Morgó automata Ascona, szíjfeszítés otthon

2001.04.25. 09:11

A morgás időnként egyenes menetben is hallható, pl. hullámos úton. Illetve akkor is előjön egy hasonló rezonancia, ha úgy áll az autó, hogy a jobb első kereke belóg pl. egy kátyúba (vagy csak lejt az út jobbra), közben pedig nyomom a féket miközben az automataváltó sebességben van. Ilyenkor behúzva a kéziféket és kiszállva, kémlelve a morgás helyét, az ember akárhová téve a kezét a motoron, erősen csökken a rezonancia. Találkoztál már ezzel a hibajelenséggel?

Helló Autódoki!
Opel Ascona C-m van, 1.6-os benzines 75 Le-s automata, 86 elejei a Pierburg 1B1 porlasztóval, gyárilag katalizátorral. 10 éve van nálam, azóta is csak 35 ezret tettem bele.

Mióta megvan az autó, durva mély morgást hallat a jobb első futómű irányából bal kanyarvételkor, gázadásra. Ez a hang a 10 év alatt némileg erősödött. Lett már cserélve próbaképpen kerékcsapágy és féltengelycsukló, több szervizben voltam vele. Van még két szakvélemény, miszerint beremegnek a fékbetétek és hozzáverődnek a tárcsához (na ezt nem hiszem), illetve hogy magát a kerékagyat kellene cserélni, mert azon lehetnek valami bemaródások. Ez utóbbi is elég fura.

Toronycsapágy hiba nem tudom lehet-e, azt hiszem az Asconának ott nem is csapágya van hanem csak valami forgó gyűrű. Nem tudom. A morgás időnként egyenes menetben is hallható, pl. hullámos úton. Illetve akkor is előjön egy hasonló rezonancia, ha úgy áll az autó, hogy a jobb első kereke belóg pl. egy kátyúba (vagy csak lejt az út jobbra), közben pedig nyomom a féket miközben az automataváltó sebességben van. Ilyenkor behúzva a kéziféket és kiszállva, kémlelve a morgás helyét, az ember akárhová téve a kezét a motoron, erősen csökken a rezonancia. Találkoztál már ezzel a hibajelenséggel?
Köszönettel: Fontos József
(2001. 04. 02.)

Hát. Furcsa, de az autók mindig tudnak újat nyújtani. Nem tartom lehetetlennek, hogy valamelyik motor-, ill. váltótartó bak van elszakadva, esetleg elöregedve. Az Asconáknál legtöbbször a jobb doblemezre szerelt motortartó bak szokott szakadni, de a többit is érdemes alaposan megnézni.
A bak, vagy bakok hibájára utal az a jelenség is, ha az autót hátramenetből előre fokozatba kapcsolják, (lenyomott fékkel) a kapcsolás után rendellenesen nagyot ránt.
Ha ezek a dolgok rendben vannak, még érdemes megnézni a féltengelyek kihajtásait. Ha a két belső csuklót ellenkező irányba rángatják (nem forgatják!) és a lógás nagy mértékű, az is elképzelhető, hogy a difi kihajtásainak lógása okozza a gödrös úton jól érzékelhető morgást. Ennek kísérőjelensége a féltengely szimmeringeknél látható olajszivárgás!


Tisztelt Autódoktor!
Van egy féléves 1.4-es Skoda Fabiám. A kocsi átvétele óta önindítózáskor erős "rángás" kíséretében, nehezen indul be a motor. Kérdésem az lenne, mi okozza a jelenséget?
Válaszát előre is köszönöm, LR
(2001. 04. 05.)

Valószínűleg nem komoly a hiba oka, ha egyébként jól üzemel és minden menettulajdonsága ok. Így látatlanban nem szeretnék tippelni, de a garanciális autót minél hamarabb szervizbe vinném, ha az enyém volna. Fél éves kocsi ne induljon nehezen, és ne induljon rángatózva. Egy motor revízió megoldja a problémát.


Tiszteletem Doktor úr!
2-es Polo a téma, méghozzá a vezérműszíj feszítés. Mert lebontottam már mindent a környékén, meglazítottam az összes fellelhető csavart, de 1 tapodtat sem voltam képes a vízpumpát forgatni. (Ha nem tévedek, ezáltal lehetne feszesebbre varázsolni a szíjat)
Félelmem paranoiává fokozódik, miszerint át fog ugrani a szíj, és akkor mindennek vége.
Kérem kegyes véleményét.
Köszönettel, karel
(2001. 04. 05.)

A vezérmű szíját nem igazán kellene otthon feszítgetni, mert ha túl feszesre sikerül, az is okozhatja a motor vesztét. Azért az autószerelés is szakma. Nem igazán a szét- és összeszerelés a problémás, hanem a miértek és a beállítások. Én sem állok neki itthon a gáztűzhelyet javítani, de ablakot üvegezni sem!
Egyébként 3 db. csavar fogja a pumpát a blokkba és általában a tömítőgyűrűje tapad a blokk falához, ezért nehéz megmozdítani. Egy Kb. 3000 Ft-os munkáért szerintem nem érdemes a motor élettartamát kockáztatni.


Tisztelt Uram!
Egy 1988-as Honda Civic 1,4 16V típusú autó vásárlása előtt állok.
Szeretném kikérni véleményét arról, hogy ennek a típusnak mik a jellemző "hiányosságai" illetve a típushibái. Melyek azok a részletek, amikre vásárláskor nagyobb figyelmet kell fordítani ennél a típusnál?

A megkérdezettek két táborra oszthatók:
1. Nagyon megbízható, sportos autó.
2. Általában széthajtott, az alkatrész ára többszöröse az európai kocsik áraihoz viszonyítva.
Melyik tábor véleménye alkotja a nagyobb százalékot a szervizelési tapasztalatai szerint?
A válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: László.
(2001. 04. 05.)

1. Teljesen igaz megállapítás. No comment.
2. Az alkatrész tényleg nem olcsó, de messze nem az európai típusok árának többszöröse! Már sok kopó alkatrész pótolható megfelelően olcsó, de jó minőségű európai után gyártottal is.
Az ilyen fiatal és hasonló kategóriájú autókkal nem a széthajtottság az igazi gond, mert ezt egy hozzáértő szakember, vagy semleges szervizben történő állapotvizsgálat jó biztonsággal megállapítja.
Azt kell komolyan megvizsgálni volt-e karambolból eredő sérülése, mekkora és milyen szakszerűséggel lett megjavítva?! Mivel ennek a keresett modellnek a komoly hányada sérülten lett behozva az országba ez domináló alaposságú vizsgálatot igényel. Az eredetvizsgálaton egyébként ki szokott derülni, hogy melyik elem nem gyári szerelésű és melyik elemen nem eredeti a fényezés. Ha sérült volt, az önmagában nem kizáró ok a vásárlásnál. Szerintem ezt a javítás szakszerűsége döntse el, melyet mindenképpen egy szakember véleménye tegyen megalapozottá!
Ha egyáltalán sérült volt a kicsike.


Tisztelt Autódoktor!
Abban reménykedem, hogy Neked lesz a tünetekre ötleted, ellenben sokféle autószerelővel, akikkel összehozott a sors.
A probléma a következő. Van egy 85-ös kiadású FIRE motoros 999cm3-es Fiat Unóm, Weber karburátorral. Azt műveli, hogy 30-40 km-es folyamatos menet után (80-90 Km/h) az alapjárat felmegy 1200/1300-ra. Ezt most a jó idő beköszöntével és egész nyáron csinálja, de ha itt a tél, akkor nem. Hidegben normális 700-800-at eléri, és nem megy feljebb.

A fűtéscsap télen mindig rá van húzva, nyáron persze nincs, lehet hogy nincs összefüggés ebben. Viszont van egy sanda gyanúm, esetleg a termosztát beteg, de a fűtés kiváló, hamar "be tud durrantani":) A dolog aggaszt, nem tudom mennyire jó ez a szerkezetnek, vagy milyen egyéb károkat okozhat.
Reménykedve várom válaszod!
Zoltán
(2001. 04. 05.)

Ha hosszú távon, egyenletes tempónál a víz hőmérséklete visszamegy egészen, ez okozhatja az automata szivató működését. Ennek a feltevésnek ellent mond, hogy télen nem lép fel ez a probléma, pedig akkor hidegebb van és fokozottabban szükség van a termosztát jó működésére az üzemi hőfok eléréséhez ill. megtartásához.
Ha gondolod keress meg, tippelni erre jóval nehezebb, mint megnézni azt a néhány dolgot ami okozhatja.


Hello nagyra becsült Doki!
Mi most ott tartunk, hogy vacillálunk: vegyünk-e Punto II-t (használtan) vagy inkább más autót nézzünk.
Mit gondolsz: érdemes? Én csak egyetlen dologtól tartok: 1-2 év múlva majd a szerelő jár a legjobban az üzleten. A Punto II fórumon (Index) elég sok negatív élményről írtak.
Köszi a válaszodat előre is!
Péter
(2001. 04. 04.)

Mint minden autó, a Punto is elromlik. Megfelelő gondozás mellett üzembiztos jó kis kocsi, ha olasz is! Árát tekintve olcsóbb is, mint a kategóriáján belüli többség, mert szervizelésre igényesebb. De az alkatrészek árai is ennek megfelelően olcsóbbak. Ha vigyáznak rá, és szakértő kezek gondozzák, hálás és esztétikus kisautóként vonulhat be a tulaj lelki világába.
Ez a véleményem. A döntés pedig nem az én feladatom!


Tisztelt Autódoki!
Van nekem egy 82-es 1.1-es Golfom, én vagyok a 4. tulaj.
Két problémám van vele:

1. A bal oldali tárcsafék mindig jobban melegszik, mint a jobb oldali. Az autó nem húz félre még fékezéskor sem, a fékpofák egyformák viszont a féktárcsák nem mivel az autó valamikor karambolos volt. A szerelőm állítja, hogy minden rendben de szerintem ez nem nincs rendben. Érdekesség, hogy a fékpofák cseréjénél azt vettem észre, hogy a bal oldali külső fékpofa sokkal kopottabb volt, mint bármelyik. Mi lehet ennek az oka és egyáltalán probléma-e ez a nem egyforma melegedés.

2. A porlasztóval van valami, mert ha zöldkártyázáskor beállítják akkor ha nagy sebességnél hirtelen elveszem a gázt leáll a motor.
Kénytelen vagyok kicsit elpiszkálni, hogy ilyen ne forduljon elő, de akkor meg többet eszik és muszáj nagyobb alapjáratot hagyni neki.
Ezekhez hozzáteszem, hogy én egy hétvégi autós vagyok, szeretem a kocsim, ápolom is + vigyázok rá, csak nem tudom, hogy mit tegyek a fenti problémákkal.
A választ előre is köszönöm.
L. Gábor
(2001. 04. 04.)

1. A fékek egy tengelyen történő aszimmetrikus kopása illetve melegedése nem rendellenesség?! A bal oldalon jobban melegszik és jobban is kopik. Mechanikusan meg van szorulva a dugattyú, vagy a féktuskó csúszkája. Mivel emiatt a betét állandóan valamennyire rá van szorítva a féktárcsára_ Hát jobban is kopik. És ahol nagyobb a súrlódás ott több hő is termelődik! Ez a fékfolyadék túlmelegedése miatt veszélyes és mert FÉK! De az érintett kerékcsapágy idő előtti halálát is okozhatja, nem beszélve a féktárcsa élettartamának ugyancsak káros és kóros rövidüléséről!
2. Nem tudom elképzelni, hogy ez a karburátor csak oly módon állítható be a megadott szabványos értékekre, hogy az alapjárat bizonytalanná váljon. Talán a karburátor tisztítása, talán a gyertyák, gyújtókábelek, talán a repedezett porlasztó gumitalp_ Sok apróság okozhatja, amit egy gondos motorrevízió ki kell, hogy derítsen.
Ha a jelenlegi szerelőműhelyben -ahová jár- így gondolkoznak és dolgoznak. Talán érdemes lenne olyan helyet keresni, ahol a hibát nem megmagyarázzák, hanem a kifizetett pénzért meg is javítják!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! A rengeteg kérdés miatt sajnos csak 2-3 hét múlva várható a válasz.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.