Zetec Mondeo, szoruló Trabi kormány
Ki kell csettinteni a hóra a maszek PVC perselyeket és megfelelő illesztéssel bedörzsárazott jó minőségű perselyekre cserélni! Azt is meg kell nézni, nem felejtették-e el átfúrni a zsírzó gomboknál az új perselyeket, mert ez a gyakori kis mulasztás okozza sokszor, hogy a kis kolbászfüstölő első futóműve nem zsírozható rendesen!
Az autóm: Honda Civic 1.6 V-tech 98 ezer km futással. A problémám a következő: az autó egyesben való indulásakor, ha csúsztatom a kuplungot, beremeg a motor, és majd kiugrik a helyéről. Ha gyorsan engedem fel a kuplungot, és nem csúsztatom, csak a lehető legkevesebb ideig, akkor nem csinálja.
Ha viszont emelkedőn, vagy lámpánál kicsit nagyobb gázzal, és hirtelen indulnék, akkor is megrángatja a motort.
Két dolog szomorít el:
1., Nem mindig csinálja, van amikor teljesen elmúlik.
2., Nemrég cseréltek benne: szerkezetet, tárcsát, csapágyat.
A hiba csere után elmúlt, majd 4-500 km után fokozatosan visszajött. A szerelőhöz visszavittem, és azt mondta, hogy valószínűleg a lendkerék a bűnös, mert ők nem köszörültették fel, mert nem látták szükségesnek, de ezek szerint mégis kell. Megtették, de a probléma ugyanaz: 4-500 km után fokozatosan visszajött.
Több helyről való érdeklődésemre elmondták, hogy a Honda nem szereti az utángyártott kuplung-alkatrészeket. Ráadásul különösen nem a német alkatrészeket(?).
Vagy gyárit kell használni, vagy japán utángyártottat. Ennek következtében kicserélték először a nyomórészt, majd utána a tárcsát is. A hiba ugyanaz: 4-500 km után visszajött. Innentől kezdve a szerelő teljesen tanácstalan, nekem benne van 50 ezer forintom, de a hiba nem szűnt meg.
Esetleg arra gondoltam, hogy nem lehet-e gumibak, mert ezt a fajta motort összesen 5 bak tartja, és a hátsóra gyanakszom. Ez ha megadta magát, akkor még esetleg a másik kettő-kettő kis terhelésnél megtartja a motort, és nem tud nagyon kicsavarodni, de hirtelen terhelésnél már nem bírja. Azt még hozzá kell tenni, hogy ha álló helyzetből kettesbe indulok (kisebb forgatónyomaték), akármilyen hosszú úton csúsztatom a kuplungot, nem rezonál be.
Kérlek segíts, mert így nagyon nem lehet vele közlekedni (pláne Pesten).
Segítségedet köszönve: Sólyom Antal
U.i.: A motorba vajon milyen olajat ajánl a gyártó? (márka, viszkozitás)
(2001. 06. 18.)
Helló, azt kell mondjam, többet tudsz, mint az a szerelő, aki a kocsidat javítja! Ez komoly! Majdnem biztos, hogy neked van igazad és a többi mese csak mentség a szakember figyelmetlenségére, vagy a típusismeret hiányára!
A motorba 5W-30, vagy 10W-40-es olajat tegyél. Tapasztalataim szerint
Az ilyen Honda motorok ezt szeretik igazán. Ja, és valami komolyabb márkát válassz, de kaphatót. (Castrol, OMV, stb.)
Egyébként ezek a Hondák általában 150 ezer km-t legalább el szoktak menni a gyári kuplunggal!
Kedves Autódoktor!
Kedvenc 4 ütemű Warbimnak az a szokása télen, hogy beindul - automata szivató bekapcsol - erre én elindulok. Majd amikor a hőmérséklet már megfelelő akkor szivató kikapcsol, és ha nem nyomom a gázt akkor a motor leáll. Ez nagyon nagy élmény főleg mondjuk egy kanyarban, amikor nem nyomom a gázt.
Ezt eddig mindig télen csinálta, megszoktam. De most kezdi melegben is, úgyhogy kezd idegesíteni. Ezt mindet csak naponta egyszer játssza el velem, csakis a reggeli első indítás után.
Amikor szervizben jártam mindig mondtam a szerelőnek, hogy ilyen gondom van. Lett valami babrálva az automata szivatón, azóta a kocsi kevesebb ideig szívat, de a probléma nem szűnt meg.
Elektromos rendszere az autónak (szerintem) rendben van nagyjából. A porlasztó fel lett újítva. AC ki lett cserélve nemrég.
Köszönettel: Mester József
(2001. 06. 18.)
Belenyúltak a hiba közelébe és ez már nem is rossz eredmény! Csak nem az automata szivatót kellett volna visszább állítani, hanem a porlasztót kitisztítani és az alapjárati CO-értéket kicsit feljebb engedni az állítócsavarral, a megengedett maximum érték közelébe, de biztosan az alá! Ugyanis a túlbuzgó zöldkártyások által végzett CO-állítás, mikor agyon szegényítik a keveréket és épphogy "él" a motor alapjáraton, tipikusan ezt hozza elő!
Amikor leold az automata szivató, a motornak már stabilan kell tudni működnie az alapjárati rendszer önálló működésével. Is. Az még csak-csak logikus lett volna, hogy a szivatót kicsit jobban ráállítja a szerelő, hogy később oldjon le, bár nem egy takarékos megoldás és a négyütemű Wartburgok amúgy is érezhetően erősebbek alacsony fordulaton, ha a CO az általam leírtak szerint van beállítva. Más baja nem is lehet a kocsinak és ha ezt a beállítást megkapja, megszűnnek a reggeli kényelmetlenségek!
Szia doki!
1996/06 1.6 16v Mondeo, melynek motorjára az vagyon írva, hogy ZETEC. Először is kérdés, amire nem kaptam sehol egyértelmű választ: van-e lényeges különbség a fel évvel idősebb DOHC 16 és az én ZETEC motorom között. Kies környékemen lévő márkaszerviz szíves közlése szerint szinte semmi, mások szerint van ám. Ez csak azért lenne számomra fontos, mert van egy 2 literes cserére lehetőségem s szeretnék tisztán látni ebben. A kínom pedig az, hogy elég gyakran fennragad az alapjárat 1500-en, ha lámpánál megállok, fékezek.
Többféle játéka van: néha ott ragad és csak az újraindítás után lesz normális 900 korul, vagy 5-6 sec után lassan áll vissza és van, hogyha hirtelen fékezek (jóformán bólintok az autóval) akkor normális az alapjárat. Márkaszerviz első lépésben kicserélte az alapjárati vezérlőt vagy mifenét (olyan hengeres kütyüre), a hiba köszönte, de maradt. Egyelőre fejvakarás. Van ötleted? (Csak megjegyzem, én úgy féltem a Ford-tól mint a nősüléstől, de eddigi együttlétünk nem igazolta rettegésemet, sőt.)
Üdv: lusti
(2001. 06. 19.)
A ZETEC motor kicsit sportosabb, mint a 16V. Más a vezérmű tengelyek fokolása, erősebb, de kicsit szűkebb fordulatszám tartományban adja le a kiautózható nyomatékot. Tehát nem olyan rugalmas, többet kell váltani vele, de akkor jobban is megy.
A motorod bemelegszik normális üzemi hőfokra? Mert ha nem, ez is okozhatja az alapjárat fennmaradását. Ha nincs egyéb mechanikai hiba a fojtószelep környékén,(akadás, túlfeszített bowden, stb.) akkor gépre kell tenni és kikérdezni a kis computerét, mi is bántja a kis lelkét? De ezt már egy komolyabb felszereltségű Ford szervizben tedd meg. Elképzelhető egy szenzorhiba is, vagy a légmennyiség mérő egység elhangolódása.
A kétlityis motor, ha 16V-s, azért brutálisabb ám ugyanabban a karosszériában!
Helló Doki! !
Nagyon jók a cikkek, ezért bátorkodom feltenni a kérdésemet:
Adva van egy 1987-es évjáratú, 1.6i központi befecskendezéses 5 ajtós Opel Kadett. Hidegen nagyon klasszul megy minden fordulaton, de amint néhány perc múlva eléri az üzemi hőfokot, elkezd rángatni alapjáraton, illetve ha kis gázon megyek vele. Pl. ha 50-nel megyek negyedikben.
A gyorsulása továbbra is remek, és még most is elballag 180-nal. De amint leveszem a gázról a lábam, elkezd ugrálni az alapjárat, sőt sokszor le is áll.
Mivel magam is szakmabeli voltam, elkezdtem nyomozni. Kitisztítottam az injektor eldugult csatornáit, (magához a befecskendező szelephez nem nyúltam), ellenőriztem a benzinnyomás-szabályozót (különös tekintettel a referencianyomás furatra.), új benzinszűrőt és új légszűrőt tettem, kitisztítottam a gyertyákat, kicseréltem az alapjárati léptetőmotoros tolattyút, próbaképpen "ledugóztam az összes vákuumcsövet (hátha falsot szív valahol.), új elosztófedelet és rotort tettem, kicseréltem az elosztó tengelyt (mert a régi már kóválygott), oszcilloszkóppal megnéztem a gyújtást és az injektort, megnéztem a számítógép hibakódját (12-es volt, tehát nem mutatott semmi hibát), végül elvittem az OPEL MAXABÓékhoz. Sajnos ők sem tudták megállapítani, mi a gond.
Egyszerűen nem hiszem el, hogy mással nem fordult még elő ez a probléma.
Légyszi adj tippet, mi lehet a gond.
Sokáig a gyújtáselosztóra gyanakodtam, mert a rotor annyira kóválygott, hogy hozzásúrlódott az elosztófedélhez. Ezért cseréltem ki az egész elosztót, de a régi elektronikát tettem vissza, mert a másiknak 2x3 csatlakozója van, az eredetinek pedig 3+4. Az elektronika a gyújtáselosztóban van benne, nem a trafó alatt.
Mivel nagy fordulaton tökéletesen működik, gyanítom, hogy nem a gyújtással lehet a gond, hanem szoftveres probléma lehet, vagy egész egyszerűen az alapjáraton szükséges nagyon rövid befecskendezési idők miatt már nem képes az injektor a megfelelő pontosságú adagolásra. Szóval ez van. Kérlek, segíts!
Üdv: Silye Sanyi
(2001. 06. 19.)
Elsősorban a sajnálatos, de ennél a típusnál nem ismeretlen computer problémára gondolok! Sajnos a 12-es kódot tudja adni akkor is ha kontakthibás a vezérlőegység. Kéne szerezni egy ugyanilyen computert, és átdugva kipróbálni. Ha azzal sem csinál mást, akkor a computerhez menő vezetékkötegben van valahol kontakthiba, vagy szakadás, ami miatt nem megfelelő a jelfeldolgozás.
Ha szenzorhiba, vagy más elektromos probléma lenne, azt a TEC kiírná.
Azért még próbáld meg a lambda szondát is kiiktatni. Nem volt mostanában töltés gondod, vagy nem bikáztatok a te kocsidról másik autót? Nem lett kipufogó hegesztve CO-géppel?
Hello Doki!
Olvasva korábbi enyhe gázadáskor rángató Espero-ra vonatkozó tanácsát, kérem hogy nekem is próbáljon meg segíteni, az alábbi bajon.
Espero 2.0i, GM motorral, kis gázadáskor nagyot ránt, leveszem a lábam erősen visszahőköl, épphogy hozzáérek, megint belenyomódom az ülésbe, ami különösen városi araszolásnál kellemetlen, mert bakkecskeként működik a kocsi 1. 2. sebességben. A korábbi tanácsát olvasva szakszervizben kicseréltettem gyári vadi újra a kábeleket (15 ezer Ft!), de ugyanaz a helyzet. Teletömtem a tankot víztelenítővel, befecsk. tisztító adalékkal, (gondolván hogy vizes benzint tankolok folyamatosan), de továbbra is csinálja, legerősebben hideg motornál. Gyertyákat 80 ezres szerviznél
cserélték (7 ezret mentem velük).
Másik, hogy nagytudású szakszervizes szaki berakta szépen a fékbetétet, amikor elindultam éktelen fém a fémen súrlódás hang stb. Keréklevétel, megcsinálás sűrű elnézéskérés közepette, kerékfeltétel. Azóta csikorgok fékezéskor, és CSAK gázadáskor, minden egyes kerékfordulatnál egyre gyorsuló halk nyik-nyik-nyik.
Tönkretehette a féktárcsámat? Milyen gyakran kell (amúgy) cserélni a
féktárcsát? Féktárcsa okozhatja, hogy a fékbetét "nem kopott be" 7 ezer km alatt vagy rosszul kophatott be és 0 km-es kora óta csikorog?
Válaszát előre is köszönöm, mt
(2001. 06. 19.)
Azt, hogy durván reagál a kocsi a kisebb gázadásokra és gáz elvételekre is, legtöbbször a motor felfüggesztéseinek rongálódása okozza. Esetleg a kirojtolódott gázbowden, vagy az alapjárat érzékelő kapcsoló nem megfelelő beállítása. Egyik hiba megállapítása sem okoz komoly gondot, feltéve hogy aki el kívánja hárítani a hibát, az meg is akarja találni annak okát.
A féktárcsa élettartamát nem lefutott km-ekben határozzák meg a gyártók, hanem azt a minimális méretet adják meg, amíg elkophat.
Ezt a méretet minden féktárcsán fel is tüntetik beütéssel, jól olvashatóan, mert fontos adat. Az élettartamot komoly mértékben befolyásolja az, hogy milyen minőségű fékbetéttel használják, mennyire sportos a vezető vezetési stílusa. És még egy nagyon fontos dolog! Mennyire kapja meg a féktuskó és a féknyereg betétcserekor azt a minimális, de elengedhetetlen karbantartást, ami miatt nem ragad meg a féktuskó dugattyúja, illetve csúszkája. (ez okozza az általad is leírt nyikorgó hangot fékezéskor, és a haverját, azt az ütemesen, kerék fordulattal arányosan változó ciripelést haladáskor!)
Maga a féktárcsa mindössze annyi karbantartásra szorul, hogy amennyiben fékbetét cserekor kopás miatti "vállat" talál a szerelő, esztergapadon fel kell szabályozni. Ilyenkor mindaddig lehet szabályozni, míg a fent említett minimális méretet el nem éri! A fent említett hibák elhárításának elmulasztása akár felére-harmadára is csökkentheti a féktárcsák élettartamát! Szintúgy gázos az olcsó, gyenge minőségű fékbetét!
Szerintem a te kocsidon szét kellene borítani az első fékeket apróra, megtisztítani, felszabályozni a tárcsákat, megvizsgálni a betéteket, a féktuskókat és nyergeket. Aztán rendesen összerakni. De semmiképpen sem ott, ahol eddig tákolták! Mivel permanens biztonsági berendezés, a hátsó- és a kézifék is megérett egy alapos tisztításra, átvizsgálásra!
Tisztelt Doki! 14 éves kétütemű Trabant első kerék felfüggesztése lötyögött. Perselyt cserélték, azóta (bár megfelelően zsírozva van) szorul, nehéz kormányozni. Egyik nap nagyon szorul, másik nap kevésbé (hőmérsékletkülönbség?) Mit lehet tenni?
Köszönettel, Tamás
(2001. 06. 19.)
Ki kell csettinteni a hóra a maszek PVC perselyeket és megfelelő illesztéssel bedörzsárazott jó minőségű perselyekre cserélni! Azt is meg kell nézni, nem felejtették-e el átfúrni a zsírzó gomboknál az új perselyeket, mert ez a gyakori kis mulasztás okozza sokszor, hogy a kis kolbászfüstölő első futóműve nem zsírozható rendesen!
Aztán még egy rutinellenőrzés! Ki kell kötni a két külső összekötőt és ellenőrizni: Ha így is szorul, akkor a kormányműre állítottak rá túlzottan, vagy nem a megfelelő helyen! Ugyanis az a tapasztalatom, hogy általában az alsó, fogasléc megtámasztó csavaron állítanak, de azon jó sokat. Sajnos kevés szerelő tudja, hogy a kis Trabin a holtjátékot a kormányrúd csonk excenteres perselyének elforgatásával kell állítani! Amikor a perselyeket cserélik, ezt is szokták ellenőrizni, csak nem megfelelő módon állítanak a kormányműre!
A rossz minőségű függőcsapszeg- és rugóvilla perselyek pedig a zsírtól egyszerűen megdagadnak és néhány nap után szorulni kezdenek. Ezt sajnos a típus ritkasága miatt ma már csak kevés szerelő tudja. De az igazi baj szerintem az, hogy ilyen minőségű alkatrész forgalomba hozható!
Tisztelt Autódoktor!
Nemrégiben vásároltam egy Opel Vectra 2.5 V6 24v (C25xe) típusú 93-as évjáratú automata gépkocsit. Az autóban 160 ezer km van. Szeretném a kocsiban lecseréltetni az olajat, de nem tudom milyen viszkozitásút és teljesítmény szintűt vásároljak hozzá. Esetleges alternatívák Valvoline teljesen szintetikus 5w - 40 ACAE A3 SJ/CD, esetleg Castrol RS 10w-60, vagy Castrol Magnetic 10w-40. A másik kérdés, hogy a váltóműben milyen időközönként kell olajat cserélni? Mire kell nagyon figyelni ennél a típusnál? A 9-10 literes fogyasztást átlagos használatnál mennyire tartod reálisnak? Tanácsodat várom.
Köszönettel Tibor
(2001. 06. 19.)
2,5 literes motor nem fogyaszthat 7 litert, csak 70 kilométeren! Ugye ezt te sem gondoltad komolyan, hogy megkérdezted?
160 ezer km-nél már csak 10w-30, 10w-40-es olajat tartok reálisnak és gazdaságosnak ehhez a kocsihoz. A fajlagos motorteljesítménye amúgy sem olyan nagy, (és nem is turbós!) hogy ettől jobb olaj használata indokolt lenne. Inkább az előírtnál kicsit sűrűbben cseréld a motorolajat, ezzel eléred, hogy a vezérmű tengely és a hidraulikus szelepállító tőkék élettartama komoly mértékben megnő!
Kapható gyári Opel 10w-s olaj már sok helyen, kimondottan az utolsó generációs ECO-TEC és V-6 motorokhoz fejlesztve, szinte minden nagyobb autósboltban. Javaslom. 1600 Ft/kg áron.
A sebváltóban kétévente kell olajat cserélni, mert az olaj is szerves vegyületeket tartalmaz, melyek bomlanak. Ha a kocsi nem összkerekes, Castrol EP-90 olajat tegyél a sebváltóba. Ha összkerék hajtású, vagy gyári sperr differenciállal szerelt, akkor csak szintetikus hajtómű olaj alkalmazható!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as
Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia,
olasz, orosz, vagy akár SAAB.