Trabi fűtés, leálló Fiesta

2001.10.12. 11:45

Ha kétütemű a kis aranyos, akkor csak a fűtésdob cseréje hozhat némi javulást. A cserekor érdemes átnézni a levegő keverő csappantyúkat és a működtető bowdeneket, rendesen elzárják-e a hideg levegő útját mikor fűtésre kapcsolsz?

Tisztelt Autódoktor!
Az 1989-es Honda Civic 1.5 GL Ballade (CRX) gépkocsim (főleg) hidegindítás után motorzaja igen magas, mintha diesel motor lenne a gépkocsiban. A motor felől hallok erős "kopogást", ami a motor melegedésével halkul, de nem tűnik el teljesen. Komoly a gond, vagy csak be kell állítani valamit a motoron? (A kocsi 110 ezer km-t futott.)
Válaszát előre is köszönöm: Benji

Szerintem mindenképpen olyan szerelőhöz vidd, aki azért már ismeri a típust! Nagy valószínűséggel csak a szelephézagokat kell beállítani. Ne otthon kezdj bele, mert komoly kárt is tehet a motorban a kontárkodás!


Hello doki!
Az autó: Ford Mondeo 2.0 16V automata '94-es évjárat. Mi lehet az oka, ha az automata váltó csak a 2. és 4. fokozatot kapcsolja?
Másik kérdés: N fokozatban nem engedi 4000 felé a fordulatot, hanem 4-4100 között "pumpál". Ez mi a manó?
Köszi, és üdv tt
(2001. 09. 27.)

Az automata váltó hibája, hogy a 3. fokozatot "átlépi", kihagyja. Általában a 3. fokozat lamellasora szokott leégni, esetleg annak fékszalagja. Mindenképpen le kell venni a váltót és szétszerelni, ami nem túl egyszerű mutatvány. Komoly a valószínűsége, hogy a leégett anyag szemcséi rendesen károsították már a többi fokozat lamelláit és egyéb dolgokat is. Nem tudlak vigasztalni, mert nem lesz olcsó mulattság a javítás. Ha meg így mész vele, kivégzi a váltó minden porcikáját is a huzamos használat.
Olcsóbb, de bizonytalanabb megoldás egy bontott váltó beszerzése.


Szia Autódoktor!
A páciens egy Ford Fiesta 1.0 1979-bol, Motorcraft (Ford 1V) karburátorral. A hiba: ha huzamosabb gyorsabb haladás (50-60 km/h)esetén hirtelen elveszem a gázt, a motor leáll. Melegen is. Ha szépen fokozatosan engedem vissza a gázpedált, nem áll le. Ha 20-30 km/h-nál veszem el hirtelen a gázt, akkor sem. Egyébként alapjárat van (kb. 950), a motor minden fordulatszám tartományban normálisan húz. Előgyújtás a szíjtárcsa alapján beállítva, 10 fok.
A gázbowden nincs kiszőrösödve, és könnyen mozog. Fojtószelep szintén. A karburátor kitakarítva (trisóban is ázott), a házilag mérhető értékek beállítva. A fojtószelep tengelye picit lötyög. Okozhatja ez a leállást? Ha igen, hogyan lehet megjavítani? Vagy túl keveset kap a motor? (Most volt zöldkártyán, a CO a gyári max.4 százalék helyett csak 0,2 százalék, de a gyertyák világosbarnák, ezért ezt nem csavargattam el. Meg a fogyasztása is így normális, 6-8 liter.)
Köszönettel és kíváncsian,
Varga Zoltán
(2001. 09. 27.)

A fojtószelep tengelye mellett falsot szív, emiatt áll le a motor.
Ha a fojtószelep tengelye nincsen megkopva, lehet a házat perselyezni. Ez egy kisebb esztergályos munka, de precízen kell megoldani. Sajnos ezek a porlasztók "már" 20 éves korukra képesek ilyen hibát is produkálni.
Esetleg a bontókat járva szert tehetsz jó állapotú ugyanilyen típusú porlasztóra is!
Ha a perselyezés mellett döntesz, mindenképpen kérd olyan szerelő segítségét, aki nem csak felületesen jártas a porlasztók javításában, mert az esztergályosnak el is kell magyarázni, milyen szempontok szerint oldja meg a feladatát! Ő nem szerelő.


T. Doki,
Adott egy VW Scirocco II, 1982, JB motorszámú, 1457 ccm, karburátoros. A problémák:
1. milyen típusú lengéscsillapító a _legjobb_ választás (nem akarom a gatyámat rákölteni, de nem akarok 5-6000 km után újat venni)?
2. hidegjárati alapfordulat 2000-2200 (szerintem baromi magas)+ha nem használom 2-3 napig az autót, és be akarom indítani, először bekapcsol az automata szivató, de ahogy gázt adok, a kocsi lefullad. Ezt max. 2x csinálja, harmadik próbálkozásra mindig beindul. Ez mi lehet?
3. belső kárpit mivel javítható? (idegesítő, hogy zörög, nyöszörög útközben).
4. elég sok fékpor képződik a kerékbelsőn, pedig nem szoktam gyakran satufékezni.
5. ha elég meleg a motor (úgy 100 km-t megyek vele), nem húz az autó. Hozzáteszem, 205 ezer km van az órában, lehet, hogy nem kéne foglalkozni vele.
6. mennyibe kerül egy motorgenerál?
Köszönöm, Attila
(2001. 09. 27.)

1. Közepes árfekvésben igen nagy a választék lengéscsillapítók terén. Mindegyikre adnak legalább egy év garanciát, csak nem egyszerű dolog érvényesíteni, ha nem számlára szerelik be, és nem teljes futómű felújítással kombinálják.
Mindenképpen olajos legyen mind a négy gátló és javaslom a Gábrielt, ill. a Monroe-t. A Sachs sem drága túlzottan, de az a közelmúlt tapasztalatai szerint sokat változott minőségben, mégpedig nem a jó irányba!
2. A porlasztó alatt lévő gumitalpat ellenőrizd, nem szakadt-e? Járó motoron mozgasd a porlasztót, ha változik a járása, ki kell cserélni. Ha nem, akkor sem árt kiszerelni, és alaposan megnézni. Ha kis repedéseket látsz rajta, akkor is cseréld ki! Ha értesz hozzá, (de csak akkor!) szereld le a karburátor fedelét és tisztítsd ki. Összeszerelés után ellenőrizd az automata szivató beállítását, működését és hogy kap-e áramot a bimetall egység? (Ugye indítás után.)
Bemelegedéssel szinkronban visszaold-e a szivató, és visszaenged-e a gázkarral összekötő eleme?
3. Kell vásárolni egy jó marékra való kárpit patentot, és megfelelő alapossággal kell rögzíteni a kárpitokat.
4. Gyenge minőségű fékbetét okozza, anyaga túl puha, gyorsan kopik! A túl kemény betét pedig a féktárcsák idő előtti kopásához vezet!
5.-6. Összefügghet a probléma, de így levelezőn egyértelműen nem jelentem ki. Felelőtlenség lenne. A valószínűsége úgy 90 százalék.
A hosszabb leállások utáni 1-2 alkalommal történő leállást az AC-pumpa kopása okozza. Visszaengedi a benzint a tankig, és amíg újra fel nem termeli, a motor benzinszegényen üzemel a porlasztó úszóházában lévő üzemanyag utánpótlása nélkül.


Kedves Doki!
Én egy 1983-as 123-as 300D automata váltós Merci boldog tulajdonosa vagyok.
Egy autóhoz értő fazon vagyok (nem csak olajat, gyertyát tudok cserélni), de az automata váltó területén nem rendelkezek gyakorlati tudással.
A váltó hidegen 2-3 váltáskor "csúszik" - felpörög a fordulat, 1-ből 2-be meg egy kicsit durván vált. Amikor felmelegszik (amennyiben a külső hőmérséklet engedi), akkor gyönyörűen dolgozik. A szakkönyv szerint lehet a modulált nyomás rossz beállítása.
Kérlek, láss el egy-két gyakorlati tanáccsal, mit tegyek, meg lehet-e úszni szerinted ezt egy nyomás mérés-beállítással, vagy lehet komolyabb a gond, ha komolyabb műszerezettséget igényel, fordulhatok-e hozzád, stb. (Váltóolajat, szűrőt természetesen már többször cseréltem).
Válaszodat előre is köszönöm, Bardócz László.
(2001. 09. 27.)

Ez a váltó már nem 100 ezer km-t futott. Sajnos biztosan a kopásból adódó veszteségek okozzák, amivel kellő óvatossággal együtt lehet élni. (Új termosztátot kell tenni a motorba, hogy az gyorsabban elérje az üzem meleg állapotot, ettől gyorsabban át fogja fűteni a váltó olaját.) Mikor az időjárás hidegebbre fordul, néhány percet melegíteni kell a motort. Enélkül amúgy sem vitéz az öreg hölgy teljesítménye.
Ha mégis kellemetlennek érzed, mindenképpen egy automata váltós műhelybe kell betérned, mert a nyomás beállításakor más dolgokat is ellenőrizni kell a váltón, különben jó nyomás ellenére "rosszabb lesz, mint volt!"


Tisztelt Autódoktor!
Következő problémával fordulok önhöz. Van egy 1987-as BMW 318i E30-as autóm. Hidegen a motor csak kisebb gázadással indul el. Ha meleg a motor egyből beindul.
Ez ügyben kérném tanácsát.
Üdvözlettel, Lukács Albert.
(2001. 09. 27.)

Motor beállítási probléma. Házilagos, műszerek nélküli állítgatás ellenjavallt! Mindenképpen olyan szerelő piszkálja össze a motor beállítási értékeit, aki már tapasztalt ezen a téren, mert nem fog átütő sikert elérni. Ez a motor amennyire strapabíró, annyira kényes is a beállítások és a javítások tökéletességére!


Tisztelt Autódoktor!
Egyetlen rövid kérdésem lenne: Trabimhoz létezik-e valamely fűtőberendezés, hogy télen ne fagyjak ki belőle, és ha létezik hol tudom beszerezni?
Köszönettel: egy fagyoskodó
(2001. 09. 27.)

Ha kétütemű a kis aranyos, akkor csak a fűtésdob cseréje hozhat némi javulást. A cserekor érdemes átnézni a levegő keverő csappantyúkat és a működtető bowdeneket, rendesen elzárják-e a hideg levegő útját mikor fűtésre kapcsolsz? Ezt a motortérben a tűzfalon középen találod és egy 13-as kulccsal le is tudod szedni, hogy jobban lásd az elzáró csappantyúkat. Az új első dob, melynek burkolata alól kap fűtést a kis büdös, javít a régi, már elkokszosodott dob hatásfokán.
Ez már segít, hogy ne párásodjon annyira a Trabi. De azért öltözz melegen! Országúton, vagy egyenletes haladáskor, mikor a motor pörög rendesen, viszont teljesen meleg lesz!


Kedves Autódoki!
Egy Alfa 90 2.0 injektoros autóval kapcsolatosan lenne egy pár kérdésem. Pár héttel ezelőtt cseréltem rajta hardyt és sebváltó tartó gumibakot, és mivel otthon nincs aknám se emelőm, az elejével egy rámpára felállva csináltam az egészet. Ekkor tapasztaltam azt,
hogy a hátsó kipufogó csonkból tiszta olaj szivárog. Ez a szelepszár-szimering rossz állapotára utal? Az autóban az óra szerint 130 ezer km van. Az olajfogyasztása 600 km-en kb. 2dl. És további probléma vele, hogy egyenetlen az alapjárata.
Ezenkívül, még szeretném a segítségedet kérni ahhoz, hogy hol tudnék valamilyen szerelési leírást szerezni ehhez a típushoz.
Segítségedet előre is köszönöm.
Üdvözlettel, Sz. Gábor
(2001. 09. 27.)

A szerelési leírást próbáld meg az Alfás honlapon.
Szelepszár szimmering nem okozhatja az olaj folyását a kipufogó csatornából. Ha tényleg ennyire kevés olaj fogy, nem is érdemes cserélni ezeket a bigyókat. A motor beállítása viszont komoly mutatvány és egy alapos motor revízióval kell kombinálni.
Otthon ne kezdj neki, mert kellő műszerezettség nélkül mindig beszédhibás marad a paripa! Ezt inkább bízd a szakműhelyre! Szerencsére nem két olyan Alfás szerviz van, ahol minden műszer és szakértelem adott ehhez a munkához. Ha nem is olcsó kifejezetten, de látványos menetdinamikai és fogyasztásbeli javulást fog okozni, ha megcsináltatod ezt a beállítást.
Szerintem egyébként gyertya, vagy gyertya kábel hiba miatt kihagy az egyik henger, és azon a csonkon olajos benzin szivárog ki!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.