Garanciális autók, Peugeot fűtés

2001.10.11. 10:54

Egy hónapos Skoda Fabia Sedanom van, Comfort változat, 1700 km-rel, az öreg 68 LE-s motorral. Mostanában váltáskor, amikor a kuplungot engedem felfelé alulról olyan kotyogó, koppanó, "klattyogó" hangok hallatszanak, rövid ideig.

Kedves Doktorunk!
Most hoztam kintről egy 92-es Lancia Dedra 2.0 turbót. 150 ezer km van benne. Két gondom van, ami lehet összefügg egymással.
Az első az, hogy a motor gond nélkül indul, de utána kb. 5 másodpercig világít az injektor visszajelző lámpa.
A másik pedig, hidegen gyorsítás utáni megállásnál (kb. 3000-es fordulat után) leáll a motor. De minden alkalommal csak egyszer! Ha már úgy 60 fokos a víz, akkor már hibátlan, bár egyszer melegen is csinálta indítás után. Tettem bele injektortisztítót, de még semmi javulás. Ez az első injektoros autóm, ezért ebből a témából még "egyes" vagyok.
Köszi előre is: István.
(2001. 10. 03.)

Először is cseréld ki a benzinfiltert. Aztán jól nézz körbe a motortérben és keress lecsúszott vákuumcsövet, vagy kontakthibás csatlakozót, testkábelt. A biztosíték táblát és a relé táblát ellenőrizd, majd tisztítsd kontaktspray-vel. Ha még mindig csinálja, próbáld meg az akku saruját levenni kb. egy óra hosszára, és indítás előtt húzd szét a lambdaszonda csatlakozóját.
Ha ez sem segít, valószínű, hogy valamelyik vezérlő szenzor adta meg magát. (Elsősorban a hőmérséklet érzékelőre tippelek.) Lottózni azonban kár, tehát ez az a pont, amikor egy olyan szervizbe kell vinni a kocsit, ahol az elektromos rendszer hibáját a kommunikációs csatlakozón keresztül egy célműszerrel ki tudják olvasni a computer memóriájából, ill. az egyéb áramkörök csatlakozási pontjairól.
Ha a javítást ott a helyszínen túl költségesnek érzed, a hiba megállapítás függvényében te is beszerezheted a megfelelő alkatrészt. De annak cseréje után ismételten rá kell kötni a kocsit erre a gépre, mert a hibakódot törölni kell a memoból!


Tisztelt Doktor úr,
Egy hónapos Skoda Fabia Sedanom van, Comfort változat, 1700 km-rel, az öreg 68 LE-s motorral.
1. Mostanában - de nem minden esetben - a sebességek (főleg az 1-es, 2-es, 3-as) váltásakor, amikor a kuplungot engedem felfelé--nehezen tudom ezeket a hangokat leírni, de megpróbálom - elölről - alulról olyan kotyogó, koppanó, "klattyogó" hangok hallatszanak, rövid ideig.
Utána ill. egyébként általában minden (motor, váltó) szépen, simán működik. (néha amikor elveszem a gázt akkor is hallok egy-egy koppanó hangot) Kérdésem: mik lehetnek ezek és mekkora munka a javításuk?
2. Hátramenetben, tolatáskor -nem minden esetben ez sem- a motor duruzsolása mellett pedig olyan kerepelő, kerregő hang hallatszik.
Kérdésem mint előbb: mi lehet ez és mekkora munka a javítása?
Válaszát előre is köszönöm,
Egy aggódó Skodás
(2001. 10. 03.)

Szerintem ez egy garanciális kocsi, tehát a szervizben kéne megmutatni és kérni a hiba elhárítását!
Valószínűleg valamelyik motor- ill. váltó tartó bak lazult fel, vagy szakadt ki. Esetleg féltengely probléma. Hogy mekkora munka? Ez relatív. A hibás darabot ki kell bontani és cserélni. Néhány órát vesz igénybe.


Szia Doki,
Ajánlanál egy szerelő műhelyt, ahol a hidrotőke cserét darabonként is elvégzik, a szakszervizben csak 16-ot cserélnek egyszerre, ott jártam vele először. 92 ezer forint + munkadíj, és egy darab rossz. Az előző tanácsaidban olvastam, hogy ez a hiba javítható a teljes garnitúra cseréje nélkül is. Én nem vagyok ismerős Budapesten, nemrég lakom itt, és nem ismerek megbízható szervizeket.
Köszi, és további jókat: Czagány Tamás
(2001. 10. 04.)

Nem tudom, milyen típusú kocsid van. Titok? Ugyanis ez lényeges. Valamint az is, honnan tudod, hogy pont egy darab rossz van? Zenész van a családban? Keress meg, és ha elárulod, amit kérdeztem, segítek.


Hello Autódoktor!
Egy éve vettem egy Peugeot 405 1.9D autót. A fűtésével van a problémám. Csak maximumra tekerve működik a fűtés, de csak akkor, ha a városban tötyörgök. Ha elkezdek folyamatosan haladni, akkor olyan lesz a fűtés, mintha csak a kinti hideg levegő jönne be a meleg eltűnik. A termosztátot már kicseréltem, de nincs változás. Esetleg lehet, hogy a fűtőradiátor csapja nem nyit ki teljesen? Amelyik csövön bejön a motortérből a melegvíz, az forró. Egy szerelő azt mondta, lehet hogy a radiátor bemenetét bedugták valami dugóval, mert a motortérből bejövő cső az el volt törve. Ha sokáig nem megy a fűtés és egy idő után bekapcsolom, eleinte nagyon jó a fűtés, de két perc elteltével érezhetően rosszabbodik a fűtés. Ha belsőlevegő keringtetésre váltok, egy fokkal jobb a fűtés, de így sem az igazi, és télen párásodik is az ablak. A válaszodat előre is köszönöm.
üdvözlettel, Nyúl Attila
(2001. 10. 04.)

Szerintem a fűtő radiátor van eldugulva. Ezt azért egy szerelőnek, ha már foglalkozott a kocsival, illene 15-20 perc alatt megbontva ellenőrizni. Ráadásul a 405-ösnél nem is olyan nagy gond egy kicsit hozzáférni a radiátorhoz. Épp csak annyira, hogy a találgatás helyett a tutit tudja mondani!


Helló!
Kérdésem lenne a most vásárolt 3 éves 5 ajtós Suzuki 1.3 GL-el kapcsolatban. A mérőóra szerint 17 ezer km-t futott, szervizkönyves, elég jó állapotban van.
Viszont. Bal hátulról valami fura, kopogó hang hallatszik véletlenszerűen. Eddig még csak egyedül sikerült produkálni a hibát, ha beül más is, akkor nem fordul elő. Először csak kanyarodáskor volt, de tegnap már egyenesben is csinálta. Én a kerékre tippelnék, de ez egyáltalán nem biztos. Neked mi a véleményed? Már ha lehet ennyiből kitalálni valami.
Köszi, Ervin
(2001. 10. 04.)

Ja. Annyi biztos, hogy pont a kerék nem csinálhatja. Érdemes ellátogatni egy szervizbe, és alulról átnézetni a kocsit. El tudom képzelni, hogy a kipufogó tartó szakadt és belever valahová, esetleg a hátsó hídba. Ha nem rendszeresen csinálja, nem lehet komoly gond. Esetleg stabilizátor, vagy hasonló kisebb hiba.


Tisztelt Doki!
Sajnos már kezdem elveszteni a bizalmamat a márkaszervizekkel szemben, mégpedig a következő probléma miatt:
Van egy Peugeot 206 XR (Presence) autó 1.1-es motorral (1998-as évjárat, most 60 ezer km-rel). 99 vége óta van nálam cégautóként, előtte szintén az volt. Előtörténetéről csak annyit, hogy a márkaszervizes állapotfelmérés első lengőkar cserét javasolt, ami meg is történt. Pár hónapja jelentkezett először, hogy az első keréktárcsák felől csikorgó hangot hallottam, amely bizonyos sebességtartományban és bizonyos kormányállásnál (enyhe jobb) jelentkezett, és mintha az útminőség is befolyásolta volna. Nem gyanakodtam fékbetétkopásra, mivel 5000 km-rel előtte volt csere. Egy hosszabb külföldi út végén hazafelé egyre élesebbé vált a hang, egészen addig, hogy a járókelők már a fülüket is befogták. Ezen a ponton döntöttem el, hogy megállok. Az első féktárcsák felforrósodtak és égett szag terjengett. A közeli márkaszervizbe juttatás és átnézés során kiderült, hogy befogott a munkahenger és a féktárcsa is deformálódott. Fékbetét, féktárcsa csere, általános fékrendszer átnézés szerepelt a munkalapon. Okok? Ismeretlenek.
Két hétre rá ismét előjött a probléma, bár kevésbé kellemetlen hanggal. Irány a kijelölt szerviz, általános fékrendszer átnézés, fékbetét csere, állítólag a probléma nem jött elő. Holott létezik, néha már kis sebességnél is, ha éppen csak mozgásban van az autó. Mintha a tengelyen forgó fémrész egy álló részt reszelne, hiszen sebességfüggő és a kerék állásának a szögétől függően jelentkezik. Ja, és fékezésre elmúlik hoszabb-rövidebb ideig. Gyanúm, hogy esetleg a futómű deformálódott, de hát ez elég látványos ok lenne. Mit lehetne tenni, hol keressem a problémát?
Előre is köszönöm a választ!
Géza
(2001. 10. 05.)

Hol keresd a problémát? Egy olyan szervizben, vagy szerelőnél, ahol nem megmagyarázni, hanem javítani akarják és tudják a kocsidat.
Első lépésként le kell venni a két első kereket és ellenőrizni, nem ér-e hozzá valamelyik féktárcsa a porvédő lemezhez, vagy nincs-e valami közéjük szorulva! (kavics, kődarab, stb.)
Aztán a fékbetéteket ki kell venni és ellenőrizni. Közben azt is meg kell nézni, nincs-e hibás szereléssel dolgunk, ill. nem ér-e forgó alkatrész az állóhoz?
A féktuskó csúszkáit és dugattyúit is meg kell vizsgálni, nincsenek-e megszorulva?
Ha itt is minden OK, össze kell rakni és alaposan kipróbálni. Ha a hiba ismét jelentkezik, komoly az esély, hogy a főfékhenger fenékszelepe romlott el, (főfékhenger csere!) vagy a szervo rásegítő állítható rúdja nem engedi vissza alaphelyzetbe a főfékhenger dugattyúját. Mindegyik hiba esetén javaslom a fékolaj cseréjét is, mert a többszöri fék túlhevülés a kerékfék munkahengerekben biztosan elégette a fékolajat, ami így már nem bírja úgy a hőterhelést, mint kéne és egy következő kritikus helyzetben oka lehet egy fékhibának!


Szia Attila!
Olvasgatva visszamenőleg a leveleidet nyilvánvaló, hogy rajtam már csak a te tudsz segíteni. Annyi szerelőnél (bár utólag inkább: "aranykezűnél") fordultam meg, és annyi blődséget hallottam, hogy az már sok. Most már csak a te tudásod és szakértelmed segíthet rajtam. A beteg egy '83-as, Ford Orion, 1.6-os, benzines, motorkód DM, LPA modell, 79 lovas. Megyek 6-7 kilométert, és máris indul a ventillátor. A hőmérő oké (bamba birka létemre kisebb égési sérülések árán lemértem a vizet: tényleg 104 fokos volt, 103-nál kapcsol be a ventillátor), termosztát volt cserélve, ahogy a hűtőfolyadék is, csövek is, bilincsek is, és a hűtőfolyadék-tartály sapkáján lévő légtelenítő szelep is. A hűtőt kipucoltam STP-vel, ez nem segített, hát kikaptam a hűtőt, elvittem egy szakihoz, aki annak idején az előző kocsim hűtőjét is kipucolta nyomáskádban. Kicsit vízköves volt, de a hiba maradt. Azt hitték az aranykezűek, hogy hengerfejes, de a teknőben lévő olaj és nívópálca nem vizes, valamint az olajbetöltő sapka nem trutyis. Nem tudom, hogy ez utóbbi kettő miért számít, de ők a "szakik".
A kompresszió: 1: 12 BAR, 2: 11 BAR, 3:11.5 BAR, 4 12 BAR. Menet közben, amikor beindul a ventillátor, rá kb. 30 percre felkeményednek a csövek. A dolog bosszantója csak hideg időben jelentkezik (+15 fok alatt): leállítom a forró motort, és rá egy órára kis tócsa van a kocsi alatt, kb. 0,5 deci mindig elszivárog. De csak +15 fok alatt. Felette minden rendben.
Biztosan találkoztál már ilyennel, kérlek segíts nekem, mert lehet, hogy nemsokára nem a gumicsőnél fog kijönni a víz. Mit tegyek?
Köszönettel, Zoli
(2001. 10. 05.)

Nem csak akkor hengerfejes a motor, mikor víz-olaj összefolyása van! A tied biztosan az, csak éppen a robbanás nyomása dolgozik a víztérbe és emiatt nő meg a nyomás, ami "bucira hizlalja a csöveket"
A víztérbe jutó gázok aztán meg is gátolják a hűtőfolyadék megfelelő cirkulációját. Elképzelhető, hogy a vízpumpa beteg és az így régebben kritikus szintre csökkent hűtőfolyadék miatt lett a motor hengerfejes. Ehhez azonban látni kéne, hol is folyik a víz időnként. Hogy a hengerfej repedt, vagy a tömítés van átégve kicsit, azt csak megbontás után lehet megállapítani. Mindenképpen kell a lebontott hengerfejen egy nyomáspróbát végeztetni és ha ez OK, akkor síkoltatni is!
Csókoltatom az "aranykezűeket"!


Tisztelt Doki!
Egy 1970-ben készített 850-es Mini boldog tulajdonosa vagyok immár 8 éve. Hallottam arról, hogy 30 év feletti autókat le lehet vizsgáztatni oldtimernek. Sajnos nem ismerek senkit, aki részletesen foglalkozott volna ilyen fajta kérdéssel.
Kérem, adjon valami tanácsot, hogy egyáltalán hol kezdjek az ügyben eljárni, mert eddig egy autószerelő sem tudott biztosat mondani.
Az autón nagyjából minden eredeti, de vannak benne innen-onnan beszerelt alkatrészek (pl: Skoda főfékhenger).
Válaszát előre is köszönöm!
Vojnisek Péter
(2001. 10. 07.)

A Magyar Autóklubnál kell kezdeni és ott mindent meg is fognak mondani, ami fontos.
A Skoda főfékhengert mindenképpen ki kell cserélni eredetire, mert ez olyan átalakítás, ami KPM engedélyköteles, sőt kizáró ok is az "oldtimerré" minősítés során!


Szia Doki!
A rovatod tényleg nagyon eltalált dolog, többnyire olvasom mert érdekes dolgokat lehet benne találni, és az ötlet is egyedi amit csinálsz. A vasam 1981-es BMW 323i. E21 K-Jetronic injektorral. Motorszámot nem tudok mondani neked mert AF-es, a motorkód M20, viszont ha elárulnád merre keressem a motorszámot az sokat segítene, mert nem tudom mi a szokás olyankor ha az autó AF-es számot kap.
A lényeg, kicsit sokat eszik. Valószínűleg másoknak horrorisztikusan hangzik, de 3000 fölé nem pörgetve városban olyan 18-20 liter. Hozzá voltam szokva a 13-14 literhez, mert az a gyári, ha lép is vele az ember, de ez azért nekem is sok egy kicsit.
A motor dirib-darabokra volt szedve mert főtengely, vezérműtengely és egyéb szimmeringeket cseréltünk benne. A hengerfej is lent volt, szelepszár-szimmeringek szintén cserélve. A motorban a kompresszió szinte gyári, lép mint atom.

Hidegen-melegen indul, egyenletesen húz ahogy kell. A torlólevegő-szabályzó szintén nemrég volt cserélve, mert ingadozott az alapjárat és torpant a motor. Azóta frankó.
A nép azóta csak néz, hogy a 20 éves vas milyet lép. De a fogyasztással nem vagyok megelégedve. Segíts légy szíves! Ha adatok lemaradtak, megírom őket, vagy kimegyek a műhelyedbe és rávetsz 1 pillantást a dolgok állására. Előre is köszönöm.
KIRÁLY vagy a rovatoddal együtt.
Moró Balázs
(2001. 10. 07.)

Ja, eltalált a rovat. Néha még engem is! Ez a K-Jetronic injektor egyszerű mint a faék, és mégis megy vele a vas, mint atom. A te esetedben mindenképpen az okozza a gondot, hogy a javított motor megnövekedett szívóereje, ami a rendszer vezérlését végzi döntően, jobban felrántja a torlótárcsát, és emiatt sokkal több benzint kap a motor. Ez tipikus javítás utáni probléma, de azért a vezérlő nyomást és a hidegindítást is ellenőrizni kell!
Keress meg, ha ez segítség neked. Ha tényleg jó lett a motor, keményen ki kell taposni a szemét még ahhoz a 13-14 lityis fogyasztáshoz is jól beállított injektor esetén!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.