Suzuki evolúció, túlmelegedő BMW
Suzuki Swift 1.0 GL-el járok. Korábban is ilyennel jártam. Az 4 éves volt, amikor kicseréltem. Sajnos úgy tűnik nem volt jó csere, mert a korábbi Zsuzsi névre hallgató darab 5,1 - 5,6 l/100km-es fogyasztást produkált, és igen finom fékszerkezettel rendelkezett. A mostanival nem sikerült 6 liter alá vinni a fogyasztást, pedig ugyanazon az útvonalon járok nap mint nap.
Volt már hasonló alapjáratos téma, (ha a többi típust is idevesszük, akkor sok is!) de a mienknél a korábban tárgyalt Sierrától eltérően nem a légszűrőházban van a légmennyiségmérő (meg úgy egyáltalán: nem találtam még csak hasonló mechanikát sem), ezért azt nem is tudtam megvizsgálni. Amúgy minden más eddig leirt fogást kipróbáltam: a csatlakozókat kontaktsprével befújkáltam, levegőcsöveket meghallgattam, valamint a számítógéptől is meg lett vonva a ménkű, a felejtést elősegítendő.
A motor főbb paraméterei: 2.0i DOHC, elosztós gyújtás, lambda szondás katalizátor, EEC IV.
A tünetek: hidegindítózás után, vagy hosszabb motorfékezést követően az alapjárat 500 alá esik, ahonnan vagy visszahozza a vezérlés, vagy nem. (Tipikusan kereszteződések előtt van a "vagy nem", ilyenkor aztán nagyon izgalmas fék- és kormányszervó nélkül.)
Próbáltam már a pótlevegő-szelepet is megszakérteni - hátha -, de csak szubjektív eredményeket értem el, valójában a jelenség továbbra is fennáll. Van valami 5leted? Nekem - laikusként - már semmi egyéb.
Róbert
(2001. 05. 16.)
Először is próbáld meg a lambda szonda csatlakozóját széthúzni, megszűnik-e ettől a hiba. Ha nem:
A motortér vákuumcsöveit ellenőrizd, nem repedezettek-e? Ha nem: Látogass el egy szervizbe, hogy rakják gépre a motort, mert az általad "megszakértett" pótlevegő szelep pont úgy okozhatja a hibát, mint a hőmérséklet szenzor hibája. Ezeket a célműszer egy pillanat alatt kiolvassa és kiírja.
Kedves AutóDoki!
Van egy 92-es évjáratú 2.5-ös TDI dízel Audim. (AAT-motorszámú motor van benne). A gond a következő: alapjáraton néha (0,5-1 percenként, néha sűrűbben is) beremeg az egész kocsi. Kicsit nagyobb gázt adva már nem igazán érzékelhető ez a rázkódás. A fordulatszámmérő viszont meg sem rebben. Már két porlasztó volt javítva, mert bepisiltek (1-es és 5-ös henger).
Volt már rádugva diagnosztikai műszer is és az öndiagnosztika a kipufogógáz-viszzavezető szelep hibáját hozta ki nyertesnek. Ez okozhat-e ilyen hibát? Vagy valami más okozza?
Válaszodat előre is köszönöm!
Üdv: TML
(2001. 05. 16.)
Ha a visszavezérlő szelepet írta ki a gép, biztos is, hogy az okozza, mert tényleg tud ilyen tüneteket produkálni. És még valami: ha levegős gázolaj jut az adagolóba. De akkor nem is indul határozottan, hanem remegve, nehezebben és szinte hengerenként kel életre a motor!
Tisztelt Autodoki!
99-es évjáratú Audi A3 1.6 alapjárati problémám lenne. Kb. 1 éve jelentkezett, hogy az alapjárat (általában bemelegedés után) ingadozott kb. 750-1000 ford/perc között. (Nem mindig, de rendszeresen.) A szakszerviz hosszas 'próbálkozás' után a motorvezérlő computer meghibásodását diagnosztizálta, cserét javasolt. Mivel a kocsi 2 hónappal garancia után volt (természetessen! ), nem mertem nem elfogadni a 70%-os méltányossági kedvezményt, kifizettem a cserét, bár más hibajelenséget nem tapasztaltam. A fogyasztás talán még csökkent is.
A hiba néhány hónap után néha-néha előjött ismét, kisebb ingadozásokkal, de nem foglalkoztam vele. Viszont mostanában (lassan lejár a csere vezérlő garanciája! ) ismét jelentkezik a hiba rendszeresen!
Félek, hogy a szakszerviz megint csak próbálkozni fog, ezért kérnék Öntől tanácsot!
Válaszát előre is köszönve: H. Bálint
(2001. 05. 16.)
Mindenképpen vissza kell látogatni a szakszervizbe, ahol a computert cserélték, még a garancia idő lejárta előtt. De szerintem ez az ingadozás lehet a lambda szonda hibája, éppúgy mint a hőmérséklet szenzoré is. Ez aztán folyamatos üzem során szépen meg is hülyíti a computert a sok dezinformációval.
Hello Doki!
Én most egy 1,5 éves Suzuki Swift 1.0 GL-el járok. Korábban is ilyennel jártam. Az 4 éves volt, amikor kicseréltem.
Sajnos úgy tűnik nem volt jó csere, mert a korábbi Zsuzsi névre hallgató darab 5,1 - 5,6 l/100km-es fogyasztást produkált, és igen finom fékszerkezettel rendelkezett. A mostanival nem sikerült 6l alá vinni a fogyasztást, pedig ugyanazon az útvonalon járok nap mint nap. A szerviz szerint az EUR2-es motor miatt van. Valóban igaz lenne ez az állítás, vagy vizsgáltassam meg alaposan a motor és az elektronika beállítását?
Üdv. Gergő
(2001. 05. 16.)
Az elektronika beállítása nem lehetséges, mert egy előre programozott karakterisztika szerint vezérli a befecskendezést a computer. Azonban ez a modell kifejezetten érzékeny a szelepek hézagjainak pontos beállítására és a gyári értéknél 1-1,5 fokkal nagyobb előgyújtás kifejezetten jól befolyásolja tapasztalataim szerint a kocsi menettulajdonságai mellett a fogyasztást is. Sajnos ez az EURO-2 mese a nem túl sikeres fejlesztés magyarázataként szolgál. De erről nem a szerelők tehetnek igazán. Végül is azért egy fejlesztési munka lehet sikeres akkor is, ha több üzemanyagot tisztábban tud úgy elégetni a motor, hogy közben nem jön ki több teljesítmény a főtengelyen. Csak ez az eredmény nem a vásárlók szempontjából sikeres!
Ez is a "mi autónk."
A másik komoly fejlesztési eredmény a fék. Ugyancsak sok anyagi ráfordítás és tervezői munka rejlik abban, hogy az előző fékrendszerből, (mely igen finoman szabályozható és nem túl kényes, szinte a teljes betétkopásig zajtalan működésű volt!) kifejlesszék a mostanit. Hajlamos a nyereg csúszkáinak megszorulása miatt a sikoltozó fékbetétek alkalmazásával már egészen kis futásteljesítmény után is komoly rétegeket koptatni a féktárcsák anyagából. A finom fékerő szabályozás lehetőségének teljes kiiktatásával. Illetve gyakoribb szervizelés esetén ugyanazt produkálni, mint elaggott elődje szinte gondozásmentesen!
Kedves és jóságos Doktor Úr!
Régóta olvasom rovatod és meglepve tapasztaltam az idők során, hogy a legtöbb hiba egy viszonylag egyszerű dologgal, az autók alapjáratával van. Nekem is hasonló gondom van. A típus egy Daewoo Nexia 1.5 GTX DOHC motorral, 1996. 12. havi kiadásban, 100 ezer feletti km-rel.
Budapesten dolgozom, és egy vidéki kisvárosban lakom, ezért gyakran autózom az M1-en. A jelenség az, hogy ha vidékről jövök Pestre és onnan hideg motorral indulva megállás nélkül jövök fel az autópályára, akkor az alapjárat meleg motornál sem esik vissza a rendes értékre, hanem - mivel két lépcsőben szokott visszaállni az alapértékre - valamelyik lépcsőfokon megáll 1200-on vagy 1500-on. Az M1 hosszabb lejtőin ki szoktam venni üresbe a gépet, mivel így néha 1-2 km-t is tud gurulni az autó, ami 250 Ft-os benzinárnál jelentős megtakarítást eredményez. Bár sokan megkérdőjelezik, hogy jó-e ez. (Ez ügyben is kíváncsi lennék a véleményedre.)
Persze, ha üresben is 1500-öt forog a motor, akkor a fogyasztás sem lesz jó, ezért szántam rá magam, hogy írok Neked. Ugyanez a helyzet persze Pestről vidékre nem áll fenn, mert a fővárosból kifelé többször is meg kell állnom piros lámpánal, már meleg motorral.
Tehát összefoglalva a tapasztalat az, hogy csak teljesen álló helyzetben (5-10 mp-ig állva) megy vissza a fordulat az alapértékre. Ugye ennek nem így kéne lennie? Mit tegyek? Ilyenkor legtöbbször a lambda szondára szoktál gyanakodni, ha nekem is ez a tanácsod, írd meg légy szíves azt is, hol találom.
Köszi, Tivcsi
(2001. 05. 17.)
Először is a termosztát a gyanúsított! Bemelegszik a motor megfelelően hamar, és el is éri az üzemi hőfokot? Ha nem, ki kell cserélni e termosztátot.
Ha igen és a motor rángatózásmentesen üzemel, nem hiszem, hogy a lambda szonda szóba jöhet, mint okozó tényező. Sokkal inkább a motor hőmérséklet szenzorja. Ugyanis ez már a motor gyenge pontjának is számítható a termosztáttal együtt. Szerencsére egyik sem túl drága alkatrész. Cseréjüket inkább bízd olyan szerelőre, aki tudja, hogy hol keresse!
Ha az említett két dolog rendben van, menj el egy márkaszervizbe és méresd ki a motort a teszter-géppel! (SCANNER II) Ez minden elektromos jellegű hibát ki fog mutatni a rendszerben.
Tisztelt Doki !
Egy 17 éves E30 320 BMW boldog tulajdonosa vagyok.
Az autó elvileg jó állapotban van motorilag 2 hónapja volt olaj, olajszűrő, szelepszárszimmering, karter, diftelés, váltószimering, váltóolaj, gyertya, légszűrő csere.
Azóta csak egy hibajelenségre figyeltem fel. A belvárosban kb. fél órai egyhelyben tötyörgés után (dugóban araszolás alapjáraton) a motor alapjárati fordulatszáma a beállított 800 alá kezd menni. A motor egyre lassabban jár és 300 alá csökken a fordulat. Leállni nem áll le ugyan, de igencsak a határán van. A vízhőfok éppen hogy a műszeren a két jel közt van nem forr.
A válaszért előre is köszönet.
Zoli
(2001. 05. 17.)
Elsősorban a visco kuplung hibájára gyanakszom, mely fáradása folytán a ventilátor lapátját erős késéssel engedi üzemelni. Pedig a motor melegét átvéve a ventilátor hajtó agyban lévő olajnak be kéne sűrűsödnie és a ventillátornak a melegedéssel szinkronban egyre intenzívebben kéne követnie a motor fordulatszámát. Emiatt a túlmelegedés határán lévő motor kenőolaja is jobban gázosodik, melegszik. Leesik az alapjárat. A normál üzemi hőfok a két jelzés közt félúton van, és ha a visco kuplung jól üzemel ezt tartja is. A visco nem olcsó dolog, de ha tartósan így közlekedsz a kocsival, a motorolaj kenőképességének romlása ki is végezheti a motort.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértonknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelo, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de
jöhet
angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.