Elégett katalizátor, Astra vizsga

2001.11.07. 13:24

Amikor megvettem a kocsit rá egy hétre beadta a kulcsot a gyújtáselektronika. Akkor azt mondták nyugodtan elmehetek így a szervizig (pár kilométer), hogy csak két henger jár. Amikor odaértem és alánéztem a kocsinak, a katalizátor vörösen izzott (nappal volt).

Szia Attila!
Már gondolom unalmas, hogy ismét az öreg Skoda S100 váltó problémáit kell olvasnod, de még mindig nem jó. (Emlékeztetőül: 20010824 dátummal jelent meg a válasz) Sőt! Előfordul, hogy visszakapcsoláskor a 2-est is nehezen veszi be. A váltóban áprilisban cseréltem olajat (Mol Hykomol), olajszint rendben. A váltó-motor összefogó csavarok, bakok rendesen meg vannak húzva, kuplung nem levegős, a váltó rudazatban jelentős lógás nincs. Egy szerelő azt javasolta, hogy jobb minőségű olajat (Aral 75W-90) kellene a váltóba tenni, és akkor valószínűleg megszűnik a gond az 1-es kapcsolásával. Mivel elég drága az említett olaj, egyelőre nem kockáztatnám meg, hacsak nem te is ezen a véleményen vagy.
Válaszodat előre is köszönöm,
Tibor
(2001. 09. 14.)

Semmiképpen sem ez az oka. Az S100-asoknál állítani lehet a kuplung szerkezet kiemelését a szerkezet három kiemelő villáján is. Ezek a villák közvetítik a kinyomó csapágy mozgását a kiemelő lapra. Természetesen ez csak akkor igaz, ha még nincs átcserélve a szerkezet a 105-ösére. Mert akkor mindenképpen kuplungjavítás a lehetséges megoldás. Ahhoz viszont ki kell venni a motort, ami nem kis meló! Vagy a tárcsa van széteső félben, esetleg a felszegecselt ferrodol betétek lélegeznek rajta, vagy a szerkezet van kilágyulva és a kiemelő lap nem mozdul emiatt annyit, mint amennyit a kinyomó csapágy mozgása miatt kellene. Esetleg a főtengely végében lévő nyeles tengely csapágy kezd elájulni, és már szorul, emiatt a kiemelt kuplung esetén is hajtja a váltó nyeles tengelyét.
Ha az eredeti, állítható szerkezet van még a kocsiban, azt egyszerűen, az indítómotor szerelő nyílása felől, a hátsó ülések előre billentésével lehet elérni. Állításkor azonban tolómérővel ellenőrizni kell, mindhárom villát azonos értékre állítottad-e, mert ha nem, induláskor rázni fog a kocsi, amíg a kuplung teljesen össze nem kapcsol. A motor kiemelését azonban inkább szakemberre kellene bízni!


Doki!
Sajnos csóró vagyok, nincs autóm. Mindennap olvasom a válaszaid! Nagyon tudsz! Őszinte elismerésem! Mellesleg a dumád az k.va jó!
Bocs, hogy fél percig raboltam az időd a többi verdatulajdonos olvasó kárára!
AD
(2001. 09. 17.)

Helló! Egy érdektelen ember véleménye mindig őszintébb és emiatt jól is esik. Igyekszem. Ne aggódj, ha így megy tovább, nemsokára kapható lesz a Tamagochi-autó. Felnőtteknek. Akkor neked is lehet még olcsón bajod elég. Addig meg olvasd, miért nem is olyan jó kocsi tulajnak lenni?


T. Doki
Most bukkantam erre a lapra, de nagyon tetszik, egy vidéki kis városból írok. Kérdéseim nekem is volnának számtalanok az autókkal kapcsolatban, de megpróbálok a lényegre törően írni mert nem tudom mikor tudsz válaszolni nekem meg van-e időd elég mindenre.
A lényeg: most vennék egy Opel Astra 1.4i 5 ajtós kocsit. Németből hozták, 7 éves megkímélt állapotba van, mentem is vele egy keveset de nekem nem tűnt fel semmiféle rendellenesség benne, nem csörgött vagy ilyesmire gondolok már amennyire ismerem az Opelokat. Most vizsgázva, zöld kártya meg a többi, teljes a szervizkönyv. Kérdésem: Mire figyeljek oda a papíroknál és a téli felkészítés, olaj, víz, stb milyen márkájú vagy típust javasolnál, mivel nincs még téli szállás az autónak? Előre is köszi a segítséget.
Bakos János
(2001. 09. 17.)

Ha vizsgáztatva van a kocsi, akkor már honosított, tehát egy adás- vételi szerződés a tulajdonostól, két tanúval, eredet vizsgálat, megfelelő 'A' minősítéssel. És már ki is lehet fizetni a kocsit. Aztán átíratás és kötelező biztosítás megkötése és már a yard sem fog b..gatni út közben.
Mindenesetre a szerviz könyvet nyisd ki, és ellenőrizd, mikor volt utoljára cserélve a vezérmű szíj. Ha a kocsi megvétele nem tett anyagilag teljesen taccsra, inkább minden szűrőt, vezérmű szíjat, hajtó szíjat és olajat cserélj ki, akkor tudod biztosan, mikor is volt, illetve mikor lesz itt az ideje megint?
Motorba 10W-30, vagy 10W-40-es félszintetikus a megfelelő. A váltóba pedig mindenképpen Castrol EP 70W-90, vagy 75W-90-est rakj! A váltóból kicsit macerás az olajat leengedni, mert a difiház alsó lemez fedelét kell leszerelni, hogy az olaj "kiessen". (néhány csavar és egy kis szerelő paszta.) A feltöltéshez a szintjelző csavar luksiját használd!
Gyertya: Bosch, vagy eredeti GM, esetleg Beru. A fagyállót méresd be, és szükség esetén cseréld, mert ha belefagy a lé a motorba, nem kis baj!
A kerék és a rögzítő féket is ellenőriztesd, illetve tisztíttasd ki, mert a jeges utakon nem hátrány, ha a fékek szinkronban fognak!


Szia Doki!
Sajnos hozzád kell fordulnom. A problémám: vettem pont 2 éve egy Felicia LXi gépkocsit. Most a katalizátor elkezdett zörögni a házában. Felemeltem, és aláfeküdtem. Szinte biztos, hogy az zörög. Mivel amikor megvettem a kocsit rá egy hétre beadta a kulcsot a gyújtáselektronika (két integrált trafós) azt akkor garanciában kicserélték. Akkor azt mondták nyugodtan elmehetek így a szervizig (pár kilométer), hogy csak két henger jár. Amikor odaértem és alánéztem a kocsinak, a katalizátor vörösen izzott (nappal volt). Én az akkori hibának tudom be a katalizátor mostani hibáját, hiszen akkor két hengerből elégetlen üzemanyag került a katalizátorba, és ott égett el, azért is izzott fel, és szerintem két év után azért lazult meg a bele.
Vezetek pár céges autót is, mindegyik 4-5 éves, katalizátor még egyiken se volt cserélve. Sajnos a márkaszervizben azt mondták, két év után nem fogják garanciában cserélni, még a régi hiba okán sem, a katalizátornak, meg az a dolga, hogy izzon. Én meg úgy érzem, át vagyok verve. Szinte biztos, hogy sosem ültettem le az autót, a katalizátoron nem láttam külsérelmi nyomot.
Szerinted mennyire verhetem az asztalt? Lehet igazam? Előre is köszi a választ.
Csaba
(2001. 09. 18.)

Az asztalt verheted bőszen. Ha a garanciális javítás papírjai meg is vannak, a márkaszerviz nem fogja elismerni azt a tényt, miszerint két hengerben gyújtó szikra hiányában elégetlen üzemanyaggal, félig működő motorral el lehet menni a szervizig.
Mint ahogy nem is lehet. Illetve nem szabad. Inkább vontatni kellett volna, mert valószínűleg tényleg ez vágta haza a katalizátort. Nem derül ki, hogy ki is adta azt az idióta tanácsot, hogy "lábon" vidd be a szervizbe a kocsit?
Szóval ragozhatjuk bárhogy. Ez a tipikus gyakorlati esete a szembe szélben csak szűk nyakú üvegbe vizelj elvnek. Magyar módra.
Sajnos nem sok esélyt adok, hogy bármilyen eredményt el fogsz érni ez ügyben.


Helló Doki!
Van egy gyönyörű VW Polom, szinte vadiúj, alig fél éves. (1.4 16V, 2001-es évjárat) A légkondival volna egy kis baja szegénynek. Eleinte nem is működött egyáltalán, úgyhogy a szervizben hirtelen utánatöltöttek a rendszerbe vagy 800 gramm lötyit, némi UV-s színezővel, hogy legközelebb meg tudják nézni merre folyik el a lé/gáz.
(Erre még nem került sor.) Ezzel meg is javult a dolog, hűtött ahogy kell, nem is volt gond. Legalábbis egy darabig. Aztán két-három alkalommal is produkálta magát a rendszer, és egyszerűen nem volt hajlandó rendesen hűteni. Gyakorlatilag a külső levegőt nyomta be, nem hűtött rajta semmit. Azt hittem már megint a gáz szökött el belőle, de másnap teljesen jól működött. Aztán megint nem, majd újra igen. Na mondjuk jó meleg volt azokon a napokon, de hát azért van az ketyere, hogy pont akkor működjön. Van valami tipped mi lehet ez? Nem segített az sem, ha ki- majd újra bekapcsoltam a rendszert.
A dolog csak azért ciki, mert ugye most még van garanciám, de ha a szervizben nem tapasztalják a hibát akkor nem tudom tudnak-e kezdeni vele valamit. Ha meg jövőre nekem kell kicsengetnem a javítás árát, akkor úgy érzem nagyot bukok.
Köszi a segítséget, Dávid
(2001. 09. 18.)

Jól érzed. Tehát néha, ha jobb idő van használd a légkondit. (Te! Nem csak klíma az? Végül is mindegy. Azért sem árt, mert a rendszerben néha, 2-3 hetente körbe kell forgatni az anyagot!)
Ha a hiba jelentkezik, leállítás nélkül irány a szerviz, illetve egy nyomás ellenőrzésre nem ártana akár télen is bevinni a kocsit, amíg nem fizetős, és ha megint hiányzik a gáz, a "nyomjelző anyag" ki fogja mutatni, hol lép le?
Esetleg kérni kell egy alapos rendszer ellenőrzést, ami a vezérlés és az érintkezések kontrollját is magába foglalja. Ennyi.
Igazából akkor kellett volna betámadni a szervizt, mikor tomboltak az ezer fok melegek, és nem hűtött a kütyü. Így utólag, és ha épp nem produkálja a gondságot, kicsit macerásabb a dolog, mert csak találgatni lehet.
Én azért a saját kocsimra hasonló dolog esetén szánnék időt, hogy gariban javítsák, még ha nyár és kánikula van is!


Helló Doki!
Astra Classic 1.4. Most decemberben lesz 3 éves, tehát jön a műszaki. Az első fényszórón kőfelverődésből származó sérülés van. 5 Ft-os méretű a középén kis lyukkal. Párásodás, elszíneződés nincs, mivel a lyukat azonnal lezártam tixóval. Lehet, illetve érdemes-e ezt javítani, átmegy-e a vizsgán javított fényszóró (a javításhoz házilag rendelkezem technologiával: üvegszövet, műgyanta. bár ilyet még nem csináltam, de még olyan embert sem láttam, aki látott volna valakit, aki csinált ilyet). Ha cserélni kell szóba jöhet-e bontott alkatrész?
Kb. 2 éve volt egy ügyem egy őzikével (nem nővel). Ettől a futómű elállítódott, ezt utólag mondták a szervizben. Az első kerekek külső futófelületén kb. 1 cm-en elszopódott a mintázat. Ezek a kerekek most hátul vannak a hátsó jó kerekek elől. A futóművet beállították azóta nincs probléma. A félrekopott gumi szerinted átmegy a vizsgán, ha eddig csak 40 ezret futottak?
Köszönöm és üdv: Misi
(2001. 09. 18.)

Figyelj! A kocsid nem 100 ezer Ft. Egy utángyártott, vagy egy bontott fényszóró kb. 10 ezer. Két olcsóbb, de új, vagy két jó állapotú márkás gumi sem több sokkal haladja meg a 15 ezret, szerelve, centrírozva.
Persze minden kocsit át lehet lökdösni vizsgán. De azért nem árt, ha a gumin van mintázat teljes futófelületen, mert jön a tél. Meg az esős idő. És akkor nem árt, ha a verda nem csúszkál, esetleg néha az is kellhet, hogy minimális úton álljon meg, mert akkor nem törik semmi rajta! Persze nem látom azokat az "elnyalt" gumikat, de ha kisebb a minta, mint 3 mm, akkor mindenképpen csere! Hátul sem kéne hagyni, mert jeges úton komoly stabilitás veszteséget okoz. Éppen kanyarban!
Szerintem mindkét dolog fontos!


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.