Lustuló diesel Carina, Honda értékelés

2001.06.12. 11:03

Ez egy takarékos üzemű dízel gépkocsi és nem egy versenyautó. Lehet, hogy a környezetvédelmi igazolólap kiadásakor valamikor az adagolón az ún. dózis csavart egy kicsit túlzárták és emiatt egy kicsit, -de nem komoly mértékben- vesztett a végfordulatából. Ez sajnos sűrűn fordul elő. De ez a menetteljesítmény nem rossz, hiszen a Toyota dízelmotorjai inkább hosszú élettartamukról, mint hihetetlen gyorsaságukról híresek.

Hello Doki!
Nekem egy elég ritka autóm van: Toyota Carina E 2,0D. Lenne egy két kérdésem, ha tudsz kérlek válaszolj. Korrekt-e, hogy a végsebessége kb. 160 km/h körül mozog. Ha nem, akkor okozhatja-e ezt "ellustulás"? Mennyi szerinted az ajánlott utazó sebessége egy ilyen autónak?

Továbbá jobbra kanyarodáskor, vagy a kormány jobbra történő kismértékű elforgatásakor a bal első fék körül valami "cöncögés" halható, emelőn a hiba nem reprodukálható. Mi lehet ez?

Nyáron hosszabb (kb. 2000 km) európai turnéra készülök. Saccolásom szerint az olajcsere periódus (10 ezer km?) végére fogok épp hazaérni, ajánlatos-e esetleg indulás előtt megcsináltatni az olajcserét?
Válaszodat előre is köszönöm!
Handrás
(2001. 05. 11.)

Ez egy takarékos üzemű dízel gépkocsi és nem egy versenyautó. Lehet, hogy a környezetvédelmi igazolólap kiadásakor valamikor az adagolón az ún. dózis csavart egy kicsit túlzárták és emiatt egy kicsit, -de nem komoly mértékben- vesztett a végfordulatából. Ez sajnos sűrűn fordul elő. De ez a menetteljesítmény nem rossz, hiszen a Toyota dízelmotorjai inkább hosszú élettartamukról, mint hihetetlen gyorsaságukról híresek. Ha gondolod, keress meg ez ügyben, de a házilagos tuningolásnak semmi haszna sem lesz!
A 10 ezer km-es olajcsere intervallum csak igazán jó olaj alkalmazása esetén van megengedve és ajánlott 100 ezer km után már inkább 7500 km-enként elvégezni a műveletet. Tehát a nyaralás előtt.
A bal első kerékből jövő hangot vagy a kerékfék munkahenger dugattyújának szorulása, vagy a féktuskó csúszkájának nem megfelelően könnyű mozgása okozhatja. Esetleg a kerékcsapágy lógása.
A nyaralás előtt mindenképpen orvosolni kellene, mert egy hosszabb út során a túlmelegedés miatt a kerékcsapágyból esetleg ki fog olvadni a zsír és tönkremehet.


Helló Doki!
A kocsiba nemrég raktunk egy rádiót. Volt már benne előre ISO csatlakozó, de a tartós +, és a gyújtásról érkező + kábelek fel vannak benne cserélve a rádió leírásához képest. Ezeket szeretném kicserélni, mert a rádióba épített biztonsági kód (hogyha 1 óránál tovább nem kap áramot, kéri a kódját) nem élesíthető. A csatlakozóból ki lehet oldalt húzni egy sárga kis izét, de a kábelek ennek ellenére nem jönnek ki, és nem tudom, mi tartja bent őket. Vagy ezeket egyáltalán nem lehet szétszedni? A kocsi egy VW T4, 10 éves. A rádió egy Blaupunkt.
Előre is köszi a segítséget, Dani
(2001. 05. 11.)

Inkább bízd a dolgot egy olyan szakemberre, aki jártas a zene szerelésben. El is fog kérni érte vagy 500 kemény Ft-ot. De nem csinál nagyobb kárt. (Nem anyagilag, hanem fizikailag bosszantó, ha elbarmolod a csatlakozót!)


Szia,
Édesanyámnak van egy P126 csodajárgánya, ami már több mint 1 éve áll. Ez meg az elsősorozatos P126, azaz a kúpos kerekkel gyártott verzió. A hosszú állás során tönkrementek a fékek, ezért a gyárilag sem erős fékjeiről híres kocsi most éppen csak lassul. Azaz ha használni akarom, akkor előtte ezt rendbe kell tenni (és meg esetleg 1-2 másik dolgot is). Erről eddig két
véleményt hallottam:
1) Felejtsd el a kispolákot, mert ráköltesz 100 ezret, és meg mindig nem lesz normális autó. Ennek a kocsinak a fékjei közlekedésre meg jó állapotban sem alkalmasak.
2) 50-100 ezer forintért már nagyon sokat meg lehet csináltatni a kispolákon, és városba megfelelő kocsi lesz.

Szerinted melyik áll közelebb a valósághoz?
- Mit kell megnézni, hogy reális képet kapjak a kispolák műszaki állapotáról?
- Ha javításra szánom magam, lehet valahol meg alkatreszt kapni (szerelőt találni) ezekhez a lengyel csodákhoz?
- Én megpróbáltam mar javítgatni, de minden vacakhoz célszerszám kell. Azaz nem öröm szerelni. Árban kb. mennyi lenne egy ilyen nagyobb javítas?
Köszönettel, Zoli
(2001. 05. 11.)

A kis Polskira is lehet jó féket csinálni, nem egy bonyolult hadi gépezet és talán az egyszerűsége miatt nem sok szerelő nézi gépjárműnek. Az alkatrészek nem túl borsos árúak, de maszek gyártmányút és lengyelpiacit nem veszek sosem hozzá, az ilyenek beszerelését sem vállalom. Egyébként van minden hozzá, mint húsvétkor.
Hogy mennyit kellene rákölteni, így távolról még megsaccolni sem tudom. Keress meg, elképzelhető, hogy tudok segíteni neked, de ne mókolj rajta házilag és főleg ne a fékeken!


Tisztelt Autodoktor!
Nem tudom, zavarhatom-e olyan levéllel amiben nem igazán egy konkrét hibáról érdeklődöm . Tulajdonképpen én arról szeretnék információkat kapni, hogy az 1992-1993 körüli Honda Civic 1.6 v-tech (ESi, 3 ajtós) autók milyen típushibákkal rendelkeznek, vagy ön milyen jellegzetes hibákkal találkozott eddigi munkája során.
Üdvözlettel, ISTi
(2001. 05. 12.)

Általában azzal szembesültem, hogy megveszik a kocsit és addig nem igazán szervizelik, (kivétel az olajcsere és a szűrők cseréje), amíg nem megy tönkre valami olyan dolog, ami az üzemképességet kizárja! Sajnos a szerelők sem igen vannak tisztában azzal, milyen futási teljesítmény mellett milyen szerviz munkálatok az esedékesek, és hogy pl. az üzemanyag filter cseréje mennyire fontos egy ilyen nagy fajlagos teljesítményű és kifejezetten sportos motor esetében, vagy mennyire nem okos dolog a gyújtógyertyákat szemrevételezéssel eldönteni, cserére érettek-e, vagy sem?

De azért a fentiekben sem csak a szerelők (sőt a legtöbb esetben nem ők!) a ludasak. Egy mezei, átlagos fajlagos teljesítménnyel rendelkező motor, még ha japán is, nem igényel olyan komoly vezérlési elektronikát, mint a V-TECH. Tehát ezek a motorok sokkal komolyabban vannak fejlesztve, érzékenyebb, több lépcsős vezérlésük és több helyről futnak be az értékelésre szolgáló jelek is a computerbe. Ennek megfelelően már egy túlöregedett gyertya, (vagy egy nem megfelelő értékű) is okozhat olyan elektromos zavart, mely egy idő után pl. a gyújtáselektronikát akár ki is végezheti.
Ennek a típusnak az erőátviteli rendszere is jóval erősebb, mint a kistesóinak, de ha a sportos jellegét mindig és folyamatosan ki akarják autózni belőle, akkor ez az egység is komolyabb ápolásra, karbantartásra szorul, a kerékfelfüggesztésekkel egyetemben. Tehát, mint látjuk nem csak a kocsi jellege szabja meg a karbantartások alaposságát, hanem az emberi tényező is, hogy mennyire a teljesítmény kihasználás a célja az említett típus vásárlásának! És ez az, amit általában a szervizben a tulaj nem szokott meggyónni. (félve a kövérebb számlától!)
Saját tapasztalatom szerint sajnos (igazán kevés kivételtől eltekintve!) a tulajok mindig azt mondják, hogy nem igazán szokták hajtani az ilyen jellegű kocsijaikat, (legyen az akár Honda V-TECH, Toyota VTI, vagy más kifejezetten betonszaggató jellegű sportautó.)
Amikor aztán - ugye kicsi a világ - IRL összefutunk, és nem vesznek észre, általában nem a lassabban haladó sávban haladnak és nem is a legtürelmesebben előzgetnek.
Ja és még valami. Ez a modell kifejezetten agyonroppanós karambol esetén. A nagy energia elnyelés miatt törés esetén szinte mindenhol képes megroppanni a karosszéria, védve ezzel a benne ülők testi épségét! De csak egy bizonyos határig. 200 km/óra körül már nincs védelem és a baleset veszélye is nagyobb! Egy ilyen kocsinál tehát nem a típushibák az említésre méltó dolgok, (ennél a modellnél ilyen dolgokról kifejezetten nem is beszélhetünk, mert igazán jól lett megtervezve és gyártva!) hanem inkább a karbantartási és szervizelési alaposságot kell kihangsúlyozni! A gumik állapotától a biztonsági berendezéseken keresztül az emberi tényezőig. A legjobb technika, a legtökéletesebben karbantartva is lehet veszélyes, ha nem a megfelelő helyen és a megfelelő megfontoltsággal szabadítja a sofőr a benne rejlő ménest a betonra.


Üdv a Doktornak!
1989-es VW Passat gépkocsim van, 2 literes, 16 szelepes DOHC motorral.
Közel járok a 200 ezer kilométerhez, minden nagyon jó lenne, csak ezrenként egy liter olajat eszik a szelepszáraknál! Eddig még nem találtam szakembert akihez nyugodtan el merném vinni a gépet. (Gondolom a szakszerviz 300 ezerért új hengerfejet építene be!) Ha tudnál ajánlani egy szakembert (ha lehet Budapesten) a szimmeringcserékre, nagyon megköszönném!
A rovatod egyébként nagyszerű!
Üdv: András
(2001. 05. 13.)

Na, ki is mondta, hogy a szelepszárak szimmeringjeinél ilyen komoly mennyiségű olajat tud elfogyasztani egy motor? 200 ezer km-nél már egy gyűrűzés is elkelne annak a motornak. Nem beszélve arról, hogy a szelepvezetők állapotát is illene megvizsgálni, mert ha lógnak bennük a szelepek, hiába a szimmeringsor cseréje, nem fog tartósan elállni itt sem az olaj égéstérbe jutása.
Ha egyébként csak a szelepszár szimmeringjeinél van olaj beszivárgás, akkor erős húzatáskor nincs is kék füstnek nyoma sem a kocsi mögött.
A szelepszárra üzemmeleg motor esetében, rövidebb várakozás után történő elinduláskor, (pl. piros lámpa) vagy motorfék utáni gázadáskor egy-két sec. időtartamig látható halvány kékes füstölés jellemző. Ha komolyabb gyorsításkor a motor fordulatával arányosan nő a a kipufogóból kibocsájtott kékes füst mennyisége, akkor az már a dugattyúk gyűrűinek kopottságát, cserére érettségét jelzi. Ha nem tudod igazán eldönteni a kérdést, keress meg, segítek eldönteni, mi is okozza az olaj fogyását.
Egyébként a jelzett futási teljesítmény is a 16V-típusoknál a gyűrűk általános élettartamának vége szokott lenni egy átlagosan használt motornál. Ilyenkor még a hengerek fala nem igazán kopott, a kompresszió is megfelelő, de az olaj lehúzó gyűrűk élei már igen kopottak, nem látják el feladatukat tökéletesen.


Hello Doki!
Lenne egy 325iX-re való szervós kormányművem eladó. Nagy ügyesen bevásároltam és valahogy nem megy fel az E30-amra. Nincs szükséged egy ilyenre véletlenül? El is cserélném egy normál E30-ra valóra.
Üdv, Miklós
(2001. 05. 13.)

Köszi, ha felhívsz (06 20 924 37 93), segítek egy telefonszámmal, akit érdekel, mert kizárólag kormányművekkel foglalkozik.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértonknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket (elég sok a visszatérő probléma), illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelo, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.