BMW szívósor átültetés, 3 hengeres Ford Escort

2001.04.28. 08:43

Az 1.6-os Ford Escort modelleket 82' környékén egy igen furcsa, de meglepően jó csúszó csappantyús karburátorral szerelték. Ennek önálló szivatórendszere van, mely a kopástól és membránjának a kopásból eredő elégtelen vákuumterhelése miatt "agyon szívatja" a hideg motort azáltal, hogy nem tud elegendő pótgázt adni. Ennek jellemző tünete, hogy nem pörög fel a motor hidegen a gázpedál lenyomása nélkül és "röfög", egyenetlenül jár.

Tisztelt Autódoktor,
Nemrég kapott régi E30-as BMW-m egy új, immáron 3.5 literes motort.
Az autó dinamikusan vezethető, leöl szinte bármit, ami az úton van, de lehetőségem van egy M5-ből származó szívórendszer beépítésére hihetetlenül olcsón. (megvan, csak rá kellene tenni). Az installáció egyszerűnek tűnik, de az új M5-ös szívórendszerrel az injektorok kb. 1.5 cm-rel távolabb kerülnek a szívószeleptől, mint eredetileg vannak.

Az autó egy egyszerű, nem szekvenciális Bosch Motronic rendszerű befecskendezéssel rendelkezik, tehát a szívószelep nyitási szögét nem veszi figyelembe a befecskendezés időtartamához és kezdetéhez, 3-3 injector egyszerre spriccel.

A kérdésem az, hogy bátran rátehetem-e a másik szívósort, és várhatóan mit fog okozni ez a módosítás?
Segítségét előre is köszönöm.
Üdvözlettel, Bőczén Zsolt
(2001. 04. 12.)

A szívósor önmagában számottevő változást nem fog okozni. Az újabb típusnak más kialakítású az égéstere, a vezérmű tengelyének fokolása és a motor vezérlőegysége is más verziót képvisel. Fordulaton és terhelésnél más a befecsi és a gyújtás értéke. Az alacsony fordulati nyomatéka lesz kicsit nagyobb és a szívóhangja mélyebb, dorombolóbb.


Hello Doki!
A probléma alanya egy 82-es Ford Escort 1.6, benzines. Elég gyakran előfordul mostanában, hogy hideg reggeleken csak 3 henger indul be, aztán 1-2 perc után beindul a negyedik is. A dologhoz hozzátartozik, hogy az olaj az utóbbi időben kicsit fel szokott hígulni, benzintől. A gyertyákat NGK-ról 4 hónapja 4 pólusú BOSCH-ra cseréltem, ha ez segit valamit. Kiváncsian várom a tippjeidet, a segítséget előre is köszönöm.
Cseke Tibor
(2001. 04. 12.)

Az 1.6-os modelleket 82' környékén egy igen furcsa, de meglepően jó csúszó csappantyús karburátorral szerelték. Ennek önálló szivatórendszere van, mely a kopástól és membránjának a kopásból eredő elégtelen vákuumterhelése miatt "agyon szívatja" a hideg motort azáltal, hogy nem tud elegendő pótgázt adni. Ennek jellemző tünete, hogy nem pörög fel a motor hidegen a gázpedál lenyomása nélkül és "röfög", egyenetlenül jár. Amikor a motor már nem tudja elégetni a sok anyagot, a felesleg a hideg hengerfalon lecsapódva leszivárog a motorolajba. Közben a nem megfelelő égés miatt a gyertyák (vagy csak 1-2 db.) leslusszol és az elégetlen benzin olajba jutása nő. Ha közben leold az automata szívató, tisztul az égés és a motor húzatása során a beáramló levegő és a magas hő kiégeti a gyertyát. De a motorolajban a kenőképességet rontó benzin marad és párolgásának következményeként a kartergáz képződése számottevően megnő. Ezek együttesen a motor csapágyainak és olajjal kent helyeinek rohamos kopásához és akár a motor megszorulásához is vezethetnek!
Minél előbbi javítás szükséges, feltétlenül motorolaj cserével kombinálva!


Tisztelt Dergez Úr! Kedves Doki!
Nekem egy 1990-es évjáratú Porsche 944S2 típusú autóm van. (3000 cm3 16V, motor kód M44.41) Az a gondom vele, hogy ha nagyon gyorsan meghajtom, majd a városba beérek és leparkolok, akkor folyik a hűtővíz belőle jobb oldalt a legelejében, a bukólámpa alatt. Nem a vízpumpánál! Az ugye hátrébb van.
Ha leveszem a hűtősapkát, akkor szusszan egyet a túlnyomás miatt és a kiegyenlítő tartályban megnövekszik a vízszint.
De érdekes! Járó motornál nem folyik a víz. Sőt ez a hiba sem következetesen fordul elő, hanem néha-néha. Általában vidékről Pestig ha bejövök, az kb. 30 km útszakasz, akkor ha lassan is, de előjön a folyás.
Ha 200 km/h fölé megyek vele, akkor biztos. Ha az udvaron áll és járatom a motort, akkor pedig úgy működik a hűtés, mint egy kisangyal. Lehet ennek valami meglazult cső az oka, vagy netán komolyabb hibára gyanakszik?
Válaszát várva tisztelettel, Nagy Zoltán
(2001. 04. 12.)

Komoly hibára nem hiszem, hogy gondolni kell. Azért jó lenne tudni és látni, hogy hol is bukkan elő a víz? Azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy a hűtősapka elégtelen zárása miatt szökik egy kis víz, aminek a túlfolyó csöve kb. a leírt helyen ér véget. Esetleg egy laza, vagy a bilincs alatt megsérült cső szivárog néha a ventilátor bekapcsolása előtti időben. (Ekkor a legnagyobb a nyomás a rendszerben és ahogy a ventilátor bekapcsol, hűl a víz, csökken a térfogata és leesik a nyomás.) Mindenképpen a hibakeresés első lépése a fent leírtak ellenőrzése illetve a szivárgás helyének pontos beazonosítása legyen!


Kedves Doki!
Van egy 1988-as gyártású 1600 cm3-es, hengerenkénti befecskendezős benzinüzemű (XR3i, feltöltő nélküli) Ford Escortom. Az előző tulaj állítása szerint 110 ezer km-t futott, bár a 210 ezer sincs kizárva.
Az olajfogyasztás meglehetősen tetemes volt, de ez ősszel orvosolva lett.
Viszont van egy súlyos problémám: Indítás után amíg az üzemi hőmérsékletet nem éri el, igencsak hajlamos a leállásra (gyakorlatilag a kézifék marad fékezésre és a gázt állandóan nyomni kell). A fordulatszámmérő egyre nagyobb kitérésekkel lengéseket végez, amíg 0-ra nem fut.
Alapjárat állítással már próbálkoztunk, de az se oldotta meg a problémát. Mi lehet a megoldás kulcsa?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Bihari Eva
(2001. 04. 12.)

A kocsi vagy falslevegőt szív a levegőszűrő ház és a szívócsonk közt, vagy a bemelegedés szabályzó egység a hibás. Nem kap vezérlőáramot, vagy maga a szabályzó dugult el, esetleg hibásodott meg. Javaslom, hogy olyan helyen javíttassa az injektort, ahol gyakorlottak a befecskendező javításában, és megfelelő beállításában.


Szia Doki!
Látom, sok kérdésre válaszolsz mostanság, hát itt egy újabb:
Vettem egy 21053-as 1994 végi Ladát (tudod, az a 2105-nek kinéző, de 1500-ös motorral szerelt gép). Semmi baja, szép állapotban van, és "csak" 57000 km van benne, de:
kicsit nagy a kormány holtjátéka, kb 4-5 cm. Ez kicsit zavar, mivel, ha jól tudom (meg így is szoktam meg) 2-3 cm-nek kellene lennie. Szóval a kérdés az, hogy ugye ezt némi állítással még azért kisebbre lehet venni komolyabb alkatrészcserék nélkül is? Természetesen nem én nyúlnék hozzá, mivel kormányról van szó. Jó tudom, nehéz válaszolni, de nyugtass meg: nem kopott szét a kormány 57 ezer km alatt?
Köszi a választ: Boyan
(2001. 04. 12.)

Nem nyugtatlak meg. Ha a verdát nem gondozták rendesen és a kormányműből elszivárgott az olaj, lehet hogy csereérett. Ha a szerelő úgy dönt, hogy állítható és be is tudja állítani a megfelelő módon (úgy hogy a holtjáték is megfelelő legyen és teljesen kitekert kormánynál se szoruljon,) akkor is kérd meg: nézzék meg az olajszintet a kormányműben. Ha van mit pótolni, utána figyelni kell a szivárgást. Ha elkezdi a kormánymű alul a pitmann- nál izzadni az olajat, javítani kell! Ha cserére kerül a sor, nem csak az új de a megfelelő garanciával kapható felújított mű is számításba jöhet. A lényeg az, hogy származása és a garancia tisztázott legyen, mert tényleg permanens biztonsági berendezése a kocsinak!


Kedves Doki!
Rendszeresen olvasom a válaszaidat, és remélem nekem is tudsz segíteni kézrátétel nélkül.

Januárban vettem egy hat éves 1.4 injektoros Citroen AX-et. A motorkód KDX. Eddig 42 ezer kilométert futott, de mivel az előéletét nem ismerem, ezért többek között a vezérműszíjat is szerettem volna kicserélni. A javítási kézikönyv szerint megtaláltam a rögzítőcsap helyét a vezérmű szíjtárcsáján de a lendkeréken lévő jelzés nekem nem egyértelmű. A megadott helyen a fordulatszám jeladó kiszerelése után nem találtam semmilyen jelzést vagy furatot pedig lassan többször átforgattam a motort. Találtam viszont a lendkerékház oldalán egy kis kémlelő ablakot, amin benézve a teljes fordulat alatt egyszer látható egy sugár irányú horony. Itt ért az első meglepetés mivel e horony és a vezérmű tárcsa jelzése között egy fognyi eltérés volt, a vezérmű sietett a főtengelyhez képest. Az egy fognyi eltérés 15 fokot jelent a főtengelyen mérve. Ezek után úgy raktam fel a szíjat, hogy a jelzések passzoljanak. És itt ért a második meglepetés, mert úgy éreztem, hogy így gyengébb lett a motor. Egyébként a szelephézagokat már korábban ellenőriztem és azok rendben voltak. Most ott tartok, hogy visszatértem a korábbi beállításhoz de azért nem hagy nyugodni a dolog.

Azt szeretném tudni, hogy az a bizonyos horony szolgál-e a vezérmű beállítására vagy sem?
Ha igen, akkor mi lehet az oka, hogy valaki korábban egy foggal előbbre állította a vezérlést és milyen következményei vannak vagy lesznek?
Köszönettel: Sanyi.
(2001. 04. 12.)

Nem!!!
A többit egy szakmunkás mellett tanuld inkább meg a miértekkel együtt.
A vezérműszíjat lecserélni is veszélyes mutatvány megfelelő szakértelem nélkül. Nem csak a vezérlés elállítása miatt, hanem a szíj egy rossz mozdulat, egy nem megfelelő irányú erős hajtás, vagy a nem megfelelő feszítés miatt, (túl feszes vagy túl laza!) élettartamának sokad részét elvesztheti! A szíj szakadása pedig kivégzi a motort, ugye tudod?
Emiatt aztán komoly meglepetések érhetik az autó tulajdonosát. Emellett még a motort ilyen javítás után műszeresen is illik kontrollálni, szükség esetén beállítását módosítani.
Nem a magam és kollégáim kenyerét féltem, mikor ennyire erősen fogalmazok, de az autószerelés is egy olyan szakma, amit tanulni kell! És nem csak a mozdulatokat, hanem a miérteket és a beállításokat is.
Én itthon nem szerelek vizet és villanyt. Miért? Mert nem biztos, hogy olyan szakszerű lesz, mint ha szakember végzi!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet!

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.