Varajet II porlasztó, nitrohigító újból
A tinédzser korú Ascona 1,6 SR emissziós értékeit már régóta nem tudják a szerelők beállítani, a porlasztó (Varajet II) hibájára hivatkoznak. Az alapjárat is egyenetlen, de főleg 80 és 110 között rángat.
Peugeot 405 szívódízel autóm van, 6 éves, 160 ezer km-el.
A legutóbbi olaj illetve olajszűrő-csere után kb. 1500 km-el jelentkezett a következő tünet az autón: hidegindítás után az olajnyomás lámpa nem alszik el azonnal csak kb. 3-4 másodperc után. A jelenség egyik napról a másikra kezdődött.
Azt hallottam hogy iyen akkor fordul elő, ha a motor már nagyon sokat futott, és rossz állapotban van, de az én motorom szerintem kitűnő állapotban van: olajat egy grammot nem fogyaszt, nem füstöl, keveset fogyaszt.
A jelenség 4-5 óra állás után még nem jelentkezik, ehhez minimum 8-10 óra kell neki. Gondolom nem a motor kopott el egyik napról a másikra, hanem valami más ok lehet. Remélem, hogy nem az olajszivattyú lesz a bűnös. Szerelő haverom szerint az olajszűrő ereszti el az olajat és a 3-4 másodperc arra kell, hogy a szivattyú telenyomja a szűrőt.
Szerinted mi lehet a gond?
Másik kérdés. Kb. 2 óra tartós üzem után mintha megváltozna az autó áttétele. Az út elején pl. 2250-es fordulaton 88-öt megy a kocsi, de kb. 2 óra múlva ugyanezen a fordulaton már csak 80 körül mutat a sebességmérő. Ez vajon mi lehet.
Válaszodat előre is köszönöm, Roland
(2001. 04. 24.)
A motorba vajon milyen olaj lett töltve? Az olajfilter tényleg ehhez a típushoz való? Az még nem jelenti azt, hogy rá lehet csavarni, jó is, mert ugyanolyan menettel és méretben készülhet szelep nélküli, egy-, két-, vagy akár három visszacsapó szeleppel is a szűrő!
Ezt mindig figyelmesen meg kell nézni és a nagyáruházakban kapható filléres, hangzatos nevű, de nem márkás olajok minőségtartása is kétes lehet. A kenés a motor lelke, emiatt hamar meg kell szüntetni ezt a hibát! Hiszen a motor kenése a lámpa elalvásáig eltelő idő alatt nem kielégítő, ez akár a hajtókarcsapágyak idő előtti halálához is vezethet!
160 ezer km. Ennél a típusnál ez nem sok, még egyszer ennyit el fog menni, ha szakszerű szervizelést kap. A kopottság első jele a hidegindítási gondokkal jelentkezett volna, hiszen nem is régen még kemény mínuszok röpködtek!
A műszer csalókaságát két dolog okozhatja:
- csúszik a kuplung. De ebben az esetben intenzív gyorsításkor a motor felpörög és a sebesség alig növekszik. Ezzel párhuzamosan a kuplungpedál működtetése nehézzé válik és induláskor egészen felül fog a kuplung.
- A műszerfal kontakthibája, vagy a műszerfal alatti testkábelek valamelyikének a bal oldali csoportcsatlakozón lévő saruja laza, nem érintkezik tökéletesen. (sajnos ezek az apró kontakthibák tipikus francia bajok!)
Üdv Doki
Először is gratulálok, a rovat tetszik és nagyon hasznos, sokat tanultam belőle.
A kérdés: ez a nitrohigító dolog komoly? Ha egyenértékű a spéci (?) injektortisztítókkal, akkor az ára miatt naná, hogy ezt önteném a tankba időnként. Persze csak ha nem árt semminek odabent.
Köszi, emel
(2001. 04. 24.)
Mit gondolsz, leírnám hülyeségből, aztán kergessen a fél NET? Ha csak minden tizedik ember erősebb, mint én, akkor is derékig kéken élhetném hátralévő életemet!
Hello autódoktor,
Egyszer már jórégen nekem is válaszolt, amit köszönök. Azóta is rendszeresen olvasom a rovatát. Nem értek az autókhoz szerelésileg, de lenyűgöz a szakértelme, és az hogy nem csak félvállról kezeli a problémáinkat. Mint ugye a szerelők 90%-a. Sok sikert a további munkájához.
(És nehogy megszüntesse ezt a rovatot.)
Best regards, Sashegyi
(2001. 04. 24.)
Oké, köszi az elismerést! A Totalcar toleráns és türelmes partner, nem fog megszűnni a rovat! (Az ő autóikat is én javítom, mehetnek gyalog, ha megfordul ilyesmi a fejükben!) Ja, nem tud valaki egy jó szponzort, aki autócross első osztályban szeretne reklámozni?
Ez is komoly, mert már a gatyámat is megeszi a versenyautóm. Aki veszi a fáradtságot és a hét végén, szombat- vasárnap ellátogat Orosházára, nem kis autocross show-t láthat! Magyar másodosztály, magyar első osztály és nemzetközi zónaverseny lesz. A magyar első osztály a nemzetközi futamban megy, nem hétköznapi látványosság már csak azért sem, mert a pálya adottságai folytán akárhonnan a pálya legalább fele belátható! Ha valaki családi kirándulásképpen leruccan, talál tök jó és olcsó szállást is.
A depóban általában jut idő egy kis beszélgetésre is személyesen. A kocsim kartervédőjére máris ráragasztottam a "borítsatok vissza" feliratot!
Ha itt nem boldogulok meg, tényleg folytatódik a rovat, mint a "barátok közt" a tévében.
Tisztelt doktor úr
Az alábbi kérdéssel fordulok önhöz. Tulajdonomban van egy 94-es Opel Astra 1.4 i, mely köztudottan 60 lóerős és a végsebessége 160 km/h környékén van. Kérdésem a következő, melyik az a maximális sebesség hosszútávon, melynél a motor még nem "szenved"?
Tapasztalataim azt mutatják, hogy ötödik sebességben, 3000 fordulatszámnál pont 120 km/h sebességgel megy a járgány. Vajon ez az az érték? Ismerőseim azt állítják hosszú távon ennek a motornak 100-120 km/h a legkedvezőbb.
Hallottam már azt a verziót is, hogy a kilométeróra pont függőleges állása a legkedvezőbb sebesség érték?
Tisztelettel kérem segítségét, Taki
(2001. 04. 24.)
Az 1,4-es Astra tényleg a 100-120 közti sebességtartományban duruzsol a legszebben. Az állandó 120-as tempó nem viseli meg, de ez fölötti tartományban már intenzíven nő a motor fogyasztása. Alatta meg 5. fokozatban elég lomhává válik, és állandó visszakapcsolgatást igényel. Ha az út- és forgalmi viszonyok engedik, lendület kihasználással visszaváltás nélkül igazán ebből a 100-120-as tartományból lehet előzni!
Szia Doki!
Egy kis segítséget szeretnék kérni! Van egy 90-es Opel Senator B 3.0i 24V-s autóm. Szükségem lenne egy tempomat kapcsolási rajzra. Nem tudod, hogy hol juthatnék hozzá? A segítséged előre is köszönöm!
Joe
(2001. 04. 24.)
Hááát. Nem egyszerű dolgot kérsz. A jövő héten írj újra, addig utánanézek. Ok?
Tisztelt Autódoktor!
Egy, még éppen tinédzser korú Ascona 1,6 SR (1982 november) második magyarországi tulajdonosa vagyok. Az autóba gázt (BRC) is beépítettek, de már régen nem működik, azaz nem akar menni vele az autó, csak amíg a porlasztó maradék benzinje is besegít.
A problémák a következők:
1. Az emissziós értékeket már régóta nem tudják a szerelők beállítani, a porlasztó (Varajet II) hibájára hivatkoznak. Az alapjárat is egyenetlen, de főleg 80 és 110 között rángat - gondolom akkor nyit a második torok. Van-e a problémának pénzügyileg elviselhető megoldása? (Elosztófej, gyertyakábel, gyertya - Bosch 4 pólusú - csere volt.)
2. Amióta a bal belső gumiharangot cserélték, teljesen alászedett kormánynál, és már enyhe gázadásnál is kopogó hangot hallok az eleje felől. Féltengelycsere jön?
3. A jobb féktárcsa úszónyereg felső körme lepattant (!) egy padkás ütközés miatt (és így ment át két műszakin!), érdemes-e kicserélni hatásosabb Opel fékekre, vagy keressek a bontóban egy ilyet (vagy párban kell cserélni?)
4. Vannak még gondok, de ennyi egy szuszra elég lesz.
Előre is köszi: Mihályi István
(2001. 04. 24.)
1. Keress meg a jövő héten, a telefonszámom már közkézen forog, ebben a folytatásban pl. valakinek leírtam. Ez a Varajet porlasztó olyan egyszerű, mint a faék, mégis a szerelők nagy részének mumus. Nem tudom, tán az egyszerűsége miatt.
2. Nem biztos, és fel is lehet újíttatni!
3. Látni kellene a törést, de mindenképpen az eredeti fékrendszert kell megfelelő állapotra hozni. Szerintem. Ha a szervódob jól működik, nem is fog az olyan rosszul!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet!
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de
jöhet
angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.