Váltóolaj és Focus lengéscsillapító újból

2001.07.11. 09:25

Seat Ibizámban valóban nem kell az olajat cserélni a váltóban (manuális), és ha mégis kell, vajon milyenre cseréljem le? Az autóhoz kapott útmutatóban nem találtam meg a kérdésemre a választ.

Kedves doki!
A céltárgy 86-os évjaratú Citroen BX 19 TRI break.
A motortérben található egy zöld vezeték mely a computertől 22-es lábáról jön. Jetronic LU rendszerü a befecskendezés, vajon lekérdezhető a computer?
A másik kérdés az volna, szelepszár szimeringet lehetséges cserélni a hengerfej levétele nélkül is?
Segitségét előre is köszönöm, Imre
(2001. 06. 13.)

Céltárgy? Akkor TŰZ!
Ha van hozzá célműszered akkor néhány dolgot elárul a computer, ami komoly segítség a javításban, hiba megállapításban.
Már többször is leírtam, a legtöbb típus esetében nem technikailag okoz gondot a szelepszár szimmeringek cseréje a hengerfej levétel mellőzésével. Ez inkább egy zsákutca, amit hamarosan egy újabb, de hengerfejet lebontó javítás követ, mikor is már a szelepvezetők javítása következik. Ezután tényleg hosszú távon elmarad a motor gáz elvétel utáni és városi forgalom esetén lámpák utáni füstölése!

Ugyanis a kopott szelepszárak, vagy szelepvezetők miatt az a kicsi 7-8 mm átmérőjű szimmering nem tud a szelep hossztengelyére merőleges irányban akkorát elmozdulva tömíteni, mint a kopás miatti mechanikus lógása a szelepnek_ Emiatt a billegő szelep szárától kerületének egy részén elválik és itt szívja le az olajat a szelepfedél alatti térből a forgattyús hajtómű.

Az új szimmering maximum 2-3000 km-ig képes követni még ezt az elmozdulást, utána a hőterhelés miatt kicsit keményedik és megint ugyanaz lesz a helyzet.
Sokan csodát várnak ettől a dologtól, pedig a szelepszár szimmering miatt nem túl jelentős a motor olaj fogyasztása, max. 1000 km-re 1-1,5 deciliter! Ha ennél több fogy és húzatáskor a motor fordulatával együtt nő a kékes füst is, az már a dugattyúk gyűrűinek kopására utal!


Szia Doki!
A közeljövőben egy új Renault Megane 1.6 16V vásárlását tervezem. A segítségedet szeretném kérni abban, hogy a típusnak milyen jellegzetes, gyakran előforduló hibái vannak, illetve hogy tudsz-e valamit arról hogy kb. hol áll a lopási statisztikákban? Sajnos Magyarországon ez utóbbi is befolyásolja az autóvásárlók döntését.
Másik kérdésem pedig az lenne hogy egy új autó átvételekor mire kell odafigyelni, hol kell hibát, sérülést keresni? Kb. hány km. lehet max. egy teljesen új kocsiban?
Válaszaidat előre is köszönöm.
Zsolt
(2001. 06. 13.)

A teljesen új kocsiban 3-4 km-nél nincs több, ez a mozgatáskor kerül bele, mert sehol sem daruval pakolják. Az új kocsin sérülés sem lehet, mert akkor az szállítási sérült és értékcsökkent, amit a vásárlóval egyeztetnek és jelentősebb vásárlási kedvezményt jelent.
(A fórumokon egyesek tudni vélik, hogy a szállítási sérült autókat ipari méretekben állítják helyre, és teljes árban sózzák rá a vásárlókra. A szerk.)

Körbe kell nézni átvételkor a kocsit, nem karcos, horpadt-e? Ki kell próbálni valamennyi szerelvényét, kapcsolóját és állítási lehetőségét! (kormánylift, ülés, fényszóró, stb.)
Ellenőrizni kell a motorolaj, a hűtő folyadék és az ablakmosó feltöltési szintjét. Egyébként nem szokott az új kocsikkal ilyen probléma lenni, inkább kisebb karcok, horpadások miatt szoktak a vevők másik kocsit kérni, de ez is ritka a piaci verseny éles volta miatt. Egy ilyen malőr komoly presztizsveszteséget jelent egy márkakereskedőnek!
Lopás. Hát, ha nem is TOP-listás, de az első tízben azért benne van a Megane! Vigyázni kell rá. (De melyikre nem?)


Hello, kedves Doki!
Több ismerősöm és én is igen kopott motorral rendelkezo Opel 1.2S-et hajtunk. Az enyém 15 évnél idősebb, valszeg 200 ezer km feletti futásteljesítménnyel. Problémánk, hogy a 10 ezres olajcseréig gyakorlatilag az utántöltések miatt az olaj literenként, félliterenként teljesen kicserélődik. Szükséges-e így is a teljes olajcsere, vagy esetleg elég lenne az olajszűrőcsere. Én Valvoline 15W-40-es olajat használok, de van olyan elvetemült ismerős is aki a TESCO-s olajat is képes betölteni a járgányba. Esetleg leírhatnád a véleményed a Botond olajokról.
Válaszod előre is köszönöm! Clark
(2001. 06. 13.)

Az olajat ugyan "cseréled" a saját értelmezésed szerint, de a "zacc" azért benne marad. Az olajszűrő is csak bizonyos méretnél nagyobb szilárd szemcséket szűr ki. Tehát olajcsere kell. Kopott motornak nem rossz a Botond olaj, 20W-50-es viszkozitása miatt. De a te kocsid esetében a hidraulikus szelepállító elemek miatt is időben(!) és a megfelelő minőségű olajat illik cserélni, utána tölteni! Az Opelek vezérmű tengelye és himbái amúgy nem közönséges módon el tud kopni a gyenge minőségű olaj és az elhanyagolt olajcserék miatt! Kérdezd meg egy autós boltban, hogy mennyi egy vezérmű tengely szett?
Inkább érdemes lenne elgondolkodni, nem volna-e célravezetőbb meggyűrűzni a motort még most időben, mint "kukára" hajtani és akkor vakarózni?
Nem beszélve arról, hogy a te gyerekeid is szeretnének majd a lehetőségekhez mérten tiszta levegőt szívni. Oké ez most még tényleg nem sok embert mozgat, de ha bele gondolsz, segítesz kivégezni a következő generációkat. Én személy szerint a BKV nagypofájú vezetőit direktbe kötném egy csővel a hegyi járatok kipufogójára! Ja és az IFA-sokat is.


Üdv, Doki!
Néhány hónapja vettem egy 1987-es évjáratú Peugeot 205 GTI-t. Az autó - mint minden sportos kocsi 1 hónapos kora után - volt már törve. (Ez szerintem többször is). Szóval az utolsó kocc után - nem én voltam - elég igénytelenül csapták össze a kocsi elejét, ezért plasztikázni szerettem volna. Ez meg is történt, közben fel lett újítva a generátor is és ki lett cserélve a hibás feszültségszabályozó.
Az összerakás óta az indítással vannak gondjaim. 10 indításból 8-szor nem akar indulni. Néha segít, ha sebességbe teszem az autót és picit megmozgatom elore-hátra, de volt már, hogy ez sem segített. Tolásra azonnal elindul, és ha bekattan az önindító akkor néhány fordulat után hidegen-melegen gyorsan indul. Amikor nem indul, olyankor halk
kattanást hallok a motortér jobb oldalából. Kérdésem a következo: az önindító rossz? Esetleg a gyújtáskapcsoló vacakol, vagy csak egyszeruen francia kocsi és kontakthiba?
Köszönöm a türelmedet, várom válaszodat!
Lackó
(2001. 06. 13.)

Helló! Azért nem ennyire sz@r ez a kocsi! Ha a generátor javítás előtt nem volt ilyen gond, elképzelhető, hogy egy rossz kontakt okozza a bajt. Ha a kattanással együtt elalszanak a műszerfal piros lámpái is, valamelyik akku kábel lehet rosszul meghúzva, esetleg az akku sarui. Ki javította a generátort? A váltókar mozgatása és a tologatás csak pszichoszomatikusan segít!
Ha nem az akkusaruk lazák és jól is érintkeznek, az indítómotort kell jobban megnézni. A pozitív kábel az akkuról a behúzó mágnesre csatlakozik. Itt is ellenőrizni kell, van-e megfelelő érintkezés, nem lazult-e meg a saru? Aztán egy voltmérő műszerrel meg kell mérni, a behúzó mágnes gyújtáskapcsoló által vezérelt sarujára indítózási kísérletkor jut-e feszültség és az a feszültség 12V körüli? Ha igen, meg lehet próbálni az akkumulátor pozitív sarujától egy vezetékkel megtáplálni a behúzó mágnes gyújtáskapcsoló által vezérelt saruját. Ha a direkt táplálástól megbízhatóan működik az indító motor és a gyújtáskapcsolótól jövő kábel sem kontakthibás, akkor a gyújtáskapcsoló elektromos betétje halt meg. Ha a méréskor minden esetben volt, viszont a kulcs indító állásba forgatásakor 12V körüli feszültségre és a direkt tápra sem reagált, akkor az indító motor mágnes kapcsolója ment tönkre, esetleg az indító keféi koptak el. Szóval ez utóbbi esetben mindenképpen szét kell szedni az önindítót!


Tisztelt Doktor Úr!
Egy '99-es Ford Focusom van. 5 ajtós változat, és rettenetesen meg vagyok elégedve vele. Azonban mikor városon kívül autózom az autó nagyon érzékeny az oldalszélre. Nem is kell hogy vihar tomboljon az úton, elég ha egy kisebb széllökés éri az autót, azonnal "bebilleg" az úton.
Ha állandó oldalszélben autózom igen erősen izomból kell tartanom a kormányt. Elképzelhető, hogy ez típushiba, vagy a jó pesti utak tették tönkre már 40 ezer km után a lengéscsillapítókat (vagy valami más okozhatott elváltozást valami másban)?
Hogyan lehetne megszüntetni ezt a "labilis viselkedést"? Lengéscsillapító, rugók, ültetés?
Előre is köszönöm a segítségét:
"hozzánemértő" Zsolt
(2001. 06. 13.)

Hogy a lengéscsillapítók milyen állapotban vannak, azt én innen nem tudom megállapítani. Sajnos azonban a tapasztalataim szerint 40 ezer km környékén a Focusoknak már nem teljes értékűek a gátlói. Sok helyen kérhetsz szervizekben lengéscsillapító vizsgálatot, beleértve az autóklub vizsgáló állomásait is! Első lépcsőként azt javaslom, a kasztnira támaszkodva erőteljesen nyomd le a kocsi egyik sarkát és hagyd kirugózni. Ha szépen lassan visszaáll, nem lengéscsillapító okozza a bajt. Persze ez csak akkor igaz, ha mind a négy sarkon ez a helyzet!
Ha egyet-kettőt még "ráleng" és úgy áll be, akkor már biztosan cserére szorul. Ha egy tengelyen az egyik oldal rossz csak, akkor is mindkettőt ki kell cserélni, mert a gyengébb régi 1-2 ezer Km alatt ki fogja nyírni az újat! Ez szélsőséges esetben akár két rossz lengéscsillapító miatt négy cseréjét is jelentheti. Sajnos.
Ha a lengéscsillapítók gyanú felett állnak, ezeket a tüneteket okozhatja még a nagyon széles gumiköpeny is, esetleg a nem megfelelően beállított első futómű, melyet az általad is említett "pesti utak" verhettek szét, esetleg egy karambolos törés nem szakaszerű javítása, vagy az első futómű valamelyik elemének kopása miatti lógás. (Focus esetében ez általában a segédstabilizátorok kopása miatt lehet.)
Tehát: Ha meglökdösöd és hintázik, lengéscsillapító. Ha nem, futómű beállítás. Ha a futóműben káros lógás van, állításkor úgyis kiderül, mert nem fogják tudni beállítani a megadott értékekre!


Üdvözlöm Doki!
Nekem egy 2.0 GTI 8 szelepes Seat Ibizám van, 1996 gyártású, most 100 ezer km van benne és a kérdésem a következö: igaz, hogy a váltóban (manuális) nem kell az olajat cserélni, és ha mégis kell, vajon milyenre cseréljem le? Az autóhoz kapott útmutatóban nem találtam meg a kérdésemre a választ.
A másik kisebb problémám, hogy az autó néha meleg indításnál csak
másodszorra indul.
Válaszod elore is koszonom, Norbi
(2001. 06. 13.)

Istenem! Havonta sokszor leírom, a sebváltóban az olajat igenis kell cserélni. Kétévente akkor is ha közben nem megy sehová sem a kocsi!
Te a kocsidba Castrol EP80 hajtómű olajat tegyél.
Meleg indításkor sok mindentől indulhat gyengébben a szekér. Gyertya, elosztó fedél, rotor, levegőszűrő, öreg olaj, melynek fullasztó olajgőze felpárolog a kartergázcsövön át és még sok minden okozhatja. Egy alapos motorrevízió kiderítheti. Ekkora futási teljesítmény után az sem kizárt ennél a modellnél, hogy bizonyos dolgokat törölni kell a megszédült computer memóriájából!


Szia!
Autó vásárlásában szeretnék tanácsot kérni.
Egy olcsó üzemű (kis fogyasztású) megbízható kocsit szeretnék, a megbízhatóság miatt minél fiatalabbat. Persze mindezt a lehetőségekhez képest minél olcsóbban, 1-1.5 milliót szánnék rá maximum.
Valami Skoda Feliciára, vagy Suzuki Swiftre gondoltam. Kérdésemre tudom hogy nehéz jól válaszolni, de mégis felteszem: ebben a kategóriában mely típusokat lehet a legolcsóbban üzemben tartani? A Suzukinak a kis fogyasztása tetszik, és én úgy hallottam, nagyon megbízható. A Skoda szervíze talan olcsóbb mint a japán és "igazi" nyugati típusoké. Jól gondolom?
Az autó elsösorban kis távolságú (100 km) utazásokra kellene, csak időnként hosszabbra, de a nagy sebesség, kényelem stb. nem elsődleges szempont akkor sem). Megköszönném, ha pár mondatban kifejtenéd erről a véleményedet.
Köszönettel, Dávid
(2001. 06. 13.)

Szerintem kicsit nézz vissza közeli múltba ezen rovatban! Többször is kifejtettem erről a véleményemet. Egyébként a Skoda szervizelése cseppet sem olcsóbb, mint egy VW-é, tekintettel arra, hogy azonos technika. Igaz az egyik kicsit csehebb.
A Suzuki alkatrészei sem annyira olcsók, mint sokan hiszik, de még inkább ezt javasolnám, mint távolkeleti társait, vagy az olasz paletta színeit.
Ha mégis a felsorolt márkák között kéne választanom, hogy mit is javasoljak legjobb lelkiismeretem szerint? Suzuki 1,3-as, de Sedan, mert abba pakolni is lehet! És mindenképpen megbízható származással, ha lehet törésmentes előélettel!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.