BMW TD piszkálás, horpadt Astra tank

2001.10.24. 22:03

Milyen fojtást akarsz leszedni? Hol látod rajta? Motor beállítás kérdése, na és persze az adagolóé! Nem otthon piszkálatos dolog, jobb, ha olyan szakemberre bízod, aki ért is hozzá. Normális motor beállítás esetén, normális vezetési stílusban, mechanikus váltó esetén kb. 1-1,5 l/10km fogyasztás emelkedést várhatsz, gyorsulás terén azonos gázpedál lenyomással csodát, végsebesség terén 25-30 km/h-t.

Szia Doki!
Egy 91es Polo G40-em van. A hátsó futóművével nem stimmel valami. Többször is látta már a szerelőm, aki egyébként ért is hozzá, csak szerintem már túl maximalistának hisz.
Arról van szó, hogy a jobb hátulja mintha lebegne a kocsinak, a pesti utakon kanyarodáskor mintha elmozogna a futómű, és úgy érzem a gátló csapkodja a tengelyt az úthoz. Fontos említenem hogy mindez a bal oldalon nem jelentkezik. Azt is észrevettem, hogy egy kicsit mintha jobban dőlne jobbra az autó bal kanyarban, mint fordítva, de ez inkább nagyobb terheléskor jön ki, tehát mondjuk nagyobb sebességnél. A gumik 185/55 méretűek, a gyári 175/60 úgyhogy az eltérés nem vészes. Továbbá a hátsó tengely, korábbi cseréből fakadóan nem rendelkezik a kanyarstabilizátor rúddal, ami a GT és G40 típusokon egyébként széria. A lengéscsillapítók sárga KONI-k, belevalóak és szinte újak, persze valoszínű keményebbek a gyári BOGE-nál, de tovább is tartanak. Régóta nem OK a dolog, nemrég kiderült, hogy a hídnyulványnál levő szilentek nem teljesen jók, különösen a jobb oldalon.
Ugyanakkor sajnálattal vettem észre, hogy egyenes haladásnál, egyenetlenségen áthajtva is hallható-erezhető keménység (jobb oldalról), nem csak kanyarban. Mérnök lévén józan paraszti ésszel gondolkozva akar a gátló is lehetne, csakhát a sárga KONI két hónaposan nemigen szokott elromlani. Mit tanácsolsz? Ha Kárászynál, ahol egyébként vettem a gátlókat, esetleg megméretném, kiderülhetne valami? Illetőleg a kanyarstab rúd hiánya mennyire befolyásolja ezt?
Köszönettel, Hárs István
(2001. 10. 09.)

Két hónapos gátló is elájulhat. Legegyszerűbb egy méréssel tisztázni!
Amiket még leírtál. A kanyar stabilizátor bizony kell oda, mert a kocsi billenését gátolja! A híd szilentjeit ki kell cserélni, mert ha lélegzenek, el fogja dobni magát a kocsi kanyarban, minden átmenet nélkül. Egyenes futásban is gátló tényező a lélegző hátsó híd! Aztán azt sem értem, miért kellett kicserélni a hidat? De ha kellett, ki kell mérni, hogy nem ment-e el a kocsi hátsó nyúlványa, mikor az eredeti hátsó híd "ki lett írva" alóla?
Ha mindent a gyári állapotra és helyre hoztok, nem lehet ilyen gond! De milyen szerelőd is van, aki ekkora dolgokra azt hiszi, hogy te vagy túl maximalista? NO COMMENT.
(Offtopik: a tisztelt ékezet nélkül írók vegyenek már erőt magukon, kész kínlódás, míg összepofozzuk a leveleket, pláne, hogy ezer oldalas litániát költenek. A szerk.)


Hello Attila!
Van egy 1986-os Skoda 105 autóm. Kb. 2000 km óta a hideg motor három hengerrel indul, majd némi melegedés és kb. 1km után a negyedik is dolgozni kezd (szinte minden átmenet nélkül).
Meleg vagy nem teljesen lehűlt motornál nincs ilyen probléma. Tudom, hogy melyik henger nem megy; gyertya és gyújtáskábel csere után is fennáll a probléma. Ha ehhez a hengerhez tartozó gyújtáskábelt lehúzom az elosztóról, akkor eroteljes és kihagyás nélküli szikra látható az elosztónál az indítástól kezdődően. A motor a vízet jól érzékelhetően, az olajat erőteljesen (1liter/1000 km) fogyasztja. Mi lehet a gond?
Másik kérdés: néhány hete autógázt használok. Tanácsos-e időnként adalékolt benzinnel is járatni a motort a szelepek miatt? Van-e ezzel tapasztalatod?
És végül: jelenleg 10W-40 minősítésű olaj van a motorban. Lehet, hogy ez túl híg és ezért fogy ilyen sok belőle?
Még egy megjegyzés: egy régebbi válaszodban volt szó hátsó biztonsági övről ehhez a Skodához. A gyári könyv szerint a típus gyártásának kezdete óta (1977-78?) ellátták a hátsó övekhez szükséges rögzítési pontokkal (még a 105S-t is). Ez valószínűleg stimmel, én nemrég tettem előre és hátra is új automata öveket, ott voltak a menetes furatok, ahol a gyár mondta.
Várom válaszod, üdvözlettel:
Tóth Zoltán
(2001. 10. 09.)

Azt, hogy miért nem megy hidegen az a bizonyos henger, mindenképpen meg kell keresni. Elosztó fedél, szelep hézag, hengerfej repedés, vagy tömítés hiba miatt beszivárgó víz. Sok dolog okozhatja. Autógázt szerelni csak kifogástalan motorra érdemes! A Skodák idős generációinál a legbeváltabb olaj a 20W-50-es MOL Carrier Botond. Ehhez is lehet egy STP, vagy egy WYNN'S Super Charge adalékot önteni. A híg olajat ez a motor nem fogyasztani, zabálni tudja. A fogyó hűtő folyadék, (ha nincs nyoma szivárgásnak) alátámasztja, miszerint a későn kelő hengerbe víz jut. Ha elpárolog a gyertyáról, odabent is szikrázni kezd. Indítás előtt ki kellene venni az illetékes gyertyát! A víz egy látható elem!
A hátsó biztonsági öv meg minden olyan kocsiban kötelező, ahol ki van építve gyárilag a helye!


Hello!
Egy szép fehér cápám van (BMW 524TD, 1983) több mint 300 ezer kilométerrel. A motor hangja azonban most is csilingel. Érdekes hogy 160 fölé nem akar menni, viszont csak 6 litert eszik országúton, 8-at pedig városban. Valószínűleg vissza van fojtva?
Ha leszednénk róla a fojtást, mennyivel mehetne kb. és mennyit zabálna?
zoli
(2001. 10. 09.)

Milyen fojtást akarsz leszedni? Hol látod rajta? Motor beállítás kérdése, na és persze az adagolóé! Nem otthon piszkálatos dolog, jobb, ha olyan szakemberre bízod, aki ért is hozzá. Normális motor beállítás esetén, normális vezetési stílusban, mechanikus váltó esetén kb. 1-1,5 l/10km fogyasztás emelkedést várhatsz, gyorsulás terén azonos gázpedál lenyomással csodát, végsebesség terén 25-30 km/h-t. Ha teljesítmény centrikusan lesz beállítva, és agyon hajtod, magadra vess!
Minden fent leírt dolog csak akkor érvényes, ha a turbófeltöltő megfelelően üzemképes!


T. doki!
A napokban vásároltam egy Opel Astra Caravan 1.6i gépkocsit, '93-as évjárat. Vásárlás előtt átnézettem egy Opel szervizben. Az üzemanyag tartály bal hátsó részén láttam egy kis horpadást.
Hazajöttem Veresegyházról Kiskunhalasra, tankoltam huszon-egynéhány litert, és ezzel majdnem tele lett a tartály. Mutató szerint 40-50 l.
Megnéztem, az egész tartály behorpadt. Mi lehet az oka, hol nem kap levegőt?
Köszönettel, Attila
(2001. 10. 10.)

A tank szellőző nyílása van eldugulva! Mivel kiszipkázta a benzint és nem kapott helyette levegőt a tank, a szivattyú keltette vákuum összerántotta. Jó, hogy a benzinpumpa megúszta. Meg kell keresni a szellőzőt, és ki kell tisztítani! A tankot pedig lehet javítani, hogy alakját visszanyerje. (Óvatosan megnyomatva visszanyeri eredeti formáját!)


Kedves Doki!
Mostanában szeretnék egy kis autót vásárolni. Mindenképpen 1500 cm3 alattit keresek és dieselt, 5-8 éveset. Szeretnék tanácsot kérni, hogy milyen autót ajánlanál ebben a kategóriában, tudom nem túl sok lehetőség van. Amit én nézegettem az a Citroen AX 1. 5D illetve az Opel Corsa 1. 5TD. Ezekkel kapcsolatban van-e valamilyen tapasztalatod?
Hozzá kell tennem, hogy eddig még nem volt diesel autóm, szóval teljesen új számomra ezért örülnék, ha adnál 1-2 tippet, hogy vásárlásnál miket kell feltétlenül megnézi, nehogy valami rossz állapotút vegyek?
Válaszodat előre is köszönöm.
P. Péter
(2001. 10. 10.)

Ha nem volt még dízel kocsid, jobb ha egy olyan embert viszel magaddal a kiszemelt portékát átnézni, aki ért is hozzá! Ez a legjobb tanács, amit adhatok.
A Citroen, mint minden francia autó, alapjában véve nem rossz konstrukció, de felfüggesztései és futóművei a gödrös, ócska magyar utakon hamar szétesnek, kiverődnek. A motorja megfelelő szervizelés esetén hosszú életű lehet. Én mégis inkább az Opelt javaslom. Erősebb futóművei és olcsóbb javítási lehetősége miatt. Alkatrész forrásai is könnyebben hozzáférhetőek, olcsóbbak.
Ha nincs olyan ismerősöd, aki ért hozzá és bevállalná a döntőbíró szerepét, csak egy általános állapotvizsgálat után vedd meg a kocsit. Ez történjen független szervizben!


Szia Doki!
Kosz a választ (Skoda 120L, 07. 27)! Azóta azért megoldódott a rejtély de leírom, hogy mi volt a helyzet.
A hengerek közt átengedett egy kicsit (kezdett) és beledolgozott a vízbe. Csak egy kicsit. Olajfogyasztás nincs. Csere óta 4500 km és alig fogyott (ha egyáltalán, utántöltés nem volt). Kartergáz fordulaton és hidegen minimális, melegen alapjáraton egy kevés van, gyenge fehéres színnel.
Ez pl. meg érdekelne, hogy mit jelent, ha nincs olajfogyasztás, a levegőszűrő belseje ahova a kartercső megy nem lucskos az olajtól (nem mondom, hogy tok száraz, de nem gyűlik össze olaj benne. Viszont így mar kapott zöldkártyát bar rosszul volt fúvókázva (190-es
Levegő, 125 benya az egyesben).
Elképzelhető, hogy a jónéhány túlmelegedés (110C) miatt feketedett be az olaj? Amely Selenia Gold 10w-40-es? (Azért nem vészes pl. mint a teljesen ásványiak esetében)
Meg egyszer kösz a válaszokat, további jó munkát
Zalányi László
(2001. 10. 10.)

A kartergáz a robbanásból eredő átfújás a dugattyú és a henger fala közt. Ez a forgattyús házból egy csövön van felhozva és bekötve a levegő szűrő házba. Kopott motor erősebben fúj át. Erősebb a kartergáza, így olajosabb a levegő szűrő ház is! A hígabb olaj is ezt okozhatja. A Skoda egyáltalán nem igényli a 10W-s olajokat és öregebb korában meghálálja a 20W-50-est is. Nem szabad azonban elfelejtkezni e viszonylag sűrűbb olajcsere igényről sem!


Kedves Doki!
Nemrég szert tettem egy '96 decemberi Ford Escort 1.3i típusú gépkocsira (motorszám TD25988), 67 ezer km-el. Rögtön a vásárlás után elvittem egy olajcserére ismerős szerelőhöz. Az autó elég jó állapotban van, bár sok törődést a kötelező szervizeken kívül nem kaphatott, mivel a motortér elég mocskos volt, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy az előző tulaj soha bele sem szagolt, a szakszervizben pedig külön kérés nélkül nem törődnek vele. Az egyik henger felett a szelepdekni tömítése kicsit eresztett, emiatt kevés olajsár volt lerakódva a motor oldalán, de csak elhanyagolható mennyiség, mivel a folt nem terjedt túl az injektor bevezetőcsövén. A biztonság kedvéért a tömítést
kicseréltettem az olajjal együtt.
A kérdésem tulajdonképpen a következő lenne: az autó beindításkor ütemes kopogó hangja van a motornak (olyan dízeles), ami később bemelegedés után csendesebbé válik. A szerelő sráccal megnézettem a szelephézagot is, ami bemérés után a gyári értékeket mutatta. Kopás egyáltalán nem látható, annak ellenére, hogy a lecserélt olaj nem volt éppen frissnek mondható.
Jellemző, hogy a szelepdekni belsejéről jelentős iszapos kicsapódást kellett eltávolítani). A szerelő srác arra gyanakszik, hogy talán a vezérműtengelynél lehet a bibi. Lehet, hogy normál mechanikus zaj, ami hallatszik (ugyanennél a típusnál hallottam más autón is már), esetleg orvosolható?
Köszönettel, Káldi István
(2001. 10. 10.)

Először is addig kell megbontani a motort, míg ki nem derül, mi is okozza az említett hangot. Aztán a javítás mikéntje is egyeztethetővé válik. Egyébként komoly valószínűség szerint a vezérmű zajos. Ez nem ritka ennél a modellnél, de nem 67 ezer km-nél, hanem 120 ezer körül!
A megbontás előtt én a te helyedben még mennék vele néhány ezer km-t, hogy képet kapjak a motor olaj fogyasztásáról és egyéb az állapotával összefüggő dolgokról is!


Üdvözlet a Doktornak és minden páciensnek.
Tamásnak volt 10. 02.-án kérdése egy 1998-as 4 ajtós 1,4-es Honda Civicről. Azért bátorkodom írni, mivel nekem is ilyen autóm van, dupla annyi futásteljesítménnyel.
Az autó nem erőtlen, csak a váltó áttételezése rossz a motor jellegéhez képest. A Hondákban nem 2-3 ezer körül kell váltani, ha sietni akar az ember. Ajánlott 4 ezerig kipörgetni, de 5 ezernél indul be igazán, az 1,4-es (mivel nem VTEC) "csak" 7 ezernél szabályoz le. A végsebessége 160 km/h 5. fokozatban, 4000 fordulaton, ekkor igen csendes is. 4. fokozatban, leszabályozási fordulatszámon a kilométeróra 195 körül áll meg, a valóságban ez nyilván kevesebb. Ez persze nem is használ neki. Ezt értem rossz áttételezésű váltó alatt (úgy is mondják: "hosszú" a váltó 3-as, 4-es és 5-ös fokozata). Ehhez társul, hogy a motor 1987-ben jelent meg, azóta csak fazoníroztak rajta, így a nyomatéki maximumát 4500 fordulaton éri el, ezalatt erőtlen. Egyébként gyorsulásban, 1. és 2. fokozatban keményen megy, csak pörgetni kell. Olajfogyasztás ilyen használat mellett sincs, de a 10 ezer kilométeres olajcsere periódust szigorúan be kell tartani!
A 8 literes fogyasztáshoz: ez nálam városi, illetve az említett 160-as, autópályás tempóhoz tartozó érték. Ha az autó klímás (ami szintén nem tesz dragsterré egy 1,4-es autót), akkor teljesen normális. 90-es tempónál 6 liter alá is megy, de ezt csak egyszer volt lehetőségem tesztelni.
Az autó erőssége, hogy nálam 105 ezer kilométernél tart és várom, hogy mikor romlik már végre el valami, hogy ne csak olvashassak, hanem kérdezhessek is a Doktortól. Eddig ugyanis az égvilágon semmilyen műszaki hiba sem történt. Csak vigyázni kell rá, nem igásló!
Elnézést az okvetetlenkedésért.
Takács Lajos
(2001. 10. 11.)

Na! Csak tudnak ezek a japániaiak kocsit gyártani! Nem csak én állítom.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.