Makrancos Dedra, kormozó Punto GT
A Punto GT-m kipufogója kormos. Ugyanakkor arra is felfigyeltem, hogy esős időben (ha víz éri a motortér egy részét) akkor teljesen egyenetlenül kezd járni az autó, iszonyatos hangja lesz és rángat - mintha 1-2 henger kihagyna.
A gép Audi 100 2.3E, 93', 185 e km.
Az egyik kérdésem az volna, hogy a katalizátor mennyire befolyásolja az autóm fogyasztását, illetve ennek hiányában a motor működését? Ez utóbbit azért is kérdem, mivel az utolsó vizsgálat szerint állítólag nincs benne, vagy jelenleg nem működik. A szervizben azt mondták, hogy valószínűleg a porcelán összeolvadt! Ezt nem értem, hogy is van ez?
A másik kérdésem, hogy ennek a típusnak indításkor vagy menet közben a műszerfalon, középen lévő computere nem mutat semmit, még akkor sem, ha szerintem kellene. A körülötte lévő kis ablakokban (kézifék, akkumulátor, stb.) mindent mutat. Azért is kérdezem, mert előtte volt nekem egy 83'-as Audi 100 2.3E-m. Ez a típus abban a kis computer ablakban sok mindent mutatott, ha esetleg valami baja volt, de a jelenleginél se kép, se hang! Pedig a megvételkor sok javítani való volt rajta. Gondolok itt egy egyszerű izzóra. Nem világított és ezt nekem a képernyőn vissza sem jelezte! Mi lehet itt a gond?
A harmadik és egyben utolsó kérdésem, hogy a csomagtartóban, a pótkeréknél lévő helyen nekem mindig víz szokott állni, de nem tudom, hogy hol folyhat be? Nyilván ezeknek a típusoknak ez lehet az egyik gyengéje, mert az előzőnél is tapasztaltam már ugyanezt.
Segítséget előre is köszönöm!
Üdvözlettel Alex.
(2001. 04. 19.)
A katalizátor működését itt és most nem ecsetelem.
De a katalizátorral gyártott motorok kipufogórendszere úgy van méretezve, hogy ez a része is szükséges a megfelelő üzemhez. Nem csak a kipufogó gázok tisztítása miatt, hanem a benne elhelyezett porcelánszerű lamellák a kipufogórendszer működése során fojtásként
Is üzemelnek, torló nyomást tartanak fent a rendszer első részében, mely a lambda szonda hiteles működésének egyik feltétele. Ha a katalizátor eldugul, összeolvad, a motor a keletkezett nagy kipufogó torló nyomás miatt nem tudja az elégett gázokat kiüríteni, erőtlenné válik, és nem forog ki a max. fordulatszám közelébe sem.
Eredmény: túlfogyasztás és teljesítmény csökkenés. Ha a katalizátor porcelánbetéte elég és kiürül a csövön át, vagy egyszerűen "kibelezik", a megfelelő torlónyomás hiánya miatt a lambda szonda sem fog hitelesen működni, precíz jel hiányában a motor computere nem tud tökéletesen vezérelni.
Legalábbis a befecskendezést nem! A megfelelő fojtás hiánya miatt a kipufogó szelepek nyitva tartása alatt a hengerekből elégetlen gázok is ürülnek. Eredmény: gyengébb forgató nyomaték, magasabb üzemanyag fogyasztás és teljesítmény veszteség.
A műszerfal hibájára egy jobb képességű autóvillamossági szerelő segítségét kérje. Sajnos a típusra jellemző, hogy a kontroll egység hibája esetén eladás előtt gyakran kikötik a műszerfali kijelzőt és így nem feltűnő eladáskor annyira a hiány, mintha össze-vissza jelezne.
A csomagtartó beázása a kédergumi nem megfelelő felfekvése miatt lehet. Vagy a gumi öregedett és repedezett, vagy, - és ez a gyakoribb - a csomagtartó fedél zsanérjának és zárjának rossz beállítása miatti résen átázik.
Ha a kocsi tolótetős, a tetőről hátra levezető két oldali vízkivezető csöve karambolból eredően sérült lehet, és a tető kávájából leeresztett víz egy része a csomagtartóba szivároghat.
Szia Doki
Szeretnék venni egy autót.
Először Tavriára gondoltam de szerencsére megvették előlem és utólag nem is bántam meg mert nem sokan dicsérik az autót.
Most egy 90-91-e s Opel Corsára gondolok félmillió körül. Megéri szerinted ilyet venni? Az első autóm lenne. A biztonságosság azért fontos szempont számomra.
Vagy fél millióból milyen autót érdemes venni?
Miku
(2001.04. 19.)
Hát. Úgy saccolom, hogy fél millióból nemigen kapni olyan 90-91-es évjáratú Corsát, ami nem lopott és használható is!
A Tavria igen nagy mellényúlás lett volna, szerintem.
Végül is a típus mindegy, az a lényeg, hogy vásárlás előtt egy hozzáértő ember is vizsgálja meg a megvenni kívánt kocsit, hogy az megbízható és használható legyen!
Hello Doki !
A Punto GT-m kipufogója kormos.
Eddig arra gyanakodtam, hogy a turbófeltöltő a hibás, de felvilágosítottak, hogy annak általában kék füst a jele (nem pedig fekete korom). Ugyanakkor arra is felfigyeltem, hogy esős időben (ha víz éri a motortér egy részét) akkor teljesen egyenetlenül kezd járni az autó, iszonyatos hangja lesz és rángat - mintha 1-2 henger kihagyna.
Megemlíteném még, hogy tartósan magasabb fordulat esetében az injektor visszajelző lámpája is ki szokott gyulladni, majd finomabb tempóra visszatérve elalszik.
A lambda-szondát egyszer már kimérettem - a szakember szerint látszik az értékeken, hogy használt, de még elfogadhatóan működik.
Gyertyát kétszer is cseréltem (először platinabevonatú Bosch-t, majd a gyár által előirt Champion-t raktam bele) de változást nem tapasztaltam.
Mi lehet a probléma? Talán gyújtókábel?
Köszönettel, Rafi
(2001. 04. 19.)
A fekete korom általában arra utal, hogy a motor túl sok üzemanyagot kap. A turbós motoroknál azonban arra is lehet figyelmeztetés, hogy a feltöltő nem dolgozik már megközelítőleg sem 100%-on, kevés levegőt termel a motorba. A kék füst pedig annak a jele, hogy motorolaj kerül az égéstérbe, mégpedig nem is kis mennyiségben. (Ez általában a turbófeltöltő tengelyének csapágy kopottságából ered.)
A fenti hiba okának megállapítása miatt mindenképpen látogass el egy megfelelően műszerezett szervizbe, ahol egy teljes körű motordiagnosztikát kell csináltatni, mert gyanúm szerint legalább két különböző hiba adja a tünetegyüttest.
A víz hatására rángatózó, kihagyó motor nem új a nap alatt. Ha a nagyfeszültségű gyújtórész elemei vizet kapnak, mindegyik autó ezt csinálja. A Punto konstrukciója folytán könnyen beázós motor, kerülni kell vele a nagy pocsolyák elgázolását, komolyabb tempóban.
Vagyis nem gyertya okozza!
Kedves Doki!
Nagyon jó dolog, hogy laikus emberek segítséget kaphatnak egy szakavatott embertől. Ezért köszönet Neked. A többi autós kollega megnyugtatására mondom, hogy tanácsod szerint eljárva a nehezen induló 2 éves Ecotec motoros OPEL a benzinbe adagolt injektortisztító hatására megjavult. Egyébként három szakszervizben háromféle diagnózist kaptam, amelyek megszüntetése tetemes összegbe került volna. Így 1.300 Ft-ból megúsztam a dolgot.
Üdv. Jenő
(2001. 04. 19.)
Oké, köszi a védelmedet és tényleg jó érzés így éjjel fél kettő felé olvasni, hogy nem hiába vagyok ébren! Van aki elhiszi és van aki nem, hogy a márkaszervizek sem mindenhatóak. Ők a gyártó cégek instrukciói szerint javítanak, és náluk az ilyen kis trükkök nem hoznak annyi hasznot, mint az alkatrész hegyek cseréje.
Helló Autódoki!
Nemrég vásároltam egy 1996-os 2 literes benzines (16 szelepes) Lancia Dedrát. Vétel után azonnal szervizeltettem az autót (szűrők, vezérmű-és generátorszíj, stb). Azóta a következőt figyeltem meg (az amerikai szivar Audi 100-as-hoz némiképp hasonló tünetek): dugóban, meleg motorral az alapjárat felmegy 1100 körülre, majd vánszorgásnál, de meleg motornál egyébként is gázelvételre nem áll be azonnal 1100-ra, hanem 1100-1300 között ingadozik kb. 5-6-szor, majd ekkor csillapodik 1100-ra. Újra lehűlve (menetszél által) visszaáll kb. 900-ra az alapjárat, és minden oké.
Az autóval egyébként semmi gond, csak én is félek, hogy a szervizben "vaktában" elkezdenek próbálkozni, és csak győzzek fizetni.
Köszi a válaszod, a rovatod nagyon jó! Üdvözöl:
J. József.
(2001. 04. 19.)
Helló! Ennek a verdának lelke van és olyan makrancos mint egy csaj!
Tényleg jó nagy kalap pénzt lehet érte fizetni, mire megtalálják a hibáját.
Ellenőrizd:
- A motortérben lévő vákuumcsövek állapotát.
- A légszűrő és a szívócső közti tökéletes tömítettséget
- A szelepfedél tömítés alól nem szivárog-e az olaj? (itt is szívhat falsot!)
- A motortérben lévő csatlakozók és testkábelek biztos érintkezését. (ha kell tisztítsd meg, saruzd át!)
- A vákuumcsövekben lévő egyirányú szelepek valóban csak az egyik irányba engednek-e át?
Ha már ezek a dolgok biztosan rendben vannak, és nincs változás, keress meg újra!
Kedves Doki!
Van egy majdnem 1 éves Ford Focus-om, elől tárcsa-, hátul dobfékekkel. Az utóbbi időben tapasztaltam hogy a fékpedál felengedésekor az utolsó pár centiméteren nyikorgást hallok, de nem a fékpedál felől, hanem valahonnan hátulról. A jelenség induláskor nem, de 5-10 perccel utána már jelentkezik. Amúgy a fékhatás teljesen normális.
Hamarosan jön a 15 ezres szerviz, és megnézik a féket is. Ha van tipped, hogy mi lehet ez, akkor kérlek adj tanácsot. Nem szeretném, hogy teljes fékrendszert cseréljenek a kocsimon, csak azért mert fogalmam sincs hogy mitől nyikorog.
Köszönettel: Flex
(2001. 04. 24.)
Gondolom a hátsó fékszerkezet hibája. Vagy a kézifék mechanika korróziója miatt lassabban oldja fel hátul a fékhatást, vagy új korában néhányszor behúzott kézifékkel mentek a kocsival, és ez egy kicsit viseltessé tette a hátsó fék szerkezetét.
A dobfékek amúgy is a zárt fékdobok miatt több gondozást igényelnek, mint a tárcsafékek, mert innen a dob alól nem tud úgy kiporolni a fék kopása következtében felgyülemlő ferrodol pora.
Tehát a hátsó fékeket mindenképpen meg kell bontani! Látatlanban nem is lehet a javítás mikéntjére tippelni, emiatt pedig az árát sem igazán tudom megtippelni.
Ha menet közben úgy találod, hogy a hátsó fékek rendellenesen melegszenek, akkor már biztos is, hogy a hiba itt keresendő!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de
jöhet
angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.