Mercedes dugattyú, két Galant

2001.05.31. 10:52

Általában a nem megfelelő üzemanyag adagolás miatt a katalizátor dugul el. És emiatt egyszerűen szétég a motor belülről, aztán beáll, vagy kikönyököl valamelyik hajtókar. Ha a motort emberesen megfőzik, a dugattyú szoknyája megroppan és akár kisebb átmérőjű is lehet, mint a felső hornyolt része. Ez kemény kopogást eredményez!

Hello!
Rögtön a közepébe vágnék: Mercedes tipusú autómhoz keresek (motor javítás) szakkönyvet. Azt kellene tudjam, hogy 103 (300E/W124) típusú motor esetében a dugattyúknál mennyi a megengedett kopás (az eredeti méret is kellene).
Segítségüket előre is köszönöm: Mult Róbert
(2001. 05. 09)

Elnézésedet kérem, de ez itt nem egy szakmai adattár, hanem egy műszaki segítséget nyújtó szolgáltatás, mely igyekszik segíteni az átlagautósoknak a problémák leküzdésében, az egyszerűbb hibák esetén szakmai tanácsokkal, a komolyabb problémák megoldásában pedig iránymutatással, további segítségek felé.
A DB W124-300E típus javítása, mint minden Mercedes általában, komolyabb szakmai felkészültséget igényel, mint egy átlagos szerelőé, legalábbis a szakszerű hibakeresés és javítás. Ezért aztán elvből nem kívánok tanácsokat adni olyan munkákhoz, melyek több kárt okozhatnak a típus ismeret hiánya miatt, mint amennyi eredményt produkálhatnak.
Ha csak az adatok érdekelnek, azt egy képviseleti szintű szervizben megérdeklődheted, és ugyanott, vagy komolyabb műszaki könyvüzletben meg is rendelhetsz egy ilyen típus szerinti javítási könyvet.
Nem olcsó dolog és a motor összeszerelése még nem is a nagyobb feladat, hanem a pontos beszabályozása, beállítása, hidegindító- és egyéb segédüzemi rendszereinek elektromos ellenőrzése, javítása!

Tapasztalataim szerint sajnos az általad leírt modell benzines típusainak nagy hányada kisebb-nagyobb elektromos problémákkal küzd, aminek oka a nem szakszerű javítás és a nem pontosan beleillő alkatrész, vagy alkatrészek! Ez elsősorban a motor vezérlő elektronikájára és egyéb kiegészítő rendszereire vonatkozik. Nem a te szakmai felkészültségedet szeretném, itt vitatni, pusztán nem ismerlek, és nem akarok olyan dolgokkal segíteni, amik nem biztos, hogy előre viszik a javítás menetét!
Nem egyedüli véleményem, hogy ebben a típusban nem igazán érik el a fent említett okok miatt a motorok a felújításra esedékes állapotot. Általában a nem megfelelő üzemanyag adagolás miatt a katalizátor dugul el (300 E típus esetében a csonk utáni egyik.) És emiatt egyszerűen szétég a motor belülről, aztán beáll, vagy kikönyököl valamelyik hajtókar.
Ha a motort emberesen megfőzik, a dugattyú szoknyája megroppan és akár kisebb átmérőjű is lehet, mint a felső hornyolt része. Ez kemény kopogást eredményez!
Ha a dugattyú gyűrűi kopnak és romlik a dugattyú "megvezetése" emiatt a hengerben, az jól látható karcok és láng átfújás formájában olvasható le a dugó szoknyarészén. Üzemszerűen nem lehet kopása egy Mercedes benzines motor dugattyújának! Ha mégis van durva nyom, azt a dugót el kell hajítani, meg kell keresni az okát és a henger állapota szabja meg a javítás módját.
Kérlek ne haragudj ezért, de ismeretlenül nem ennél többet nem tudok segíteni úgy, hogy nyugodt legyek abban, ami miatt ezt a rovatot létrehoztuk.


Hello Autodoktor!
Légyszives adj tanácsot nekem a következő hibajelenségre: Tipus: Mitsubishi Galant 1989
Motor: 4G63/benzines/2000 cm3/8 szelep/injektor, Alvázszám : JMBSNE33AJZ506885

Jelenség:
Hidegen, valószínűleg az automata szivató miatt nem fullad le, de ha bemelegszik akkor egy nagyobb gázadás után (pl. 2000 1/perc) egyszerűen megáll, ha a kuplungot benyomom.
Mikor újra beindítom szépen indul, és kb. 1000 1/min forog. Az alapjárat is egy kicsit ingadozik.
Egyébként rendkívül jól megy, csak nem szabad a kuplungot benyomni.
A véleményt előre is köszönöm.
Tisztelettel: Vér Zoltán
(2001. 05. 09.)

Ennek a 4G63-as motornak van egy makrancos tulajdonsága, amit viszonylag kevesen ismernek! Nem volt a hiba megjelenése előtt akku csere, vagy lekötött akku kábel valami miatt? Esetleg töltés hiba miatt lemerült akkumulátor? Szakadt, esetleg rosszul érintkező testkábel?
Ezek miatt ugyanis a vezérlő elektronika el tudja "felejteni" az alapjárati beállítást, amit egy márkaszerviz 15-20 perc alatt újra tud "tanítani" a kocsinak. Mielőtt azonban ezzel foglalkozni kezdenél, a szokásos rutin ellenőrzéseket meg kell tenni. Elosztófedél, rotor, kábelek, gyertyák, vákuumcsövek ellenőrzése!
De azért nem egészen egyértelmű a hiba definíciója sem.
A kuplung pedál kinyomása nélkül sosem áll le a motor? A hullámzó alapjárat oka lehet a halott lambda szonda miatti túl sok üzemanyag is. Ezért tehát szét kell kötni a szonda csatlakozóját és így is ki kell próbálni a kocsit. Ha semmi változás, érdekelnének olyan részletek is, hogy a motor hamar és egészen eléri-e a szokott üzemi hőmérsékletet? Ha igen, irány a szerviz. Ha nem, előtte még esedékes a termosztát cseréje, mert a nem megfelelően meleg motor is kaphat többlet üzemanyagot a hőmérséklet vezérlő szenzor téves értékelése miatt!
Ha a fentiek nem vezetnek eredményre, írj újra!


Hello Doki!
Egy-két hónapja írtam a váratlanul, előzmények nélkül leálló Punto II, 8V autómról.
Nem akarom elkiabálni, de a tekercsekhez, ill. a befecskendezőhöz tartozó relé kicserélése úgy tűnik elfújta a problémám.
Válaszod köszönöm, talán az általam írottak másnak is segíthetnek. Egyik ismerősöm hasonló problémája is így oldódott meg.
Üdvözlettel: Szigeti Péter
(2001. 05. 09.)

Köszi a visszajelzést, ha tudok, máskor is szívesen segítek. Írj, ha valami gáz lesz még!


T. Autódoki!
Ezúttal lenne egy olyan problémám, hogy hidegen, amíg nem teljesen üzemmeleg a motor, lefullad az autó. A járgány egy 91-es Galant, 1.8i, sok, 300 ezer km-rel. Kb. egy éve van benne gázrendszer, de a probléma kb. 3 hónapja jelentkezik. Melegen is érezni, hogy alacsony a fordulatszám, és remeg a motor.
A probléma mindkét üzemmódban előáll. Komputert rárakva kiderült, hogy a szokásos 2,8 ms-os befecskendezési idő helyett 3,8-4,1 ms-ig nyit a befecskendező rendszer benzin üzemben, szinte fuldoklik a motor.
De hibát nem jelez a tesztműszer. Igaz, a probléma gázüzemben is előáll, mikor ugye a befecskendező ki van kapcsolva.
A lambda szonda frissen lett cserelve, de nem gyári, hanem utángyártott.
Eddig arra is gyanakodtunk, mert a műszerfalon is megjelent a hibaüzenet, a tesztműszer pedig a szonda hibáját jelezte (már évek óta halódott)

A micus szerelőm azt mondja, hogy a gazosok elektronikája zavarhat be benzin üzemben is, mert van hogy nem szimplán leveszi a szükséges jelet a gázrendszer pl. a szondáról, így benzin üzemben is gondot okozhat, ha rossz a gáz elektronikája. Erre a gázosok nemleges választ adtak, legalábbis a szonda résznél.

Kissé tanácstalan vagyok, félek hogy az alapjárati motor halt meg esetleg. Ha esetleg vállalná IRL is a hibakeresést, arra vevő lennek, mert a micus szerelőm tanácstalan, a gázosoknál meg szerintem nincs elég típusismeret.

Most olvasom egy válaszát, hogy ha nincs katalizátor (kibelezték), akkor a lambdaszonda rossz jelet ad, és a befecskendezés nem tökéletes. Nekem réges-rég ki van véve a katalizátor a kocsiból, kb 5 éve, de a hidegen leesik a fordulat és néha leáll a motor probléma csak pár hónapja jelentkezett.
Okozhat ekkora galibát a katalizátor hiánya?
Üdvözlettel, Soós János
(2001. 05. 09.)

Nem egyszerű és sajnos nem is egyedi a probléma, miszerint a gázos autók mostoha gyerekek általában minden szerelő szemében. A gázos műhely és a szerelő egymás közt küldözgeti a tulajt, amíg az bele nem un a dolgokba.
- Milyen típusú gázszerkezet van beépítve a kocsidba?
- Szoktál e palackból is tankolni, átfejtéssel? (nem az APEH-től vagyok, a tutit írd!)
- A hiba egyik pillanatról a másikra jelent meg, vagy fokozatosan jelentkezett?

A sokáig nyitva levő csúcsok általában inkább melegüzemben jelentenek problémát, ugyanis ekkor érzékenyebb a motor a sok üzemanyagra.
Ha a benzinrendszer alapjárata egyszer jó volt és ehhez lett a gázüzem alapjárata is hozzá hangolva, ami akkor szintén jó volt, továbbá ha egyszerre ment el mindkét üzemmódban az alapjárat, akkor valami olyan hiba okot kell keresni ami független az éppen alkalmazott üzemanyagtól és mindkét üzemmód esetén üzemel!
A szonda hibajelét a hibajelzőn okozhatja az is, hogy a túl sok üzemanyag miatt megemelkedett a kipufogógáz CO-értéke. Emiatt a szonda állandóan a maximális szegényítés jelét adja a vezérlő computer felé. De még ez is kevés ahhoz, hogy a CO-érték a kellő szintre essen!
Tehát elsősorban tényleg nem ártana megnézni, hogy az a gáz rendszer a motor hőmérséklet szenzorjának jele alapján értékel és adagolja a gázt a szívócsőbe, vagy saját vízzel fűtött érzékelővel rendelkezik-e? Ha gondolod, keress meg és segítek egy olyan gázos műhely címével, ahol ez a gond nem megoldhatatlan probléma, illetve a bekötések helyességét is ellenőrzik, a benzines oldallal együtt!


Üdv Doki!
Egy 1999-s Corollával volna gondom. Alig 19 ezer km van benne. A váltó, főleg hideg időben eléggé darabosan akadozva jár, még 20 km város után is. Melegben is néha előfordul de ritkán. Érdekes, hogy 1 út során hol vaj puhán, hol meg akadozva működik. Olajat most cseréltek, váltó rudazatot megkenték. Előre is köszi a segítséget.
Boruzs Miklós
(2001. 05. 09.)

Először is elfelejtetted megírni, újonnan vásároltad-e a kocsit, vagy jelen állapotában vásároltad-e? Miért nincs érvényes garanciája, hiszen ha volna, nem lenne bonyolult dolog a szervizzel megjavíttatni.
Ha nem tudsz különösebb részleteket a hiba keletkezéséről, először is a sebességváltó olajszintjét kell ellenőrizni és azt, hogy a megfelelő minőségű olaj van-e bele töltve.? (CASTROL TAF-X, SAF-X, SMX.) Ha nem tudni milyen, inkább le kell cserélni.
Ellenőrizni kell a kuplung normális működését, kiemel-e megfelelően?
Ellenőrizni a sebességváltó működtető mechanikáját a kulisszától a kapcsoló karokig, beleértve a mechanika pontos működését, megfelelő kenettségét. Ha szükséges, a nehezen mozgó pontokon olajozni, zsírozni kell!
Ha mindez rendben lesz, a váltónak is megfelelő módon kell üzemelnie!


Tisztelt Autódoktor !
Használtautó vásárlással kapcsolatban volna egy kérdésem.
Egy hat éves Suzukit szeretnék megvenni egy Suzuki márkakereskedőnél, csak van egy dolog ami nyugtalaít. A kasztnin néhány helyen apróbb kavicsfelverődés látható. A jobb hátsó kerék fölött íven, a kasztni külső részén egy ujjnyi területen vékony rozsdafolt van. Ránézésre éppen csak a felületet érinti, nincs mélyebben benne. Tapasztaltabb ismerősöm, akit segítségül hívtam, azt állítja, hogy ezek mind gond nélkül kijavíthatók, nem jelentenek problémát. Kavicsfelverődés szerinte szinte minden autónál előfordul. Egyébként az autó megkímélt, semmi más probléma nincs vele.
Az ismerősöm szerint még egyedi alvázvédelemmel is ellátta az eddigi egyetlen tulajdonosa.
Valóban nem komolyak ezek a problémák, vagy inkább felejtsem el ezt az autót?
Üdvözlettel, Péter
(2001. 05. 09.)

Ha hat éves az a Suzuki és tényleg csak kisebb és nem túl sok korróziós gond van a karosszériával, az is csak felületi. Ez még nem lehet akadálya egy jó üzletnek! De azt innen nem tudom eldönteni, vajon nem egy komolyabb sérülés miatti lakatosmunka járulékos kiegészítője-e az az egyedi alvázvédelem? Hiszen, ha valaki ennyire ad a kocsi aljára, miért nem ügyel ugyanolyan kínosan arra az oldalára is ami látszik?
Ha a kocsin nem látszik átfényezésre illetve fényezés komolyabb javítására utaló nyom, azért még meg lehet venni, amennyiben az általános esztétikai és műszaki állapota egyébként megfelelő!
Egy ennyi idős kocsin azért már lehetnek kisebb szépséghibák, annál is inkább, mert a Suzukit sem 15 évre tervezték!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.