Lemerülő Croma, ismét a Kia Pride
Mivelhogy az autóm garanciális, ezért minden hibával amit le fogok írni, voltam már szervizben, de egyiket sem sikerült megcsinálniuk. Egészen pontosan 2 márkaszervizben is jártam már, úgyhogy benned van minden reményem, talán ha segítesz ötletekkel, akkor úgy tudok odamenni a szervizbe, hogy megmondom nekik, mit csináljanak az autóval.
Annyi hozzáértő és logikus választ olvastam már tőled, hogy merek kérdezni.
'96-os Opel Omega B-m van, 2000-es 8 szelepes motorral.
- Nagyon ingadozik a vízhőmérséklet, ha városban megyek. (Autópályán, illetve folyamatos nagy sebességnél nincs baj.)
Gyakorlatilag felkúszik a mutató közel 100 fokig, ventilátor hallhatóan (és láthatóan) beindul, hőmérséklet le 93-ra, ventillátor leáll, hőmérséklet elindul felfelé.
- Kb. 2000-es fordulat környékén enyhén rángat a motor. Ez abból áll, hogy egyenletes gázadásra nem egyenletes a "húzás". A fordulatszámmérőn ez nem látszik, csak érezhető.
Előre is köszönöm a választ, Feri
(2001. 05. 10.)
Úgy gondolom a két problémádnak nem sok köze van egymáshoz. Legalábbis igen kicsi a valószínűsége.
A rángatást okozhatja a túl nagy előgyújtás, ennek biztos jele, hogy intenzív gázadásra elmarad a rángatózás, csak finom gázadáskor, illetve egyenletes kis gázzal alacsony fordulaton történő haladáskor érzékelhető a dolog. A gyújtás ellenőrzése ne csak a beállítást foglalja magába! Meg kell vizsgálni a gyertyák, az elosztó fedél és a rotor, valamint a gyertyák kábeleinek állapotát is!
Ha a motor hideg indítás után megfelelően hamar eléri az üzemi meleg állapotot, és az alsó illetve a felső hűtőre csatlakozó vízcső egyaránt rendesen át is melegszik, (az alsó ugye egy kicsit később, ez a természetes állapot!) a termosztát hibátlanul működik. A ventilátor kapcsoló patronja a közel 100 fokos hűtőfolyadék hőmérsékletnél bekapcsolja a motoros hűtést és 93 foknál ki is iktatja a ventilátor működését. Ez is üzemszerű állapot, mert a menetszél kevés ahhoz, hogy a hűtőn átáramolva elvegye a motor által fejlesztett hőmennyiséget városi üzemben. A hűtőrendszer így lett kitalálva, ezek közt a hőmérsékleti határok közt működik a motor a legoptimálisabban, és a rendszer felforrása sem fenyeget, mert a sapka szelepje által keltett 0,1 bár körüli túlnyomáson a fagyállós hűtőfolyadék forrási pontja kb. 110-113 Celsius fok! Ebből következik, hogy ajánlott nyáron is minden kocsiban benne hagyni a desztillált vízből kevert fagyálló hűtőfolyadékot, amit azért két évente illik kicserélni!
Kedves Doki !
A kocsimmal két gondom van (Fiat Croma 2.5 TD).
1. Néha azt teszi, hogy reggelre totál leszívja az akkut.
Az akku 2 hónapos gondozásmentes Bosch. A szerviz szerint az akku jó, a töltés rendben és kivett indítókulccsal az akku terhelése 0.01 Amper. A kocsi garázsban áll éjjel, a kulcs soha sincs benne hagyva. Amúgy minden nap megyek vele.
2. Csöpög belőle a gázolaj, de nem találja a szerviz az okát. Az olajszűrőnél és - szemből nézve - a kocsi bal eleje alatt látható a folt. A fogyasztáson nem veszem észre (6-7 liter).
Ha tudsz segíteni, köszönöm.
Üdv: Tonton
(2001. 05. 10.)
Ha minden OK, nem merül le az akku, erre mérget vehetsz! Próbáld ki, hogy éjjelente leveszed az akku egyik saruját! Ha ennek ellenére lemerül, kifogtál egy retek akksit, amit garanciában ki fognak cserélni. Ha így nem merül le, van egy időszakosan jelentkező zárlat valahol, amit mindenképpen ki kell vizsgáltatni egy elektromos szakemberrel. Ezt akár a riasztó is okozhatja hosszabban történő bekapcsolt állapot esetén.
A második lépcsőben, ha az akku szólóban nem merül le, próbáld rajtahagyni a sarukat, de a riasztót kapcsold ki, vagy az akksiról szüntesd meg a tápját!
A gázolaj komoly valószínűséggel az adagoló gázkarjától, vagy a hajtó oldali tengelytől szivárog. Mindkét esetben a perselyezés és szimmering csere együtt a megfelelő megoldás, de nem házilag intézve!
Ha a meghajtásnál szivárog, a vezérmű szíj feszességét gondosan kell beállítani, mért általában annak túlfeszítésére vezethető vissza ez a hiba az esetek 99 százalékában! Ha bárhol az adagolón gázolaj folyás tapasztalható, ne kísérletezz az otthoni javítással, mert több kárt okozhatsz a motornak, mint amennyi hasznot.
Hi Doc!
Ne haragudj, ismét a Kia Pride.
Előre is bocsi a hosszú levél miatt, de kezdek kétségbe esni az autóm katasztrofális minősége miatt.
Mivelhogy az autóm garanciális, ezért minden hibával amit le fogok írni, voltam már szervizben, de egyiket sem sikerült megcsinálniuk. Egészen pontosan 2 márkaszervizben is jártam már, úgyhogy benned van minden reményem, talán ha segítesz ötletekkel, akkor úgy tudok odamenni a szervizbe, hogy megmondom nekik, mit csináljanak az autóval.
1. Fékek: szitál, rázza a kormányt, üti a pedált. Tudom féktárcsa, de a tárcsákat már cserélték, egy darabig jó volt, de újra csinálja, és egyre erősebben. Lehet ennek a tárcsán kívül más oka is?
2. Kopogás rossz úton lassú tempónál az autó elejéből (Bartók Béla, ismered). Szerviz töviről hegyire átnézte a futóművet, semmi kotyogást, lógást nem találtak, persze ok nem is hallják a kopogást. Mi lehet? Lengéscsillapító esetleg? Vagy toronycsapágy? (15 ezer km van az autóban).
3. Hallok egy csúnya zörgő, karistoló hangot alapjáraton, meleg motornál. Szervizben cseréltek vezérműszíj feszítőgörgőt, de a helyzet változatlan maradt. Én ékszíjtárcsára gondolok (mivel a hang abból az irányból jön azt hiszem), de hát a franc tudja.
4. A korábban írt rázás erős gyorsításkor a mintha megszűnt volna. Lehet, csak hozzászoktam?
Hát nagyjából ennyi. Infónak még, hogy a régi kocka Mazda 121 1.3-as motor van benne, csak rádobva a multipoint injektor, meg ilyesmi. Kiábrándító hogy egy 9 hónapos autóval ennyi baj legyen, kezd tele lenni a hócipőm a koreai minőséggel. Van még remény? Kérlek, nyugtass meg.
Nagyon köszi a segitséget!
Atika
(2001. 05. 11.)
Meg vagy nyugtatva! Nem használ, mi? Nem is csodálom.
Ha a fékezéskor történő rázás nem a kormányon érezhető, hanem a fék pedálján, akkor üt a tárcsa. Ha a kormánykereket rázza, na az mindenképpen futómű hiba! Gömbfej, szilent, stabilizátor, kormány fogasléc persely, esetleg toronycsapágy kereszt irányú lógása.
Ez aztán az említett kopogásnak is a forrása. Megtalálni csak akkor fogják, ha akarják. A szervizben. Tudod általában ott csak akkor veszik észre, ha már jókora lógás érezhető és úgy üt, hogy a mögötted közlekedő is hallja. Egy kis balhét kell csinálni a szervizben, de kultúrált hangnemben! (fogyasztóvédelem, igazságügyi szakértő, stb. emlegetésével.)
Hangsúlyozom a kultúrált, de határozott fellépés fontosságát és azt, hogy a szerviz vezető "úr" kivételével ne állj szóba senkivel. Ha nem áll szóba veled, vagy nem megfelelően kezelik a problémádat, kérd meg, hogy foglalják írásba az eddig történteket és nyomjanak rá egy stemplit.
Ez már általában rámenőssé tesz a szervizt!
A karistoló hang meg talán a vízpumpa lehet. Ha túl feszes a hajtó szíja, igen könnyen elájul a csapágya. Ezt levett hajtószíjjal és kézzel megpörgetve nem nehéz kiszűrni.
Hello Doki!
A segítségedet szeretnem kérni egy nagybeteg Suzuki Goose (SG350) megmentése ügyében.
Egy kis előtörténet: a motor nagyon tépett (150-160km/h 350cc) aztán egy szép nap elkezdett rángatni. Amikor elment az ereje, akkor bizony utángyújtott, lángolt a kipufogó, leállt a motor, de volt, hogy visszatért bele az élet, és akkor megint jól ment. Nosza elvittem a hivatalos márkaszervizbe (amargo), ahol viszont állandósították a rossz állapotot, azzal a különbséggel, hogy már "csak" motorféknél van utángyújtás. Viszont a motor gyengén megy, 100 fölé nem igen tudom küldeni.
A motor elfogyasztotta a 3. szerelőt, változatlanul eredménytelenül. A harmadiktól mar erőszakkal kellett kimenteni, mert mindenáron hengerfelújítást akart végezni rajta. Lehet az kompresszió probléma, ha az első amargós szerelés előtt meg vissza-vissza jött az ereje? A motor hangos, hangosabb mint volt, erőtlen (5-6-os sebesség nem használható), és motorféknél durrogat. (Előtte nem csinálta, és bármilyen macsós, én lemondanék róla.) Még egy furcsaság, amire egyik szerelő se mondott semmit (csak azt, hogy ez valami elektromos kütyü, amihez ők nem értenek): a fordulatszámmérő elektromos, és amikor meg hajlandó volt "életre kelni" a motor, akkor ment a fordulatszámmérő is. Amikor meg nem húzott, akkor a fordulatszámmérő leesett nullára. Ezt úgy kell elképzelni, hogy menet közben volt, hogy 10 kilométerekre visszajött az ereje (ford.számmérő=ON) aztán hang, puffogás, lassulás (ford.számérő=OFF).
Kérdésem egyrészt, hogy tudnál-e mondani valamit, hogy merre induljak hiba ügyileg, másrészről, hogy tudnál-e tanácsot adni, hogy hogyan lehetne leírást szerezni a motorról (mert japán belföldi a drága, a japánok meg nem válaszolnak az emailjeimre.)
Évjárat: 1994, típus: GS350
PS: Karburátor-, légszűrő-, benzinszűrő-, gyertyacsere megvolt, állítólag szelephézagot is állítottak, de nem tudom mi alapján, ha nem volt hozza leírásuk. (Lehet, hogy azt rontottak el?) És még valami! Ma esett le az állam, amikor sikerült a 350cc-s motorból 10 liter fölötti fogyasztást kihozni! Előre is köszönök minden tanácsot.
Cargyar Akos
(2001. 05. 11.)
Két oka lehet a hibának. A valószínűbb az hogy a gyújtóelektronika elájult. A kevésbé esélyes pedig, hogy a gyújtás jeladó szenzorja adta be a kulcsot. Ez utóbbinak ellent mond a ki- kihagyó fordulatszám mérő műszer és az, hogy a szikra megvan mindvégig, csak a visszapufogásból ítélve, a megfelelő időpont és a maximális késleltetési állapot közt folyamatosan változó időpontban!
A legelső dolog amit meg kéne nézni a motoron - bár nem sok az esélye, hogy ilyen gondja legyen -, hogy a gyújtási áramkörben nincs-e érintkezési hiba, esetleg testelési tökéletlenség valahol ?
Ennek komolyabb esélye csak akkor van, ha a motor már az oldalán is közlekedett egyszer-kétszer!
Kedves Doki!
Van egy évek óta visszatérő gond. Opel Corsa 1.4si 1994, C14SE, hengerenkénti befecskendezéssel. Már jó fél-egy éve nem jelentkezett, de most a meleg beköszöntével egyszer csak ismét elromlott az alapjárat, néha vadul felpörög, egy idő után van hogy észhez tér, esetleg egy újraindítás is használ néha. Ezzel együtt vadul rángat minden fokozatban és sebességnél. A jelenség egy napon belül is hol előjön, hol eltűnik.
Általában a szerelők megtisztítják az alapjárat szabályzó motort, de ez is csak rövidebb időre használ. Lehet, hogy valami érintkezési hiba a kábeleknél, amit csak a teljes kábelköteg cseréjével lehet megszüntetni?
Üdv, R.Gábor
(2001. 05. 11.)
Biztos, hogy nem! Meg kellene vizsgáltatni a kocsit a szervizben a gyári hibakereső TEC-műszerrel. De ha minden alkalommal, amikor megtisztítják az alapjárati szabályzó motort, rendbej ön egy időre, nem túl nehéz meghozni a döntést, mit is kellene kicserélni. Igaz, nem olcsó alkatrész, de ha meghal, ezt is kell cserélni. Esetleg bontottat is lehet kapni, csak nem túl könnyen, mivel ez a típusnál fogyó eszköz.
Szasz Doki!
Nekem egy egyszerű kérdésem lenne típustól függetlenül.
Ez pedig a következő: A katalizátort milyen gyakran kell cserélni? Mik az első jelentkező tünetek ami a katalizátor hibájára figyelmeztetnek? Nekem 1991 évjáratú, nagy köbcentis autóm van .
Válaszodat kíváncsian várom.
Köszönettel, Péter
(2001. 05. 11.)
Akkor kell cserélni, mikor tönkre megy.
- CO-beállításkor a gyári érték beállítható a katalizátor előtt, de a katalizátor nem tisztítja tovább, tehát a cső végén mért érték nem megfelelő a lambda szonda megfelelő működése mellett sem.
- Külső mechanikus sérülés miatt.
- Eldugul és a kocsi teljesítményét, végfordulatát negatívan befolyásolja.
- Elég a kerámia test rögzítése és zörög a belseje.
Ez általában 150- 200 ezer km minimálisan, de ha a megfelelő üzemi körülmények közt tud működni, nem ritka, hogy a kocsi a gyári katalizátorral megy a bontóba!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de
jöhet
angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.