Kidőlt Fiat turbó, Seat kuplung

2001.08.10. 11:44

Ha a kocsiban csakugyan 35 ezer km van, nem lehet ilyen hibája, vagy valami kuplunggyilkos falábú rollerbajnok használta. Ugyanis ez a jelenség a kuplungtárcsa kopása miatt van. Jelzi, hogy még nem csúszik meg a tengelykapcsoló, de már a határ közeléig kopott a tárcsa!

Tisztelt Autodoktor!
Az autóm 95-ös Seat Toledo TD (AAZ-s motor nem TDI), 97 ezer km-rel. Új korától nálam van, rendszeresen szervizelt szép állapotban.
A következő a problémám:
Hidegen a micro-v szíj felől ütemesen nyikorgó hangot ad. Ahogy melegszik a motor a nyikorgás elhallgat. A szíj feszes, a szerelőm szerint maga a szíj lehet a ludas, ugyanis nem "gyári". Szerinted ez elképzelhető?
Korábban egyszer már előfordult ez a hiba az eredeti szíjjal is, de akkor elég volt megfeszíteni.
Előre is köszönöm a segítségedet:
Üdvözlettel, Székely Gábor
U.i.: klassz a rovatod, már rendszeresen olvasom.
(2001. 06. 27.)

Nem tudom, hogy milyen minőségű ez az utángyártott szíj. Nem írtad meg a típusát. De elég valószínűnek tűnik, hogy tényleg a szíj minősége hagy kívánnivalót maga után. Nem biztos, hogy nyomban repedezett, hanem a gyengébb anyagminőség miatt lehet elöregedett. (Bár emlékeztetnék, azt sem írtad meg, mióta is van ez a szíj felszerelve!)
Egyébként ez az az eset, mikor is az eredeti nem annyival drágább, mint amennyivel jobb! Kritikusan határterhelésre sikerült egyébként is tervezni ezt a hajtást, emiatt a gyengébb minőségű utángyártott szíjakkal sok a gond és az eredetit is viszonylag sűrűn kell utánállítani.


Tisztelt Autódoktor!
Abban szeretném a segítséget kérni, szeretnék vásárolni egy Seat Cordobát, 2000-es évjáratú 1.4-est. A probaút soran azt tapasztaltam, hogy a kuplungpedál lenyomása a hasonló autókhoz képest kicsit nagyobb erőt igényel. A kérdésem: jelenthet-e ez valami komolyabb hibát? A kuplungpedál lenyomásakor semmilyen rendellenes hangot nem hallani és a váltó is tökéletesen kapcsol. A szervizkönyvben nem találtam olyan bejegyzést, hogy javították volna a kuplungot, és az autóban 35 ezer km van. Segítséget előre is köszönöm.
Üdvözlettel, danos
(2001. 06. 27.)

Ha a kocsiban csakugyan 35 ezer km van, nem lehet ilyen hibája, vagy valami kuplunggyilkos falábú rollerbajnok használta. Ugyanis ez a jelenség a kuplungtárcsa kopása miatt van. Jelzi, hogy még nem csúszik meg a tengelykapcsoló, de már a határ közeléig kopott a tárcsa! Javaslom, alaposabban nézd át a kocsit a megvétel előtt, ennek fényében! Ugyanis ha az átlagot veszem figyelembe, ez a jelenség 100 ezer km környékén szokott kezdődni.


Szia Doki!
Peugeot 205 1.6 GTI beállításához szeretnék hozzáértő szakember címét kérni tőled. Az autó lassan érett korba kerül, 1985-ös. A szokásos problémák jelentkeznek, ingadozó alapjárat, teljesítménycsökkenés. Mivel rengeteg és nagyon összefüggő a beállítási lehetőségek köre /gyújtás, szelephézag, vákumszint, tömítetlenség, víz és levegőhőmérsékletmérő, levegőmennyiségszabályzó potmérők sora/ nem szívesen nyúlnék hozzá.
Sajnos eddigi tapasztalataim szerint csak tapogatózás szintjéig jutnak el kis hazánk egyes autószerelői és márkaszervizei. Nagyon szeretném a lehető legjobb állapotban tudni, mivel számomra élményszámba megy minden megtett kilométer az autóval.
Előre is köszönöm, Tamás
(2001. 06. 27.)

A mechanikus beállításokat bármelyik komolyabb felkészültségű szerelő el tudja végezni. (Szelep hézagok állítása, gyertyák és nagyfeszültségű rendszer kontrollja, stb.) Ha megkeresel (a számom már többször megjelent, csak lapozz vissza a rovatban), a műszeres beállításhoz és a computer hangolásához is segítek címmel, telefonnal. Bár ezeket hangolni csak akkor kell, ha már valami "aranykezű" belemaszekolt.


Szia Doki!
Van egy 3 hengeres 1.0 Swift, vele pedig egy "kis" probléma. A lényeg
az, hogy az autó néha nem hajlandó beindulni önindítózáskor. A hiba teljesen rendszertelenül jelentkezik, vagy legalábbis nem sikerült rendszerességet felfedezni. Az érdekes az az esetben, hogy a kocsit ilyenkor simán be lehet tolni, sőt az is elég neki, hogyha tolják egy pár métert (elég, ha párat fordul a főtengely), és utána már önindítóval is simán indítható. A szakszerviz nem tud mit kezdeni a hibával. Azt mondták, hogy amikor előjön a hiba, akkor hívjuk ki őket. Persze a hiba mindíig akkor áll elő, amikor gyorsan kell a kocsi, és ilyenkor egyszerűbb tolni 3 métert, majd beindítani, mint várni a szervizesekre.
Mi lehet a fent leírt hiba oka, és hogyan lehetne megszüntetni?
Kösz, Viktor
(2001. 06. 27.)

Meg kell tisztítani az akku sarujait és a pozitív kábelt az indítómotoron, valamint az összes motortéri testkábelt, beleértve az akku kábelének karosszériához vezető részét és a motortest kábelt is! Ki kell tisztítani a gyújtásrendszert, a jeladók csatlakozóit, kimérni a gyújtókábelt a trafó és az elosztó közt és ellenőrizni a gyertyák állapotát! (Marelli ne legyen!)
Ha ez nem hoz eredményt, második lépésként a gyújtáskapcsoló elektromos kaocsoló részét kell kontakt spray-vel jó alaposan kitisztítani. Persze, ha annak műanyag házán melegedésre, égésre utaló elszíneződés látható, ki kell az egységet cserélni. Ezzel párhuzamosan nem árt ugyanilyen alaposan megtisztítani a biztosítéktáblát is, és ellenőrizni, nincs-e laza biztosíték, esetleg melegedő relé benne. Ha ettől nem szűnik a hiba, írj újra!


Kedves AutóDoktor uram!
Ford Focus 1.4 Trendünk van, 2000 júliusi. Még garancia idő alatt (májusban 11,5 ezer km-nél) kopogás miatt - álló helyzetben forgatva a kormánykeréken is jól érezhetően, menet közben meg csak fel-felkopogott - kormányművet kellett cserélni.
A második kormánymű (gyári) csak 1200 km-t bírt ki, újra kopogni kezdett. A szerviz (Ford Petrányi) védelmében elmondom, hogy nagyon korrekt módon intézkedtek és garanciában beépítettek egy gyári újat, viszont kérdésemre nem biztattak azzal, hogy ez nem fog újra előfordulni. Ez már a sokadik autóm Daciatól VW-ig, de ilyen jellegű sorozatos hibával még nem találkoztam. Van e számomra megnyugtató jellegű észrevételed vagy jótanácsod mint pl., hogy kopogó kormányművel javasolt tovább közlekedni?
A dolog egyébként azért szomorú, mert a fent említett kocsi igazi örömautó, élvezet menni vele annak ellenére hogy csak 1.4-es.
További sok, jó munkát kívánva:
Nagy János, egy bánatos Fordos.
(2001. 06. 27.)

Ha a garancia letelik, tudok segíteni, de addig nem, mert ha kiszúrják az idegenkezűséget, reszeltek a garanciádnak. De addig is, hibás kormánnyal ne közlekedj, téged is várnak haza. (Legalábbis fizetésnapokon biztosan!) Hogy melyik az igaz verzió, döntsd el, de ha kopog a kormány, ki kell cserélni! Amúgy biztos, hogy a kormány kopog?!
A Focusokon ugyanis a stabilizátorok szoktak igen sűrűn elájulni, emiatt a gyártó már kétszer is piacra dobott erősebb konstukciót, ami azért többet bír. Ha nem is annyit, mint kéne, de már elfogadható az élettartama még a magyar utakon is! (A katalógból vissza lehet keresni, már itt is előfordult ilyen eset, a szerk.)


Szevasz Mester!
Most vettem egy 92-es Ford Escort 1.8 D kombit. 94 ezer km van benne, de ebben a típusban tudvalevőleg körbejár az óra. Mondjuk jónak tűnik a motor, behozott autó, így összeszedtem a bátorságom és megvettem. Vétel után javasolt pár dolgot rögtön kicserélni. Írnál erről pár mondatot? És konkrétan: vizsgázva kapom, tehát elvileg futómű, fékek (a behozó cserélt elöl tárcsákat és betéteket), kormány rendben, próbaúton is jónak tűntek.
Milyen olajat javasolsz bele? Ebbe különleges szintetikus olaj nem szükséges, ugye? Vezérműszíjon kivül mit kellene rutinból kicserelni (pl. sebváltóolaj)?
Köszi a tanacsot: Jánosi Szilárd
(2001. 06. 27.)

Vezérmű szíj, adagoló hajtó szíj, motor olaj, (15W-40 közepes minőségű standard dízelolaj, ebben a korban nem ártana 5000 km-enként cserélni!) motorolaj- és levegőszűrő, gázolaj szűrő. Ja és ellenőrizzétek a váltó olajszintjét is, ha még belefér a kiadásokba, cseréljétek is! (Castrol EP-70W 90, két évenként csere!)
A többi kiderül majd a vallatásnál. Ha még lesz vele gondod, írj újra! (Lesz! Ha nem is sok.)


Szia Doki!
Kb három hónapja vettem egy Renault 19 Chamade TS-t, amely tíz éves. A motorja 1.4-es C2J, karburátoros (Weber), a gyújtása Siemens-Bendix elektronikus. A motorban már 190 ezer van, de valószínűleg felújíttatta az előző gazdája, mert a hengerekben egységesen 12 bar-t mértünk.
A fogyasztása is elég jó, 6,5-7 liter körül kiegyezünk egymással.
Két nyavalyája van:
- Általában meg vagyok elégedve a motor teljesítményével, jól húz (a kaszniméret/lóerőhöz képest), 130-140-el a világból is ki lehetne vele menni. Azonban ha visszalassítok vele 100 alá, majd újból odalépek, a gyorsulás szinte elhanyagolhatóvá válik és a végsebessége is max 120 lesz. (160 helyett). Ebben a típusban nincs a tank után benzinszűrő. A porlasztót kitakarítottam, az elé berakott "benzinkúti" szűrőt, a gyertyákat, levegőszűrőt, olajat egyszerre cseréltem 7 ezer km-el ezelőtt. A tank lenne mocskos? (A "benzinkúti" szűrőben semmi kosz nincs.)
- Eddig kétszer volt vele komolyabb problémám. Egyszer menet közben (kb. 60-nál) a motor egész egyszerűen leállt. A második újraindítási kísérletre beröffent, mintha mi sem történt volna. Aztán egy hónapig semmi hiba. A következő esetben pedig hideg motornál nem indult. Az ötödik vagy hatodik hosszú köszörüléssel járó próbálkozásra nagyon nehezen kapta fel a fordulatot, de megint csak beindult. Azóta megint tökéletesen működik. Az elosztófedél sarkai tiszták, a grafit+rugó is rendben van, a motor is tiszta, a gyertya-csatlakozók is szorosak. Mi lehet az oka, és mit lehet itt még átvizsgálni?

Lehet, hogy ez a két dolog összefügg? A márkaszervizes azt nyilatkozta, hogy lekérdezte a computert és az nulla hibát jelzett. Számomra már a computer puszta létezése miatt is meglepő eddig ugyanis esküdni mertem volna rá, hogy nincs is benne, de ezen túl sem talált semmit.
Végül még egy kérdés:
Szerinted meddig lehet még nyúzni ezt a motort, kellő kímélet és rendszeres karbantartás mellett? Bármilyen tanácsot/ötletet szívesen veszek és előre is köszi!
Üdv, Rob
(egy rendszeres olvasód)
(2001. 06. 27.)

Hát, van mit átnézni. A porlasztó beállítása sem lényegtelen! (Úszószint, benzin-, levegő- és féklevegő fúvókák mérete! A tapasztalataim szerint előfordul hasonló jellegű problémáknál, hogy egy- két fúvókát a tisztítás során, vagy még régebbi javítás alkalmával összecseréltek!)
Nem ártana a tűszelep állapotát is megnézni, ha a kúpos részének kicsi "válla" is van, ki kell cserélni! Ha azt a szűrőt az AC-pumpa és a tank közé építetted, ahogy kell, gondosan ellenőrizni kell, hogy a szűrő két végén a csövek bilincsei elég szorosak-e? Ha itt nem zár rendesen, vagy az AC-pumpa nem tökéletes, visszaengedheti a tankba az üzemanyagot állás közben. A porlasztó alapjárati fúvókát elzáró mágnes szelepének vezetékét és annak saruját is nézd meg, nem lehet-e kontakthibás? Ellenőrizd a mágnesszelep működését is, ha kell tisztítsd ki! Ennyi.

Ja. Ha ez valóban egy computer vezérlésű karburátor. Nem túl bonyolult és egészen megbízható. Szerintem a motor nem lett még felújítva, egyszerűen ilyen jó konstrukció és azt hiszem vigyáztak is rá. Meg fogsz lepődni! Ha te is vigyázol rá és megfelelően szervizeled, tényleg a világból ki fog menni.


Tisztelt AutóDoki,
Van egy Fiat Tempra Kombi 1.9TD (80LE), motorszám eleje 160 B 6.046. A motorban óra szerint 210 ezer km van, 140 ezer km óta vezetem. A motor gyorsítási teljesítménye folyamatosan csökken a megtett km-ekkel, ez különösen az 5. fokozatban észerevehető, kissebb fokozatokban (3-4) nem annyira észrevehető. 5 fokozatban pl. 90 km/ó-tól (a motor fodulat
2000-2200) gyorsíva a turbonyomás kijelzője is kis turbonyomást jelez és az auto is lassan növeli sebességét.
Ha eléri a motor a 3000 fordulatot ott a turbónyomás hirtelen megnő és a gyorsulás is jelentős mértékben nő. Ha emelkedőn szeretnék közel azonos tempóban felmenni 5. sebességben (ahol az auto régen gond nékül felment) a turbonyomásjelző minimális nyomást jelez a gázadásra, de az autó sebessége csökken és a motorhangon az erőlködés érződik, visszakapcsolás szükséges. Másik jelenség és szerintem valahogy kapcsolódhat a hibához, hogy a motor magasabb fordulatszámon 3500 felett elkezd feketén füstölni.

Az autó kisebb hibáit magam szervizeltem (szűrő, olajcsere, stb). Porlasztócsúcs cserélve lett kb 200 ezernél (eredeti Bosch lett beletéve, Kárpát utcában csinálták), kompressziót kb 1 éve mértek, meleg motoron mind a 4 henger 31-32 att nyomást mutatott. Az intercoolert kb. 30 ezer km-ként kiszerelem és brigoval átmosom, hogy a lerakódott olajat eltávolítsam. A hengerfejen lévő szívócsonk (ahova az intercooler vastag csöve csatlakozik) erősen olajos.
Kartergáza a motornak nem észrevehető a nívópálca kihúzásakor. Kérdésem lehet a jelenség oka a turbó elhasználódása? A turbó KKK gyármányú. Van Magyarországon "gyári szervize"?
üdv, Kiss Csaba
(2001. 06. 27.)

Hát. Nem vígasztallak, de úgy tűnik ez a turbó megérett egy felújításra! Van a KKK-nak is márkaszervize, nem egyszerű árakon dolgoznak. Keress meg, tudok ugyanolyan jó megoldást ajánlani. Olcsóbban!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.