Mikuni karburátor, turbódízel Uno

2001.08.08. 11:28

Kicsit zajos, meg rozsdás, de azért jól megy. A fogyasztása is 4,5-5,5 között van, egyetlen problémám, hogy baromira füstöl. Mikor megvettem, a motor meleg volt, és szinte alig füstölt, de azóta olajat és levegőszűrőt cseréltem, és még jobban füstöl.

Tisztelt Szakértő Úr!
Eddigi kiváló írásai, szakértései alapján engedje meg, hogy a fenti címmel illessem. Remélem nem veszi zokon.
A 97-es Rover 220 SD típú családi autónk harmadik tulajaként írom e sorokat. Remek felépítésü, kiválló futóművű és szimpla turbós 2 literes diesel, csodálatos jármű. Viszont 2 probléma akadt vele.
1. 3000 fordulaton berezonál valami, de úgy, hogy az már ijesztő. 3200 felett pedig kimúl a zaj, mintha túljutna valaminek a sajátfrekvenciáján. Üresben is megpróbáltuk, de ott hál' istennek nem volt ilyen probléma. Tehát csak terhelés alatt jelentkezik.
2. Vezérműszíj cserét próbáltunk eszközölni, de azt a csavart a króm-vanádium kulcs se bírta meglazítani, habár egy méretes csődarabbal hosszabbítottuk meg 90 kilós barátom erőkarját. Lehetséges volna, hogy beragasztották? Esetleg nem is kell rajta ilyet cserélni? - kérdem naívan.
Érdeklődve várom válaszát, Balázs
(2001. 06. 25.)

A vezérmű szíj cseréjét csak a megtett km-ek szerint kell elvégezni, de nem okozhat az elhasználódása során ilyen zajt. Ha szakad, mert nem cserélték időben, minden törik és szakad, ami törhet és szakadhat. De előjelek nélkül. A cseréjét pedig inkább komolyan szerszámozott és kellő tapasztalattal bíró szakember végezze, akinek nem fog komolyabb problémát okozni a csavarok lazítása sem. Ez a motor ugyanis egy kicsit trükkös módon van jelölve a vezérlés beállításához.
Szerintem inkább a motor- illetve váltó tartó bakokat kell alaposan megvizsgálni, valamint azt, hogy nem ér-e a kipufogó valahol a karosszériához. (Főleg a bakszakadás miatti terhelés alatti elmozdulás miatt!)


Drága Doktor Úr!
1997-es VW Polo Variantról van szó. Tényleg csak apróságok.
1. Letört a vezetőoldali zárnyitó gomb. Kulccsal simán nyitom kívülről, de a zárt ajtót belülről így már nem tudom "felhúzni". (Nem központi záras.) A kis gombóc cseréjéhez le kell bontani az ajtó belső kárpitját?
2. A légbefúvó ventillátor kapcsolója csak a 4. (legerősebb) állásban fúj (de akkor nagyon). Mi a hiba? Érdemes otthon kibontanom a középkonzolt? Nem csináltam még ilyet!
3. Hol van ehhez a típushoz alkatrésznek jó bontó? Mennyibe kerül újonnan a hátsó gyári sárvédő gumi?
Válaszaidat előre is köszi: Zsombi
(2001. 06. 25.)

1.- Nem kell kibontani, menetes, ha még nem mókolta valaki. (ebben a korosztályban vannak már csodák!)
2.- Vagy a fokozat kapcsoló halt meg, vagy (valószínűbb!) a szellőző motor sönt ellenállása égett le. Ha még nem ettél ilyet, bízd inkább egy ügyes villamossági szerelőre!
3.- Azt sem tudom, hol laksz. Ehhez képest aztán ajánlgathatok bárhol, (ahogy Mr. Murphyt ismerem, éppen a világ másik végén!) bontót. Inkább nyiss ki egy telefonkönyvet, vagy egy kicsit kédezősködj a márkatársaktól! Az új alkatrészek áráról meg inkább egy autós boltban kéne kérdezősködni. Nem fáj egy kis mozgás ám!

Figyelj! Ez itt nem egy olyan fórum, ahol helyetted rohangálnak, csak segítenek a problémák és a hibák megkeresésében, megoldásában. De csak akkor, ha egy kicsit értesz is a kocsidhoz! Nincs harag, ok?


Tisztelt Doktor Úr!
A márka: Ford Escort 1.4 CLX 1991 (benzines, szabályozott katalizátoros, 95 ezer km)
A probléma: néha előfordul (1-2 hetente néhány napra), hogy a motor fordulata felakad 3200-on és amíg meg nem állok a kocsival, addig tartósan fenn marad. Amint megálltam, (nem forognak a kerekek) lassan leesik a fordulat a normálisra.
Ilyenkor alapjáraton a hűtőventillátor bekapcsolásakor majdnem leáll a motor. A fordulatszám mindig ugyanarra a szintre áll be. Más gyanús jelt nem igazán érzékeltem, fogyasztás nem nő meg, szépen megy közben, minden egyéb rendszer jól működik.
Azután egyszercsak minden újra rendben van, minden tökéletesen működik.
Az autószerelő semmit sem tudott tenni, mivel még soha sem sikerült neki megmutatni a problémát, mert mindig megjavult mire odaértem (2 alkalommal). Hasonlóan jártam a villamossági szerelővel is (egy alkalommal), ő sem talált semmit.
Slutyo
(2001. 06. 25.)

Ki kellene kérdezni a kocsi computerét. Tehát az első lépcső egy szerviz, ahol van erre alkalmas műszer. Ha ez nem mutat ki elektromos hibát, még mindig elképzelhető egy-két mechanikus dolog, ami okozhatja.
Tehát: nézz szét a motortérben és alaposan ellenőrizz le minden vákuumcsövet, tapizd is végig őket. (Ugyanis nem ritka ennél a tipusnál, hogy hosszirányban repednek a csövek!)
Ellenőrizd a testkábeleket és a generátor kábeleit, ha kell tisztítsd meg őket! (Levett akkusaruval, akkor nem szikrázik és nem füstöl!)
Ha ezek után is jelentkezik a hiba, tipli a szervizbe! Ha a computer teszter sem mutat hibát, írj újra, gyorsabban fogsz választ kapni, ígérem.


Tisztelt "Doktorunk"!
Van egy 86-os Suzuki Carry "mikrobuszom", 1 literes soros 4 hengeres moci, iszonyatos erőgép - a motorkódja F10A. Legjobb tudomásom szerint a Suzuki Samurai-okban is ez van. Van rajta egy gyári Mikuni karburátor és azon egy alapjárati mágnesszelep. Ez sajna kipurcant, és az autó nem haladt. Azt az ötletet kaptam hirtelen megoldásnak, hogy szabadítsam meg attól tüskétől amit beereszt az alapjárati fúvókához zárt állapotában. (egy jóminőségű oldalcsípő fogó segítségével elég könnyen ment) Ez hirtelen megoldásnak (mivel a mágnesszelep halott volt, és bonthatatlan, mert kiöntötték gyárilag valami műgyantával!) jó is volt, mert az autó életre kelt. Az lenne a kérdésem, hogy kénytelen vagyok 14-15 ezerért megrendelni a gyárit, vagy elhalad ez így is.
Tovább görgetve a kérdést, ha elhalad, akkor minek van ott, illetve nem árt-e valaminek ennek a szelepnek a hiánya? Ez csak nyit és zár illetve valamit szabályoz is?
Válaszod előre is köszönöm, és nagyon várom!
Bálint
ui.: De ha vennem kell, és van ötleted, hogy hova forduljak Suzuki kereskedéseken kívül, azt is szívesen fogadom!
(2001. 06. 25.)

Motorfék üzemben az alapjárati fúvókát zárja el és így 100 km-en akár 3 cent benzint is megtakaríthatsz! Nem kell megvenni azonnal az újat, ráérsz bontóban kapirgálni utána. A gyakorlatban észre sem veszed ezt a kis malőrt, csak ha van benne ilyen szelep és elájul.


Szia Doki!
Van egy 1983-as Ford Orion 1.6 GL típusú gépkocsim. Amikor felengedem a kuplungpedált, zörgő hang hallatszik a sebváltó felől, továbbá amikor kinyomom a kuplungpedált, és 1-esbe teszem, akkor ugyanez a hang hallatszik, csak erősebben. Ráadásul 90 km/h felett rángat a kocsi eleje.
Ez a tünet az előző autómnál (1980-as Volkwagen Jetta) a kuplungtárcsa kopását jelentette, a csere után ragyogóan ment. Most nem hinném hogy erről van szó, mert nem csúszik. Lehet, hogy a kinyomócsapágy? Tanácstalan vagyok, mert volt olyan szerelő, aki azt mondta, hogy egy teljes sebváltóműgenerál játszik be!
Válaszodat előre is köszi!
Lac
(2001. 06. 26.)

Nem túl jellemző leírás. Szerintem a kuplungtárcsa agyának csillapító rugói élhetnek önálló életet. Vagy mert egy eltört és kiesett, vagy mert gyenge minőségű utángyártott a cucc és kilazultak. (Na jó, azért van jó utángyártott is!)
Rángat az eleje. Szóval nem biztos, hogy ennek a következménye, mert akkor 90 km/h felett a rángatás közben is kéne hasonló hangot hallanod!
Mindenesetre tényleg nem ártana kicsit megbontani a kocsit, vagy legalább aknára állni vele és komolyabban átnézni. Érdekes lett volna leírnod azt is, mivel indokolta a szerelő azt, hogy váltót kell javítani, mert ehhez a megállapításhoz azért kicsit bele kellett néznie is.


Helló Doki!
Nemrég vettem egy Fiat Uno 1.4 TD 88-as járgányt, 330 ezerért. Kicsit zajos, meg rozsdás, de azért jól megy. A fogyasztása is 4,5-5,5 között van, egyetlen problémám, hogy baromira füstöl. Mikor megvettem, a motor meleg volt, és szinte alig füstölt, de azóta olajat (MOL Turbo Diesel) és levegőszűrőt cseréltem, és még jobban füstöl.
216 ezer km van a motorban, de egész jól húz, és 140 nél is elég csendes. Legfőképp hidegen fustöl kékesfehér színben, de azt alapjáraton még melegen is. Ja, és baromira eszi az olajat (kb 1 liter 500 km-en). Mi a véleményed, mire számíthatok, ha szerelőhöz viszem. Ez az első diesel-em, és nem szeretném, ha nagyon átvernének. Előre is köszönöm a segítségedet.
Zsadányi Zoltán
(2001. 06. 26.)

Mire-mire? A legrosszabbra! És akkor nem ér meglepetés, csak kellemes.
Az olaj fogyasztása nem túl bíztató jel. Ha nem csöpög el, akkor bizony kajálja. Azt viszont el kell dönteni, hogy a motor van így rágerjedve az olajra, vagy a turbó engedi át és tölti be? Ehhez vedd le a feltöltőtől a szívócsőre menő csövet és kukkants bele. Ha tocsog az olaj benne és a turbó házában? A feltöltő készül feladni a lelkét. Ha szép tiszta, illetve csak olajpárás, de nem tocsog? Akkor alsó hangon egy gyűrűzés néz ki. Gyanítom, hogy eladásra valami jó "kemény" olajat raktak a kocsiba és egy-két olajadalékkal is felöntötték. Az olajcsere után aztán nem sokkal elkezdett füstölni.
Ha nem vagy biztos a dolgodban, keress meg, 10-15 perc eldönteni, miért fogy a motorolaj és hogy mi okozhatja a füstölést? Elégett olaj, hibás porlasztó csúcsok, vagy nem megfelelő előtöltés?


Szia Doki,
Egyszer már zargattalak a kocsimmal kapcsolatban (egy 83-as, 1.8-as, karburátoros Audi 100). Azóta újravákumcsövezték a karburátort és a hezitálás alig észrevehetővé csökkent. Viszont ami most van vele az a következő: indítás után nagyon egyenletlenül jár a motor mintha az egyik henger nem működne normálisan, előfordul, hogy ilyenkor le is áll.
Miután a motor felmelegszik ez a jelenség csökken, hosszabb úton alig észrevehető. Ezzel kapcsolatban áll, hogy főként indításkor illetve ha éppen lefulladni készül, elég rendesen ereget fekete, kormos füstöt. Ilyenkor nagyobb gázadáskor egyenletesebb a járása de eszméletlenül füstöl, a gáz elvétele után pedig szintén gyatra az alapjárat. Kiszállva intenzív benzinszaga van.
Köszi, Mayer Jozsef
(2001. 06. 26.)

A porlasztó típusára már nem emlékszem, de szinte biztos, hogy a tűszelep akad fent, (van olyan porlasztó is amiben két tűszelep és két úszó található!) Azért érdemes ellenőrizni azt is, hogy a tűszelep fészke nem mozdult-e ki a porlasztó fedélből, ugyanis ez csak szoros illesztéssel van bele sajtolva. Ilyenkor finoman vissza kell kocogtatni egy kis puha réz tüskével, mert a kimozdult tűszelep háza mellett is tud szivárogni benzin az úszóházba, hiába zár el rendesen a tűszelep.
Az alig észrevehető rángatást okozhatja egy alapjárati szellőző csatorna részleges dugulása, illetve a légtorokba cseppenő benzin is, ami a túlfolyás következménye.


Szervusz!
Szigeti Péter vagyok, egy Punto kapcsán már zavartalak, most is ezt tenném. A kérdésem az hogy a keréktárcsa ET szám megváltoztatása mennyiben változtatja meg az autó viselkedését. Pl.: 35mm-ről 43-ra.
Futóműveseket kérdeztem, de nem voltak egyértelműek.
Általában azt hangoztatták, hogy vagy elfér a fékszerkezete vagy nem, ez empíria és ennyi.
Válaszod előre is köszönöm, Szigeti Péter
(2001. 06. 22.)

Ha tényleg elfér a fék szerkezet és rugózáskor sem ér a sárvédő perembe a gumi, illetve kormányzáskor sem éri el a doblemezt, stabilabb lesz vele a kocsi. De! Minden futómű elem dinamikus terhelését növeli, ezért aztán jobban kell vigyázni a gödrös, kockaköves utakon, mert lehet sűrűbben futóművet javítani. Felszerelés után nem árt az új ET-számú kerekekkel a futóművet beállíttatni!
Ha azonban a gumi méretét is megváltoztatod és szélesebbet szereltetsz fel, érzékenyebb lesz a kocsi az úton található hosszirányú bordázatokra, amit a kamionok és buszok vasalnak az aszfaltba.
Ezügyben további tanácsot inkább egy jó gumiszerelő szakműhelyben kérj, ne futóművestől, mert ő csak javítja és beállítja, de a gumis tudja, melyik kocsin mi fér el és mi nem!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.