. 04. 03.)
Ami benne van szintén egy régebbi generációs olaj. Adalékanyagai olyanok,
hogy égéstermékeik károsítják a katalizátort, még kis mennyiségben is! Fizikai
jellemzői elégségesek a Samara katalizátor nélküli változatának kenési paramétereit
kiszolgálni. A katalizátorost azonban a már leírt indokok miatt nem igazán kéne
macerálni vele még 5000 kilométeren sem.
Tudomásul kell venni, hogy minden autónak vannak minimális igényei, melyeket
akkor is be kell tartani, ha az éppen anyagilag nem szimpatikus. Minél komolyabb
az autó, annál inkább komolyan kell venni ezeket, mert bár a Trabin is visszaüt
a dolog, azt olcsóbb javítani! Márpedig az ilyen típusú költségtakarékosság
visszaüt a későbbiekben, esetleg kamatostól. A katalizátor nem tartozik a filléres
alkatrészek közé!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet
angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.