Újabb morgó Opel váltó, hosszú az átfutás

2001.07.12. 13:16

Visszanéztem és az eddigi leveleidet is mind megválaszoltam, tehát haragról szó sem lehet! Tudod másnak is van gondja az autójával és a sok kérdés miatt nekem is idő amíg a napi munka és a család után le tudok ülni a computer mellé. Meg aztán én sem Duracellel üzemelek és 4-5 órai alvásra is kell az idő. A lehetőségekhez mérten azért igyekszem, ok?

Üdv kedves Autódoktor!
Már írtam neked Renult 9 GTD-mel kapcsolatban, de a nehezen indulás problémájára két levél után sem válaszoltál, biztos haragszol. Na de itt egy újabb gond, hátha ez nem dühít fel.

A váltóval lehet valami, ugyanis rövidebb út (20 km) megtétele után kettesből hármasba téve olyan hangot hallat, mintha összeérnének a fogaskerekek, pedig a kuplung teljesen ki van nyomva. Ha óvatosan kettesből üres, majd lassan hármasba, akkor nem csinálja. Mostanság kezdi ugyanezt a tünetet produkálni egyesből kettesbe váltáskor is, de egyelőre ritkán, kb. tíz váltásonként egyszer.
Válaszodat előre is köszönöm!
Egy aggódó renaultos
(2001. 06. 13.)

Visszanéztem és az eddigi leveleidet is mind megválaszoltam, tehát haragról szó sem lehet! Tudod másnak is van gondja az autójával és a sok kérdés miatt nekem is idő amíg a napi munka és a család után le tudok ülni a computer mellé. Meg aztán én sem Duracellel üzemelek és 4-5 órai alvásra is kell az idő. A lehetőségekhez mérten azért igyekszem, ok?

Először is meg kéne nézni a sebességváltóban az olaj szintjét. Ha kevés és az elmúlt két évben nem volt cserélve, illene leengedni és feltölteni friss Castrol EP90-es minőségű hajtómű olajjal, egészen a megadott szintig. Ezzel párhuzamosan ellenőrizni kell a váltó rudazat kopását is. Ha valamelyik csuklóponton kopást észlelsz, javítani kell. Bár ez a leírt jelenség inkább olajhiánynak, vagy szinkrongyűrű kopásnak tűnik.

Ha kevés volt az olaj, de a feltöltéstől megjavul a váltó, vagy sokkal jobb lesz, érdemes a sebváltó olajokhoz kapható adalékot vásárolni és beletölteni. A kapható két legbeváltabb márka a WYNN'S és az STP. Ezek még további javulást okoznak, de azért ha kevés volt az olaj, nem árt megkeresni, hol is folyt el?
Egyébként az R9. és az R11 váltója elég kényes darab, könnyen "sül meg" olajhiány esetén!


Üdvözletem a Doktor úrnak!
1-2 hete volt szó az autó-hifi takarítás, tisztogatás előnyeiről. A cikkben Ön azt írta, hogy évente legalább egyszer érdemes elvinni a készüléket ilyen beavatkozásra.
Egy Kenwood rádióval bírok és nem szeretném ha szakszerűtlen szerelésben lenne része.
A kérdésem az lenne, hogy Ön hova vitte, vagy hova érdemes ellátogatni ilyen jellegű problémával és körülbelül mibe fáj ez nekem?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Gedő Attila
(2001. 06. 13.)

Hogy mennyibe kerül, azt először meg kell kérdezni ott ahol tisztítják és behangolják a motyót, mert a beépítéstől és a motyó komolyságától is függ. Na meg attól, hogy mit is kell csinálni, csak tisztítani, vagy javítani is? Sokszor az elhanyagolt zenecucc tisztításakor derül ki, kisebb hiba miatt nem lehet rendesen kihangolni, beállítani. Mindenképpen csak komolyabb zene beszerelő helyen dolgoztass, mert a jó műszeres beállításra csak ott képesek, ami annyira fontos legalább hangzási szempontból, mint a tisztítás.! Nekem a Duna-Plaza parkolójában dolgozó cég jött be. Helló, ez itt nem a reklám helye! De biztosan van még néhány olyan stúdió, ahol igazán vágják ezt a dolgot.


Hello Doktor Úr!
Rendszeresen olvasom tanácsaidat, sokat okultam belőle. Problémám a következő: Renault 19 1.8 16v, '91-es. Az olajnyomás műszer mind gyujtáson (ekkor az olajmennyiséget kéne mutatnia), mind járó motornál alig mozdul ki a helyéről és ott áll. Olaj van elég a gépben, rendes fajta.

Gondolom az olajnyomással se lehet gond, mert a visszajelző nem ég. Kérdésem az lenne, hogy mi okozhatja a gondot, illetve hol találom a motoron az illetékes érzékelőt?
Válaszodat előre is köszönve, Fazekas Barna
(2001. 06. 13.)

Figyelj! Nem szeretnélek megbántani, de ha nem tudod, hogy hol keresd az olajszenzort a motor oldalán és hogyan néz ki, jobb ha elviszed egy műhelybe, mert nem fogod tudni kimérni sem, hogy valóban a szenzor döglött meg, kontakthiba szívat-e, vagy műszerfal hiba okozza a dolgot? Nem egyszerűt megy ez a 16V motor és megbosszulhatja magát a jóindulat, ha nincs elég rutin és típusismeret!
Nem lesz egy húzós javítás, de ne kísérletezz, mert az olajnyomás korrekt értékének jelzésére van a legnagyobb szükség egy ilyen komoly teljesítményű kocsinál. Ha kritikus érték alá megy és nem jelzi megbízhatóan, 500 méter alatt hazafeszül a motor!


Helló Doki!
A múltkor olvastam a morgós Vectra csapágyáról. Hasonló jelenség mutatkozik nálam is. Az illető egy 92-es Astra GL 1, 4 benzines.
Indítás után, (de később kisebb mértékben melegen is) álló helyzetben, üresben dörmögésszerű morgás és kissé felerősödő rezgés jelentkezik. A kuplung kinyomásakor mindez megszűnik. Menet közben (piros lámpáknál) mindez teljesen véletlenszerű mértékben, néha egyáltalán nem. A furcsa a dologban az, hogy mindez csak az utastérben hallható, a nyitott motortérben hallgatózva nem hallható a kuplung nyomogatásakor változás.
Astránál is típushiba az említett nyelestengely-csapágy gyors elkopása? A kocsiban 80 ezer km van, ekkora futásteljesítménynél már esedékes a csapágy megrokkanása? Szükséges ilyenkor a főtengely tűgörgős csapágy cseréje is? Ha itt is ez a probléma, kb. mibe kerülhet a csere mindenestül?

Végül egy pusztán esztétikai jellegű dolog: a kormányoszlop-burkolat és a műszerfal között Daciákat megszégyenítő méretű hézag éktelenkedik, látszanak a műanyagok sorjái, az ujjamat be tudom dugni, holott az öntvény formája látszólag olyan mintha a műszerfal ívére kéne illeszkednie. Az autó általános képébe egyáltalán nem illik ez a dolog, ugyanakkor eddig minden Astrában ugyanezt láttam, magyar és német szerelésűekben egyaránt. A burkolat csak a kormány leszerelése után csavarozható szét, ráadásul a gyújtáskapcsoló-kormányzár komplexumot is gondolom valahogy el kell mozdítani hogy a burkolat bepasszítható legyen, ha egyáltalán lehetséges. Azt hiszem a műszerek plexijének a kiszereléséhez. (Tele van döglött pókokkal és egykor áldozataikkal. Hogy az ördögbe telepedtek meg ott?)
Úgyis le kell bontani a burkolatot, de nem akarom szívatni magam (meg a szerelőt se), megoldható ez különösebb gond nélkül, vagy túl kacifántos?
Tisztelettel, Szebényi Gábor
(2001. 06. 14.)

Ja, a te esetedben is ugyanaz a tétel érvényesül. Csak kicsit még kevésbé előrehaladott a probléma. Ez esetben először cseréltesd le a sebváltóban az olajat és esetleg rakhatsz bele egy STP, vagy WYNN'S hajtómű olajadalékot is. Ha ettől nem jön rendbe, keress újra!
A másik problémád esztétikai orvoslására nincs egyszerűbb mód, mint a szétszerelés az általad leírt módon. Nem tudom, mert nem próbáltam még, mit lehet ott alakítani. Ha jutsz valamire, írd meg, szerintem sokakat érdekel mennyire leszel eredményes ezen a téren!


Kedves Attila!
1991-es évjáratú Citroen ZX Volcane 1.9i típusú autóm van. A probléma a következő: hosszas kínlódás és méricskélés után, melyet szakszervizben végeztek, megállapítást nyert, hogy a 4. hengernél "becsöpög" az injektor. Ez az alapjárat kismértékű ingadozásában, egyenetlen motorjárásban és motorfékezésnél a felesleges üzemanyag spontán robbanásában nyilvánul meg a kipufogódobban. A tünet egyébként elég kellemetlen tud lenni gyengébb idegzetű közlekedőtársaim részére akiket mindig váratlanul ér a hangjelenség, mely egyetlen nagy puffanásból áll kb. 80dB-es hangtartományban. Most már engem is kezd egyre jobban idegesíteni arról nem is beszélve, hogy nem csak a füleknek, de a motornak sem tesz jót. A probléma orvoslása cserével ~40e.- + szerelési költség. Jelenleg injektor tisztítóval próbálkozom. Eddig 2 flakonnyi fogyott a hozzá előírt 2 tanknyi benzinnel. Az autó érezhetően jobban húz, de a fenti hiba még mindig nem szűnt meg. Kérdésem a következő: meddig érdemes próbálkozni a különböző tisztító folyadékokkal?
Válaszodat előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Tibor
(2001. 06. 14.)

Ha tényleg ez a gond, nem kéne tovább kísérletezni, mert ha eddig nem robbant ki még a katalizátor bele, nemsokára ki fog.
Szerintem lehet bontóban is kapni olyan csúcsot ami tökéletes, csak jóval olcsóbban! Csak Budapesten legalább 10 francia autóbontó van és nem csak azokban található ilyen kocsi bontva. Beszerelési garanciát pedig mindenhol adnak, de van olyan hely is ahol kérésre be is szerelik, mert így elkerülhető a vita lehetősége is!


Helló Doki!
A kocsi egy 86-os 1.6-os Diesel Ford Escort (motor: LTC), sajnos már a megvétele (kb. 4 év) óta produkálja, hogy nehezen indul. Ami a furcsa, hogy télen amikor tovább izzít (kb. 7-8 sec míg lámpa elalszik, de meg szoktam várni amíg a relé kattan) szóval ha várok a kattanásig akkor könnyebben indul, mint nyáron, mert ugye ilyenkor az izzítórelé max. 4-5 sec múlva kikapcsol. Ilyenkor van, hogy 3-szor kell izzítani, hogy pöccre induljon, izzítás nélkül 4-5 sec indítózás után indul nagy füstfelhővel.
A motor a szerelők szerint rendben van (200 ezer km, kompresszió 27-28, akku jó, kartergáz egy nagyon kicsi, olajat szinte semmit nem eszik, a porlasztók nem csöpögtetnek, izzítógyertyák jók, szűrők rendszeresen cserélve)
Többen mondták, hogy ezek ilyenek, ez van! Van valami ötleted? A másik gondom: az olajnyomás jelző első indítás után még kb. 3-4 sec-ig világít. Ezt a tünetet nem emlékszem hogy csinálta-e már a megvételnél, de amióta észrevettem azóta több olajcserén is átesett (Shell 10W-40, Castrol GTX-3, különböző típusú szűrők), olajnyomásérzékelő gomba cserélve, de nem változott!
Vagyis most kipróbáltam, hogy egy rosszabb minőségű olajjal mit mutat (piros Shell 15W-40) és ettől már egy pár órás állás után is 1-2 sec mire elalszik az égő. A "nagytudású" (?) szerelők szerint ez is normális?
Ha volna valami ötleted szívesen fogadom!
Előre is köszönöm: Zoli
(2001. 06. 14.)

Ha minden dízel Escort ilyen lenne, már mind a bontóból nézne kifelé. Ha minden ok, akkor mennie kell. Tehát nincs minden rendben. Eddig logikus, nem? Mire itt leírom, mit kéne még végignézni, reggel lesz. Keress meg telefonon és elmondom, vagy végignézem neked mi is okozhatja ezt a két dolgot!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.