Dacia fék újfent, 5.9-es Cummins

2001.11.06. 20:07

A Dacia fékrendszerét légteleníteni csak kitámasztott fékerő szabályzó mellett szabad, és csak akkor lesz a rendszer levegőtlen! Ha így is hosszú a pedál útja, először a pedál holtjátékát kell beállítani, 3 és 5 mm közé. Kisebb ne legyen, mint 3 mm, mert az a pedál keményedését, a fék befogását okozhatja!

Szia Doki!
Két kérdésem van:
1.: Van egy 1997-es Fiat Bravom amivel soha nincs semmi bajom, csupán egy "apróság", mégpedig hogy ingadozik a fordulat alapjáraton. Nem mondom el a pontos tüneteket, mert a kérdésem az lenne, hogy megnéznéd-e te személyesen. Ha elviszem az autót, akkor majd részletesen elmesélek mindent. Tehát a műhelyed címére lenne szükségem ahova személyesen mennék el egy időpontot kérni. Ugyanis még nem tudom mikor megyek haza Magyarországra, ezért kár is lenne akármit is lefixálni. Valószínűleg a jövő hónap elején.
2.: Van egy másik autóm is ami egy Skoda Furgon (combi) és már 35 éves. Az a bajom vele, hogy nem elég megbízható (sőt egyáltalán nem az). A tervem az vele, hogy átépíttetem. Ha lehetséges, akkor csak a kasztnit tartanám meg, és egy korszerü autó belsőségeit szereltetném bele. Csak sajnos nem tudom, hogy kihez forduljak. Ezért gondoltam, hogy te biztos tudsz segíteni, mert igencsak autós körökben forogsz. Ha tudnál valami szerelőműhelyt, vagy tuningműhelyt ahol ilyesmivel foglalkoznak akkor légyszíves küld el a címét, számát.
Válaszod előre is köszönöm: Pekár László
(2001. 10. 08.)

A telefonszámom elérhető itt a rovatban, hívj fel, ha itthon leszel!


Hello Autódoki!
Nagy dilemmában vagyok. Tavaly a vadonatúj Skoda Felicia 1,6-unkra vásároltam Jamex direktszűrőt. Az eredmény lenyűgöző volt. Az autó jóval nyomatékosabb lett, a fogyasztás is kevesebb lett, és elég dögös hangja lett az autonak. Viszont félek, hogy nem szűr olyan tökéletesen, mint az eredeti papirszűrő. A véleményedre lennék kiváncsi, árt-e a motornak a sportlégszűrő, és ha igen, milyen mértékben. Egyébként a kocsival nem közlekedünk poros utakon. Az autóban jelenleg 9000 km van. Válaszod előre is köszönöm!
Matus Andor
(2001. 10. 08.)

Ha tényleg nem közlekedsz poros utakon, és elég sűrűn tisztítod azt a direkt szűrőt, valamint a kenőspray-t sem sajnálod tőle, nem lesz a motornak semmi baja és tényleg szeretni fogod! De ezt a két dolgot azért nem szabad elhanyagolni!


Üdvözletem Doki!
1986-os 1310 TX-es Daciám van, és problémám a fékkel. Úgy tűnik hosszú a fékpedál útja, és a megnyomása olyan érzést kelt, mintha egy gumilabdát nyomogatnék. Ezzel nem is lenne gond, csak kipróbáltam egy másik Dacia-t, és annak remekül működött a fékje. (Megszokott erővel léptem rá, és majdnem lefejeltem a szélvédőt).
Mi lehet az enyémmel a probléma? Rásegítő, pedál beállítás, vagy valami más?
Egy korábbi autóstárs problémájára reagálva, aki szintén a fékkel bajlódott és többször kicserélték a főfékhengerét. Nekem is voltak problémák ezzel és kiderült, hogy levegősödik a rendszer a fékerőszályzó miatt. Sajnos az utángyártottból a harmadik vált be.
Üdvözlettel: Frank
(2001. 10. 08.)

A Dacia fékrendszerét légteleníteni csak kitámasztott fékerő szabályzó mellett szabad, és csak akkor lesz a rendszer levegőtlen!
Ha így is hosszú a pedál útja, először a pedál holtjátékát kell beállítani, 3 és 5 mm közé. Kisebb ne legyen, mint 3mm, mert a pedál keményedését, a fék befogását okozhatja!
Ha ettől sem lesz tökéletes, a hátsó féket szét kell szedni és kimérni a két pofa közti kitámasztót, nem kopott-e? Ha igen, kicsit bele szoktunk hegeszteni, hogy visszalazított kézifék kötéllel a felszabályozott fékdob szorulás nélkül, de surrogva forduljon körbe.
Ha ezt sikerül pontosan illeszteni akkor utolsó lépésként lehet a kéziféket állítani! És a fék olyan intenzív lesz, ahogy kell.
Ha nem vagy biztos abban, hogy meg tudod javítani, ne is kezdj bele, mert a fék nem ismeri a félsikert és könnyen okozhat komoly balesetet!


Tisztelt Doktor!
Egy 1989-es Lada 2107-esem van. Egy idő óta ha elérem a 90 km/órát elkezd az autó búgó hangot adni és rezegni. Ez a rezgés oly mértékű, hogy a középső visszapillantó tükörből nem lehet hátra látni. A jelenség akkor is előfordul, ha dombon lefelé megyek és kirakom üresbe.
A következő alkatrészek lettek lecserélve, de semmi nem változott: diferenciálmű, kardán tengely, kardán keresztek, kértem kölcsön négy kereket, és a futómű is be lett állítva. Én még gondoltam a kerék csapágyakra is, de a szerelő azt mondta, attól nem lehet ez a rezgés.
Mi lehet a hiba, vagy van-e olyan szerviz ahol meg tudják mondani, alkatrészek cserélgetése nélkül, hogy mi a baj?
Előre is köszönöm, Laci
(2001. 10. 09.)

A kardán-hardy szakszerűtlen szerelése is okozhatja a rezgést. Ha a kardán tengely kompletten lett cserélve, az nem lehet a hiba oka, hiszen két rossz, (ennyire rossz) nem valószínű, hogy előfordulhat! De ha csak a keresztek, akkor itt is lehet ok a trehány munka.
Az első kerék csapágyakat ellenőrizni lehet kiszerelt fékbetétekkel, megforgatva jól hallható, ha morognak, és a Lada tud úgy remegni ettől is, hogy a talpad elzsibbad tőle!
Nem hitech probléma és nem is hiszem, hogy tíz kolléga közül kilenc nem boldogulna vele egy alapos átvizsgálást követően azonnal. Hogy te a tizedikhez találtál el, azt sajnálom.
Ahhoz, hogy bárkit is ajánljak, legalább azt kellene tudnom, hol is laksz, nehogy az ország, vagy a város másik végébe irányítsalak! De akkor sem tenném szívesen, mert ha valakit javasolok, onnan már kicsit én is felelek az általa végzett munkáért erkölcsileg! Na ez az, amit nem szeretnék.


Kedves Doktor úr,
3 éves Fiat Brava gepkocsim, indulás után - talán ahogy melegszik - pattog, hasonlóképpen megállás után is egy darabig pattog. Mindez valahonnan a motor, vagy kipufogó környekeről jön. Mit javasol?
Segítségét előre köszönöm.
Üdvözli: Tétényi István
(2001. 10. 09.)

Javaslom: motor típust és egyéb adatokat is írd meg. Úgy nekem is könnyebb a dolgom!
Egyébként nem káros tünet, mert a kipufogó rendszer és a katalizátor melegedésével, illetve hűlésével összefüggő dolog és ennél a modellnél ismert jelenség. (nem csak ennél!)


Szia doki!
Az én problémám az, hogy letilt a kocsi különböző fordulaton, attól függően, melyik sebességi fokozatban van. Ez egy 87-es Audi 5000 CD quattro, 5 sebességes. Mit tudnál javasolni, mit nézzek meg rajta?
Egy másik kérdés, szeretnék kipufogó féket rakatni egy Dodge Ram-be. 5.9-es Cummins motor van benne, 6 sebességes. Azt hiszem sokat segítene a fekek élettartamát nézve. Rendszeresen nagy terheket vontatok vele.
Köszönöm előre is, János
PS: Olvastam az USA Audis történetét. Én Kanadából írok, és lenne egy-két tanácsom az alapjárat ingadozással. Én ugyanis ezen már túl vagyok!
1 Vákumcsövek
2 Szelepdekni tömítés
3 Injektorokon az O-gyűrűk cseréje
4 Ha jol tudom, az alapjáratnak is van reléje (ha most ez nem igaz, javíts ki légyszíves), bent az autóban a nagy dupla!
Végül is az első három ugyanazon alapul, vagyis hogy a vákum szivárog. Ezt a három dolgot elég könnyű leellenőrizni, és javítani illetve cserélni, mind anyagi téren, mind nagyobb szakmai tudás nélkül.
(2001. 10. 09.)

Köszi, az USA Audissal egy személyes találkozó óta túl vagyunk a dolgon. A "nagy dupla" nem alapjárati relé. De azért köszi!
Érdekes lenne, ha a saját problémádat kicsit bővebben fejtenéd ki, pl. melyik fokozatban milyen fordulaton, és miből gondolod, hogy letilt?
Azért elsősorban a benzin nyomását mérd meg, ha van hozzá műszered.
Szerintem kezdődő elektromos benzin pumpa probléma. De azért a nyomás mérése előtt cseréld ki a benzinszűrőt, mert lehet, hogy az is el van tömődve már.
Kipufogó féket utólag beszerelni úgy, hogy a motort ne károsítsa? Nem egyszerű feladat, mert megfelelően méretezett alkatrészekre van szükség. Ne az Ikarusról, vagy kinti testvéreiről leszerelt "Bubuval" kísérletezz, mert többe fog kerülni a kár, mint a kocsi 25 évi fékjavítása!
Szerintem az átalakítási dokumentáció sem egyszerű feladat, "mutyiban" meg meleg a pite, mert egy balesetnél akkor is te leszel a hunyó, ha egyébként minden OK volt előtte a kocsidon! Szerintem inkább egy megfelelő vezetési technikával spórolj a fékekkel. Én is sokat vontatok egy kis 2,5-ös TDI Pajeroval, és nem kicsi darabokat. Sokszor úgy két tonna körül is. Tehát tapasztalatból írom.


Kedves Doktor Úr,
1985-ös évjaratú 1800 cm3-es Audim normal üzemmódban problémamentesen
üzemel. Ha azonban intenzívebben kezdek gyorsítani (padlógáz), a motor felpörgés közben ki-ki hagy, mintha még nem lenne üzemmeleg a motor.
Sajnos az autó az én esetemben felmelegedett motorral is hasonló jelenséget produkál. Motorszám: DS 307520, alvázszám: *WAUZZZFA191898*, 4 hengeres porlasztós, 90 lóerős motor. Ha tudsz, kérlek tanácsoddal segíts.
Köszönettel, Ákos
(2001. 10. 09.)

Írd meg, milyen porlasztó van a motoron! Általában a porlasztó fedélbe préselt tűszelep fészkek kimozdulása miatti úszószint csökkenés okozza ezt. Szereld le a porlasztó fedelét és tisztíts ki minden furatot, fúvókát. A két tűszelep fészket puha réz, vagy alumínium dornival, kis kalapáccsal óvatosan vissza tudod kocogtatni. Ha ez nem segít, várom a választ!


Szervusz dokibacsi!
Egy 89-es 323-as 1.6-os Mazda ideiglenes gazdija vagyok. Egy roppant bosszantó hibát produkál a kocsi, nevezetesen alapjáraton időnként leáll, alacsony fordulatról gyorsításkor gyakran rángat, esetenként le is áll, ami okoz 1-2 izgalmas pillanatot a kereszteződésekben, és nehezen indul utána újra. Ha teljesen hideg a motor, akkor nem tapasztalom a dolgot. Új gyertyát+kábelt már kapott, meg egy másik levegőszűrőházat szabályzóstól, mert a szerviz erre tippelt, mint utóbb kiderült helytelenül, de a mérések alapján tényleg rossznak tűnt. Van valalmi tipped esetleg? Előre is köszi. Egyébként azzal sajnos egyet kell értenem, hogy drága, de kókler szerelőt a legkönnyebb manapság találni.
Tisztelettel: Nagy Attila
(2001. 10. 09.)

A légszűrő ház és a hengerfej közt szív falsot valószínűleg a motor. Esetleg vákuumcső van leesve, kirepedve. Ellenőrizd le ezeket és ha nem segít, írj újra! Ne hagyd figyelmen kívül a szívósor tömítést sem!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól, japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.