Brekegő dízel, Fiat választás

2001.08.03. 11:20

Ha iszapos a tank, a szűrő miért nem dugult el, sűrűn egymás után és sokszor? Az adagoló a savgyantától ennyi idő után miért nem állt be? A víz és a savgyanta kosz nélkül is azonnal hazafeszíti egyszerre az összes porlasztót, úgy hogy a motor nem is üzemel, csak brekeg, és úgy kopog, mint egy rossz honvédségi Csepel a bontóba menet!

Tisztelt Autódoktor!
Köszönöm korábbi válaszodat Rover 214Si ügyben, a problémát sikerült orvosolni.

Most egy másik kérdésben kérném segítséged. Fiat típusú személygépkocsit fog családunk vásárolni (azt, hogy miért most inkább nem részletezném.), ami valószínűleg benzines Brava, Marea, Tipo vagy valamelyik hasonló nagyságú Alfa Romeo lesz.

Egyáltalán nem vagyok olasz autó párti, amit csak megerősített az archívumban olvasható rengeteg Fiat-os panasz, főként alapjárati problémák. Valóban ennyi gond lenne az olasz paripákkal vagy csak véletlen a sok panasz? Szeretném, ha segítenél abban, hogy mely motortípusú szalonúj Fiat személyautóra merjen egyáltalán az ember pénzt adni. Lehet, hogy esetleg dízellel kellene próbálkozni, vagy Alfával.

Az autó vegyes használatban fog üzemelni. 70 százalék vidék (főleg autópálya), 30 százalék Budapest, és abszolút meg lesz kímélve, nem lesz megterhelve, többnyire egy ember használja és pontosan látogatni fogja a márkaszervizt, amíg garanciális lesz.

Elnézést kérnék a rovatot olvasó Fiat tulajdonosoktól, nem állt szándékomban a márkát bántani vagy tudatlanul becsmérelni.
Várom őszinte válaszod.
Üdv, Szabolcs
(2001. 06. 20.)

Hát. Alkatrész árak, ellátottság és egyéb tekintetben szerintem a Brava/Bravo 1,4 12V az a motor és típus, ami olcsón és viszonylag üzembiztosan, gazdaságosan üzemben tartható!
Az új ára sem horror. Azért érdemes elgondolkodni a Seat Cordoba Sport Line modellen is, mert igen jó áron adják mostanság! VW minőség!


Kedves Doki!
Köszönöm a választ! Elismerésem, a tüneteket eltaláltad. (Egy darab Nissan Sunny Diesel 1.7 slx 230 ezer km-rel.)
Azért írok ismét, mert mielőtt elvinném egy harmadik szerelőhöz, kíváncsi lennék a véleményedre.
Miközben a válaszodra vártam, elvittem a kocsit ahhoz a szerelőhöz, akihez egyébként szoktam. Ott kicserélték az egyik porlasztócsúcs hőálló bakelit tömítőgyűrűjét, mert az elégett és kormozódott. Meg is mutatták, hogy az égés helyén több diesel kerül a hengerbe, mint amennyi kéne. Örültem, hogy egy "húszforintos" alkatrész cserével megúsztam a dolgot. Egyébként még itt az adagoló töltésén is állítottak.
Örömöm azonban csak addig tartott, míg kimentem az országútra. A "javítás" után itt terhelődött igazán a motor és újra füstölgött.
Elmentem hát egy márkaszervizbe. Kopottak a porlasztócsúcsok, mondták, ki kell cserélni őket. Ausztriából szállították az alkatrészeket. Mesés, mondtam magamban. (Az ára is az volt, csak most már azt nem tudom, hogy azokat az eredeti - mert hogy ők csak olyat szerelnek be - csúcsokat tényleg bepakolták-e.) Hát ennyi történt.

Kérdésem, hogy hol tudnák az elkezdett munkát befejezni, vagyis hol értenek annyira ehhez a fajta jószághoz, hogy be is állítják nekem, ha az a baj. Persze lehet, hogy te találnál mást is.

Köszönöm a válaszodat és engem is érdekel az a kérdés, hogy "700 ezer forintból mit kaphat és mit ne vegyen az ember", mert és ehhez kapcsolódik az utolsó dolog, amire kíváncsi lennék, hogy szerinted ezt a Nissant meddig lenne érdemes még tartanom.
Köszi, Zsolt
PS:
Ha még van lehetőség kiegészíteni a kérdésemet. Két dolgot fűznék hozzá. Időközben kiderült a füstölésről, hogy szőkített anyag került a tankba valamikor, valamelyik kútnál és ez teljesen besározta az üzemanyag rendszert, de mindent. A szerelő szerint még víz is került a gázolajhoz. Ha ez így van, akkor még milyen további gondokra kell felkészülnöm?
A másik kérdésem pedig a korábbi szakvéleményedhez kapcsolódik, azaz szerinted az egyik legszervizigényesebb autó az Alfa és az egyik legkényesebb a BMW. Ezek a megállapítások igazak diesel Alfára és BMW-re is?
(2001. 06. 21.)

Egyszerűsítsük a helyzetedet! Az enyémet is, mert az ember tragédiáját is leírhatnám azzal az erővel, mire kivesézem ezt a "néhány" kérdést, amit feladtál.
Keress meg, megnézem a kocsidat, és közben elmondom a véleményemet is a többiről. Egyébként ezzel a nagy felfedezéssel, hogy szőkített anyag volt a tankban és emiatt füstöl, kb. a meleg vizet találták meg a bojlerben!
Aki hülye hozzá, találjon ki valami olyat, ami jól hangzik és hihető. A beteg kajálni fogja. (Dr. BUBO)
Ha iszapos a tank, a szűrő miért nem dugult el, sűrűn egymás után és sokszor? Az adagoló a savgyantától ennyi idő után miért nem állt be? A víz és a savgyanta kosz nélkül is azonnal hazafeszíti egyszerre az összes porlasztót, úgy hogy a motor nem is üzemel, csak brekeg, és úgy kopog, mint egy rossz honvédségi Csepel a bontóba menet!


Helló Doki!
A kocsim 1990-es Skoda Favorit 136L, és a következő a probléma: 60 km/h feletti sebességnél fékezéskor beremeg a kocsi eleje és a volán is, de a fékhatással nincs gond. A probléma már vagy 6-7 hónapja tart.
Eleinte csak teljes terhelésnél jelentkezett, később üresen is. Először tavaly ősszel voltam vele szerelőnél. Akkor lecsiszolták a féktárcsákat, majd miután ez sem segített, kicserélték. A remegés nem szűnt meg teljesen, sőt az utóbbi hónapokban megint felerősödött (az autó azóta kb. 15 ezer km-t futott).

Elvittem egy másik szerelőhöz, aki lecserélte a jobb féltengelycsuklót (pedig ősszel volt cserélve - akkor is te segíttél: 20000915 - meg a kormánymű környékén is pár dolgot. Kb.10 km-ig jó volt, aztán megint elkezdett rázkódni.
Visszavittem a szerelőhöz, aki ezek után rájött, hogy a fél éves féktárcsa annyira tönkre van, hogy ki kell cserélni. Kicserélte, lementem 100 km-t és megint zörög.
Kérlek segíts.
Alex
(2001. 06. 22.)

Először is el kéne látogatni egy gumis műhelybe és megnézetni a kerekeket. Nem szálszakadásos-e valamelyik gumi, illetve nem üt-e valamelyik keréktárcsa?
Ha ezen túl vagy és ki van zárva az ilyen irányú hiba, illene alaposabban megvizsgálni a kocsi első- és hátsó felfüggesztéseit is!
Olyan hibát, lógást kell keresni, ami okozhatja a két darab egy tengelyen futó kerék egymástól függetlenül történő elmozdulását. (kormányösszekötők, kormánymű fogasléc persely, szilentblokkok)

Esetleg lengéscsillapítók. Nem hiszem el, hogy van olyan ügyfél, aki hagyja magát levakarni, mikor javítás után 10-100 km lefutása után újra jelentkezik ugyanaz a hiba, amiért már fizetett egy szebb összeget, hogy megszüntessék! Nem tudom, de azt hiszem az elvégzett munka után ennyi szakmai önbecsülése és garancia vállalása egy magára és a hírnevére kicsit is adó iparosnak kellene, hogy legyen!
Ja és még valami! A kocsin az eredeti gyári keréktárcsák vannak? Ugyanis ha nem és a keréktárcsák közepében lévő tehermentesítő nyílás nem illeszkedik pontosan a kerékagy méretéhez, nagyobb annál (a kerekek központos rögzítéséhez nem elégségesek a csavarok kúpos illeszkedése a keréktárcsába!) a keréktárcsák "lélegzése" éppen ilyen tünetet okozhat.
Ha úgy alakul, hogy mindezt megnézték, és mégis rejtély marad a hiba oka, keress meg újra!


Tisztelt Autódoktor !
1987-es évjáratú Opel Kadett 1.6i gépkocsim van. Az alapjárat nagyon ingadozik, van hogy le is áll a motor. Voltam vele Opel szakszervizben, de sajnos nem tudtak rájönni a probléma okára. Így nem járhatok vele, mert annyira rázkódik a motor, hogy előbb-utóbb szétmegy rajta minden. (A múltkor a hűtőrögzítő egyik fül megrepedt az állandó rázkódástól, a hűtővíz szép lassan elszivárgott, a vízpumpa tömszelencéje pedig a száraz futástól megszűnt tömíteni. Eredmény: vízpumpa csere + hűtő javítás.)

Elmondom, hogy mit csináltam az autóval: Az injektort leszedtem, kitisztítottam a furatokat (az egyik furat el volt dugulva. Az, amelyik az aktívszén tartályból vezeti be a benzingőzt). A fojtószelep potmétert ellenőriztem műszerrel - jónak tűnt. Az alapjárati léptetőmotort kicseréltem (igaz hogy nem újra, de lényegesen jobb állapotúra. Egyébként az egyik szervizben próbaképpen betettünk egy tök újat, de attól sem javult meg az alapjárat).
Ezután az összes vákuumcsövet ellenőriztem. A fékszervó vákuumcsövét ledugóztam (persze csak próbaképpen), az aktívszén vákuumcsövét is ledugóztam, és a szívócső nyomásmérő szenzor vákuumcsövét is ellenőriztem. Nem kap sehol falsot, legfeljebb a fojtószelep tengelynél.
A probléma szinte egyik pillanatról a másikra következett be, akkor, amikor egyszer véletlenül 98-as MOL-os benzint tankoltam. Attól kezdve nincs alapjárat, tehát szerintem nem a fojtószelep tengely okozhatja a problémát. Egyébként nagyon jól indul, és ha úgy adódik, 180-nal megy a kocsi. Csak az alapjárat nem jó.
Kicseréltem a gyújtáselosztót is, új a rotor, új az elosztófedél. A benzinszűrőt februárban cseréltem, a benzincsövel együtt. Egy hete teletankoltam az üzemanyagtartályt és tettem bele injektortisztító adalékot, de semmi javulás.
A fogyasztáson nem vettem észre semmi változást. A számítógép hibakódját is kiolvastam: 12-est villog, tehát nincs hiba. A lambda szondát is megmértem, az is jó (350-400 mV , gázadáskor persze felmegy 850-950 mV körülire, de pár másodperc múlva visszaáll).
Azt is észrevettem, hogy néha nem rángatózik, hanem éppen ellenkezőleg: sokkal magasabb fordulatra (kb. 1000-1200/min) "áll be" az alapjárat.
Annyit még el kell árulnom, hogy a katalizátor kerámia kb. 2 hónapja összetört, így most egy üres "doboz" van a helyén. Feltételezem, hogy nem emiatt rossz az alapjárat. Mit tegyek?
Kedves doktor, ha van valami jó ötleted, vagy sejtésed, segíts. Lehet hogy másik autónak is van hasonló baja. (Lehet hogy a számítógép nem jó? Vagy esetleg a befecskendező szelep kopott? Vagy gyújtásprobléma volna?)
Egyszer már írtam, de nem kaptam választ (szerintem nem kaptad meg, vagy valamit elbénáztam a levél küldésekor.)
Segítségedet előre is köszönöm.
Üdv, Sanyi
(2001. 06. 22.)

Ha ennyi mindent ki tudtál mérni, már nem lehet előtted ismeretlen a kocsid. Az, hogy a hibamentes kódot eredményezte a tesztelés, csak azt jelenti, hogy a computer által felügyelt egységekben nincsen elektromos jellegű hiba!
Mechanikus hiba, illetve elszakadt, oxidálódott testvezeték még lehet és ne zárjuk ki a nem megfelelő üzemanyagnyomást, illetve a központi injektor talpa alatt található gumi tömítő talpat, vagy a hibás, átégett szívósor tömítést se!
Tehát, először is nem ártana megmérni az üzemanyag nyomását, a visszafolyó ág nyomásával együtt! A lambda szonda ellenőrzésekor a kipufogóból távozó gáz CO, HC tartalma, és a keverési arányra utaló lambda-érték is nagy segítség lenne. Alapvető rutinellenőrzésképpen a vezérlést is meg kellene nézni, illetve rámérni az előgyújtási szögre is! A vezérlés ellenőrzésekor kontrollálni kell, hogy a főtengely és a vezérmű tengely ékje nincs-e elnyíródva, elverődve, mert ettől aztán szépen el tud tolódni a motor alapvető és talán legfontosabb beállítása!
Ha mindezt még átnézted, és minden rendben van, írj újra! Ígérem sokkal gyorsabb leszek, most pörgetem lefelé a lemaradásokat.


Tisztelt Autódoktor!
97-es Renault Megane Classic 1.6 RN típusú autóm van, nagyon meg vagyok vele elégedve, de egy kis probléma nem hagy nyugodni. Ha kikapcsolom a klímát, a szellőzőrendszerből egy darabig furcsa illatú, szúrós szagú levegő jön, ami rövid idő után megszűnik. Mi lehet a probléma, és mi a megoldás? Mennyibe kerülhet kb. a javítás?
Hallottam olyat is, hogy a klímát télen is illik legalább havonta egyszer bekapcsolni, van ennek valami alapja?
Köszönettel: Takács János
(2001. 06. 22.)

Igen. A klímát és a légkondit egyaránt illik és kell is legalább hetente egyszer néhány percre bekapcsolni! Mert néhány fontos alkatrésze csak így kap kenést, ezzel együtt korrózió elleni védelmet!
A szúrós szag feltételezésem szerint vagy a klímában lévő szivárgás miatt érezhető, vagy (és éppen ez a kevésbé valószínű!) a fagyálló folyadék szivárgása miatt van.
Mindenképpen el kell vinni a kocsit egy klímás javító műhelybe, ahol egy szivárgás ellenőrzést végeznek, illetve az eddigi szivárgást egy egyszerű nyomás méréssel ki tudják mutatni. Ha a jelek ezt igazolják, általában egy olyan gázzal töltik fel a rendszert, ami a szivárgás helyén UV-fényben jól látható nyomot hagy és néhány napi üzem után kontrollra hívják vissza a kocsit. Ekkor már jól látható a tömítetlen hely, illetve az a szakasz, ahol a gáz szökik.
Ez általában az olcsóbb megoldás, mert sok munkaórát emészt fel a folyamatos hibakeresés, hiszen az egyes egységeket külön kiszerelve és nyomás alá helyezve lehet a másik módszerrel a hibát megtalálni!
A "nyomjelzős gáz" még a legolcsóbb megoldás. Hogy mennyibe fog kerülni? Az attól függ, egy tömítés ment tönkre, vagy a hőcserélő lukadt ki? Ezt előre nem csak én, de senki sem tudja megtippelni. Legalábbis korrektül nem.


Üdvözlet Doki!
Adva van egy Daihatsu Ferosa, 1990-es 1,6i 16v, a 100 lovas. Ha hideg motorral indítom az autót, először dadog, lemegy az alapjárat 500 körülire. Eltelik 10 másodperc, és van egy jól érzékelhető pillanat, mintha egy kapcsolót fordítanának el, mikortól a motor tökéletesen megy. Ha az első 10 másodperc alatt gázt adok, a motor lefullad, azonban 10 s után rendesen dúsít, utána már a meredek garázsfeljárón is gond nélkül felmegy, minden dadogás nélkül, tehát ekkor már megy a hidegüzemi dúsítás.
A hőmérséklet jeladó kimérve, jó. Vezetékszakadás nincs. A lambda szonda új. Vezetékei is jók, nem szakadt. Korábban a szonda rossz volt, a motor folyamatosan hidegüzemben mehetett, mert mikor pár km után megálltam az autóval, hallani lehetett, amint a kipufogórendszer recsegett-ropogott, a szokásosnál erősebben (hőtágulás miatt), valamint az autó hidegen azonnal indult, úgy hogy az indítómotor csak kb. egy felet fordított a főtengelyen.
Üzemmeleg motornál 3-4 fordulat után indult csak be. Ebből arra gondoltam, hogy túl dús keveréket kap. Ebben a hitemben a szerelő is megerősített, miután megmérte a szonda jelét. Ezután a szondát cserélték.
Egy a lényeg, az autó elindul, eltelik az a 10 másodperc, és utána tökéletesen megy, nem is fogyaszt túlságosan. Csak ugye az a 10 másodperc. Van valami ötleted?
Előre is köszönöm, Laci
(2001. 06. 25.)

Van. Ki kell hajítani azt az utángyártott szondát és venni bele egy eredetit. Ugyanis ehhez a modellhez csak hasonlóan dolgozó utángyártott lambda szonda létezik.
De azért előtte megér egy misét. Ellenőrizni kellene a gyújtógyertyákat és a gyertyák kábeleit is! A szonda jelének mérésével párhuzamosan egy CO-tesztet is el kellene végezni. Ez megerősítheti, hogy a szonda megfelelő működése eredményezi-e valóban a kipufogó gáz CO tartalmának megfelelő szintjét? (Természetesen a katalizátor előtt és után is megmérve!)


Szia Doki!
Nekem egy Volkswagen bogár 1300 cabrióm van. Ez már csinált cabrió azaz nem eredeti. Most újítottam fel az egész kocsit és egy normális tetőszerkezetet szeretnék rá csinálni.
(Eddig két cső volt a merevítés a többi pedig a vászon. A szél és az eső szinte ott esett be ahol akart.)

Arra gondoltam hogy az eredeti bogár cabrió tetőt nem lenne túl nagy munka átalakítani de nem tudok szerezni. Németországban vannak kimondott bogár bontók, ahol állítólag lehet is venni tetőszerkezetet csak azt nem tudom hogy ki jár olyan helyekre. Ha esetleg tud némi információval szolgálni beszerzés ügyben vagy a témával kapcsolatos ügyben, akkor nagyon megköszönném.
Segítségét előre is köszönöm!
Miki
(2001. 06. 25.)

Menj el egy bogaras találkozóra, ott ellátnak a márkatársak minden szükséges tanáccsal! Összetartó és segítőkész közösség, tisztelet nekik!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.