Izzítás időtartama, puffogó Clio

Az Autódoktor válaszol

2001.10.20. 09:33

Egy időzítő relé működteti az izzítást, amit a motor hőmérsékletét érzékelő szenzor a motor megfelelő hőállapotához mérten vezérel. Ha egyedül nem tudtál kiigazodni a rendszeren, és ráadásul még egy felesleges akku cserébe is beugrottál, talán itt az ideje, hogy ne kísérletezz tovább, hanem bízd olyan szerelőre a dolgot, aki tudja mit is keres.

Kedves Doki,
Kérdésem általános, nem konkrét autotípusra irányul. Hogyan lehetne orvosolni, egy keményebbre vett rugózás eredményeképp kialakult zörejeket, rezgéseket a müszerfal elemei közt, és környékén?
Üdvözlettel: Gábor
(2001. 10. 15.)

Heroikus munka, mert teljesen szét kell szedni a kocsit és minden műanyag bolhát, patentot évente cserélni. Komoly hozzáértést, figyelmet igényel.
A jelenlegi magyar utak egyébként 95 százalékban alkalmatlanok a keményített felfüggesztések közúti használatára, annál is inkább, mert az ilyen "sport" futóművek döntő hányada nem előre megtervezett és méretezett változtatás, hanem AS-szabvány szerint készültek. (AS=ahogy sikerül)


Tisztelt Doki!
Van egy VW T4 1.9 dízel, amiben most lett akkumulátor cserélve. Eddig egy viszonylag "kicsi" 72Ah-s volt benne, most egy 95Ah-s került bele. A "hiba": izzításkor a sárga lámpa csak kb. 30-60 mp után alszik el. (Nyáron is.) Eddig azt hittem, az akku kicsi, és nem bír elég gyorsan
izzítani. De a csere után nem változott semmi. Miért lehet ez a hosszú izzítás? Milyen elven működik ez az izzítási játék, mi határozza meg a lámpa kialvását? (Sajna önerőből nem sikerült rájönnöm).
Előre is köszi segítséged:
Dani
(2001. 10. 15.)

Egy időzítő relé működteti az izzítást, amit a motor hőmérsékletét érzékelő szenzor a motor megfelelő hőállapotához mérten vezérel.
Ha egyedül nem tudtál kiigazodni a rendszeren, és ráadásul még egy felesleges akku cserébe is beugrottál, talán itt az ideje, hogy ne kísérletezz tovább, hanem bízd olyan szerelőre a dolgot, aki tudja mit is keres.
Szívesen adok tanácsot, de inkább olyan esetekben, ha aki javítani szeretne, fel tudja mérni, hol van az a határ, meddig terjed a szaktudása.


T. Autódoktor!
A T. nem puszta formalitás, de megkíméllek az ömlengéstől: "mindössze" szeretnék olyan jó lenni a saját szakmámban, mint te a tiédben!
Néhány hete vettem egy 1993-mas Honda Civic 1. 4-et (122 ezer km, motorkód: D13B2). Az első saját autóm, szeretnék vigyázni rá. Az autóklubos állapotfelvételen azt mondták, remek állapotban van. Olajat cseréltettem benne, szoktad javasolni a vezérműszíj cseréjét is, de a "rizskályha" ára eléggé levett - mennyibe fájhat ez kb.? Legközelebb már
szeretném én cserélni az olajat - milyen legyen? A légszűrő aggasztóan koszos - milyenre cseréljem? A sportlégszűrőről sok jót olvastam, de ahol az olajat cserélték, azt mondták, magyar utakra nem javasolják, mert a több levegővel jut be jócskán por is. Na most akkor kié a mennyek országa? A fogyasztás kb 7 liter, többnyire városi üzemben, illetve egy kb. 300 km-es túrát beiktatva 550 km-re volt elég egy tank - ez oké? Fordszámmérő híján nem tudom, mennyit pörög a motor - most 40-nél 3-ba, 60-nál 4-be, 90-nél 5-be kapcsolok. Meddig tolhatom károsodás nélkül pl. egy előzésnél?
A rovat egyébként nagy űrbe talált bele - itt végre kérdezhetnek a magamfajta tanulásra hajlandó analfabéták is, anélkül, hogy felsőbbrendű ömlengést kéne hallgatniuk. Köszi!
Kállai Péter, Százhalombatta
(2001. 10. 15.)

A motort, ha megfelelően van szervizelve, lehet kicsit sportosabban is vezetni. Időnként szereti is, ha meg van forgatva, mert a Hondák inkább
pörgős motorok, mint alsóbb tartományban vitézkedők. Bár az 1,4-es kategóriában minden motor ilyen!
Amikor előzöl és "manó esik a levesbe", (gyorsan kell befejezni, mert különben gubanc lesz), addig érdemes húzatni a motort, míg könnyen elforog, és már érzed, hogy a következő fokozatban oda váltasz, ahol már van újra nyomaték. Tehát nem a végfordulatig kell pörgetni. Ezt nem árt, ha még a vészhelyzetek kialakulása előtt kellően begyakorlod!
Motorolajból mindenképpen a 10W-40-est ajánlom. Legyen jó minőségű és inkább 10 ezer km után cseréld ki, ha hajtod a kocsit. A sportlégszűrő tényleg jó, de igaz az is hogy sűrűn kell tisztítani és poros utakon átengedi a por egy részét. (Na nem sokat!)
Egyébként egy jobban felszerelt autós boltban 4-5 féle fordulatszámmérőből választhatsz, és nem is túl drága dolog. Érdemes beruházni egy esztétikusan odaillő darabra!


Tisztelt Autódoktor!
1990-es Renault 19-em néhány hete olyan furcsaságot csinál, hogy 1-es, 2-es és néha 3-as fokozatban ki-kigyullad a kézifék visszajelző lámpa. 1 hete volt önindító perselyezésen, akkor észrevették, hogy kevés a fékolaj, ennek feltöltése megtörtént. Egyéb hibáról nem tudok.
Legyenek kedvesek, ha tudnak adjanak szakértői vélemény. Illetve hogy milyen irányban induljunk el a probléma megoldásához.
Köszönettel, Éva
(2001. 10. 15.)

Ellenőrizni kell, nem kevés-e megint a fékolaj a tartályban? DE! Ha igen, a lehető legrövidebb úton azt is meg kell keresni, miért fogyott el? Megint. Ugyanis ha a tartályban kevés van, akkor valahol szivárog, és ez közvetlen baleseti veszélyt rejt magában. Ne becsüld le a dolgot, és tényleg tök óvatosan közlekedj a tartály ismételt feltöltése után (is!), és csak a legközelebbi szervizig!


Tisztelt Attila!
Egy 1,4 16V-s G Astrát használok (2000. március havi). A kérdésem a következő volna: a motor dinamikáján mennyit segíthet egy kisebb tuning?
Értem ezalatt direkt légszűrő, sport gyertya, esetleg sport kipufogó
beszerelését. Több cég is forgalmaz ilyeneket, és bizton ígérik a
dinamikusabb motort és ugyanolyan használat mellett a fogyasztás csökkenést is. Mennyire lehet ezeknek hinni? Esetleg melyik forgalmazót ajánlaná?
Előre is köszönöm, Les
(2001. 10. 15.)

Ez itt nem a reklám helye. Tehát forgalmazót nem ajánlok, csak személyesen.
A sport légszűrőkről rendszeresen olvashatod a véleményemet. A sport gyertyákról és kábelekről nem tudok sem jót, sem rosszat mondani. Utcai kocsikon nem igazán érezhető a teljesítmény, amit pluszban ígérnek.
A kipufogó dob, vagy rendszer igazán az, ami komoly többletet eredményezhet, akár 10 százalékot is üzemanyag megtakarításban, és 5-6 százalékot forgató nyomaték terén. De ez az amit igazán gondosan kell megválasztani, mert ami igazán hatásos, az nem olcsó, és ami olcsó az vagy nem tartós, vagy olyan hangos, hogy a Balatonra menet halláskárosult leszel tőle.
Aztán létezik még néhány dolog, amit utcai kocsikra is eredményesen lehet alkalmazni, de mint minden tuning eszköz, egyiket sem lehet éppen olcsónak nevezni.


Szevasz Doki!
Lenne egy határozott problémám! A kis köhögős egy Renault Clio 1,4 Energy motoros 91'-es évjáratú kocsi! Az vele a nagy problémám, hogy kb 2100-2400-es fordulat között megtorpan a hirtelen (néha kevésbé hirtelen) gázadásra. Ez főleg hideg motornál jelentkezik, de a melegnél is észrevehető, és az alapjárat is nagyon egyenletlen (lefulladni nem szokott, és a gyári értéken ketyeg) csak látom a fordulatszámmérőn az állandó ingadozást, és rezeg tőle az egész kocsi!
Egyébként nagyon szépen húz, megy is mint a golyó, nem is fogyaszt sokat!
Egy két dolgot már megpróbáltam, levettem az akkusarut (hátha a computer elfelejt valami hibát) lehúztam a lambda szondát, kontaktspray-vel az érzékelőjét megfújkáltam, de semmi sem változott, ha hidegen jár a motor a kipufogóból úgy áramlik ki a gáz, hogy picit puffog, bár pont olyan ütemben, amilyen egyenlőtlenül jár a motor. Lehet, hogy a gyújtásbeállítás rossz?
Egyszer egy szerelő valami szelepről (hogy milyenről nem tudom) beszélt, ami az injektorban van, ami nem zár megfelelően, és az okozhat ilyet, persze nem szedte szét csak, ahogy hallotta a motort ezt mondta (és azt is hogy 60 ezer a javítása). Bár ő nem akarta megcsinálni, mert nem ért hozzá, én meg nem akartam, hogy ennyiért hozzányúljanak!
Hát, lehet, hogy kicsit zavarosan hangzott ez, de nem tudom máshogy detektálni a hibát, nem akarom, hogy szétrázza, és elrontsa a kocsimat a rossz beállítás!
Még egy zárójeles kérdés: Hány lóerős ez az 1,4-es motorom (E7J motorkód), mindenhol 75 lovasnak olvasom, de vettem egy magyar nyelvű javítási könyvet róla ott 80 LE-nek írják, és az Unixtrade honlapján is ez szerepel??
Előre is köszönöm!
Szia, Totó
(2001. 10. 15.)

Elsősorban a gyertyák és a gyertya kábelek okozhatnak ilyen jellegű rángatózást. Jellegzetes a kipufogóban hallható és a kihagyásoknak megfelelő ütemű "tüsszögés".
A teljesítménye az én tudomásom szerint az Energy változatnak 75 LE. De ezért nem harapnám meg a kisujjamat sem. Te sem hiszem, hogy előbbre vagy attól, hogy kiderül: 80 LE. Nem fog tőle jobban menni, mint most. Azért nem is nézek utána, mert nem hiszem, hogy ez olyan dolog, amit nekem kellene helyetted megtennem.
Inkább vegyél négy darab új gyertyát a kocsiba, (ne Magneti Marelli legyen!) Ha ettől még nem javul meg, cseréld le a kábeleket is, biztos, hogy rájuk fér 10 éves korban. És a kocsid jól fog haladni. Az, amit a 60 ezer Ft-os kolléga magyarázott, nem ezt produkálja!


Szia Doki,
Egy 1992-es modellévből való (91 augusztusi) Mitsubishi Galant GTi miatt kérném a segítségedet. Történt pedig, hogy az alapjárati fordulatszám leesett kb. 600-ra, de néha visszamászott. A szerelőm (aki szerintem a legjobb Budapesten Mitsu témában) testerrel megállapította, hogy az alapjárati motor 100 lépésre kitért, de onnan nem hajlandó visszamászni. Kiszerelés és rövid pucolás után visszaszerelte, ekkor a motor visszament 0 lépésre, de onnan nem mozdult. Ebben a pozícióban lehúzta az elektromos csatit róla, hogy ne fogyasszon sokat a gép, majd az előgáz csavarral (asszem) beállította a fordulatszámot.
Két kérdésem lenne:
- járhatok-e így a kocsival még 1-2 hónapot?
- a hibás alapjárati motort valahogy újra működésre lehet-e bírni?
Az autóm mellesleg ECS futóművel van szerelve, ami nagyon hasznos, csak az utóbbi időben néha rendetlenkedik. Esetleg értesz hozzá? Ha igen, még azzal is boldogítani foglak.
Előre is köszi, Gyuri
(2001. 10. 15.)

Figyelj! Ha az a szerelőd van, aki Budapesten a legjobb Mitsubishi témában, nem értem miért fordulsz hozzám? Ha a második helyre tennél, sem mondanék véleményt, mert nem szerettem hallgatni már kissrác koromban sem az "X, vagy Y megmondta" című nótát. A legjobbnál is lehet jobb mindig valaki. Nem biztos, hogy én, de az orvoshoz is csak akkor fordulj, ha megbízol benne!
NO COMMENT!


Szia Autódoktor,
A beteg egy Suzuki Swift 1.0L 1999-es évjárat, 30 ezer km futásteljesítménnyel. A probléma a fékkel kapcsolatos: 100 km/h vagy gyorsabb haladásnál, intenzív fékezésnél a jobb első kerék majdnem blokkol, "befog". A kocsi nagyjából egyenes úton marad, nem ránt el. Most voltunk fékhatásfok teszten, a tesztlap és a szervizes kollega tanulsága szerint a fék megfelelő, a legnagyobb eltérés 15 százalék. Sajnos azt elfelejtette közölni, hogy mi között ekkora az eltérés.
Azt is említette, hogy ha 20 százalék lenne, akkor gond lenne, de ettől nem igazán nyugodtam meg.
Padkázás nem volt, 1 éve volt egy koccanásom, pont a jobb első kereket
találta el az ellenfél. Szakműhely javította, nem volt vele gond egész mostanáig.
A féktárcsák nincsenek felégve, gyári a betét, még van rajta 0,8-1 cm anyag. Az autó még garanciális. A kérdésem az, hogy milyen vizsálat deríthet fényt a problémára, egyáltalán mi lehet a gond, illetve ismersz-e magadhoz hasonló lelkiismeretes, hivatalos Suzuki szervizt?
Üdv, Feri
PS: Ász a rovat!
(2001. 10. 15.)

Ha a megcsúszás határán fékezel, a két kerék közt fellépő 15 százalék fékerő különbség miatt érezheted "blokkolni" az egyiket, míg a másik még forog. Ez a 15 százalék az a technikai határ érték, amikor még műszaki vizsgán éppen nem bukik a kocsi. (Mindig egy tengelyen futó kerekekre értik, és azokon is mérik a fékerőt. Hátsó kerekeknél kicsit több lehet az eltérés.)
Ez nem ezt jelenti, hogy a fék tökéletes, hanem csak azt, hogy még használható. Jön a tél, a csúszós utak. Amikor az útviszonyok miatt a tökéletes fékkel sem mindig lehet megállni kellő óvatosság nélkül.
Egyébként a te kis kedvenced kerékfékjeit nem ártana megbontani és kitisztítani, megjáratni a dugattyúkat, illetve a féktuskók csúszkáit, egyéb mozgó mechanikus elemeit.
Egy tárcsafék szerkezetnek gondos javítás után mindenképpen 3-5 százalék körüli eltéréssel kell fékeznie a két oldal kerekeit. Ez az, amikor még nem érzékelsz különbséget a két kerék fékhatása közt ha homogén útfelületen teszteled. És ez a technikailag is elérhető, kellő biztonság érzetet hozó fékhatás a megfelelő, mivel egy permanens biztonsági berendezésről van szó!
Ajánlani senki munkáját nem fogom, mert attól a pillanattól kicsit engem is terhel ez erkölcsi felelősség a más melója miatt! Remélem megértesz. Köszi.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.