Döglődő Hyundai, felújított Ascona

2001.09.21. 12:03

Csak több gázfröccsel lehetett felpörgetni 2500 fölé, ahol már hajlandó volt kimozdítani az autót, addig semmi ereje nem volt. És persze közelében sem volt régi önmagának, erőtlen, gyenge volt. Elvittem szervizbe, gyertyacsere, egy gyújtáskábel légszűrő cseréje, utána az autó szépen működött.

Kedves Autódoktor!
Egy 1992-es Hyundai S-coupe ügyében írok. 145 ezer km futott. A hibajelenség a következő. Amikor először előjött jó meleg idő volt, és a motor is jól be volt már melegedve. Alapjárati fordulatról gázadásra ahelyett, hogy felpörgött volna a motor, inkább a lefulladás felé indult. Csak több gázfröccsel lehetett felpörgetni 2500 fölé, ahol már hajlandó volt kimozdítani az autót, addig semmi ereje nem volt. És persze közelében sem volt régi önmagának, erőtlen, gyenge volt. Elvittem szervizbe, gyertyacsere, egy gyújtáskábel légszűrő cseréje, utána az autó szépen működött.
Fel sem tűnt, hogy az időjárás változott, és jelentősen hűlt az idő. A következő meleg napon újra kezdte. Persze hidegen, este és reggel semmi baja. Irány a szerviz. Diagnózis, rossz lambdaszonda, és termosztát. Csere. Utána minden OK. Ez volt pénteken, amikor is viszonylag meleg volt. Hétvégén nem használtam a kocsit, ma hétfő délután - kb. 40 fok - beülök az autóba, elsőre el sem indult kb. 15 másodperc indítózás, másodikra azonnal.
Első gázadásra, majdnem lefullad. Kb. 10 perc kellett, mire reagált valamit a gázra, ekkor már kicsit bemelegedett, de továbbra is az említett hibajelenséget produkálja.
Én laikusként azt gondolnám, hogy túl kevés, vagy túl sok üzemanyagot kap, inkább talán sokat, mert néha a zöldnél történő felpörgetés alatt (sok gázfröccs) benzinszagot érzek,. Talán a lambdaszonda is ezért szállt el - esetleg a katalizátor is? Az említett okok miatt én a légmennyiségmérőre, vagy a beszívott levegő hőmérsékletmérőjére, esetleg a fojtószelep állásadójára tippelnék. Várom a tanácsot.
Üdvözlettel, Péter
(2001. 07. 16.)

Van a Hyundai-hoz egy célműszer. A computer által tárolt elektromos jellegű hibákat és a fennálló ugyancsak elektromos okból keletkezett üzemzavarokat, hibákat méri ki és írja ki a kijelzőjén. Olyan márkaszervizbe kellene vinni a kocsit, ahol van ilyen és tudják is használni. Néhány ezer Ft. a hiba megállapítása, és ha úgy tűnik a javítás túl húzós, nem kell megrendelni. De a hiba okát azért közlik, és ez már segít.
Egyébként én a leggyakrabban a hőmérséklet vezérlő szenzor hibájával találkozom ezeknél a kocsiknál, esetleg a szenzor nem is rossz, csak kontakt-, vagy vezetékhiba miatt nem jut el a szenzor jele a motor vezérlő computeréhez, emiatt aztán annyi nyálat kap a motor, hogy bele is fulladhat! Üzemmeleg motorból ki kell venni a gyertyákat. Ha mind fekete, vagy sötét színű, biztosan sokat kap!
Nem értem egy szerviz miért "lottózik" az ügyfél zsebére! Ez ugye nem egy márkaszerviz? Talán nincs is ilyen célműszerük!


Kedves Doki!
Van egy '82-es 1.6-os 4 sebességes Opel Asconám SH-s motorral. A gép nagyon szépen működik, eltekintve a következő idegesítő jelenségtől:
Ha folyamatosan haladok vele, akkor (bal?) elölről olyan nyikorgás hallatszik, mintha egy madárcsapat csiripelne a motortérben jó hangosan. Ha intenzíven gyorsítok, vagy motorféket használok akkor a hang egy-egy nyikkanás, semmi több. Ha üresben van a váltó, vagy ki van nyomva a kuplung, akkor csend van. A hang független a sebességtől.
Vajon mi lehet ez?
Üdvözlettel, László
(2001. 07. 16.)

A legvalószínűbb, hogy a váltó tartóbakja adta meg magát. Ennek kísérő jelensége, hogy a karosszéria erősebben átveszi a motor rezgéseit és szinte az egész kocsin érezhető a rezonancia!
Esetleg a kipufogó tűzkarikája kezd elégni, vagy a felfüggesztése nem megfelelő, és a motor alatti rugós összefogatásnál nyikorog!
Talán okozhat ilyen hangot a kerékfék munkahenger kisebb mértékű beragadása is, amit észre lehet venni az intenzívebben melegedő bal első fékről.
Ha egyik sem helytálló, keress meg, meg fogom hallgatni a cuccot, és megmondom mi is okozza!


Szia Doki,
Egy Opel Astra Caravan 1.4i SE ügyében köszönöm a múltkori tanácsodat, az egyik motortartó bak volt a ludas, cseréje után megszűnt a hang a gyorsításkor. Van viszont két újabb kérdésem.
1. Lassan 173 ezer km van már az autóban, és azzal riogattak, hogy az injektor nemsokára cserére érik. Azt szeretném kérdezni van e valami biztos tipped az injektor tisztítására.
2. Sikerült eltörni a lambdaszondát, de csak annyira hogy jelet még kapott az elektronika, viszont - szerintem - teljesen rossz adatokat adhatott a motornak mivel épphogy érintkezett. Hogy így mennyit mehettem arról sajnos fogalmam sincs, de az utóbbi két hónap fogyasztási adatai elrettentőek voltak. A korábbi 6,5-7 literrel szemben 9-10 liter. Amikor letörött egyből kigyulladt a műszerfali visszajelzője, utána kb. 30 km-t
mentem, s kicseréltük úgy, hogy az aksi saruját levettem hogy az elektronika felejtse el a rossz értékeket. Kérdésem tényleg nullázodik-e ilyenkor a memória és mennyiben volt káros a katalizátoromnak ez.
Előre is köszönöm válaszod,
István Zalaegerszegről
(2001. 07. 16.)

A katalizátor ezt még károsodás nélkül túléli. Önts a tankba 1,5 liter nitrohigítót közvetlenül a teli tankolás előtt, a kútnál. Ha elfogyott a benzin, cseréld ki az üzemanyagszűrőt. Utána látogass el egy szervizbe, (OPEL) és kérj egy TEC-II műszeres ellenőrzést. A számla kb. 2500-3500 Ft lesz és ki fogja mutatni, van-e még hibás elektromos egység a motor vezérlésében.
Az injektor meg sok elemből tevődik össze, mert az egy üzemanyag ellátó és befecskendező rendszer. Nincs olyan, hogy tönkremegy az egész és élettartama kisebb javításoktól eltekintve azonos, vagy hosszabb, mint a kocsié!
Csókoltatom az okostojás riogatókat! Ha sík hülyék hozzá ne akarjanak okoskodni, mert az rosszabb, mintha az okosok hülyéskednek!


Tisztelt Főorvos Úr!
Váltóáramfordultával írd meg légy szíves, mennyibe kerülne nálad egy állapotfelmérés kedvenc 1.6-os VW Jettámmmal kapcsolatban, melyet 1981-ben adtak ki, motorszáma EG stb.
Szeretnék végre tisztán látni az autóval kapcsolatban, mert erősen zsebbenyúlkálós.
Köszönettel, Kálló Ferenc
(2001. 07. 17.)

Keress meg telefonon és tájékoztatlak. Néhány ezer Ft, de hogy hány is, függ attól, hogy csak a motor állapotára vagy kíváncsi, vagy egy egész autóra kiterjedő állapotvizsgálatot szeretnél!

Tisztelt Autódoki!
Ford Escort 1986-ban kibocsátott ötajtós porlasztós (Svájcban készült) kocsim van.
Kérem Önt, hogy a tíz évesnél idősebb hasonló Escortok hátsó futóművénél levő támasztórudat (ami párhuzamos a kocsiszekrény hossztengelyével) feltétlenül cserélje ki, és a cserére beszélje rá a tisztelt autótulajdonost.
Azért bátorkodom ezzel a dologgal előhozakodni, mert nálam ez a kerékagynál a jobb oldalon eltört.
Szerencsére csak kb. 40 km/ó sebességgel mentem, amikor bekövetkezett a jobb oldalon, így még biztonságosan meg tudtam állni. Rossz rágondolni, ha ez nagyobb sebességnél következik be. Szétszerelés után láthatóvá vált, hogy a törés anyagkifáradás miatt történt (a kocsi 130 ezer km-t futott).
Ezúton szeretném kifejezni elismerésem az Ön tevékenységével kapcsolatban, amelyet itt és a műhelyében kifejt.
Maradok hűséges olvasója és tisztelője:
Zorinátz Rezső
(2001. 07. 17.)

No coment. De azért közreadjuk! És köszönöm az elismerést!


Doki úr!
A gondom egyszerű: van egy 18 éves Opel Asconám. Körben felújítva műszaki előtt, de kipufogó nélkül és bitang drága rá egy rendszer, főleg úgy, hogy nem tudtak utángyártott középső dobot ajánlani rá Szegeden. A rendszerből nekem csak a kipufogó torok van meg, leömlőtől semmi nincs.
Az autó adatai:
OPEL ASCONA C 1.3 (benzines), 2 ajtós, toló tetős, lépcsős hátú, 1982 augusztusi, egy leömlős (tehát nem dupla).
A kérdésem: tud-e ajánlani rendszerelemeket, ha igen milyen árban (szerelés nélkül)?
Köszönettel: Molnár Attila
(2001. 07. 17.)

Ezt inkább bontókban, vagy autós boltokban kéne keresni, mert az ár erősen gyártmány (minőség) és forgalmazó által alkalmazott haszonkulcs függő! Nem hiszem, hogy Szegeden gondot okozna a beszerzés. Ha mégis, elő egy telefonkönyvet, vagy egy-két hirdetési újságot! Bele kell bújni, telefonálni kicsit. Mielőtt felutazol Pestre, vagy egy közelebbi másik nagyvárosba.


Tisztelt Autódoktor!
Dacia TLX gépkocsimnál alapjáraton csattogó hang hallatszik a kuplungszerkezet felől. Hideg motornál nem jelentkezik a zaj, csak meleg motornál. Minél melegebb a motor és minél alacsonyabb az alapjárati fordulatszám (pl. világítás bekapcsolása miatt), annál erősebben hallatszik. A kuplungpedál benyomásával a hang teljesen megszűnik. Kuplungtárcsa csere után valamit csökkent a zaj, de nem szűnt meg a jelenség. A kocsi új korában is fennállt ez a zaj, és azóta sem tudtam rájönni az okára.
Tisztelettel: József
(2001. 07. 17.)

Mikor a kuplung tárcsa ki lett cserélve, meg kellett volna bontani a váltót és kicserélni a nyeles tengely csapágyait. Ugyanis ezek kopása okozza a zajt. A Pitesti lopakodó különleges eset, mert a legtöbb sajnos új kora óta, vagy nagyon fiatal kora óta hallatja ezt a hangot feltűnően hosszúra sikerült nyeles tengelye és a román csapágyak zsenge minőségének egymásra találása miatt! Kicsit halkabb lesz a váltó olajának cseréjétől is. Hykomol-K olaj a bele való. A váltóban lévő nyeles tengelyt megvezető csapágyakon kívül ki kell cserélni a motor főtengelyében lévőt is, amibe a váltó felszerelésekor a nyelestengely köszörült csapja belecsúszik!


Tisztelt Doki, kedves Szerkesztők!
Pár napja kaptam választ a Cordobámmal kapcsolatos kérdésre, köszönet érte. Hihetetlen, hogyan lehetséges ennyire ismerni, ennyiféle autót, motort. Javasoltad, hogy a problémával esetleg keresselek meg személyesen.
Ezzel az ajánlatoddal szeretnék most élni, ezért kérlek add meg, hol és hogyan érhetlek el.

Köszönettel, Máté Ferenc
(2001. 07. 17.)

A telefonszámom hozzáférhető itt a sorozat korábbi darabjaiban, de parancsolj: 06 20 924 37 93. Hívj fel és egyeztetünk időpontot! Abban, hogy ismerek néhány típust, semmi ördöngősség nincs. Ezt tanultam, ebből szeretek megélni és ehhez szükséges a megjelenő típusok rendszeres megismerése. Ez nem csak az én szakmámban fontos dolog. Csak egy kis önbecsülés kell hozzá, és áldozni kell rá időt, és olykor pénzt is. Mindkettő megtérül valamilyen módon_


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.