Több beteg Astra, hidrotőkék
Szakember a hidraulikus szelepemelő hibáját jelölte meg, s cserét javasolt. A cserével csak az a probléma, hogy ugye 24 ilyen szelepemelő már elég súlyos összegbe kerül, miközben valószínűleg nem mindegyik problémás. A kérdésem rögtön az volt, hogy miért nem csak a hibás szelepemelőt cserélik.
Az 1995-ös Opel Astra Classic 1.6 GL 8 szelepes verdával támadt probléma a következő. Elindulok az autóval reggel (hideg motorral) és frankó minden. Kb. fél óra menet után (gondolom, ahogy bemelegszik a motor) egy vagy két henger lepukkan. Elvittem egy autóvillamosságishoz, ahol azt tanácsolta a szerelő, hogy cseréljem ki a gyújtókábeleket. Elmentem megvenni, de úgy gondoltam, hogy akkor már kicserélem az összes gyertyát is. (Eredeti Opel gyertyákra.)
Változás: semmi. Reggel beindítom, megy-megy-megy, aztán kb. fél óra és traktor szintű hangok mellett megy tovább az autó. Egyáltalán nem húz.
Szóval ennyi. Holnapra bejelentettem az Opel szervizbe. Jó lenne egy kis tanács azért, hogy lehetőleg minél kevesebb lóvéval verjenek át.
Regards, László Blonski
(2001. 07. 17.)
Nem mindenhol vernek át! Ez tény. Mint ahogy az is, hogy a márkaszervizekben kétségtelenül drágább az alkatrész. Viszont ha olvasod ezt a dolgot itt rendszeresen, minden héten egyszer legalább leírom, hogy az Opel típusainál a szervizben mindenképpen érdemes elvégeztetni a TEC-célműszeres hibakeresést. A rendszerben lévő elektromos jellegű hibákat, melyek 4 sec időtartamnál hosszabb ideig állnak fent, a computer memóriája tárolja és az említett műszer onnan kiírt formában jeleníti meg! Ezek után a hiba okának birtokában árajánlat egyeztetést kell végezni, és ha a javítás megfelelő áron történik, helyben el lehet végeztetni.
Ha kétséges számodra, vagy éppen anyagilag nem megy, a hiba ismeretében meg lehet kísérelni a hibás alkatrész más üzletben történő vásárlását, hátha ott olcsóbb? Általában igen!
Ha a célműszer nem jelez hibát, akkor mindenképpen mechanikus okot kell keresni!
A te kocsid esetében két dolog okozhatja elsősorban a leírtakat. Az egyik, hogy a hőmérséklet-vezérlő szenzor elájult, vagy az általa adott vezérlő jel nem jut el a computerbe, vezetékszakadás, vagy kontakt hiba miatt. A másik a sajnos oly jellemző Opel betegség. A vezérlő computer hibája.
Kisebb valószínűsége van annak is, hogy a lambda szonda ment tönkre, de ezt egyszerűen a szonda csatlakozójának széthúzásával, és próbaúttal kontrollálhatod.
Kedves Autódoki!
Van egy gyönyörű '92-es évjáratú E36-os, kétajtós BMW-m. A motorja 2,5 literes. Egy ideje, főleg hidegindításkor kopog a motor. A kopogó hangot melegen is lehet hallani, bár akkor halkabb, inkább csak nyitott motorháznál hallható.
Szakember a hidraulikus szelepemelő hibáját jelölte meg, s cserét javasolt. A cserével csak az a probléma, hogy ugye 24 ilyen szelepemelő már elég súlyos összegbe kerül, miközben valószínűleg nem mindegyik problémás. A kérdésem rögtön az volt, hogy miért nem csak a hibás szelepemelőt cserélik. A szakemberem szerint nincs rá mód, hogy kimérjék a hibás darabot. Ez valóban így van? Szóba került a próbálgatás is, de számításom szerint a magas rezsióradíj miatt nincs túl sok értelme, esetleg meg lehetne próbálni 12 emelő cseréjét a 24 helyett?
A katalógusban olvastam, hogy megoldás lehet a szelepemelők átmosása is. Érdemes ezt megpróbálnom? A motor mindig jóféle olajat (Castrol RS) kap, s azt megfelelően gyakran cserélem is. Hallottam olyan olajadalékról is, amelyik megszünteti a kopogó hangot. Van ilyen, s ha igen melyik az?
A szelepemelő hibája a kopogáson kívül milyen problémát okozhat a motor működésében? Tapasztalatom szerint gázadásnál kissé megtorpan a motor, de utána megy mint az atom.
Attila, kérlek segíts, mihez kezdjek?
Gubik László
(2001. 07. 18.)
Külső úton történő vegyi tisztítás csak meddő próbálkozás. Az sem igaz, hogy nem lehet a hibás darabot kiszűrni. Az viszont igaz, hogy aki ilyet mond, az vagy hülye a szakmájához és okoskodik. Vagy egy pénzéhes ?cserépedény?.
Szét kell bontani a motort annyira hogy a vezérmű tengelyek és a hidroelemek ?kipotyogjanak?. Aztán ellenőrizni kell a vezérmű tengely állapotát, mert a sokáig így üzemelő kocsi elkoptathatja rendellenes mértékben! Aztán nem kis türelemmel szét kell szedni az elemeket egyenként és átnézni, kimosni. Ha van köztük olyan, amelyik már kopást mutat, azt cserélni kell, de általában 3-4 darabnál több nem szokott cserére szorulni. Nem ritka az sem, hogy egyet sem kell cserélni!
Viszont összeszereléskor tényleg precíz munkát kell végezni, mert ez a motor nemcsak bivaly erős, hanem kényes is, mint egy csaj! Általában a javítás első fázisa nálam, hogy a motorolajat leengedem és addig csöpögni is hagyom, míg a javítás tart. Mikor a motor indításra kész, az utolsó fázis a friss motorolajjal feltöltés és természetesen az olaj filtert is cserélem! Általában ilyenkor egy olcsóbb, de megfelelő minőségű olajjal töltöm fel a motort és kb. 1000 km lefutása után cserélem a megszokott márkára.
A hidroelem szétszerelését itt és most nem ismertetem, mert egy kis gyakorlat azért kell hozzá, de ha gondolod ezügyben keress meg!
Hali Doki!
Van egy '93-as 3 literes Omega A-m, automata váltóval.
Van két kér(d)ésem:
1. Több helyen írtál már az automata váltós autók helyes kezeléséről. Össze tudnád foglalni ezeket? Mikre kell odafigyelni?
2. Hosszabb útra megyek a nyáron. Kellene egy hely, ahol azzal az alapossággal néznék át az autót, amiről a válaszaidban írsz. Ötlet?
Köszi, ps
(2001. 07. 18.)
Minden két évben, vagy 40 ezer km-en ként ki kell cserélni az automata váltó olaját és a váltó olajszűrőjét is. Az olaj szintjét a váltó nívópálcáján rendszeresen kell ellenőrizni, járó motorral, sebességbe kapcsolt előválasztó kar állásnál. Ehhez a biztonság kedvéért nem árt két ember!
A váltó olaj cserénél nem elég a váltó olajteknő leszerelésekor lefolyó olajat cserélni, a kuplungturbinában lévőt is le kell cserélni. Ezt csak olyan végezze, aki ennek technológiájával tisztában van, mert könnyen mehet ilyenkor tönkre ez a nem is olcsó egység!
Hideg indítás után, míg a motor el nem éri az üzemi hőmérsékletet, a váltót kíméletesen kell üzemeltetni, mert az abban lévő olajnak is át kell melegednie.
Hello Doki!
Két hónappal ezelőtt már érdeklődtem. (OPEL ASTRA F 1.6 16V, az autó hosszabb állás után nehezen indul.)
Az autót elvittem szervizbe, megnézték, egy éjszaka állás után megmérték a nyomást és azt mondták, hogy a benzinszivattyú lassan tudja csak létrehozni a szükséges nyomást. Ez gyakorlatilag kb. 15 másodperc folyamatos indítózás. Szerintük ez a hiba csak a benzinszivattyú cseréjével javítható és ez kb. 50 ezer Ft. Vagy kicseréltetem, vagy ameddig működik egyáltalán a szivattyú, elviselem ezt a kellemetlenséget.
Kérdéseim a következőek:
-tényleg csak cserével lehet javítani ezt a hibát?
-lehet-e ennél olcsóbban új benzinszivattyút venni?
-érdemes-e bontottat keresni és beszereltetni?
-okozhat-e más meghibásodást, ha nem javíttatom meg ezt a hibát, hanem így használom az autót?
Az akkori másik kérdésemre egy olvasódtól kimerítő választ kaptam. (Fűtéskapcsolókat megvilágító izzók cseréje.) Ezúton köszönöm neki!
Üdvözlettel, B. Miklós
(2001. 07. 18.)
Igen, lehet benzin pumpát olcsóbban is szerezni, a szervizek alkatrész árai mindig drágábbak, mint az üzleteké. Csak előttem még nem tiszta, ha az a pumpa eleget nyom mind mennyiségben, mind nyomás értékben, miért termel fel ilyen lassan? Talán elég öreg már a benzinszűrő. Ha már csereérett, okozhat ilyen gondot! Esetleg a vezérlő relé nem hibás? Indítózáskor mekkora feszültséget kapcsol a pumpára? Ha össze van égve kicsit a belső kapcsoló érintkezője, lassan emelkedhet a pumpa tápfeszültsége! Nem sérült, esetleg megnyomódott a benzinvezeték? Az Astráknál igen rossz helyen van a karosszéria alatt vezetve, sérülékeny.
És miért nem tartja meg leállítás után az alapnyomást, amire a folyadék (benzin) összenyomhatatlansága miatt alig kell a pumpának rádolgoznia, hogy az üzemi nyomást előállítsa?
Ezt mind tisztázni kéne, mielőtt egy másik benzinpumpa kerül a kocsiba és bebizonyosodik, hogy esetleg holt feleslegesen! A bontott pumpa olcsóbb, de nem igazán biztos megoldás akkor sem, ha tényleg az a hibás! (Amire őszintén nem látok túl komoly esélyt!)
Tisztelt Doki!
Nemrég vásároltam egy használt Opel Astrát. Paraméterei: Gyártva 1997 12. hó, motor 1.6 16V Ecotec, gyári klímával. Két apró jelenség aggaszt egy picit.
Az egyik, hogy időnként a gyújtás megszakítása után, az indítókulcsot kivéve is néhány másodpercig még jár a motor, majd szépen leáll.
A másik a fűtés. Teljesen véletlenszerűen hol működik, hol pedig nem. Ami érdekes, ez beindítástól leállításig tart. Tehát, ha beindítás után működik, akkor egészen addig jó, amíg a motort le nem állítom és fordítva. Olyan még nem volt, hogy menet közben megjavult, vagy elromlott volna. Kicsit furcsának tűnhet ilyenkor nyáron előhozakodni ezzel, de a klímához szoktam keverni egy pici meleget, hogy ne legyen olyan vad hideg. Egyébként, amikor működik akkor is gyengének érzem.
Köszönettel: Orosz József
(2001. 07. 18.)
Ha a motor hidegen indítva hamar, (7-8 perc) alatt eléri az üzemi hőfokot, ami 90 Celsius körüli érték és egyenletes országúti haladás esetén sem hűl vissza 80-85 fok alá, a termosztát jó, a fűtéscsap és a fűtőmotor vezérlését kell megvizsgálni. Érintkezési hibát, esetleg laza test kábelt kell keresni.
Ha a motor a megfelelő oktánszámú benzint kapja, és minden rendesen üzemel, a kulcs elfordítása után azonnal le kell, hogy álljon. Gondolom az említett fűtési gond miatt úgyis villamossági szerelőhöz viszed. Kérd meg nézze meg azt is, hogy az indítókulcs elforgatása után azonnal leveszi?e a gyújtóegységről a tápot és a pumpáról az áramot. Ha nem és emiatt nem áll le időben az a kis szorgalmas moci, ő fogja meggyógyítani.
Ha minden OK ezen a téren, a kocsi gyertyáit kell megnézni, abba a motorba való hőértékűek?e? Ha igen, akkor vagy túl kevés üzemanyagot kap, (hőérzékelő szenzor, vagy lambda szonda hiba) vagy a kopogásérzékelő szenzor adta be az unalmast. Ezt mindenképpen egy TEC-II célműszeres vizsgálat döntse el ilyen műszerrel felszerelt szervizben, mint a fenti Opelnál írtam.
Helló Doki!
Fogadd őszinte elismerésemet, a rovat óriási, szerintem nagy hiányt pótol. Még a tél folyamán akadtam rá a Totalcar.hu-ra, azóta rendszeresen olvasom, jó ha tudod, a Szentföldön is vannak rajongóid!
Én Aradról vándoroltam ki ide Jeruzsálembe. Aradon egyébként még mindig fut egy '71-es 1100-as Daciám (Renault8), nem volt szívem eladni.
Pár hónapon belül kocsit szeretnék venni, majd akkor kikérném a véleményedet, én ugyanis leragadtam a szocializmus vívmányainál.
Üdv Pisti
(2001. 07. 18.)
Oké, Pisti. De vigyázz, ha az OSAMA Kft.-nél veszel kocsit, mert nem kicsit robban.
Helló Doki!
A 2001. 07. 18. dátummal megjelent Astra C14NZ felforrásához szólnék hozzá röviden.
Amennyiben a kiegyenlítő tartály zárósapkájában lévő szelep tönkrement, akkor ugyanezeket a hibajelenségeket produkálja. Bevált, saját tapasztalat. Mielőtt bármit szétszedne a kedves tulaj, kezdje itt, ez van a legkönnyebben elérhető helyen és erre senki sem szokott gondolni:)) Ha ez rendben, tűrheti fel az ingujjat.
Sziasztok, Györfi Csaba
(2001. 07. 18.)
Köszi, de akkor az is szerepelni szokott a panaszok közt, hogy a vízcsövek meleg motornál jól ?meghíznak?, átmérőjük megnő 10-15 mm-el!
Hello!
Előrebocsátom, hogy (2 kerekű) motorra vonatkozik a kérdésem. Persze autósokat is érdekelhet a dolog.
Szóval Honda VT250, V2-es 8 szelepes kis fúrógép. Piros fordulatszám tartomány 13500-tól. Olyan 10000-nel 6.ban éppenhogy eléri a 140-et, ennél többet nem is akar menni. Tartósan 130-140-es utazót tartva lesz valami gondja a motornak? Mondjuk, hogy olajat mindig utána fogok tölteni (ilyen fordulaton egy kicsit eszi). Tartósan a 2-300 km utat értem. (Motorgenerál volt 2000 km ezelőtt - csapagy széttört)
Másik: lenne olcsón nagy motor beszerzési lehetőségem, de nincs hozza semmilyen papír. Mi az eljárás ilyenkor? Az ez előtti tulaj a gép papírjaira egy másik motort vámoltatott el. (Esetleg törött gép papírjai hogyan játszhatnának be?)
Koszi, Peti
(2001. 07. 18.)
Az első kérdésedre tudok válaszolni. A másodikat nem is írtad le, ugye? Mert még a végén azt hiszem, hogy keversz valakivel.
A benzincsapot tisztítsd ki, hogy megfelelő átömlés legyen, az üzemanyag szűrőt cseréld ki, a porlasztókat tisztíttasd ki olyan emberrel, aki tudja ki-kivel van bennük, ő be is fogja tudni állítani! Ha ez megvan és a motorban megfelelő a kompresszió is, jobban kell elforognia 4. és az összes következő fokozatban is. Ha az olaj fogyását pótolod mindig időben, akkor egy darabig még tűrni fogja, hogy nem kíméled kellőképpen! Egy ilyen korú motornak kb. 400-asnak kell lennie, hogy az általad elvárt menettempót hosszabb távon, (több szezonon át) biztosítani tudja számodra komolyabb javítások nélkül.
A hideg motort sosem szabad azonnal hajtani, hagyni kell kis időt, hogy a blokk is egyenletesen átmelegedjen! Ha már eszegeti az olajat, esetleg lehet az előírtnál egy fokozattal sűrűbbet, de mindenképpen kiváló minőségűt használni. Eredményes javulást hoz.
A nem törvényes megoldásoktól mindig igyekeztem távol maradni, mert szeretek az ajtónak azon az oldalán aludni, ahol kilincs is, kulcs is van! Javaslom tehát, hogy papír nélküli, bizonytalan eredetű dolgokat ne vásárolj! Ha mégis, sem engem, sem másokat nem érdekel.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól
600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet
angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.