Új Astra alapjárata, Polski olaj
Közben én azért megkeresném a gyár magyarországi képviselőit is, nem hagynám a dolgot a szerviz berkein belül "sorvadni". (A fociból jól ismert "időhúzás 11-es alapon!") Szóval határozott és rámenős lennék azért a kis pénzért, amiért hibátlan új kocsit vásároltattak velem, megfelelő javítási és szerviz hálózatot ígérve, garanciával!
Néhány kérdésem lenne: az autóm egy FSO 1500, azaz nagy Polski. Én nagyon szeretem, igyekszem minél tökéletesebb állapotba hozni. Van hozzá egy Lengyelországban felújított 1500-ös Polonez motorom (lánc helyett szíj hajtja, HF-ben már vannak szelepszár szimeringek, apróbb dolgokban tér csak el a 125-ös motorjától). Most készülök öszerakni, majd bejáratni. Milyen olajat javasolsz a bejáratáshoz? Állandó használatra a Castrol GTX3-at szánom (gyárilag is ajánlott), bejáratáshoz elég a sima GTX, esetleg sűrűbbet használjak? Szintetikusat nem akarok bele tenni, nem arra tervezték (ugye?).
Másik idevágó kérdésem: összerakásnál a tömítéseket mivel kenjem le? Van 1 komponensű szilikon alapú paszta (FBS) vagy Loctite-ot vegyek? Abból is van többféle típusokhoz kifejlesztett, van ennek jelentősége?
Futóműben is van 1 kis gondom: 5,5 collos alufelniken járok, 185/70 R13-as gumikkal. A felni ET-je a gyárival egyezik (38). A gond az, hogy a jobb első gumi kirugózáskor beleér a csavarrugóba (már cseréltem első rugókat). Eleve kissé csámpásnak tűnik az autó előről, szerintem gyárilag ba. rontották el, nem volt karambolos (egy 72 éves bácsitól vettem, ismertem az előéletét, 1988-as, 61 ezer km-el, semmi rozsda). Szerinted érdemes kihúzatni az elejét (úgyis motorcsere előtt állok, kijön a motor amúgy is)?
Lehet hogy a gerenda van kissé elpakolva? Kérlek segíts rajtunk, ne kelljen távtartókkal szaroznom (ugrana a szép kerékcsavar+kerékőr garnitúrám, a kerék beleérne a műanyag dobvédőkbe, szabálytalan stb).
Válaszodat előre is nagyon megköszönve maradok
tisztelettel: fsopapa
(2001. 09. 27.)
A hengerfej tömítést ne kend be semmivel sem. A hengerfejet síkolás nélkül ne rakd fel. A többi helyen az FBS-paszta jó. Az első 1000 km-re a legolcsóbb 15W-40-es motorolaj is ok. Utána már a GTX megfelel és nem kell GTX 3. A hengerfejet 1000km-nél utána kezll húzni, de csak hideg motoron szabad és szelep hézagokat is kell állítani!
A jobb elejében szerintem nem a nyúlvány, hanem a lengőkar lehet elgörbülve egy komolyabb gödör miatt. Először ezt ellenőrizd!
Tisztelt Autódoktor!
Azon problémámmal fordulok önhöz, hogy van egy Ford Escort 1.6 benzines 1985-ös évjáratú autóm, amely a következőket produkálta:
Ezen a nyáron Balatonra menet az autó elkezdett rángatni majd megállt, és miután visszahűlt, újra beindult.
Ezt kb. 15-20 km-ként csinálta utána. Ez a hiba egyre sűrűbben fordult elő, ekkor elvittem egy autóvillamossági szerelőhöz, aki kicserélte a tirisztort és más hőértékű gyertyát tett bele. Úgy tűnt az auto jó, de mikor ismét kicsit hosszabb távra indultunk volna vele a hiba ismét előjött (ez most a hétvégén történt). Még a szerelőhöz nem vittem vissza az autot, de gondoltam megkérdezem önt is, hátha van ötlete a probléma megoldására.
Segítségét előre is köszönve:
Kecskés Zsolt
(2001. 10. 02.)
Jó lenne tudni, mi a motor gyártási kódja, injektoros, vagy porlasztós-e és ha porlasztós, milyen porlasztóval is van szerelve.
Aztán a fentiek ismeretében, hogy miért pont villamossági szerelőhöz lett az autó száműzve? Így kellő információ áll majd a rendelkezésemre, hogy segítsek.
Tisztelt Autodoki!
Orosz József 07. 18-i leveléhez szeretnék hozzászólni (1997-es OPEL ASTRA 1.6 16V gyári klímával), és mivel közeleg a hideg idő esetleg segítséget kérnék a gyorsabb megjelenéshez.
A levélben említett egyik hiba a nem működő fűtés volt. Azt írta, ha a motor beindítása után működik, akkor leállításig működik, ha nem, akkor menet közben sohasem jön rendbe. Ugyan ilyen autóm van és ugyan ezzel a hibával találkoztam. Ezeknek az Astráknak van egy vákumos fűtéscsapja, ha ez indulásnál nem nyit ki, akkor nincsen fűtés. Ez a csap a motortérben található, a motor mögött kb. középvonalban és a motor magasságának a felénél. Két vízcső és egy vákumcső csatlakozik hozzá. Nálam elég volt annyi, hogy lehúztam róla a vákumcsövet, és egy párszor megszívtam, valószínűleg a csap leragadt, mivel sokáig nem használtam a fűtést. Persze mindenképpen végig kell nézni a vákumcsövet, hogy nem lyukas-e valahol, vagy nincs-e szétcsúszva, de a jelenség alapján szerintem ez a csap okozza a hibát. (vagy esetleg vákumot nem kap, de ezt járó motornál egyszerűen ki lehet deríteni)
Lenne egy saját kérdésem is: Az üzemanyagrendszer nyomástartó szelepe a szivattyúval egybe van építve?
Üdvözlettel, B. Miklós
(2001. 10. 02.)
Általában igen, de kicsavarható a végéből. Ahol nem, ott közvetlenül a pumpa közelében található.
Az ötletet pedig köszi!
Szia Doki!
Opel Astra 1.7 TD-m van. 1995-ös évjáratú, X17DTL, tehát német motoros. Itt a tél, és már nagyon füstöl a kisautóm. Nagyon kellene már neki egy porlasztócsúcs csere, de nem tudom eldönteni milyen típust vegyek. Tudom, hogy a Bosch a legjobb, de a legdrágább is. Lehet kapni utángyártottat mindenféle típusban, de én jót akarok de nem feltétlenül a legdrágábbat. Te mit gondolsz, vegyek bele német urángyártottat vagy csak a Bosch-al szabad foglalkozni?
És ha már itt tartunk az izzító gyertyáknál szintén ez a problémám.
Köszi a segítséget, Laszlo
(2001. 10. 02.)
Ha spórolni szeretnél, ne te állapítsd meg ránézésre, mit is kell cserélni a kocsin. Ha meg kellő biztonsággal meg tudod tenni, jobb vagy mint bárki az országban!
A porlasztó csúcsokat ki kell venni és ellenőrizni a szórásképet, porlasztást, nyitó nyomást. Ez döntse el, kell-e cserélni és hányat? De kellő szerszám és rutin nélkül ne te fogj hozzá!
A kivett porlasztók helyén keresztül már nem gond ellenőrizni az izzítást. Ez pedig el fogja dönteni, kell-e cserélni izzító gyertyát és hányat közülük?
A már megbontott motoron illene egy veszteségmérést is végezni. Ez megmutatja a motor műszaki állapotát, és ha valaki ért is hozzá, segítség a motor további beállításához is.
Ha porlasztót kell cserélni, legjobb a BOSCH. Az olcsóbb vackokat a TD motor hamar kivégzi.
Az izzító gyertya esetében az a lényeg, hogy egyformák legyenek és ha lehet jó minőségűek, mert az olasz és egyéb gyengébb gyártmányok sem túl hosszú életűek.
Ha mindez OK, még nem árt ezt-azt beállítgatni a motoron és az adagolón!
Figyelj! Ez egy szakma, és sajnos nem minden szerelő ért a dízel motorokhoz megfelelően. Általában ezt be is ismerik azok a kollégák, akik nemigen foglalkoznak vele. Nem tudom, kell-e neked ekkora önbizalommal nekifogni egy javítás művezetéséhez.
Nem bántani akarlak ezzel, pusztán segíteni szeretnék, hogy ésszerűen spórolj. De azt tudomásul kell venned, hogy a TD nem csak komolyabb teljesítményt nyújt, hanem komolyabb szervizelést is igényel, és a cucc is húzósabb hozzá!
Tisztelt Autódoktor!
A segítségét szeretném kérni az alábbi hibával kapcsolatban: Opel Astra G 1,4 16V; 2001-es modellév (Z-sorozatú motor). Újonnan vásárolt autóm "alapjárata" a kezdetektől furcsán viselkedik. A kuplung kinyomására (terhelésváltáskor) érthetetlenül felpörgeti a motort (kb. 2500-3000/min.).
Indítózásra szépen indul, hidegen kb. 1.200/min.-t tart, alapjáraton melegedve 700-800/min.-re áll be. Elindulás után, sebességváltáskor azonban nem ejti (vagy kis ideig tartja a fordulatot), hanem csúnyán felpörög. Kb. 1 mp-enként leejti 1.000-re, majd feldobja kb 3.000-re.
Kinyomott kuplunggal így tartva kb. 15-20 periódus után megnyugszik az alapjárat. Újra elindulva, vagy tartós egyenletes haladás utáni kuplungkinyomásra kezdődik elölről. Ha ilyenkor leállítom a motort, majd újraindítom, időnként javul a helyzet - a következő kuplungolásig. Ilyenkor motorfékkel sem lehet gurítani az autót, az elektronika állandó fordulatszámot "akar" tartani. A hiba mindennap jelentkezik, így lehetetlen normálisan közlekedni.
A legbosszantóbb az egészben, hogy a márkaszerviz vizsgálata szerint a vezérlőegység nem ad hibaüzenetet. (Menet közben is vizsgálták). 7 hónaposan (nem tudni mitől) menet közben teljesen meghalt a vezérlőegység. A szerviz garanciában kicserélte, remélték, ettől
megszűnik a probléma, azonban ugyanúgy össze-vissza pörög a motor. Szerintem félő, hogy nem gyári hibás volt az eredeti vezérlőegységem, ez az állandó "számolási kényszer" tette tönkre.
Kérem, próbáljon ajánlani valami megoldást; kb. 3 hónap múlva lejár a garancia.
Segítségét előre is köszönöm.
Zoltán
(2001. 10. 02.)
Be kell vinni a szervizbe és közölni, hogy csak megjavítva, komolyabb próbaút után hajlandó átvenni a kocsit. Amennyiben nem tudják a hibát megfelelő időn belül megszüntetni, a javítás idejére csereautót kell kérni, (ha elég határozott vagy, adni is fognak.)
Ha a hibát nem tudják orvosolni tökéletesen, kérni kell a kocsi cseréjét újra. Gondolom nyoma van a szervizkönyvben is az eddigi ténykedésnek. Közben én azért megkeresném a gyár magyarországi képviselőit is, nem hagynám a dolgot a szerviz berkein belül "sorvadni". (A fociból jól ismert "időhúzás 11-es alapon!")
Szóval határozott és rámenős lennék azért a kis pénzért, amiért hibátlan új kocsit vásároltattak velem, megfelelő javítási és szerviz hálózatot ígérve, garanciával!
Tiszteletem doktor úr!
A következőkben leírt problémákkal már több szervizt megjártam, de megoldást (a vastag ceruzás számlák ellenére) senki nem tudott.
Az első és idegesítőbb hiba, hogy autóm néha teljesen rendszertelenül nem indul be. Értem ezalatt azt, hogy nem forgat az önindító. Semmilyen külső okhoz nem tudom kötni a jelenséget. Egyszer csak megmakacsolja magát és nem indít. Ezt persze mindig a legrosszabbkor és a legrosszabb helyen teszi.
A slusszkulcs elfordításakor a műszerfal fényei nem halványulnak el, nincs kattanás. Szerelők nézték már az önindítót a testkábelt és a gyújtáskapcsolót! Állítólag ezek jók! Elfogytak sajna az ötletek.
Nem biztos, de egy dologhoz köthető a jelenség, a meleg motorhoz. Olyan meg nem fordult elő, hogy reggel ne indult volna be!
A másik titokzatos jelenség a jobb első kerék felől hallható kattanások. Ezek általában kanyarodás közben hallhatóak, de nem állandóan csak néha-néha. Ritkán hallom akkor is, ha kátyúba sikerül belehajtanom. Ha egyszer elkezd kattogni 2-3 napig csinálja, de utána van hogy 2 -3 hétig nem hallok semmit. Természetesen ezt is megvizsgálta több szakember, de itt sem találtak semmit. Nem lóg a futómű, nincs kikopva a féltengely, jó a kormánymű is. Nagyon örülnek ha valami tippet adnál amit tovább adhatnék a következő szerelőnek!
Segítségedet előre is köszönöm!
Tárnok Zoltán
(2001. 10. 02.)
Helló, titok, hogy milyen kocsid van? Nem hiszem el! Még két egyforma fényszóró sem nagyon létezik a kocsik közt, én meg tudjam, hogy egy ismeretlen típusú és évjáratú kocsinak mi baja is van? Ezt komolyan gondolod, vagy csak a többi komoly gondokkal küzdő embert akarod szívatni velem együtt? Ne tedd! Nem feltételezem.
Szia Doki!
Már párszor segítettél nekem egy másik autóval kapcsolatban, mindig bejött.
A beteg egy nyáron vásárolt 98-as évjáratú 1.4-es 4 ajtós Honda Civic, 50 ezer km-el. A baj vele, hogy nagyon erőtlennek érzem az autót, a saját szintén 1.4-es autómhoz képest. A Hondának kb. 160 a vége, az is erőlködve, a fogyasztása 8 liter, amit szintén sokallok. Lehet, hogy szerviz állapotban van a computer? Honnan lehetne ezt megtudni? Amúgy a motor hangján semmit nem hallani, nagyon csendes. De én azt hiszem, nem ezt a teljesítményt kell produkálnia egy 90 lóerős Hondának. Ha tudnál segíteni megköszönném.
Tamás
(2001. 10. 02.)
Nem hiszem el! Most sorban ilyenek jönnek? Motor típus? Motor kód, vagy gyártási szám? Ha nem segítesz, én sem tudok!
Hello Doki!
Autóvásárlási tanácsot szeretnék tőled kérni, ha tudsz segíts kérlek.
Olvastam a rovatban egy pár diesel autóról a véleményedet de még egy pár típusra kíváncsi lennék.
1-1,2 millió között szeretnék diesel autót van egy pár típus ami esetleg szóba jöhet, erről kérném véleményedet egy pár mondatban (pro és kontra).
Astra 1.7D; Renault 19D; Tempra D/TD; Escort 1.8D (ezt tudom, hogy nem kedveled de szeretném tudni miért) Corolla 1.8D; Sunny 2.0D
A japánok állítólag nagyon jók, de drága a javításuk, ez mennyire igaz.
Jelenleg egy Kadett 1.6i /91/ típusú autóm van. Kopog a kormányművem, és mivel műszaki vizsga előtt áll, szeretném tudni lehet-e rajta állítani vagy a költségesebb cserére számítsak.
Köszönettel, Gere Zsolt
(2001. 10. 03.)
Ennyi típus elemzését nem vállalom hely- és időszűke miatt. Keress meg, telefonon, vagy szóban tudok segíteni.
A japánok javítása a drágább alkatrész árak miatt húzósabb. Általában a szerelésük is bonyolultabb, szerencsére azonban üzembiztosabbak, mint európai vetélytársaik többsége!
Ha kopog az a kormánymű, fel lehet újítani, vagy cserélni. A fogasléces kormányra állítani felesleges, mert a persely kopását nem kompenzálja az állítás.
Az Opel típusainál ez 110-130 ezer km-körül esedékes. Sajnos a fiatalabb modelleknél, (Astra, Vectra) kicsit előbb.
Szia Doki
A levegősödő Escort Van-nál írtad, hogy szilikoncsövet vegyen az illető, amin láthatja az esetleges buborékokat.
Óva intek bárkit szilikoncső alkalmazásától! A mezőgazdasági boltban valószinűleg nem is szilikoncsövet adnak, inkább polietilén, vagy mipoláncsövet, valószínűleg nem ismerik az anyagát eléggé. A "szilikon" meg sikkesen hangzik.
Szóval a szilikoncsövet pillanatok alatt megeszik a különféle olajszármazékok. Benzinnek, gázolajnak te tegye ki senki. A szilikon például ablakmosóba kiváló, vagy alkohol szállítására.
Bocs, ha offtopik voltam.
Krausz János
(2001. 10. 03.)
Aki tudja, csinálja. Aki nem, magyarázza és tanítja! Keress meg, és mutatok neked egy órán belül kb. 20 olyan kocsit, amelyiken hibátlanul üzemelnek ezek a csövek 5-6 éve! Az enyémen is 3 éve. (Mióta nálam van.)
12 éve, mióta alkalmazom, még mindig nem volt olyan gond, hogy a benzin, vagy a gázolaj károsította volna a cső anyagát. Szerinted ajánlok olyat, amit tegnap már egyszer alkalmaztam?
Egy helyre nem ajánlom: benzines kocsikon az AC-pumpa és a porlasztó közé, mert ott komolyabb nyomás van. (0,5-0,7 bar)
De szerencsére mi itt dízel kocsikról beszéltünk. Nem kérdezem, mert nem érdekel, (azért van elképzelésem) milyen idevágó gyakorlati tapasztalataid vannak?
Én azért 23 év szakmai tapasztalatai alapján készítem ezt a rovatot, és még nem borították rám a kerítést.
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.